Informacje

10.09.2018 13:06 w sobotę zginęła tu 17-latka

Ten most to koszmar rowerzysty. Planów przebudowy nie ma

SERWISY:


Dla rowerzysty most Poniatowskiego to komunikacyjny koszmar. Ma do wyboru dzielenie pasa z pędzącymi autami i autobusami lub nieprzepisowy slalom między pieszymi po chodniku. W sobotę zginęła tu 17-letnia rowerzystka. Na poprawę sytuacji w najbliższym czasie nie ma szans. Jak słyszymy w Zarządzie Dróg Miejskich, by stworzyć infrastrukturę rowerową, konieczna jest gruntowna przebudowa mostu.

Do tragicznego wypadku doszło w sobotę po godzinie 18. Dziewczyna jechała rowerem po chodniku. Ze wstępnych ustaleń policji wynika, że w pewnym momencie mijała innego rowerzystę jadącego w przeciwnym kierunku. W tym miejscu jest bardzo wąski chodnik. Nastolatka straciła równowagę i upadła na jezdnię, wprost pod koła nadjeżdżającego samochodu.

- Trwają czynności dochodzeniowo-śledcze pod nadzorem prokuratury. Zawsze gdy dochodzi do śmiertelnego wypadku, powoływana jest komisja, w której skład wchodzą policjanci wydziału ruchu drogowego, eksperci i biegli, a także zarządca dróg miejskich. Wyciągają wnioski, jak sytuację na drodze można polepszyć i kto tak naprawdę zawinił - wyjaśniła Ewa Szymańska-Sitkiewicz z Komendy Stołecznej Policji.

Ponad 80 procent rowerzystów wybiera chodnik

Sytuacja rowerzystów na moście Poniatowskiego nie jest łatwa. Zgodnie z prawem powinni poruszać się po jezdni. W stronę centrum w godzinach szczytu prawy pas funkcjonuje jako buspas, wtedy - zgodnie z przepisami - rowerzysta powinien jechać lewym pasem, czyli środkiem drogi. Na takie ryzyko decydują się nieliczni i nie ma w tym nic dziwnego.

- Nie widziałem tam jeszcze rowerzysty, który jechałby lewym pasem. Nawet kiedy działa buspas, rowerzyści jadą prawym pasem, bo to jest bezpieczniejsze. Na jezdnię wyjeżdżają tylko ci, którzy czują się pewnie i są doświadczeni. Ci, którzy nie czują się pewnie w poruszaniu się na jezdni z autobusami i autami, wybierają chodnik - przyznaje Rober Buciak z Zielonego Mazowsza.

A jazda chodnikiem w tym miejscu, dozwolona jest tylko w dwóch przypadkach: dla dzieci poniżej 10. roku życia i ich opiekunów lub gdy warunki pogodowe zagrażają życiu rowerzysty. Prawo dopuszcza jeszcze jeden wyjątek: gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej dwa metry i brakuje wydzielonej drogi lub pasa dla rowerów. Nie można go jednak stosować w tym miejscu, bowiem dozwolona prędkość na moście to 50 km/h, dodatkowo miejscami chodnik jest znacznie węższy.

W ubiegłym roku Zielone Mazowsze we współpracy z ZDM przygotowało raport z Warszawskiego Pomiaru Ruchu Rowerowego 2017. Na moście Poniatowskiego badania prowadzone były w dzień roboczy w porannym i popołudniowym szczycie (w godz. 7-9 i 16-19). W ciągu tych pięciu godzin mostem przejechało 1043 rowerzystów. Tylko 192 (18 procent) pośród nich jechało jezdnią, pozostali (82 procent) wybierali chodnik.

Ten wybór jest naturalny, ale sobotnia tragedia pokazuje, że chodnik również nie gwarantuje bezpieczeństwa. Chodnik na moście jest wąski, a na wysokości pawilonów klatek schodowych i wieżyc jeszcze się zwęża się do około metra, wyminięcie się dwojga pieszych czy rowerzystów jest bardzo kłopotliwe. Nierzadko generuje to nerwowe sytuacje między użytkownikami.

Kładka jak na Łazienkowskim?

- Były prowadzone analizy, które miały na celu określenie, co należy zrobić, by na moście Poniatowskiego wprowadzić infrastrukturę rowerową. Mamy świadomość tego, że jest tam wąsko i niebezpiecznie, ale bez generalnej przebudowy mostu nie ma możliwości wprowadzenia tam ścieżki rowerowej - wyjaśnia Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM.

I dodaje, że prawdopodobnym wariantem rozwiązania byłoby zbudowanie podwieszanej pod mostem ścieżki, podobnej do kładki na moście Łazienkowskim. Sprawę komplikuje fakt, że most ma kształt historyczny (choć nie wygląda dokładnie jak przed wojną). - Jest pod nadzorem konserwatora zabytków. Do przeprowadzenia jakichkolwiek remontów konieczna jest jego zgoda. Wszystkie założenia przebudowy muszą być z nim skonsultowane - podkreśla Gałecka.

Pomysł na most bez samochodów

Pojawiają się głosy, że należałoby na przykład zlikwidować buspas i przenieść autobusy na torowisko, które zajmuje dużą część jezdni. - Nie ma takiej możliwości, ponieważ sparaliżowalibyśmy komunikację miejską. To bardzo duży węzeł komunikacyjny łączący plac Zawiszy i ronda Wiatraczna. To samo tyczy się wyłączania ruchu samochodowego. To bardzo ważna przeprawa, która i tak już jest wąska - mówi Gałecka.

Odmiennego zdania jest Rober Buciak. - Lewy pas należy przeznaczyć na buspas, a prawy na drogę dla rowerów. Ruch samochodowy należałoby całkiem zlikwidować. To byłoby szybkie i przyszłościowe rozwiązanie. Nie każdym mostem muszą jeździć samochody osobowe. Aleje Jerozolimskie aż do ronda Waszyngtona są do generalnej przebudowy. To środek miasta, a nie ma tam żadnej infrastruktury rowerowej. To mur, który dzieli rowerową Warszawę na część południową i północną - stwierdził aktywista.

Pytany o to, czy rozwiązanie to nie przysporzyłoby nowych problemów komunikacyjnych w centrum odparł: "zgodnie z prawem Lewisa-Mogridge’a, ruch dostosowuje się do tego, ile przeznaczy się mu przestrzeni. Przeznaczenie mostu dla rowerzystów spowoduje, że będzie ich więcej nie tylko na samej przeprawie, ale i w centrum miasta. Dzięki temu zmniejszyłyby się też korki w Śródmieściu".

Przypomnijmy, że na wysokości Karowej i Okrzei miasto planuje zbudować kładkę pieszo-rowerową. Póki co wybrało w konkursie jej projekt.

kk/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • won z chodników

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.10.2018 08:49 ~won z chodników

    kakaduczek~kakaduczek

    Po chodnikach Mostu Poniatowskiego i wiaduktu
    powinno się jeździć tylko prawą stroną -
    znaczy prawym chodnikiem. Dwa rowery jak
    się okazuje to za dużo.

    Przed wojną na moście były bardzo szerokie chodniki i wąska jezdnia. Rowerem warunkowo
    (do 20 km/h) po chodniku. Autobusy na
    TramBusPas i jeden pas dla pozostałych pojazdów. Można.

    ZDM planuje zwężenie Al. Waszyngtona do
    2x1 pas w każdą stronę - po oddaniu do
    użytku wschodniej obwodnicy Śródmieścia.
    Poniatoszczak też można zwęzić.
    Nie dziś, ale w stosownym momencie.
    Kolejarze zamierzają remontować tunel
    średnicowy. Jak znam życie przy "okazji"
    Aleje Jerozolimskie też zostaną zwężone,
    dokładnie tak samo jak zwężono Nowy Świat
    i Świętokrzyską. Taki teraz jest trend.
    A do rozładowania ruchu w ciągu Alej Je-
    rozolimskich potrzebny jest kolejny most
    z tramwajami w linii Gocław - Gagarina
    - Rakowiecka - Banacha - DW. Zachodni
    - Wola. Najlepiej jeszcze przed remontem
    linii Średnicowej. Ale u nas nie myśli się
    przed tylko PO.


    Motocyklem warunkowo po DDR.

    Jeśli dwa rowery na tym chodniku to za dużo, to jakim cudem rower i piesi będzie ok???

  • kakaduczek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.09.2018 16:53 ~kakaduczek

    Po chodnikach Mostu Poniatowskiego i wiaduktu
    powinno się jeździć tylko prawą stroną -
    znaczy prawym chodnikiem. Dwa rowery jak
    się okazuje to za dużo.

    Przed wojną na moście były bardzo szerokie chodniki i wąska jezdnia. Rowerem warunkowo
    (do 20 km/h) po chodniku. Autobusy na
    TramBusPas i jeden pas dla pozostałych pojazdów. Można.

    ZDM planuje zwężenie Al. Waszyngtona do
    2x1 pas w każdą stronę - po oddaniu do
    użytku wschodniej obwodnicy Śródmieścia.
    Poniatoszczak też można zwęzić.
    Nie dziś, ale w stosownym momencie.
    Kolejarze zamierzają remontować tunel
    średnicowy. Jak znam życie przy "okazji"
    Aleje Jerozolimskie też zostaną zwężone,
    dokładnie tak samo jak zwężono Nowy Świat
    i Świętokrzyską. Taki teraz jest trend.
    A do rozładowania ruchu w ciągu Alej Je-
    rozolimskich potrzebny jest kolejny most
    z tramwajami w linii Gocław - Gagarina
    - Rakowiecka - Banacha - DW. Zachodni
    - Wola. Najlepiej jeszcze przed remontem
    linii Średnicowej. Ale u nas nie myśli się
    przed tylko PO.

  • mart

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.09.2018 09:29 ~mart

    Jeżeli rowerzysta nie czuje się dobrze na jezdni, a chodnik na moście jest wąski, trudno, trzeba zsiąść z roweru i w strategicznych miejscach przejść spokojnie pieszo, chodnik to chodnik, bezpieczeństwo musi być zachowane, a część Warszawskich rowerzystów zachowuje się jak królowie chodnika: jedzie, dzwoni dzownkiem i slalom pomiędzy pieszymi...chyba trzeba włączyć myślenie! ja również unikam jazdy drogami, bo się najzupełniej obawiam potrącenia, chodnik w ostateczności, ale na chodniku to pieszy ma zawsze pierwszeństwo!

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.09.2018 08:29 ~gość




    stop kaleson~stop kaleson

    A gdzie jest zagwarantowane, że rowerzysta musi wszędzie mieć wjazd i wygodny przejazd?
    samochodoza~samochodoza


    W rozwiniętych miastach które mają znacznie mniejszy problem z korkami.


    warszawiak~warszawiak

    W których to? Może w mini "stolicach" jak Bruksela, Haga, Kopenhaga lub inne mikrusy?! Warszawa ma 1 700 000 mieszkańców i oni muszą się sprawnie przemieszczać. Na PRAWDZIWE METRO, to sobie jeszcze poczekamy ze 20 lat, a bus-podpaski, ścieżki rowerowe i rowery na jezdniach TYLKO KORKUJĄ MIASTO!!!
    waw~waw

    Jak byś nie zauważył korki składają się głównie z samochodów. Więc to one powodują korki. Autobusy to drugi najwydajniejszy sposób transportu ludzi po metrze.


    Czyli należy inwestować w metro i autobusy, a nie jak teraz w tramwaje i rowery.

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2018 19:30 ~waw



    stop kaleson~stop kaleson

    A gdzie jest zagwarantowane, że rowerzysta musi wszędzie mieć wjazd i wygodny przejazd?
    samochodoza~samochodoza


    W rozwiniętych miastach które mają znacznie mniejszy problem z korkami.


    warszawiak~warszawiak

    W których to? Może w mini "stolicach" jak Bruksela, Haga, Kopenhaga lub inne mikrusy?! Warszawa ma 1 700 000 mieszkańców i oni muszą się sprawnie przemieszczać. Na PRAWDZIWE METRO, to sobie jeszcze poczekamy ze 20 lat, a bus-podpaski, ścieżki rowerowe i rowery na jezdniach TYLKO KORKUJĄ MIASTO!!!

    Jak byś nie zauważył korki składają się głównie z samochodów. Więc to one powodują korki. Autobusy to drugi najwydajniejszy sposób transportu ludzi po metrze.

  • XCed

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2018 18:40 ~XCed

    XCed~XCed

    Proszę nie przebudowywać lokalnego toru wyścigowego dla samochodów!!!
    Proszę postawić znak przy wjeździe na most z prędkością minimalną 80km/godz i zalecaną 100 km/godz.
    Sarkazm? Owszem...
    4 fotoradary na tym moście rozwiążą problem.

    ... rowerzystów na chodnikach.

  • XCed

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2018 16:55 ~XCed

    Proszę nie przebudowywać lokalnego toru wyścigowego dla samochodów!!!
    Proszę postawić znak przy wjeździe na most z prędkością minimalną 80km/godz i zalecaną 100 km/godz.
    Sarkazm? Owszem...
    4 fotoradary na tym moście rozwiążą problem.

  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2018 14:25 ~Piękny Roman



    CzaskoJak~CzaskoJak

    Podróż z rowerem komunikacją miejską powinna być bezpłatna.
    pasażer~pasażer


    I co jeszcze!
    Powinna być dozwolona tylko w przypadku wolnego miejsca w autobusie. Wejdzie np. dwóch kolarzy i dla normalnych ludzi już nie będzie miejsca, nie mówiąc o wózkach z dziećmi, niepełnosprawnymi.
    Wszystko dla rowerzystów ... paranoja, puknijcie się!
    Czas skończyć z tym rowerowym terrorem. Rowery precz z chodników!!!
    Janek~Janek

    Przewóz roweru jest bezpłatny oraz:
    2. Pasażer może przewozić w pojazdach rower, jeżeli istnieje możliwość umieszczenia roweru w stojaku lub w miejscu o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3 i 4.
    Coś jeszcze maci do powiedzenia fachowcy od komentowania?


    Tak, zapomniałeś o innym paragrafie, tym który nakazuje zwolnić miejsce i wyjść z autobusu jak wsiądzie osoba z/na wózku.

    No ale niewygodne fakty się przecież pomija, nie prawda? :D

  • w dup ie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2018 13:17 ~w dup ie


    Proste~Proste

    Wystarczy proste rozwiązanie:Pas południowy dla jadących na Pragę, a północny dla jadących do Śródmieścia.
    Nie jakieś mijanki na wąskim chodniku. Namalować strzałki oznaczające kierunek ruchy i egzekwować (niepoprawnych zawracać. Zawsze taki wypadek powinien czegoś nauczyć - szczególnie myślenia.
    BARANY...., a nie ględzić o bezpieczeństwie na moście.
    Polecam uwagę dla ZDM
    gość~gość

    A gdzie piesi?

    Wciąż tam, gdzie do tej pory Hania ich ma.

  • matematyka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2018 12:26 ~matematyka





    stop kaleson~stop kaleson

    A gdzie jest zagwarantowane, że rowerzysta musi wszędzie mieć wjazd i wygodny przejazd?
    samochodoza~samochodoza

    W rozwiniętych miastach które mają znacznie mniejszy problem z korkami.
    warszawiak~warszawiak

    W których to? Może w mini "stolicach" jak Bruksela, Haga, Kopenhaga lub inne mikrusy?! Warszawa ma 1 700 000 mieszkańców i oni muszą się sprawnie przemieszczać. Na PRAWDZIWE METRO, to sobie jeszcze poczekamy ze 20 lat, a bus-podpaski, ścieżki rowerowe i rowery na jezdniach TYLKO KORKUJĄ MIASTO!!!
    matematyka nie boli~matematyka nie boli

    O którym buspasie mówisz? Liczyłeś kiedyś ile ludzi nim jeździ?
    Na Poniatowskim w stronę centrum jeździ rano ponad 50 Autobusów na godzinę. to jakieś 5 tysięcy pasażerów. Osobówek jest mniej niż 2500, średnio 1.33 pasażera.
    fakty~fakty

    i jedynie 200 rowerzystów :)

    Jeśli w jedną stronę, to raczej połowa rowerzystów.
    Czyli aż 100 rowerzystów na godzinę :)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »