Informacje

27.03.2012 06:05 nocny transport przez stolicę

Ten dźwig pomoże budować metro

SERWISY:

Przed świtem wjechała do stolicy pierwsza część jednego z najpotężniejszych samojezdnych dźwigów w Polsce. Może podnieść ciężar aż 800 ton. Jego zadanie będzie polegało na umieszczeniu pod ziemią ogromnych tarcz TBM, potrzebnych do drążenia tuneli II linii metra.

Urządzenie jest tak duże, że jego transport musi odbywać się w nocy, w częściach. Naprawdę spore rozmiary osiąga po rozłożeniu. Główny wysięgnik może osiągnąć nawet 108 metrów wysokości.

Całość maszyny waży 300 ton. Ta, która przyjechała dziś w nocy do Warszawy waży 100 ton. - Do niej dojadą kolejne elementy, które będą doinstalowywane - zapowiada Mateusz Witczyński, rzecznik spółki AGP Metro, wykonawcy budowy centralnego odcinka II linii, z którym spotkaliśmy się w nocy na budowie.

Ciężar, jaki ma do podniesienia maszyna-gigant również jest imponujący – sama głowica tarczy TBM waży około 400 ton.

Trzytygodniowa wizyta

Dźwig zatrzyma się na rondzie Daszyńskiego na około trzy tygodnie. - Tyle będzie potrzeba na złożenie dźwigu, zainstalowanie tarcz TBM w szybach startowych, rozmontowanie urządzenia i jego wyjazd z placu budowy. To skomplikowana logistyczna operacja – tłumaczy Mateusz Witczyński.

Będzie widać

Proces umieszczania TBM-ów pod ziemię będzie dobrze widoczny zza ogrodzenia placu budowy. Każda z maszyn składa się z trzech dużych modułów (głowica i zaplecze technologiczne), które będą kolejno opuszczane pod ziemię przez otwór w korpusie stacji.

Operację rozkładania i składania dźwigu trzeba będzie powtarzać dwukrotnie, bo nie uda się z tego samego miejsca włożyć obydwu TBM-ów. Żuraw najpierw opuści pierwszy z nich, potem trzeba będzie go złożyć i rozłożyć na nowo, by mógł opuścić drugi.

Obydwie maszyny znajdą się pod ziemią pod koniec kwietnia i pierwsza z nich ruszy prawdopodobnie na przełomie kwietnia i maja.

 



Czwarty TBM w lipcu

Oba TBM-y będą drążyły tunele do stacji Powiśle, ale południowy wykona nieco więcej pracy – będzie miał do wykonania również łącznik pomiędzy I i II linią. Dwa kolejne TBMy ruszą ze stacji Powiśle i przekopią tunele pod Wisłą, aż do Dworca Wileńskiego. Kiedy trafią pod ziemię?

- W lipcu do Warszawy przyjedzie czwarty zamówiony przez nas TBM i niedługo potem tarcze mają ruszyć. Jednak nie ma jeszcze daty ich startu – mówi Witczyński.

Czytaj więcej o czwartym TBM-ie. Pomoże nadrobić zaległości?

Zdążyć przed 2015

Temu, że budowa metra jest opóźniona, nikt już nie przeczy. Nikt też jednak nie chce oficjalnie powiedzieć warszawiakom, jak duże jest to spóźnienie. Nieoficjalnie mówi się już nawet o zakończeniu w 2015 roku. Przeczytaj tekst Macieja Czerskiego i Karola Kobosa.

mjc/par//mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »