Informacje

19.05.2011 06:02 Każda waży 615 ton.

Te maszyny wydrążą metro

SERWISY:

Pomalowane w czerwono-żółte barwy dwie pierwsze tarcze TBM, które będą drążyć tunele centralnego odcina II linii metra, są już gotowe. Wykonawca właśnie oficjalnie odebrał maszyny. Jednak na rozpoczęcie prac w tunelach warszawiacy będą musieli jeszcze poczekać. Wielkie "krety" wwiercą się w ziemię dopiero pod koniec roku.

Centralny odcinek II linii metra będzie drążony za pomocą trzech maszyn TBM marki Herrenknecht. Właśnie w siedzibie firmy w niemieckim Schwanau wykonawca odebrał pierwsze dwie tarcze, które teraz zostaną rozebrane i przetransportowane do stolicy.

100 metrów maszyny

Każdy z zamówionych TBM-ów ma 97 metrów długości i 615 ton wagi. Średnica tarcz to 6 metrów i 27 centymetrów. Złożone w fabrycznym hangarze przypominają bardziej linię produkcyjną, niż jedną, skomplikowaną maszynę. Zostały skonstruowane specjalnie na potrzeby budowy stołecznego metra tak, by poradziły sobie zarówno z głazami narzutowymi, jak i piaskiem, czy gliną.

- Tarcze muszą teraz zostać rozebrane i drogą lądową przetransportowane do Warszawy. To transport wielkogabarytowy, który zajmie około miesiąca. Potem urządzenie musi zostać złożone, co w warunkach placu budowy może zająć ok. dwóch miesięcy – tłumaczy Dymitr Petrow-Ganew z firmy Herrenknecht.

Tarcza w jednym kawałku

W sumie do przewiezienia jednej maszyny potrzeba będzie 9 ciężarówek przystosowanych do transportu wielkogabarytowego i 15 zwykłych. Sama ponad sześciometrowej średnicy tarcza musi być przewożona w jednym kawałku, co dla firmy transportowej stanowi nie lada wyzwanie. Montaż TBM-ów też nie będzie prosty. Żeby umieścić w szybie startowym głowicę wraz z tarczą AGP będzie musiało wynająć jeden z zaledwie kilku dostępnych w Polsce dźwigów zdolnych podnieść 500 ton.

Przejdzie przez Wisłę

Wiadomo już, jak będą pracowały stołeczne "krety". Najnowsza koncepcja jest taka, że pierwszy będzie drążył tunel od ronda Daszyńskiego aż do dworca Wileńskiego, drugi wydrąży łącznik I i II linii, a następnie południowy odcinek tunelu do Powiśla. Trzeci TBM, który do odbioru ma być gotowy za dwa miesiące, wyruszy ze stacji Powiśle i przekopie południowy tunel pod Wisłą.

Maciej Czerski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • MATRIX

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.09.2011 09:23 ~MATRIX

    To mamy nielada sensację !!!Najlepsze w świecie 3 agregaty niemieckie TBM EPB do drążenia tuneli zakupione przez inwestora metra w Warszawie !!! No to teraz nie będzie problemów z budową tak długo oczekiwanego metra oraz kolektorów kanalizacyjnych !!

  • jasiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2011 11:42 ~jasiek

    Krecik nie piernicz ludziom głupot te tarcze są wydzierżawione

  • krecik123

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2011 10:02 ~krecik123

    właścicielem tarcz jest firma, która buduje metro.także po budowie zrobia z nimi co chcą:)

  • Piotrek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2011 16:01 ~Piotrek

    Mam takie pytanie: czyje będą tarcze po budowie? Czy jest to zawarte w kontrakcie, że miasto czy jednak zachowa jest konsorcjum i będzie mogło wykorzystać do drążenia kolejnych odcinków w Warszawie? 5km na taką tarczę to jest pikuś, więc spokojnie wytrzyma.

  • drmario

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2011 15:58 ~drmario

    Jestem tego samego zdania jeden z osób poniżej - tyle jest od dawna hałasu o tych kretach, a one nawet nie wiercą jeszcze, a budowa metra wg mnie strasznie się ślimaczy.

  • Klimek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2011 15:56 ~Klimek

    warszawa to barany najgłupsze i zacofane jak pusta sachara

  • nostra,

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2011 14:18 ~nostra,

    Ile kosztuje TBM ???

    Ile miasto umoczyło znowu kasy ?

  • bigpiotrek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2011 13:38 ~bigpiotrek

    Proponuję nadać im nazwę WARS, SAWA i JUNIOR dla tej trzeciej.

  • ws

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2011 11:09 ~ws

    @llusiek
    zamów zapas słoików, niech ociec da między uszy ostatniej świni co po twoim wyjeżdzie ostała się

  • warszawianka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2011 10:51 ~warszawianka

    Niepokoi mnie bardzo wiadomość, że jedna tarcza zacznie tu a druga tam. Znając niedoróbki urzędników w planowaniu oraz niespodzianki na trasie to będzie naprawdę cud, jeżeli się spotkają :) Ale jeśli się nie spotkają, to może nieoczekiwanie dorobimy się 2 nowych linii metra zamiast jednej ;)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »