Informacje

19.12.2017 16:57 cztery warianty

Tak może wyglądać nowy dworzec przy stacji metra Wilanowska

SERWISY:

Wiemy, jak niebawem może wyglądać popularny Dworzec Południowy przy metrze Wilanowska. Architekci współpracujący z Zarządem Transportu Miejskiego przygotowali kilka koncepcji, różnią się między innymi przebiegiem linii tramwajowej ze Służewca do Wilanowa.

Koncepcje Dworca Południowego opisał portal transport-publiczny.pl. Oficjalna prezentacja wizualizacji odbyła się w poniedziałek wieczorem, na spotkaniu rozpoczynającym konsultacje społeczne w tej sprawie. Ich autorem są architekci z firmy Schuessler-Plan Inżynierzy, z którą ZTM podpisał umowę już w kwietniu.

Architekci przygotowali cztery warianty węzła przesiadkowego. Różnią się dwoma aspektami.

Dwa warianty zabudowy

Po pierwsze - zakresem zabudowy działki wokół węzła. W wersji podstawowej - zagospodarowany pozostaje wyłącznie obszar istniejącej pętli autobusowej. Miałby tu powstać dwupoziomowy dworzec, gdzie z pierwszego piętra odjeżdżałyby autobusy dalekobieżne, a z poziomu zerowego - miejskie.

Zaś w wersji bardziej zaawansowanej - zagospodarowane miałyby zostać aż trzy działki: na pętli, parkingu "Parkuj i Jedź" oraz pustej przestrzeni między stacją metra a pętlą autobusową.

Architekci zaplanowali, aby przy stacji metra stanął dworzec autobusów miejskich i dalekobieżnych. Bliżej alei Wilanowskiej natomiast (tam, gdzie teraz jest pętla) przeniesiony zostałby parking "Parkuj i Jedź". Wjazd do niego byłby możliwy poprzez tunel - Puławską, od strony Piaseczna.

"Założono, że antresola stacji metra, w rejonie wejścia zachodniego-południowego, zostałaby przedłużona pod projektowaną ulicą do nowego kompleksu biurowo-dworcowego. Tutaj, wewnątrz budynku, pasażerowie wchodziliby po schodach na poziom zero i dostawali się do hali dworcowej" - informuje transport-publiczny.pl. Z kolei jadąc schodami do góry, mogliby dostać się do autobusów miejskich, a na dół - do dalekobieżnych.

Różne warianty linii tramwajowej

Kolejny aspekt, który wyraźnie odróżnia od siebie poszczególne koncepcje to przebieg linii tramwajowej na odcinku Służewiec - Wilanów. W jednej wersji zaproponowano poprowadzenie jej między węzłem a stacją metra, a w drugiej - bezpośrednio wzdłuż alei Wilanowskiej.

"Przy tym pierwszym rozwiązaniu tramwaje jadą nieco na około, ale zapewniają bardzo bliskie przesiadki do metra, należy zakładać, że większość pasażerów zarówno ze Służewca, jak i Wilanowa będzie właśnie tutaj wysiadała, a ruch tranzytowy będzie znacząco mniejszy" - informuje transport-publiczny.pl.

Na węźle przesiadkowym powstać ma nowa pętla tramwajowa i ta pojawia się w obydwu wariantach.

Wygodny węzeł

Zgodnie z planem Zarządu Transportu Miejskiego nowa inwestycja ma stać się miejscem nie tylko dobrze zorganizowanym, lecz także przyjaznym dla pasażerów. "Punkt przesiadkowy w rejonie ulic Puławskiej, alei Wilanowskiej, stacji metra Wilanowska oraz ulicy Bukowińskiej ma być wygodnym dla pasażerów połączeniem metra, autobusów miejskich i dalekobieżnych oraz tramwajów. Będą tam także kawiarnie, restauracje, poczekalnie i Punkt Obsługi Pasażerów" - czytamy w komunikacie ZTM-u.

Według zapowiedzi miasta budowa pierwszego etapu dworca powinna ruszyć na przełomie 2019 i 2020 roku. Architekci, oprócz przygotowania projektu, mają za zadanie także przygotowanie dokumentacji prawnej i finansowej.

Jak pisaliśmy na tvnwarszawa.pl, dworzec przy metrze Wilanowska jest jednym z największych węzłów przesiadkowych odwiedzanych codziennie przez setki pasażerów. Niestety obecnie nie stanowi reprezentacyjnej wizytówki miasta. Kwitnie tam nielegalny handel na dzikim bazarze, zamiast wyznaczonych chodników królują tak zwane "przedepty", a po ulewie cała okolica zamienia się w bajoro.

Tak  wygląda teren przy metrze Wilanowska, gdzie powstać ma Dworzec Południowy:

kw

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • GFD

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 22:38 ~GFD

    Jak dla mnie obecny dworzec południowy jest w porządku. Wystarczy tylko posprzątać burdel panujący na około dworca.

  • Bielańczyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 21:08 ~Bielańczyk

    grrr~grrr

    Czyli zabytek pod numerem 240 do wyburzenia, nawalić biurowców, węzeł komunikacyjny jako nieco uciążliwy dodatek dla deweloperki. Dla kogo jest to miasto?


    Jak to dla kogo? Dla urzędników i deweloperów.

  • fontanna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 15:28 ~fontanna

    dlaczego na tym dachu nie ma paneli słonecznych?

  • grrr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 14:38 ~grrr

    Czyli zabytek pod numerem 240 do wyburzenia, nawalić biurowców, węzeł komunikacyjny jako nieco uciążliwy dodatek dla deweloperki. Dla kogo jest to miasto?

  • kgkgg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 13:20 ~kgkgg



    Lem~Lem

    A gdzie w tym wszystkim będzie P&R? O ile będzie, bo jakoś na tej wizualizacji nie mogę się dopatrzeć :(
    PiaskiWiatraczna~PiaskiWiatraczna


    Byłem wczoraj na spotkaniu i z chęcią się podzielę:

    w wariancie uboższym (płaski budynek z jedną wystającą kostką) parking P+R stoi nieruszony w obecnym miejscu. Wariant "na bogato" zakłada, że likwidujemy obecną budowlę, za to pod węzłem powstaje potężny parking podziemny i jedną z kondygnacji przeznaczamy na P+R w wymiarze przynajmniej takim, jak obecnie.

    Podsumowując, w żadnym z wariantów przy obecnych założeniach ilość miejsc parkingowych P+R nie ulega zmniejszeniu, a nawet może wzrosnąć.

    Na koniec pozwolę sobie tylko skomentować, że nie wiem, na ile umieszczanie takiego parkingu w takiej bliskości centrum jest zasadne; założeniem P+R jest maksymalne odsunięcie potoku aut od miasta.
    urbanio~urbanio


    No właśnie "miasto" zaczyna się mniej więcej na wysokości Wilanowskiej. Wcześniej są tylko wygony, przestrzenie, bloki, szerokie arterie przelotowe...


    i Puławska z chęcią odetchnęłaby od tych wszystkich dojeżdżających z podwarszawskich Wsi, niech parkują na P+R w Piasecznie, tak żeby nie blokowali normalnego poruszania się dla mieszkańców Ursynowa!

  • urbanio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 12:19 ~urbanio


    Lem~Lem

    A gdzie w tym wszystkim będzie P&R? O ile będzie, bo jakoś na tej wizualizacji nie mogę się dopatrzeć :(
    PiaskiWiatraczna~PiaskiWiatraczna


    Byłem wczoraj na spotkaniu i z chęcią się podzielę:

    w wariancie uboższym (płaski budynek z jedną wystającą kostką) parking P+R stoi nieruszony w obecnym miejscu. Wariant "na bogato" zakłada, że likwidujemy obecną budowlę, za to pod węzłem powstaje potężny parking podziemny i jedną z kondygnacji przeznaczamy na P+R w wymiarze przynajmniej takim, jak obecnie.

    Podsumowując, w żadnym z wariantów przy obecnych założeniach ilość miejsc parkingowych P+R nie ulega zmniejszeniu, a nawet może wzrosnąć.

    Na koniec pozwolę sobie tylko skomentować, że nie wiem, na ile umieszczanie takiego parkingu w takiej bliskości centrum jest zasadne; założeniem P+R jest maksymalne odsunięcie potoku aut od miasta.


    No właśnie "miasto" zaczyna się mniej więcej na wysokości Wilanowskiej. Wcześniej są tylko wygony, przestrzenie, bloki, szerokie arterie przelotowe...

  • Janusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 12:12 ~Janusz

    A mnie się koncepcja "na bogato" bardzo podoba. Jedna tylko uwaga. Jak patrzę na zdjęcie w artykule to widzę b. dużą powierzchnię dachu. Nie potrafię powiedzieć czy to tylko dach, czy też miałby jeszcze jakąś funkcję, bo jeśli nie to byłby fajny teren aby tak zasadzić jakieś krzewy i małe drzewka. Parę ławeczek i byłby mały park

  • PiaskiWiatraczna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 09:45 ~PiaskiWiatraczna

    Lem~Lem

    A gdzie w tym wszystkim będzie P&R? O ile będzie, bo jakoś na tej wizualizacji nie mogę się dopatrzeć :(


    Byłem wczoraj na spotkaniu i z chęcią się podzielę:

    w wariancie uboższym (płaski budynek z jedną wystającą kostką) parking P+R stoi nieruszony w obecnym miejscu. Wariant "na bogato" zakłada, że likwidujemy obecną budowlę, za to pod węzłem powstaje potężny parking podziemny i jedną z kondygnacji przeznaczamy na P+R w wymiarze przynajmniej takim, jak obecnie.

    Podsumowując, w żadnym z wariantów przy obecnych założeniach ilość miejsc parkingowych P+R nie ulega zmniejszeniu, a nawet może wzrosnąć.

    Na koniec pozwolę sobie tylko skomentować, że nie wiem, na ile umieszczanie takiego parkingu w takiej bliskości centrum jest zasadne; założeniem P+R jest maksymalne odsunięcie potoku aut od miasta.

  • kke

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 09:21 ~kke

    Bardzo fajna koncepcja. Jestem za. Ten teren jest koszmarnie ponury i niezorganizowany.

  • fds

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2017 09:10 ~fds

    aaaa~aaaa

    przydałby się tramwaj aleją wilanowską od rzymowskiego do wilanowa..

    W tej koncepcji taki tramwaj jest uwzględniony.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Obsiali trawą zaparkowane auto. Nietypowy efekt remontu

Obsiali trawą zaparkowane auto. Nietypowy efekt remontu

Na Szaserów drogowcy chcieli zlikwidować nielegalną - jak twierdzi Zarząd Dróg Miejski - zatoczkę parkingową i zamiast niej zasiać trawnik. Na przeszkodzie... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »