Informacje

21.09.2012 12:40 Umowa podpisana

Tak będą wyglądać
nowe stacje metra

SERWISY:


Tak będzie wyglądać sześć kolejnych stacji II linii metra. Miasto podpisało właśnie umowę ze zwycięzcami konkursu na projekt budowlany trzech stacji w kierunku Bemowa i trzech w stronę Targówka.

- Budujemy centralny odcinek II linii metra, ale planujemy też dalszy rozwój Warszawy. Dziś mamy już koncepcje projektów dla 6 dalszych stacji II linii metra i odcinków je łączących. Podobnie jak przy centralnym odcinku, chcemy uzyskać na ich budowę środki unijne. Będziemy o to zabiegać - zapowiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

 

Kolorowe stacje na Woli

Dach stacji Księcia Janusza utworzą zielone, jednolite oraz siatkowe trójkąty. Taka kolorystyka zostanie utrzymana także przy wyjściu ze stacji.

Nad peronami peronu stacji Moczydło znajdą się różnej wielkości koła udające świetliki. Ściany wiat chroniących schody ozdobione zostaną niebieskimi okręgami.

Na Wolskiej dominować będzie brązowy, ale projekt sufitu przypomina niecko klawiaturę fortepianu.

Motywy inspirowane miastem

Z drugiej strony miasta dominować będą eleganckie szkło, beton i metal. Dla każdej ze stacji powstanie inny motyw dekoracyjny. Będą to rdzawa cegła z przedwojennej Pragi na stacji Szwedzka, zielony roślinny ornament na stacji Targówek, oraz geometria bloków na stacji Targówek II.

Koncepcja i projekt budowlany trzech stacji dla odcinka zachodniego powstały w Biurze Projektów Metroprojekt. Firma dostanie za nie 19,4 mln zł. Natomiast konkurs na stacje odcinka wschodnio-północnego wygrała firma ILF Consulting Engineers Polska, która wyceniła swoje usługi na 13,5 mln zł.

W imieniu miasta umowę podpisało Metro Warszawskie, które jest inwestorem zastępczym.


Dwuczęściowy konkurs

Konkurs składał się z dwóch części. Obejmowały one wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej odcinka zachodniego oraz wschodniego-północnego.

W ocenie projektów najważniejszą rolę grały koszty (35 proc.). Zwracano także uwagę na walory konstrukcyjno-technologiczne, eksploatacyjne, rozwiązania architektoniczne oraz oddziaływanie inwestycji na środowisko (po 15 proc.). Oceniano także powiązanie nowych stacji z innymi środkami komunikacji publicznej (5 proc.).

Ostatecznie prace konkursowe złożyło 14 firm, z czego 5 prac dotyczyło odcinka zachodniego, a 9 - wschodniego-północnego.

Cała II linia w 2022 roku?

Zarząd Transportu Miejskiego chce, by po ukończenia budowy centralnego odcinka drugiej linii metra, jak najszybciej rozpocząć przy kolejnych. Bardzo optymistyczny scenariusz zakłada, że na Targówek i daleką Wolę podziemną kolejką będzie można dotrzeć już w 2016 roku. – Do 2022 roku musi powstać cała II linia razem z "wąsem" na Gocław. Później o pieniądze będzie ciężko – przyznał w marcu ubiegłego roku Leszek Ruta, dyrektor ZTM.

 

Planowana lokalizacja stacji odcinka zachodniego II linii metra:

- C8 (Wolska) – rejon skrzyżowania ulicy Płockiej z ulicą Wolską
- C7  (Moczydło) – rejon skrzyżowania ul. Górczewskiej z ul. Syreny
- C6 (Księcia Janusza) – rejon skrzyżowania ­ul. Górczewskiej z ulicą Księcia Janusza

Planowana lokalizacja stacji odcinka wschodniego–północnego II linii metra:

- C16 (Szwedzka) – rejon skrzyżowania ulicy Strzeleckiej z ulicą Szwedzką
- C17 (Targówek I) – rejon skrzyżowania ulicy M. Ossowskiego z ulicą Pratulińską
- C18 (Targówek II) – rejon skrzyżowania ulicy Pratulińskiej z ulicą Trocką

bako/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Nikola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2015 12:04 ~Nikola

    Stacje do przyjęcia z wyjątkiem tej, która będzie usytuowana przy ul. Szwedzkiej. Ten brąz jest strasznie brzydki, absolutnie do zmiany.

  • miłośniczka Pragi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.03.2015 08:33 ~miłośnic…

    Byłam przekonana, że cała II linia metra będzie miała tą samą stylistykę. Jestem rozczarowana tym, że jest inaczej. O ile centralne stacje są eleganckie, barwne i wesołe to już kolejna - Szwedzka jest po prostu brzydka. Kto zaakceptował smutny brąz? Może jeszcze można byłoby zmienić kolorystykę na bardziej przyjazną dla oka. Pragę trzeba ożywiać, bo okoliczni mieszkańcy mają już dość brązu ceglanych murów i szarości obdrapanych tynków.

  • Warszawianka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.03.2015 10:42 ~Warszawianka

    Uważam, że kolejne stacje powinny być pod względem estetyki kontynuacją stacji centralnych tzn. powinny być równie eleganckie i wesołe kolorystycznie jak te oddane do użytku. Z przykrością stwierdzam,że np stacja Szwedzka to powrót do smutnej, pnurej kolorystyki z czasów głębokiego socjalizmu. Wybrano niewłaściwy projekt niewłaściwej Pracowni. Szkoda, że wraca estetyka z czasów PRL-u

  • estetka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.03.2015 09:36 ~estetka

    Szwedzka to najbrzydsza i najsmutniejsza kolorystycznie stacja metra. Powinno skończyć się z tym socjalistycznym ponuractwem i nadać tej stacji trochę kolorystyki i barw.Praga zasługuje na odważne projekty, które ożywią ten rejon Warszawy9

  • prażanka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.11.2014 13:50 ~prażanka

    Stacja Szwedzka to brązowo-bura ohyda przypominająca kolorystycznie okoliczne rudery.

  • wojciech

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.07.2014 10:52 ~wojciech

    Kicz i tandeta.

  • szyszka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2012 19:00 ~szyszka

    Stacja C8 powinna być przy PDT Wola a nie przy Płockiej.

  • tadeusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2012 11:46 ~tadeusz

    kto to projektował? student jakiś? stacja "szwedzka" będzie umieszczona wśród starej architektury i do tego powinna nawiązywać ,te betonowe ściany nie pasuja do całości.

  • corvette

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 11:37 ~corvette

    Pawel~Pawel

    Projekty kiepskie, szybko sie znudzą, stacje powinny byc ponadczasowe, a nie speudo lata 70, szczególnie, że stacje pierwszej linii mimo, że projektowane własnie w latach 70 są do dziś miłe dla oka, funkcjonalne i wygodne, a to co jest na tych wizualizacjach to tandetne i tanie naśladownictwo przeznaczonych do przebudowy linii metra z Amsterdamu,
    Madrytu czy Rzymu - jak zwykle wyjdzie wielka droga tandeta.
    W 100% popieram Twoje zdanie.
    I wolę metro wyłożone białymi kafelkami niż oszpecone bazgrołami pseudoartysty.

  • Pawel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.09.2012 15:06 ~Pawel

    Projekty kiepskie, szybko sie znudzą, stacje powinny byc ponadczasowe, a nie speudo lata 70, szczególnie, że stacje pierwszej linii mimo, że projektowane własnie w latach 70 są do dziś miłe dla oka, funkcjonalne i wygodne, a to co jest na tych wizualizacjach to tandetne i tanie naśladownictwo przeznaczonych do przebudowy linii metra z Amsterdamu, Madrytu czy Rzymu - jak zwykle wyjdzie wielka droga tandeta.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »