Informacje

22.07.2011 11:30 Zobacz, jak wywiercą tunele

Tak będą pracować TBM

SERWISY:

Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa i najważniejsza inwestycja w stolicy. Nic dziwnego, że budzi ogromne zainteresowanie. Tunele dla podziemnej kolejki wydrążą tarcze TBM, których pierwsze elementy właśnie dotarły na rondo Daszyńskiego. Jak dokładnie wygląda praca tych urządzeń? Zobacz na filmie.

TBM-y, czyli urządzenia, które wydrążą tunele centralnego odcinka II linii metra, mają długość prawie 100 metrów, średnicę ponad sześciu metrów i ważą ponad 600 ton każdy. Jedna taka maszyna kosztuje około 13 milionów euro. Wykonawca zamówił trzy identyczne.

Tarcze dziennie mają drążyć kilkanaście metrów tunelu.

Jak będą pracować?

Pierwsza z nich, której elementy właśnie dotarły do Warszawy, drążenie rozpocznie pod koniec 2011 roku na rondzie Daszyńskiego i ruszy w kierunku Powiśla.

Miesiąc później wyruszy druga tarcza – również w kierunku przyszłej stacji Powiśle.

Na filmie, prezentującym prace TBM i przygotowanym na zlecenie metra, kolejność prac jest już nieaktualna. Ostatni plan zakłada, że pierwsza tarcza wydrąży cały tunel północny z Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego, druga będzie drążyć z Ronda Daszyńskiego tunel południowy aż do Powiśla, wraz z łącznikiem z I linią.

Trzeci TBM zacznie prace na Powiślu i wydrąży jedynie tunel do Dworca Wileńskiego.

Jak zbudowane są TBM?

Potężne maszyny mają bardzo skomplikowaną budowę. Z przodu będzie miała głowicę, a na niej zostaną umieszczone specjalne noże. Każdy będzie ważył 250 kilogramów. Te elementy będą wymieniane w zależności od rodzaju gruntu, przez jaki drążony będzie tunel. Wykonawca spodziewa się dużego zróżnicowania terenu – od piasków i iłów, po wielkie, polodowcowe głazy.

Za tarczą będzie przestrzeń, dla wydrążonego urobku. Dalej szczelna ściana, która oddzieli pomieszczenia operatorów.

Cały urobek będzie transportowany na powierzchnię podajnikiem ślimakowym.

Wydrążony tunel na bieżąco będzie zabezpieczany betonową obudową. Jej elementy dotrą do środka małymi wagonami, poruszającymi się po torach wewnątrz tunelu.

Nawet 30 metrów pod ziemią

Głębokość poszczególnych stacji będzie bardzo zróżnicowana. Od strony Woli w kierunku Wisły będą budowane coraz głębiej. Najgłębiej, 30 metrów pod ziemią, powstanie stacja Nowy Świat. TBM musi schodzić coraz niżej, żeby później wydrążyć tunel siedem metrów pod dnem Wisły.

Drążenie I linii też było wyzwaniem dla budowniczych. Tunel metra łączący stację Pola Mokotowskie ze stacją Politechnika został zbudowany pod Trasą Łazienkowską, a tunel między stacją Politechnika a stacją Centrum, pod kolejową linią średnicową.

mjc/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Alfer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.07.2011 14:20 ~Alfer

    @ pozdroPIŃCET

    " Tylko nie zrób kupki w majtki z tego przejęcia. A swoje kompleksy zacznij leczyć w innym miejscu niż forum internetowe, bo obawiam się, że nikt Ci tu nie jest w stanie pomóc."

    Kochany, dziękuję za troskę ale nie narzekam :-) Swoją odpowiedzią ładnie pokazałeś podejście typowego Polaczka - nie ważne jak, byle było. Bo Polaczek nie jest w żadnej mierze wykształcony pod względem estetycznym. No i potem mamy nasze wspaniałe autostrady nietrzymające standardów, mosty wymagające remontu po 2 latach i tak dalej. Skoro tak lubisz, Twój cyrk, Twoje małpy... :-)))

    Pozdrawiam, i mniej _bezsensownej_ uszczypliwości życzę!

  • qwerty2

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 20:28 ~qwerty2

    Wojtek pękła mi łopata!!! Spoko oprzyj się o betoniarkę....

  • pozdroPIŃCET

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 17:41 ~pozdroPIŃCET

    @14:25 ~Alfer

    Tylko nie zrób kupki w majtki z tego przejęcia. A swoje kompleksy zacznij leczyć w innym miejscu niż forum internetowe, bo obawiam się, że nikt Ci tu nie jest w stanie pomóc.

  • luk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 17:00 ~luk

    Ta trzecia tarcza powinna już zaczynać rzeźbic trzeci tunel - trzeciego odcinka maeta.

  • Lorens

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 16:47 ~Lorens

    Wszystko fajnie-pięknie, tylko co jeśli TBM natrafi na niewybuch? Może zakłada się, że na głębokości pracy TBM nie znajdują się żadne tego typu niespodzianki...

  • Adrian

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 16:36 ~Adrian

    Jak ta maszyna trafi na jakieś niewypały z II Wojny Światowe to dopiero będzie wesoło :))))))

  • sdfdsf

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 16:04 ~sdfdsf

    na co by tu narzekac... powinien byc w barwach polskich bialo-czerwonych!!!

  • Tolek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 15:05 ~Tolek

    Powiem wam, że ten TBM jest jak maskara dla polskich budowlańców. Mogliby sobie spokojnie budować metro przez 20 kolejnych lat, a tak djuuupa. Maszyna puszczona w ruch zrobi robotę za dwa latka. I z czego tu żyć? Układy, układziki nie da się zawiązać w tak krótkim czasie.

  • vpw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 14:33 ~vpw

    Powtarzaja sie ale to jest podsumowanie debilizmu decydentow. Wykorzystanie drogiej metody budowy, ktora ma te zalete, ze pozwala na budowanie bez przerywania ruchu na zewnatrz. A jednoczesnie rozkopanie polowy miasta tak, ze beda chyba z gory obserwowac jak te TBMy sobie radza.

  • Alfer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 14:25 ~Alfer

    Zawsze zadziwia mnie bagatelizowanie szczegółów w inwestycjach tego typu. Skoro tak duża inwestycja przedstawia film reklamowy, w którym już na pierwszej planszy pojawia się literówka:

    http://www.alfer.pl/metro_pomoca.jpg

    to chyba nikogo nie powinno dziwić, że w gotowej linii metra będzie jeszcze więcej małych niedoróbek.

    Jestem z branży graficznej, tego typu niedopatrzenia w materiałach publikowanych publicznie to spora gafa i niedopatrzenie wynikające z niedbałości, niechlujności branżowej i ogólnie mówiąc nieprzykładania się do tematu. Módlmy się, żeby wykonawcy samej inwestycji jako takiej też nie byli z łapanki i prezentowali choćby europejski poziom, bo póki co sama oprawa graficzna prezentacji to jest poziom jakiegoś małej republiki bananowej gdzieś za Uralem. Jeśi pokażemy ten filmik Niemcowi czy nie daj Boże Szwajcarowi, będzie on bał się jeździć takim metrem.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »