Informacje

11.06.2011 07:13 Rozpoczyna się najtrudniejsza część inwestycji

Tak będą budować metro

SERWISY:

Rozpoczyna się najtrudniejszy dla mieszkańców etap budowy centralnego odcinka II linii metra. Warta ponad 4 mld zł inwestycja poważnie utrudni ruch w najbardziej newralgicznych częściach miasta. Oprócz ul Świętokrzyskiej, w wakacje zostanie również zamknięta ul. Targowa.

Choć budowa centralnego odcinka rozpoczęła się już rok temu, to właśnie teraz zaczyna się rozkręcać. Wykonawca, włosko-turecko-polskie konsorcjum AGP musi w pierwszej kolejności wybudować korpusy siedmiu stacji, następnie do akcji wejdą wielkie maszyny drążące TBM (tunel boring machine). Harmonogram budowy jest napięty, m.in. z powodu przyszłorocznych mistrzostw europy. UEFA wymaga np. by okolice pl. Wileńskiego w trakcie Euro 2012 były przejezdne.

Najpierw stacje

Wszystkie stacje podziemnej kolejki będą budowane metodą odkrywkową.

Najpierw powstaną korpusy stacji, przez które przechodzić będą tarcze TBM, drążąc kolejne odcinki tuneli. W następnej kolejności będą budowane perony i infrastruktura poszczególnych stacji. Najprawdopodobniej pod koniec wakacji poznamy ich projekty architektoniczne.

Pierwsza mieści się przy rondzie Daszyńskiego, druga przy stacji Powiśle. Ważne, by w chwili umieszania TBM-ów w szybach startowych gotowe były już korpusy stacji bezpośrednio położonych na trasie tarcz – czyli Rondo ONZ i Stadion. Chodzi o to, że TBM ze względów technologicznych nie powinien zatrzymywać się w tunelu i czekać na dokończenie stacji.

Terminy będą gonić wykonawcę również jeśli chodzi o plac budowy przy pl. Wileńskim. Zgodnie z umową plac ma być przejezdny dla komunikacji miejskiej do końca marca 2012 roku. Tymczasem konsorcjum planuje rozpocząć tam prace dopiero w wakacje.

TBM - co to takiego?

Oprócz napiętego harmonogramu budowy stacji, wyzwaniem dla wykonawcy będzie również samo drążenie tuneli w ciężkim geologicznie terenie. Do tego celu po raz pierwszy w Polsce zostanie zastosowana technologia tarcz TBM. Zmechanizowane tarcze jednocześnie drążą tunel, odprowadzają urobek i montują obudowę tunelu, niezależnie od tego, czy podłożem jest skała, czy luźne piaski. Wykonawca zamówił do budowy centralnego odcinka trzy takie maszyny w niemieckiej fabryce Herrenkrecht, światowego lidera w produkcji tego typu urządzeń.

Każdy z zamówionych przez wykonawcę maszyn ma 97 metrów długości i 615 ton wagi. Średnica tarcz to 6 metrów i 27 centymetry. Nie są to rekordowe rozmiary. Dla przykładu tarcze, którymi obecnie jest drążony tunel Gotarda w szwajcarskich Alpach, ma średnicę ponad 15 metrów.

Każdą z maszyn fabryka buduje na zamówienie. Warszawskie TBM-y mają np. przedłużony przedni kołnierz, by lepiej radzić sobie w trudnym terenie.

Jak pracuje TBM?

Pierwsza z nich dotrze do Warszawy w połowie lipca. Do jej przetransportowania potrzeba 24 tirów, z czego 9 z nich to transport wielkogabarytowy. Cała podróż jednej maszyny zajmie około miesiąca. Następnie przez ponad dwa miesiące tarcza będzie składana na oczach warszawiaków tuż przy rondzie Daszyńskiego. Drążenie tuneli rozpocznie się zimą. Jak dokładnie będzie wyglądała budowa?

Pierwszy TBM, z około 15-osobową załogą w środku, zacznie prace na rondzie Daszyńskiego pod koniec 2011 roku. Wyruszy w stronę Dworca Wileńskiego. Niedługo po nim drugi wystartuje z tego samego miejsca, ale za stacją Rondo ONZ skręci w prawo, budując połączenie I i II linii. Gdy dowierci się w pobliże zbudowanej już kilkanaście lat temu stacji metra Centrum, zostanie rozebrany i przewieziony spowrotem na rondo Daszyńskiego. Stąd maszyna wyruszy do stacji Powiśle. W międzyczasie, czyli na początku 2012 roku, trzeci TBM wystartuje z Powiśla by przekopać południowy tunel pod Wisłą i dotrzeć do Dworca Wileńskiego. Wykonawca ocenia, że tarcze będą pokonywały średnio 10-12 metrów na dobę. Praca ich załóg będzie odbywała się w systemie zmianowym, 24 godziny na dobę. Prawdopodobnie raz w tygodniu będzie konieczna przerwa na serwisowanie maszyn.

Superwagony

Nową jakość pasażerowie odczują jeszcze przed oddaniem II linii metra. Część z zamówionych do jej obsługi pociągów zasili tabor I linii jeszcze pod koniec 2012 roku.

Będą to jedne z najnowoczesniejszych pociągów metra na świecie, Siemensy Inspiro. Czym będą się różnić od dotychczas używanych? Nowoczesny design, brak przedziałów, bardziej ergonomiczne uchwyty dla podróżujących na stojąco, a przede wszystkim bardzo szerokie (o ponad 20 cm szersze niż w obecnie jeżdżących rosyjskich wagonach) drzwi wejściowe, dzięki którym skróci się czas postoju na przystankach w godzinach szczytu.

Pociągi mogą być częściowo serwisowane zdalnie, dzięki czemu na stację techniczną będą musiały zjeżdżać zaledwie raz w miesiącu (stare rosyjskie wagony muszą być przeglądane codziennie). To duże ułatwienie przy eksploatacji taboru, ale też znacznie niższe koszty.

mjc/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Gorzkiewski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2011 16:05 ~Gorzkiewski

    Nika - dostosowanie dróg do nowych linii tramwajowych (do tego szybkich!) też trochę kosztuje.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2011 13:03 ~warszawiak

    mirt
    I linia bedzie połączona z II łącznikiem w postaci łuku,miedzy stacja Centrum na I linii a stacja Rondo ONZ na II. Pociagi ktore beda wyruszać ze stacji technicznej na kabatach musza jakos na te II linie wjechać, prawda? Osobna stacja techniczno postojowa dla II linii ma sie znajdowac na zachodnim krańcu i zostanie uruchomiona jak metro bedzie dociagniete na peryferie bemowa.

    Glak
    II linia jest dlatego budowana od odcinka centralnego, by nie powtarzac bledów z budowy I linii (budowa odcinka kabaty-politechnika trwała ponad 10 lat). Chodzi o to by jak najszybciej otworzyc odcinek centralny dla pasarzerow i rozbudowywac linie na peryferia. Bo na odcinku centralnym i tak ruch bedzie spory, a zaczynajac budowe od bemowa i otwierajac np 5 stacji w polu, ktore ani nie prowadza do centrum ani do zadnego wezła przesiadkowego, nie bylo by najlepszym pomyslem, bo ruch na nich bylby minimalny.

  • nika

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2011 08:33 ~nika

    Lepiej wydać 4mld złotych na budowe sieci linii szybkich tramwaji oraz południowią i wschodnią obwodnicę Warszawy. Ta druga linia metra jest marnotrawstwem.

  • mirt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2011 00:55 ~mirt

    jakie połączenie z I linią? Przecież to metro idzie niżej niż I linia, będzie podjazd do góry czy jak?

  • pzdr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2011 00:25 ~pzdr

    I co z tego, że użyją tarczy TBM, skoro na dwa lata zamknęli ul. Prostą i Świętokrzyską? Nie rozumiem tego.

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.06.2011 18:42 ~m

    glak > no widzisz, pacan zawsze zostanie pacanem. piszesz "metro powinno przede wszystkim zwozić ludzi z dalej oddalonych osiedli do centrum. " no to logiczne - w owym centrum trzeba te stacje zbudować, prawda?

  • Bob

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.06.2011 14:21 ~Bob

    http://www.youtube.com/watch?v=MQ-gTSIX2Wo

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.06.2011 12:55 ~m

    @bac
    A w rosyjskich wagonach to niby jak jest?
    I dużo osób się mieści i są wygodne uchwyty i mozna bez problemów przejść..

  • bac

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.06.2011 12:49 ~bac

    @m: ty nie masz tez spacerowac po wagonach, chodzi tylko o to aby wiecej pasazerow sie miescilo i zeby bardziej rownomiernie rozkladali sie na wagony. i chyba zdajesz sobie sprawe z tego ze za cos trzeba sie trzymac w trakcie jazdy?

  • sest

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.06.2011 12:48 ~sest

    Super! To najwspanialszy moment ostatnich lat w wawie. Będzie metro, zrobiona świętokrzyska, stacje kolejowe, stadion. Będę dojeżdzał do pracy rowerkiem a w zimę autobusikem.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »