Informacje

26.11.2010 12:33 Budowa centralnego odcinka II linii metra

Tajniki budowy metra w 13-minutowym filmie

SERWISY:

Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa i najważniejsza inwestycja w stolicy. Nic dziwnego, że budzi ogromne zainteresowanie. Żeby przybliżyć tajniki budowy, urzędnicy przygotowali specjalny, 13-minutowy film.

Mają długość 120 metrów i średnicę ponad sześciu metrów. Każda z nich kosztuje 13 milionów euro. Trzy tarcze zwane potocznie TBM (Tunnel Boring Machine) mają do stolicy dotrzeć na początku przyszłego roku.

Pierwsza z nich drążenie rozpocznie na rondzie Daszyńskiego i ruszy w kierunku Powiśla. Miesiąc później wyruszy druga tarcza – również w kierunku przyszłej stacji Powiśle. Ze względów bezpieczeństwa dwie maszyny nie mogą pracować obok siebie.

Z kolei trzecia tarcza na Powiślu rozpocznie drążenie tunelu pod Wisłą. Kiedy dojdzie do Dworca Wileńskiego, samochodami zostanie przewieziona ponownie na Powiśle, że wydrążyć drugi tunel w kierunku Pragi.

Ogromne noże

Tarcze dziennie mają drążyć 10 metrów tunelu. Ta potężna maszyna ma bardzo skomplikowaną budowę. Z przodu będzie miała głowice, a na niej zostaną umieszczone specjalne noże. Każdy będzie ważył 250 kilogramów.

Za tarczą będzie przestrzeń, dla wydrążonego urobku. Dalej znajdziemy szczelną ścianę, która oddzieli pomieszczenia operatorów. Cały urobek będzie transportowany na powierzchnię taśmociągami.

Wydrążony tunel równocześnie zostanie zabezpieczany betonową obudową. Jej elementy dotrą do środka przy pomocy specjalnego transportu.

30 metrów pod ziemią

Głębokość poszczególnych stacji będzie bardzo żróżnicowana. Od strony Woli w kierunku Wisły będą budowane coraz głębiej. Powodem jest drążenie tunelu siedem metrów pod dnem Wisły. Najgłębiej, 30 metrów pod ziemią powstanie stacja Nowy Świat.

Przy budowie I linii metra tunel łączący stację Pola Mokotowskie ze Stacją Politechnika został zbudowany pod Trasą Łazienkowską, a tunel między stacją Politechnika a stacją Centrum, pod kolejową linią średnicową.

Tu znajdziesz film.

bf/par

 

 

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • LLU

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2011 20:25 ~LLU

    Budują Buduja Pól Warszawy pozamykanych Ulic więc Lux wiadomno ze sie cos dzieje:)na Plus

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.12.2010 07:39 ~warszawiak

    a to ciekawe że przygotowali to urzędnicy??? ciekawe którzy i z jakiego urzędu bo z tego co wiem to jest prezentacja którą wykonał wykonawca dla potrzeb inwestora :DDDDD
    A najbardziej podobają mi się jak zwykle komentarz laików którzy znają się na wszystkim :DDDD

  • nieszanujeciejednostek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 18:33 ~nieszanuje…

    Chyba kiloniutonometrów a nie kiloniutonów na metr ;P

  • Pawlo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2010 11:51 ~Pawlo

    Na bungee będziemy skakać ,żeby się do stacji dostać :P ekstremalna podróż do pracy. A dlatego tak wolno one będą drążyły , bo mamy taki a nie inny grunt. i nie ma żadnych niespodzianek , bo grunt już dawno został sprawdzony przez naukowców. Echosonda i jazda

  • Klik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.11.2010 06:24 ~Klik

    Optymista_Warszawski a w Ameryce biją murzynów !!!
    Tylko taka może być odpowiedź na twój tekst że :

    "podczas budowy tuneli drogowych w Hamburgu i Moskwie, wynosiła ona 14,2 m, a Chińczycy dysponują tarczą o średnicy 15,4 m"

    To były tunele drogowe a u nas buduje się tunel metra i ta średnica wystarczy.
    Ale czytając wcześniejsze twoje wypowiedzi na tym forum nie będę się z ciebie śmiał bo nie można się śmiać z upośledzenia PiS-owców !!!

  • Optymista_Warszawski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2010 19:50 Optymista_…

    Tarcze TBM przystosowane są do drążenia w szczególnie twardej, skalistej materii, nie powinny być zatem znacząco narażone na awarie. Niejednokrotnie, zapewne przeryją fundamenty nie istniejących już obiektów, zamieniając cegłę w piasek. Konstrukcje używane w Warszawie charakteryzuje, natomiast dość skromna średnica, bowiem u podobnych maszyn drążących, które zastosowane zostały podczas budowy tuneli drogowych w Hamburgu i Moskwie, wynosiła ona 14,2 m, a chińczycy dysponują tarczą o średnicy 15,4 m.

  • Soso

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2010 17:28 ~Soso

    Ale Discovery to tylko kanał popularno-naukowy. Z akcentem na "popularny". Warto podchodzić krytycznie do "wiedzy", którą przekazuje. Choć akurat w te 30 metrów nie wątpię. Tylko nie rozumiem, czemu 10 metrów ma być w związku z tym kpiną.

  • braksi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2010 16:54 ~braksi

    TEN FILMIK TO JAKAŚ KPINA.
    ostatnio na discovery oglądałem film o kopaniu tuneli w kualalumpur gdzie jest wykorzystywana identyczna maszyna. oni kopią w skale 30 metrów dziennie

  • KaMiKaDzEoo8

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2010 16:38 KaMiKaDzEoo8

    No wszystko na cacy ale !!! Najpierw trzeba się dokopać na 30 metrów przez mniejsze maszyny żeby te potwory wpuścić a tam czyha pełno niespodzianek które opóźnią budowę, no dobra filmik dużo mówi ale nie wszystko np maszyna nie ma wstecznego, wywnioskować to można z filmiku, a jak maszyna dokopie się do podziemnego jeziora, no nie wiem czy wtedy będzie tak pięknie, Wisła będzie najtrudniejsza ale co z dostępem do metra jak już będą przecież windy nie wystarczą na wzięcie tak dużej grupy ludzi a schody ruchome to strata czasu chyba że je przyspieszą ale czy będzie na t ostać, wiec zostaną schody ale komu będzie się chciało chodzić, II linia metra wielki cyrk, uwierzę jak zobaczę ...

  • WolF

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2010 16:13 ~WolF

    SUPER SPRAWA !!! Życzę aby wszystko poszło zgodnie z planem, dzieki czemu wszystkim krzykaczom - pesymistom opadną kopary i piana z jadem wydobywająca się z czeluści ich wnętrz zaleje ich od środka ;-)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »