Informacje

16.10.2016 17:15 150 km w półtorej godziny

Szybciej z Warszawy do Lublina.
Wiosną ruszy budowa trasy S17

SERWISY:

- Pierwsze prace przy budowie drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Warszawą, mogą rozpocząć się wiosną 2017 r. – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa prawie 100 km drogi ma kosztować 3,2 mld zł i zakończyć się w 2019 roku.

Chodzi o prawie 100 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą, na odcinkach od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska pod Warszawą. Budowa podzielona została na siedem odcinków. Prowadzi ją lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Potrzebna zgoda wojewodów

Konkretny termin rozpoczęcia prac zależy od wydania zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przez wojewodów lubelskiego i mazowieckiego. Decyzja ZRID dotyczy przejęcia terenów pod budowę drogi, co umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych.

Na decyzje wojewodów czekają wykonawcy dwóch odcinków drogi S17 na trenie woj. lubelskiego (pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów oraz od węzła Skrudki do granicy województw) i dwóch odcinków na terenie województwa mazowieckiego (od granicy województw do Gończyc oraz od Gończyc do obwodnicy Garwolina).

Jak tłumaczył Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA, można się spodziewać, iż ZRID-y dotyczące tych odcinków wydawane będą zimą. Wówczas wykonawcy mogliby wejść na teren budowy w marcu 2017 roku.

Kto wybuduje trasę?

Nalewajko zapowiedział, że jeszcze w tym roku złożone zostaną wnioski o wydanie decyzji ZRID na pozostałe trzy odcinki drogi S17 biegnące na terenie woj. mazowieckiego – od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli, obwodnica Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska. Procedura wydania decyzji ZRID trwa zwykle kilka miesięcy.

Poszczególne odcinki drogi S17 wybudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. 13,2 km drogi między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe (za 270,8 mln zł), zaś kolejny odcinek o długości 20,2 km - od węzła Skrudki do granicy województw - firma PORR Polska Infrastructure (koszt - 608,8 mln zł).

Wykonawcą trzech odcinków na terenie woj. mazowieckiego - 13 km od granicy województw do Gończyc (313,6 mln zł), 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł) oraz 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł) - jest Budimex.

Pozostałe odcinki na Mazowszu - 8,7 km obwodnicy Kołbieli (ok. 225,5 mln zł) i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska (370,5 mln zł) - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

"Projektuj i buduj"

Inwestycja jest realizowana w trybie "projektuj i buduj". Oznacza to, że wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i wybudować drogę. Przed oddaniem trasy dla ruchu musi uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.

Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddane do użytku w połowie 2019 r.

Po udostępnieniu trasy dla kierowców przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć niecałe półtorej godziny.

Procedurę przetargową na budowę węzła Lubelska, który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy, prowadzi stołeczny oddział GDDKiA.

W latach 2011 - 2014 zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

ZOBACZ TAKŻE: Dronem nad przyszłą obwodnicą Marek:

PAP/kw/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Janusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.10.2016 12:55 ~Janusz

    a gdzie komentarze z 18.10.2016????

  • kkk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.10.2016 08:57 ~kkk

    A co ze wschodnią obwodnicą Warszawy, ile czasu to jeszcze będzie trwało.Przejazd od mostu Grota do Zakrętu w godzinach popołudniowych to istny koszmar.

  • Jonasz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 16:01 ~Jonasz

    Wawka~Wawka

    Jak patrzę na te mapki to jestem pod wrażeniem (ujemnym) projektantów POW. Dlaczego POW (odcinek wawerski) nagle skręca na północ (ta żółto-czarna linia), przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, zamiast wpisać się w S 17 w węźle Wiązowna Południe. Jak widać na mapce przez kilka km te trasy będą biec równolegle, a POW przez las, któremu grozi wycinka aż 60 ha!!!!!!!!!!!!! Obie inwestycje są w gestii GDDiA.


    Nie masz pojęcia to nie pisz głupot.

  • pacz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 15:17 ~pacz

    Wawka~Wawka

    Jak patrzę na te mapki to jestem pod wrażeniem (ujemnym) projektantów POW. Dlaczego POW (odcinek wawerski) nagle skręca na północ (ta żółto-czarna linia), przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, zamiast wpisać się w S 17 w węźle Wiązowna Południe. Jak widać na mapce przez kilka km te trasy będą biec równolegle, a POW przez las, któremu grozi wycinka aż 60 ha!!!!!!!!!!!!! Obie inwestycje są w gestii GDDiA.

    to nie pow tylko granica miasta

  • Drogowiec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 13:52 ~Drogowiec

    aga~aga

    A kiedy ruszy budowa trasy Zakręt- Dębe Wielkie i Kałuszyn-Siedlce?? Pokonanie 90 km zajmuje często do 2,5 do 3 godzin, co daje średnią prędkość 30km/h. To jest naprawdę koszmarna trasa.


    Od Zakrętu do Mińska Mazowieckiego został ogłoszony przetarg jeszcze za poprzedniej władzy, ale PiS po wyborach go zablokował. Na odcinku od Kałuszyna do Siedlec ani poprzedniej, ani obecnej władzy za bardzo nie zależy. Tak więc ten pierwszy odcinek powstanie najwcześniej za 3 lata, jak się zmieni władza, a ten drugi to nie wiadomo czy w ogóle kiedyś powstanie.

  • nielubięsłoików

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 13:03 ~nielubięsłoików

    Kolejne 300 tys. słoików zjedzie do Warszawy jak im drogę wybudują. Koszmarni kierowcy LU, chamy niekulturalne. Znów stłuczki, wypadki, korki będą tylko powodować, bo co innego przyjezdni potrafią.

  • Xavery

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 13:00 ~Xavery


    Kierowiec~Kierowiec

    Prezydent Andrzej Duda podczas kampanii obiecał na piśmie budowę S8 od Wrocławia do Kłodzka. I gdzie ona? Niedługo półmetek kadencji, mam do państwa pytanie, od kiedy będzie można mówić na niego per "kłamca"?
    abc~abc

    A co ma wspólnego urząd Prezydenta RP do budowy dróg???

    Oczywiście, że nic nie ma. Natomiast argument typu: "Komorowski nic podczas kadencji nie zrobił" upoważniał pisowsko-korwinowskie bojówki do m.in. rzucania krzesłem w urzędującego prezydenta.
    Skoro Komorowskiego można było rozliczać za nie swoje kompetencje to nie widzę powodów dla których Dudy nie można teraz tak samo rozliczać. Tym bardziej, że trochę głupot naobiecywał.

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 12:36 ~Wawka


    fdsfs~fdsfs

    Ręce opadają. Czy ktoś w tym kraju w ogóle koordynuje inwestycje w branży transportowej? Przecież w tej chwili będzie prowadzona wielka modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Lublina za kolejne 3 mld złotych. Ma zostać dostosowana w tej chwili do 160km/h, a potem do 200km/h. Kto o zdrowych zmysłach dubluje wszystkie inwestycje, skoro są dziesiątki miejsc w których taka droga szybkiego ruchu przydałaby się bardziej. Cała Polska wschodnia potrzebuje gruntownej modernizacji sieci zarówno drogowej jak i kolejowej. To tam przydałaby się ekspresówka skoro już 3 miliardy złotych władze muszą wydać w obecnej perspektywie UE.
    cotsze~cotsze

    Może chodzi o to, że jak będą budowali drogę i przebudowywali linię kolejową w tym samym czasie, to odetną Lublin i ten kierunek od Warszawy na jakiś (kilka lat) czas. Więc efekt będzie taki jak mówisz, tylko że zanim nastąpi to eldorado dojazdów wszystkimi środkami transportu, to nie da się dojechać do Warszawy.

    Ja się z tego cieszę, bo droga na Lublin to jest wyrób drogopodobny. Ale mam wrażenie, że droga na Siedlce/Terespol powinna mieć priorytet. Kierunek wschodni jest kompletnie zaniedbany.

    Dwójkę od Warszawy do Siedlec spaprano pseudo modernizacją. Po starej jeździło się dużo lepiej. A modernizacja powinna spowodować wybudowanie trasy 2 + 1, czyli po jednym pasie w każdą stronę i środkowym naprzemiennym do wyprzedzania. Miejsca było pod dostatkiem, bo stara trasa miała szerokie pobocza i TIR miał gdzie się "uchylić" by zapewnić bezpieczne wyprzedzanie. Teraz takiej możliwości praktycznie nie ma, bo wszechobecne AZYLE skutecznie to uniemożliwiają.

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 12:29 ~Wawka


    fdsfs~fdsfs

    Ręce opadają. Czy ktoś w tym kraju w ogóle koordynuje inwestycje w branży transportowej?
    Bruno~Bruno

    Nie musisz się martwić. Wszystkie inwestycje na ścianie wschodniej zostały wstrzymane. W tym rozpoczęty już przetarg na S-17 Lublin-Rzeszów.
    Może wybudują S61 gdyż Unia obiecała finansowanie. Poza tym buduje się tylko to co rozpoczął poprzedni rząd czyli S8 i S17.
    Min. Bud. przebąkuje, że może coś się ruszy po 2020.

    ^
    te wszystkie dotychczasowe inwestycje inwestycje drogowe planowane były jako totalny chaos - trochę tu, trochę tam zamiast wykonanie całej trasy od Z do Z. I mamy taką poszarpaną sieć dróg - jedziemy "autostradą" by po kilkudziesięciu kilometrach wylądować na polnej drodze. Ja wolałbym by np. jak się wzięto za A1 to zrobić ją od południowej granicy po Bałtyk, a nie w odcinkach odległych od siebie o kilka lat. Podobnie z S8 wybudowana prawie w całości od Warszawy do Wrocławia ale bez newralgicznego odcinka w okolicach Łodzi przez wiele lat zmuszała kierowców do przebijania się w korkach przez centrum Łodzi. To już lepiej by było jechać przez pola wąską szosą ale mieć obwodnicę Łodzi w pierwszej kolejności.

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2016 12:15 ~Wawka

    Jak patrzę na te mapki to jestem pod wrażeniem (ujemnym) projektantów POW. Dlaczego POW (odcinek wawerski) nagle skręca na północ (ta żółto-czarna linia), przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, zamiast wpisać się w S 17 w węźle Wiązowna Południe. Jak widać na mapce przez kilka km te trasy będą biec równolegle, a POW przez las, któremu grozi wycinka aż 60 ha!!!!!!!!!!!!! Obie inwestycje są w gestii GDDiA.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »