Informacje

19.07.2016 06:19 koncepcja budowy stacji muzeum

Szklane pudełko na lokomotywy.
Taki będzie "kolejowy Kopernik"

SERWISY:


W nowoczesnych budynkach zabytkowe lokomotywy, obok dzika zieleń i linia obwodowa, po której suną historyczne pojazdy. Wiemy, jak ma wyglądać Stacja Muzeum, następczyni Muzeum Kolejnictwa. Nowoczesna placówka, nazywana już przez niektórych "kolejowym Kopernikiem" ma powstać na Odolanach.

Spółka PKP S.A. wybrała koncepcję architektoniczną Stacji Muzeum, instytucji, która ma zastąpić zlikwidowane Muzeum Kolejnictwa. Jej nowa siedziba ma powstać w najbliższych latach na terenach kolejowych na Odolanach. chodzi o 23 hektary w w graniach Woli, ale w bezpośrednim styku z Bemowem, Ochotą i Włochami. Zwycięski koncept powstał we Wrocławiu, w pracowni Forum Architekci. Firma dostanie 120 tysięcy złotych, ale największą nagrodą będzie możliwość dalszej pracy nad projektem. Zwycięzca konkursu ma bowiem pierwszeństwo w negocjacjach i może dostać zamówienie w trybie z wolnej ręki (bez przetargu).

Wizja wrocławskich architektów jest spektakularna. Budynek już elewacją będzie sygnalizował swoją funkcję. - Będzie swego rodzaju gablotą, gdzie na dwóch poziomach będziemy eksponować pojazdy. Chodzi o symbolikę dziecięcego marzenia o kolejce - mówi nam Michał Goncerzewicz, jeden z autorów koncepcji.

Tę część gmachu porównuje do gablotki na kolejki w popularnej wśród modelarzy skali H0. Tylko, że tutaj wszystko będzie w skali 1:1, oryginalne, ogromne, autentyczne.  - Chcemy podkreślić w ten sposób, że to miejsce tworzone i przeznaczone dla ludzi, którzy kochają pociągi – dodaje nasz rozmówca.

Parowozy na ścianie i na torach

Widoczne z zewnątrz lokomotywy lub wagony mają "zapraszać" do surowego środka. Na wizualizacjach wrażenie robi szczególnie betonowy, kasetonowy strop, który może kojarzyć się z siatką elewacji biurowca Prosta Tower. Tu będzie dom dla ekspozycji stałej opowiadającej dzieje polskiego kolejnictwa. Koncepcja wystawy będzie prawdopodobnie przedmiotem odrębnego konkursu.

Pewne jest, że nie znajdą się na niej największe eksponaty, czyli pociągi. One stać będą w dwóch kolejnych segmentach budynku: salonie (mniejszy, ogrzewany i zamknięty) i hali (większa, bez ogrzewania, bardziej garażowa, niż muzealna). Obie te przestrzenie będą miały industrialny charakter. - Mają być jak najbardziej neutralne. Hala będzie wręcz transparentna: przezierne ściany, beton, szkło i stal. Pomieści kilkadziesiąt pojazdów – opowiada architekt. W dachu znajdzie się świetlik, aby promienie słoneczne doświetlały potężne eksponaty.

- Dopuszczamy różnorodne sposoby ekspozycji, w niektórych miejscach będą po prostu perony, ale inne będą wyposażone w kanały, aby można było zajrzeć jak lokomotywa wygląda od spodu. Chcielibyśmy też pokazać różne rodzaje podkładów torowych – zdradza Goncerzewicz.

Co ważne lokomotywy i wagony będą stały na normalnych torach (łącznie będzie ich 21), tak aby - w razie potrzeby – maszyny mogły zostać wyprowadzone i ruszyć w trasę: na paradę na drugim końcu Polski albo chociaż na linię obwodową, która powstania na terenie Stacji Muzeum, dzięki domknięciu istniejącego, półkolistego układu torowego.

Dziki park w wianuszku torów

- W środku tego wianka torów kolejowych przez lata wyrósł drzewostan mający dziś sporą wartość przyrodniczą. Tu powstanie parkowa strefa rekreacyjną z dziką, naturalną zielenią. To będzie teren nie tylko dla tych, którzy przyjdą zwiedzać muzeum, ale także dla okolicznych mieszkańców jako teren zielony – zapowiada nasz rozmówca. Na wizualizacjach tego terenu pojawił się także rollercoaster, ale jak zastrzega na razie to tylko fantazja i nie jest przesądzone, że kolejka jak z amerykańskich parków rozrywki rzeczywiście tam stanie.

Architekci podkreślają, że teren musi mieć wiele różnych funkcji, aby żył cały czas, nie tylko w dniach i godzinach funkcjonowania muzeum. Zgubne skutki monofunkcji widać doskonale na przykładzie biurowego zagłębia zwanego "Mordorem na Domaniewskiej".

- Trzeba pamiętać, że na północ od muzealnego kompleksu planowane są inwestycje mieszkaniowe, tzw. Nowe Odolany. Na południu natomiast rozpościera się dzielnica Włochy. Kręgosłupem łączącym całość ma być coś, co nazwaliśmy roboczo Aleją Kolejnictwa. Nad torami przebiegającej linii kolejowej mają powstać kładki umożliwiające swobodne poruszanie się  – tłumaczy współautor koncepcji.

Plan przewiduje również budowę wieży widokowej na placu obok hali.

Planowali Centrum, zbudują Stację

W koncepcji wskazane zostało także miejsce, gdzie mogą powstać kolejne muzea. Na wizualizacjach to proste, jasne, niedookreślone bryły. – To tylko obrys przyszłych budynków, na które powinien zostać rozpisany odrębny konkurs architektoniczny – zastrzega Michał Goncerzewicz.

Architekci z Wrocławia przewidzieli miejsce dla Muzeum Techniki i Muzeum Komunikacji. Powstanie takiego muzealnego kampusu jest jednak dość odległą, a wręcz bardzo mglistą perspektywą. Co prawda kilka lat temu kolejarze przedstawili plan budowy Centrum Komunikacji i Techniki. Z partnerami podpisano list intencyjny, inwestycję oszacowano na imponujące 180 mln zł z czego większość miała pochodzić z funduszy unijnych. Temat jednak upadł. Okrojoną postacią tamtych mocarstwowych planów jest właśnie Stacja Muzeum. Koszt budowy nowych obiektów i adaptacji historycznych zabudowań stacji Szczęśliwice policzono na "skromne" 70 mln zł. PKP S.A. deklaruje, że wszystkie koszty bierze na siebie.

Kolejarze zakładają, że stworzenie projektu wykonawczego i budowlanego na bazie wybranej koncepcji zajmie niespełna rok. Na prace budowlane założyli wstępnie 18 miesięcy. Gdy więc terminów udało się dotrzymać budynki byłyby gotowe na przełomie 2018 i 2019 roku.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Vegatermik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.07.2017 13:15 ~Vegatermik

    Parowozownia Gniezno jest sposobem na rozwiązanie braku miejsca w Wolsztynie. Utworzenie Wielkopolskiego Parku Historii Kolejnictwa w Gnieźnie w oparciu o istniejącą infrastrukturę, pozwoli powiększyć przestrzeń kolekcji zbiorów i taboru kolejowego. Liczne zabytki np. jedyny zachowany w Polsce portalowy żuraw węglowy, elektromechaniczna sygnalizacja kształtowa, nastawnice, tokarka kołowa do kół parowozów, 2 obrotnice, 2 hale wachlarzowe na 52 miejsca dla lokomotyw, własna remiza strażacka, elektrownia, wagonownia ze schronem przeciwlotniczym, przesuwnica wagonowa na trzy stanowiska, wieża ciśnień, zabytkowa nastawnia, tarcze zaporowe, wiadukt (spotter view), historyczny budynek dróżnika, osada kolejarska, hala napraw lokomotyw z warsztatami, odejście do stacji istniejącej wąskotorówki, magazyny, kanały oczystkowe, zasieki węglowe, piaskownia … wszystko w realizacji retro.

    Są plany, aby wybudować nowe muzeum w Warszawie poświęcone w/w kwestiom za 120 mln złotych!

    W Gnieźnie czuć jeszcze zapach dawnych podkładów kolejowych i jest dużo miejsca do ekspozycji. Jest pusta noclegownia (w przyszłości hotel+administracja), sale stołówki (po remoncie jako sale konferencyjne), dyspozytornia (jako przyszły ośrodek badań & dziedzictwa kolejowego)… to wszystko w oryginalnej i unikalnej architekturze.
    Realizacja idei utworzenia trakcji parowej relacji Wolsztyn-Poznań-Gniezno pozwoli ożywić nasze miasto w kwestii technicznej.
    W sumie jest to projekt skazany na sukces i tylko patrzeć, kiedy do Gniezna ściągać będą właściciele lokomotyw z całej Europy.

    Ongiś hangar lotniczy z Gniezna trafił do Leszna - kolebki sportu szybowcowego... żal.

  • maszynista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2016 19:56 ~maszynista

    Za te 70 milionów to by zbudoali parowozownie, uruchomili kilka lokomotyw i wagonów... A nie jakies nie wiadomo co zbudowali... jak dlamnie strata kasy...

  • hugo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2016 10:36 ~hugo

    rafirez~rafirez

    super kreatywność połączona z dziecięcymi marzeniami. oby tak dalej

    Analityk Nowoczesnej? A przelew umiesz zrobić? :))))))))

  • rafirez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2016 11:50 ~rafirez

    super kreatywność połączona z dziecięcymi marzeniami. oby tak dalej

  • Analityk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.09.2016 19:45 ~Analityk


    Ci sami, którzy płaca za 500+ - czyli pan i pani. Ale ja wolę na muzeum kolejnictwa - jakie by nie było.

    AlborAlbor

    A kto za to wszystko zapłaci i z czego utrzyma? Pan i pani?
    Ty49~Ty49



    A ja wolę i 500 + i muzeum. Mój niepełnosprawny syn będzie mógł obejrzeć i się zachwycać.

  • Ty2

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2016 14:16 ~Ty2

    Dlaczego nie parowozownia wachlarzowa???
    Jaki to byłby piękny widok. Z obrotnicą po środku... Ehhh. Szklany kloc.

  • Irokez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2016 18:51 ~Irokez

    Kolejny szklany kloc. Nie da się zaprojektować nic normalnego? Może na jakieś leki dla architektów trzeba się zrzucić, aby zeszli na ziemię?
    A co deweloperzy takiego ciężkiego umieszczają w swoich obiektach? 10 korposzczurów na metr kwadratowy? Prawda jest taka, że to chora wizja artystyczna, a nie muzeum. Zamiast zbudować coś, co się będzie faktycznie kojarzyło z koleją, powstanie "hipermarket".

  • Janusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2016 15:15 ~Janusz

    Brawo Aut0r za wyobraźnie i pomysł, właśnie takich rzeczy nam trzeba w Stolicy ay Warszawa nie była gorsza od; Wiednia, Pragi, czy Monachium i przyciągała turystów, bo to najlepszy i czysty pieniądz jest!

  • konstruktor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2016 14:55 ~konstruktor




    Zniesmaczony~Zniesmaczony

    Projekt całkowicie bez głowy. 120 tonowe lokomotywy na piętrze jak w salonie samochodowym...
    Toms~Toms


    Trza czytać ze zrozumieniem i rozumieć temat. Na "półki" pójdą lokomotywy takie które nie rokują szans na jakiekolwiek uruchomienie - niestety tego jest większość. To co będzie się nadawało do jazdy trafi na dół do hali połączonej z układem torowym muzeum i resztą sieci kolejowej.
    Pomysł jest całkiem niezły, zamiast muzeum w tradycyjnej hali parowozowni, a tych w Polsce mamy trochę: (Wolsztyn, Jaworzyna Śląska, Skierniewice, Chabówka, Kościerzyna), będziemy mieli coś nowego. Naturalnych rozmiarów kolejkę z gigantycznymi pudełkami na prawdziwe lokomotywy. Fajne bo zwiedzającym przypomni dzieciństwo, albo wspólne zabawy z dziećmi.
    Zniesmaczony~Zniesmaczony


    A czy szanowny kolega pomyślał ile waży taka jedna lokomotywa (80-150 ton) i ile będzie kosztowało zbudowanie stropu który to utrzyma? To są wyrzucone w błoto pieniądze za które można zbudować dużo więcej infrastruktury w takim muzeum.

    Toms~Toms


    Nie wiem. Pytanie tylko czy szanowny kolega wie? Czy jest architektem, inżynierem budownictwa itd.? Czy kimś komu się po prostu wydaje że jak na górze będą stały ciężkie lokomotywy to koszt stropu będzie z księżyca. Z pewnością już teraz są nowe technologie pozwalające budować wytrzymałe konstrukcje stosunkowo niskim kosztem, bo to się po prostu opłaca, nie, nie muzealnikom, a deweloperom stawiającym wielkie biurowce albo jakieś hale produkcyjne.



    Najnowsza technika "anchor hooks to heaven"

  • Xavery

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2016 14:48 ~Xavery

    Volvo~Volvo

    Wszystko fajnie, ale zastanawiam się czemu znowu powstaje to w Warszawie?

    A czemu nie w Warszawie? Komuniści po wojnie najchętniej zabetonowaliby wszystko aby umożliwić ludowi pracującemu oraz postępowej inteligencji manifestowanie poparcia dla władz. Teraz z kolei mają być same pomniki smoleńskie i miejsca pamięci poległych w służbie ojczyzny? Wszyscy skorzystają dzięki takiej placówce jak nowoczesne muzeum kolejnictwa. Nawet nałogowi patrioci.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »