Informacje

18.05.2014 17:19 dzień otwarty na budowie

Stacja Stadion Narodowy prawie gotowa. Zbudowali peron dla linii na Gocław

SERWISY:

W zielonej tonacji będzie utrzymana stacja II linii metra Stadion Narodowy. W niedzielę zobaczyli ją szczęśliwcy, którzy zdobyli wejściówkę na zwiedzanie w ramach dni otwartych. Na stacji obok trwają już prace wykończeniowe. Największą ciekawostką jest dodatkowy peron, który wybudowano z myślą o przyszłej linii metra na Gocław.

Stacja w pobliżu Stadionu Narodowego to druga od wschodu stacja centralnego odcinka II linii metra. Prowadzić będzie do niej siedem wejść przykrytych zielonymi taflami hartowanego szkła. Kolor ten ma nawiązywać do zieleni murawy na stadionie.

Oprowadzający zwiedzających Maciej Żuchowski z konsorcjum budującego metro powiedział, że na stację będzie można dostać się 10 ciągami schodów ruchomych. Nie będą one uruchamiane przez fotokomórkę, jak na pierwszej linii, ale przez tzw. kontakt-matę - pasażer włączy schody, następując stopą na początek biegu.

Dodatkowy peron dla III linii

Na stacji trwają prace wykończeniowe. Gotowy jest już m.in. dodatkowy peron, z którego w przyszłości pasażerowie będą wsiadać do pociągów III linii - w stronę Gocławia. Peron wyłożony jest szlifowanym granitem strzegomskim koloru szarego. Na ścianie jest też już grafika z nazwą stacji, która powstała według projektu Wojciecha Fangora. Została ona naniesiona na blachę i pokryta emalią. Także tło tej grafiki jest zielone.

Na stacji znalazła się obszerna antresola, przy której będą lokale handlowe. Jej ściany wyłożone są czarnym, polerowanym kamieniem oraz podświetlanymi taflami mlecznego szkła.

Strop stacji podtrzymują rozwidlające się filary. W niektórych z nich znalazły się świetliki, dzięki którym na stację wpada dziennie światło. W kolejnych zostały umieszczone wentylatory zapewniające wymianę powietrza.

Tunele po Wisłą gotowe

Przy stacji Stadion Narodowy powstały też tory odstawcze, przy których m.in. będą czekać dodatkowe pociągi, wprowadzane do ruchu w godzinach szczytu. Na torach tych będzie też możliwa naprawa pociągów.

Tunele, którymi pociągi będą kursować pod dnem Wisły, są już gotowe. Do wykonania zostało betonowanie ułożonych w nich torowisk. Tunele mają średnicę 5,4 m - o 40 cm mniejszą niż te pierwszej linii.

7 stacji centralnego odcinka

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według początkowych planów budowa miała zakończyć się w październiku 2013 r. Obecny termin to 30 września br. Pod koniec kwietnia wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz poinformował, że wykonawca nie zgłasza opóźnień. Oznacza to, że II linią metra warszawiacy pojadą prawdopodobnie jeszcze w tym roku.

 

PAP/lata/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Rosomak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.05.2014 22:39 ~Rosomak





    moX~moX

    Te napisy pana ZASŁUŻONEGO ARTYSTY są delikatnie mówiąc - dziadowskie. Żal na to patrzeć.
    sum~sum

    Napisy na peronach stacji metra powinny pełnić przede wszystkim rolę INFORMACYJNĄ. Te maziaje są słabo czytelne i stanowią raczej popis autora, niż praktyczny nośnik informacji. Ot, taka sztuka dla sztuki.
    Wszechwiedzący~Wszechwiedzący


    Takimi samymi "maziajami" są choćby układy kafelków czy generalnie kolorystyka wszystkich innych stacji pierwszej linii metra, więc równie dobrze przychrzań się do tego.


    sum~sum

    Języka polska trudna być dla Kali. Przeczytaj ze zrozumieniem, co napisałem. Tak się składa, że akurat zajmuję się zawodowo tymi sprawami. Jedność treści i formy, mówi ci to coś? Chyba niewiele. Wracaj do swoich kafelków, a kwestie architektury wnętrz zostaw mądrzejszym od siebie.
    Architekt ze stazem~Architekt ze stazem

    Kompletny brak smaku. Forma i kolorystyka beznadziejna.

    Popieram przedmówców. C. K. Norwid mówił : artystą się nie jest, artystą się BYWA. W tym przypadku Zasłużony Artysta RP II, III i IV wykonał kawał solidnej, nikomu niepotrzebnej roboty. Skład pociągu metra zatrzymuje się na stacji na około 2 minut. W tym czasie podróżny musi zorientować się, na jakiej stacji jest. Czy to jego stacja. Czy zdąży wysiąść. Studiowanie bohomazów Wielkiego Artysty z Bożej Łaski potrwa tak długo, że swoją podróż zakończy na ostatniej stacji. Nasz artycha powinien się obudzić, mimo starczego uwiądu i zrozumieć, że nie tworzy arcydzieła do galerii, tylko NAPIS W METRZE. Wtedy i jemu będzie lepiej i innym. A debilom z metra którzy zatwierdzili taki kicz, zalecam kurs estetyki w dzielnicowym domu kultury.

  • Architekt ze stazem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.05.2014 09:17 ~Architekt…




    moX~moX

    Te napisy pana ZASŁUŻONEGO ARTYSTY są delikatnie mówiąc - dziadowskie. Żal na to patrzeć.
    sum~sum

    Napisy na peronach stacji metra powinny pełnić przede wszystkim rolę INFORMACYJNĄ. Te maziaje są słabo czytelne i stanowią raczej popis autora, niż praktyczny nośnik informacji. Ot, taka sztuka dla sztuki.
    Wszechwiedzący~Wszechwiedzący


    Takimi samymi "maziajami" są choćby układy kafelków czy generalnie kolorystyka wszystkich innych stacji pierwszej linii metra, więc równie dobrze przychrzań się do tego.


    sum~sum

    Języka polska trudna być dla Kali. Przeczytaj ze zrozumieniem, co napisałem. Tak się składa, że akurat zajmuję się zawodowo tymi sprawami. Jedność treści i formy, mówi ci to coś? Chyba niewiele. Wracaj do swoich kafelków, a kwestie architektury wnętrz zostaw mądrzejszym od siebie.

    Kompletny brak smaku. Forma i kolorystyka beznadziejna.

  • sum

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 22:23 ~sum



    moX~moX

    Te napisy pana ZASŁUŻONEGO ARTYSTY są delikatnie mówiąc - dziadowskie. Żal na to patrzeć.
    sum~sum

    Napisy na peronach stacji metra powinny pełnić przede wszystkim rolę INFORMACYJNĄ. Te maziaje są słabo czytelne i stanowią raczej popis autora, niż praktyczny nośnik informacji. Ot, taka sztuka dla sztuki.
    Wszechwiedzący~Wszechwiedzący


    Takimi samymi "maziajami" są choćby układy kafelków czy generalnie kolorystyka wszystkich innych stacji pierwszej linii metra, więc równie dobrze przychrzań się do tego.



    Języka polska trudna być dla Kali. Przeczytaj ze zrozumieniem, co napisałem. Tak się składa, że akurat zajmuję się zawodowo tymi sprawami. Jedność treści i formy, mówi ci to coś? Chyba niewiele. Wracaj do swoich kafelków, a kwestie architektury wnętrz zostaw mądrzejszym od siebie.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 20:53 ~qwerty


    qwerty~qwerty

    Umiejscowienie tej stacji przy kolejowej stacji stadion zamiast przy skrzyżowaniu z Kijowską to błąd.
    Wspólny błąd cymbała z Gorzowa i bufetowej. Pamiętamy.
    bolek~bolek

    Sam jesteś cymbał. Dzięki temu będę miał blisko z metra do kolejki podmiejskiej, a ty chciałbyś fundować wszystkim jeszcze jedną przesiadkę. Metro musi mieć bliskie połączenie z koleją.

    A mnie akurat bardziej obchodzi wygoda mieszkańców Pragi a nie jakiegoś wiesniaka spod Warszawy, który tu podatków nie płaci.

  • Lampucera

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 19:09 ~Lampucera

    Te kolory chyba jednak muszą być takie oczo...bne, bo nieczęsto zapewne będą myte i to tak specjalnie, żeby było widać że tam jakiś kolor spod brudu wygląda:)

  • Lampucera

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 19:07 ~Lampucera

    Zapomniałem dopisać, że nazwy stacji wewnątrz na ścianach to chyba jakieś paskudne smarki. Nie twierdzę, że mają być z wyciętego z tektury szablonu, ale te wyjątkowo nie są w moim guście.

  • Lampucera

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 18:51 ~Lampucera

    Kocham to miasto. Wiele miejsc jest bardzo eleganckich. Projekty nowych stacji od strony konstrukcji są dosyć ładne. Niestety od strony "wystroju wnętrz" według mnie tragiczne. Jedyne "daszki" które są do przyjęcia to te z Wileńskiego. Reszta razi. Faktycznie chyba najbrzydsze są te ze Stadionu - zielone. One nawiązują do murawy Stadionu? Przecież jej z tamtego miejsca nie widać, więc chyba się nie komponują :) Może raczej z trawnikami dokoła, na których załatwiają się psy. No ale wtedy to ja proponuję iść w zaparte i domalować na daszkach kilka kleksów.

  • pablo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 17:54 ~pablo

    Spokojnie bedzie taki pas z nazwa stacji tylko na belce koloru czerwonego.

  • qurnik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 17:27 ~qurnik

    Dowiedz się najpierw kto jest właścicielem okolicznych terenów, to się zdziwisz


    qwerty~qwerty

    Umiejscowienie tej stacji przy kolejowej stacji stadion zamiast przy skrzyżowaniu z Kijowską to błąd.
    Wspólny błąd cymbała z Gorzowa i bufetowej. Pamiętamy.
    bolek~bolek

    Sam jesteś cymbał. Dzięki temu będę miał blisko z metra do kolejki podmiejskiej, a ty chciałbyś fundować wszystkim jeszcze jedną przesiadkę. Metro musi mieć bliskie połączenie z koleją.

  • hubs

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2014 15:29 ~hubs


    hubs~hubs

    Zgoda, metro na Gocławiu jest potrzebne, ale nie w takiej formie. Na tę chwilę zamiast łączyć to z II linią, lepiej i rozsądniej zrobić od Koziej Górki przez Wiatrak i Gocław do np Pól Mokotowskich III linię metra. Bo w obecnej formie to 411 i 507 z Gocławia będzie szybciej do centrum niż metrem. A pewnie i 401 na Mokotów szybciej się dostaniemy.
    kilovolt~kilovolt

    Nikt ci już nie rozkopie stacji na I linii metra. Tu powstał peron dla Gocławia i tu tylko metro na Gocław będzie mogło pojechać. Koszty będą tu miały kluczowe znaczenie.



    Racja, teraz to już bez sensu. Ale jeśli chodzi o koszty, to właśnie dlatego powinni sobie darować tę inwestycję. Z pętli Gocław, przez Wschodni do Centrum... tęgie głowy nad tym myślały:/ to już lepiej tramwaj puścić od Waszyngtona.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »