Informacje

21.07.2015 18:00 z tunelem czy bez?

Spór o wschodnią obwodnicę.
Wojewoda krytykuje wybór drogowców

SERWISY:

Wojewoda Mazowiecki ostro skrytykował wybrany przez drogowców wariant Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Jego zdaniem promowany przez GDDKiA przebieg nowej trasy przez Wesołą "zaciąży na życiu setek tysięcy mieszkańców Warszawy". Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wciąż jednak przekonuje, że wybrany wariant jest "obiektywnie optymalny".

W maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała, jaki przebieg będzie miała Wschodnia Obwodnica Warszawy.

Najwięcej kontrowersji wzbudził jej przebieg przez Wesołą. Drogowcy nie zdecydowali się na wybranie wariantu z tunelem przez dzielnicę oraz węzłem na wysokości skrzyżowania trasy z ul. 1. Praskiego Pułku.

W opcji wybranej przez GDDKiA obwodnica w Wesołej ma przebieg bardziej na północ przez lasy i bliżej granicy z Sulejówkiem, a mieszkańcy będą mogli się do niej włączyć poprzez węzły przy Cyrulików i w miejscowości Zakręt.

Dla tego wariantu złożyli w lipcu wniosek o decyzję środowiskową. Taki przebieg skrytykowały władze dzielnicy. Teraz do grona przeciwników takiego wyboru dołączył wojewoda mazowiecki, Jacek Kozłowski.

"Mnóstwo błędów"

Cytowany przez "Gazetę Stołeczną" wojewoda wylicza wady takiego przebiegu. Jego zdaniem przestrzeń w centrum Wesołej zostanie zdegradowana, a znajdują się w niej ważne dla mieszkańców budynki użyteczności publicznej.

Kozłowski twierdzi, że planowana budowa nasypu pod obwodnicę odetnie mieszkańcom drogę do popularnych przystanków autobusowych i stacji PKP. Nie podoba mu się też rezygnacja z budowy węzła przy ul.  1. Pułku Praskiego. Przekonuje też, że według prognoz jego wykorzystanie nie będzie mniejsze niż sąsiedniego w Rembertowie.

Wojewoda uważa również, że drogowcy w swoich analizach pominęli wagę kwestii przestrzennych i społecznych. Kozłowski chce, by GDDKiA wycofała wniosek  o decyzję środowiskową, poprawiła dokumentację i złożyła nowy, który różniłby się od obecnej koncepcji.

"Obiektywnie optymalny"

Zapytaliśmy drogowców, jak odnoszą się do argumentów wojewody. - Preferowany przez nas wariant  został wybrany na podstawie analizy techniczno–ekonomiczno–środowiskowej, w której brane pod uwagę były zarówno kwestie techniczne,  środowiskowe, jak i koszty oraz utrzymanie przyszłej trasy. Wariant został wybrany w oparciu o obiektywne czynniki – przekonuje Agnieszka Stefańska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

I dodaje, że nie ma mowy o ponownym składaniu wniosku o decyzję środowiskową. – Jest poprawny merytorycznie. Nie ma potrzeby jego wycofywania. Jest podstawą do podjęcia dalszych kroków w kierunku budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy – twierdzi Stefańska.

GDDKiA nie zgadza się z zarzutem wojewody o nie uwzględnieniu przy wyborze wagi czynników społecznych i przestrzennych. - W analizie pod uwagę brane były wszystkie czynniki społeczne, środowiskowe i techniczne. Wszystkie warianty analizowane były przy przyjęciu po 50 proc. wagi dla czynnika społecznego i po 25 proc. dla pozostałych. We wszystkich wypadkach najkorzystniejszym okazał się wariant przedstawiony we wniosku o wdanie decyzji środowiskowej - tłumaczy rzeczniczka.

Drogowcy przekonują, że jeszcze będą rozmawiać z mieszkańcami o wybranym wariancie. - Obecnie postępowanie pozostaje w gestii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, w ramach trwającej procedury przewidziany jest udział społeczeństwa. RDOŚ może zażądać od inwestora dodatkowych analiz, a na ich podstawie może zostać skorygowany przebieg - tłumaczy rzeczniczka GDDKiA.

Warszawski ring

WOW to droga ekspresowa (S17), która od wschodu zamknie ring warszawskiej obwodnicy. Łączyć się będzie z Południową Obwodnicą Warszawy (węzeł Lubelska) oraz z Trasą S8 (węzeł Drewnica). To w sumie ponad 20 km nowej trasy. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: węzeł Drewnica - węzeł Zakręt (15 km), węzeł Zakręt - węzeł Lubelska (2,5 km) oraz sam węzeł Lubelska (2 km). Zgodnie z obecnymi planami trasa ma zostać zbudowana do 2020 roku

W sumie warszawski ring będzie miał ok. 82 km długości. Do użytku zostało już oddanych ok. 38 km. - Kolejne 6,8 km jest na etapie realizacji (trasa AK z mostem Grota-Roweckiego oraz fragment obwodnicy Marek, który także jest częścią warszawskiego ringu) natomiast 18,5 km na etapie przetargu (Południowa Obwodnica Warszawy) - wyjaśnia rzeczniczka.

jb/ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Obserwator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.08.2015 12:07 ~Obserwator

    Wybrano najlepszy z możliwych, wariant przebiegu obwodnicy przez Wesołą !!! To dawny wariant W-2, który we wszystkich dotychczasowych ocenach wielokryterialnych wskazywany był jako najtańszy i najkorzystniejszy pod każdym względem.

    Obecne oceny tez nie zmieniły tego faktu!
    O co więc chodzi spółce Kłos i Przyjaciele?
    Ano o to, że wybrany wariant przebiega zbyt blisko Urzędu Dzielnicy i kilku nieruchomości członków tej spółki!
    Zgadzają się oni na przebieg obwodnicy przez Wesołą ale tylko i wyłącznie według dawnego wariantu W-IIIA bo jak twierdzą, taka jest wola większości mieszkańców Wesołej.
    A że W-IIIA brutalnie wdziera się w Park Krajobrazowy, przecina Wesołą Zieloną, wymaga wyburzenia znacznie większej ilości domów, decyzja środowiskowa na jego realizację została już raz uchylona m.in. ze względu na protesty mieszkańców i jest on zdecydowanie najdroższy - to już Pana Burmistrza nie interesuje!
    Przecież płacimy za to my wszyscy - podatnicy!

  • Orti

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2015 16:11 ~Orti

    Dwa lata temu kupiłem działkę, nie po promocyjnej cenie tylko rynkowej, w Wesołej pod budowę domu i sprawdziłem w gminie jak ma przebiegać WOW. Dostałem informację, że moja działka jest niezagrożona ponieważ obwodnica jest po konsultacjach społecznych itp. i będzie przebiegała przez Wesołą Grzybową. Więc rozpocząłem inwestycję i teraz niespodzianka drogowcy bez konsultacji społecznych oraz gminy nie mówiąc o poszanowaniu inwestorów zmienili kompletnie plany. W takim razie po co pytać ludzi i konsultować lokalnie jak i tak decyzje podejmuje się po cichu a wspomniane analizy techniczno - ekonomiczne pisze się pod zlecającego, papier wszystko przyjmie.

  • ring

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.07.2015 00:33 ~ring

    ring ???
    jak to wygląda niech każdy najpierw wygugluje sobie Bukareszt lub Moskwę

  • wesoły

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2015 18:25 ~wesoły

    Panie wojewodo, potrzeba nam tunelu drogowego z węzłem na każdej polskiej wsi.
    Ps. Wesołowiaków jest niecałe 21.000 a nie setki tysięcy.

  • Janusz z Powiśla

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2015 17:47 ~Janusz z Powiśla

    Kolejny głupi pomysł Wojewody, może urzędnicza szlachta zacznie sama prowadzic samochód a nie wozić spasłe dupsko, jako poasażera, wtedy zrozumie - może, jak to jest!!!

  • Robin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2015 14:43 ~Robin

    pamiętaj plany zagospodarowania terenu zmieniają się jak w pozytywce w kółko. dziś masz tu plan drogi a za 5 lat zupełnie gdzie indziej, nigdy się nie wstrzelisz. to jest tak że ktoś kupuję z urzędników działkę gdzie jest wyrysowana droga, kupuję ją za bezcen a za 5 lat zmieni plany i ma już pełnowartościową działkę i sprzedaje ją za milion.

  • toja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2015 13:48 ~toja

    Wojek~Wojek

    20 lat temu było wiadomo, że tędy zostanie poprowadzona obwodnica. Kto kupował tam dom/działkę mógł to sprawdzić.

    Nieprawda, wskazany wariant NIE PRZEBIEGA w rezerwie terenowej. Wystarczy odrobina wysiłku aby wejść na oficjalny serwis mapowy i obejrzeć warstwę studium uwarunkowań. Opór przed zrozumieniem tego faktu wśród komentujących jest zadziwiający. Oczywiście gdyby przyjąć tę prawdę obiektywną, nie dało by się komentować

  • Wojek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2015 13:17 ~Wojek

    20 lat temu było wiadomo, że tędy zostanie poprowadzona obwodnica. Kto kupował tam dom/działkę mógł to sprawdzić.

  • Adam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2015 13:06 ~Adam

    ART~ART

    Powinni ją puścić przez sam środek tej całej Starej Miłosnej a resztę zaorać..


    Pełna zgoda z autorem komentarza. Zaorać i warzywa chodować , były by obustronne korzyści . Samochodziarze na ulicy zadowoleni a na polu rolnicy zbierający plony.

  • ART

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2015 12:34 ~ART

    Powinni ją puścić przez sam środek tej całej Starej Miłosnej a resztę zaorać..

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »