Informacje

17.03.2011 06:08 trasa s7 czosnów - bemowo

Spór o S7: sprawa wraca do sądu

SERWISY:

Wojewódzki Sąd Administracyjny będzie musiał ponownie rozpatrzyć uwagi do decyzji środowiskowej dla trasy S7 na odcinku Czosnów - Bemowo. Nie wiadomo czy wpłynie to na harmonogram inwestycji, która raczej i tak nie rozpocznie się przed rokiem 2013. Do tego czasu dokument może się przedawnić.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego zapadł kilka dni temu. Zgodnie z nim, WSA będzie musiał jeszcze raz rozpatrzeć uwagi, które do decyzji środowiskowej złożyli m.in. mieszkańcy Bemowa, Łomianek i ekolodzy z kilku różnych stowarzyszeń.

Błędy w dokumentacji

Decyzja środowiskowa to jeden z kluczowych dokumentów. Bez niego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie uzyska pozwolenia na budowę. Tymczasem stowarzyszenia Ochrona Puszczy Kampinoskiej, Światowid, Zielone Mazowsze, a także spółdzielnia Mieszkaniowa Wola twierdzą, że została ona wydana w oparciu o raport oddziaływania na środowisko, który zawiera błędy.

- Podano na przykład złą odległość trasy od terenu ścisłej ochrony Puszczy Kampinoskiej. W raporcie są dwa kilometry, a w rzeczywistości to tylko 800 metrów - wyjaśnia Zbigniew Gutowski ze Stowarzyszenia Ochrona Puszczy Kampinoskiej.

Społecznicy twierdzą też, że o planowanym przebiegu trasy w sąsiedztwie rezerwatu nie wiedzieli opiekunowie programu Człowiek i Biosfera UNESCO, choć jest wpisana do jego rejestru. Poza tym nie uwzględniono siedlisk zwierząt objętych ścisłą ochroną. - GDDKiA zrezygnowała też z przejść dla zwierząt z Kampinosu do nadwiślańskiego obszaru Natura 2000, poprzez Las Młociński - dodaje Gutowski.

Trzy możliwości

WSA odrzucił te uwagi. Ekolodzy odwołali się do NSA, który nakazał rozpatrzyć je ponownie. Teraz sąd będzie miał trzy możliwości: może ponownie odrzucić uwagi, wziąć pod uwagę tylko część z nich i nakazać GDDKiA uzupełnienie dokumentów lub uchylić całą decyzję.

Dyrekcja musiałaby się wtedy starać o nowy dokument, a to prawie na pewno opóźniłoby budowę trasy. Nawet jeśli WSA znów odrzuci protesty (a ekolodzy i mieszkańcy wyczerpią możliwości odwoływania się od tej decyzji), nie jest powiedziane, że droga powstanie. W ramach niedawnych oszczędności rząd zadecydował, że budowa tego odcinka nowej wylotówki na Gdańsk trafił na listę rezerwową. To oznacza, że jego budowa nie zacznie się przed 2013 rokiem.

- Do tego czasu, zgodnie z prawem decyzja wygaśnie - potwierdza Jan Jakiel ze stowarzyszenia SISKOM.

Kilkuletnia walka

Droga S7 ma powstać w korytarzu, na skraju Puszczy Kampinoskiej, zarezerwowanym pod ten cel prawie 40 lat temu. Na terenie Bemowa i Chomiczówki trasa będzie przebiegać w tunelach. Po wielu latach dyskusji i protestów, wybrano (z kilkunastu propozycji) wariant, w którym nie ma skrzyżowania z trasą Mostu Północnego.

Bartłomiej Frymus

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • TAK DLA CICHEJ OBWODNICY WARSZAWY

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.03.2011 22:37 ~TAK DLA…

    Właśnie GDDKiA oddała S8 przez Bemowo. Masakra!!!

    GDDKiA obiecywała że trasa będzie w wykopie 6 metrów przykryta tunelem i półtunelem, mieli wymieniać okna w blokach najbardziej narażonych. I co się okazało.

    Trasa przy skrzyżowaniu z Lazurową biegnie na poziomie "0" bez ekranów lub z niskimi ekranami, bloki stoja ok 100 metrów od niej a niektóre 50 metrów, zapomnijcie o wymianie okien.

    Hałas przekracza 70dB w dzień i 60 w nocy. Ale GDDKiA jest w świetnych humorach i mówi: Przecież mieszkacie w Warszawie musicie przyzwyczaić się do hałasu.

    Czy można wierzyć GDDKiA - NIE!!!

    Obiecywali, pokazywali, a potem w Gazecie Wyborczej tłumaczyli się tak:

    Skąd zatem obietnice projektanta, który zapowiadał, że trasa będzie prowadzić na głębokości przynajmniej trzech metrów? - Pan Berliński z firmy Profil musiał wyrazić się nieprecyzyjnie. Nie miał jednak złej woli. Tam, gdzie wykop jest nieco płytszy, stawiamy wyższe ekrany, które będą sięgać nawet sześciu metrów. Mieszkańcom nie grozi zatem większy hałas w tych miejscach - twierdzi Stanisław Dmuchowski z GDDKiA.

    Oczywiście to nieprawda, brak ekranów, posadzili 7 drzewek - śmiech, a hałas jak było ok 40dB przed trasa to teraz jest 70dB.

    STRZEŻCIE SIĘ GDDKiA!!!

    mail: trasa.s8@gmail.com
    wkrótce otwarcie strony http://www.s8.waw.pl/

  • miszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.03.2011 14:32 ~miszkaniec

    A czy ekologiczne jest tkwienie w korkach i wdychanie spalin. Prawda jest taka, że protestują osoby które kupiły tanio miszkania lub działki pod domy w rejonie który wiadamo, że będzie sąsiadował z trasą. A teraz udają wariata, że tak bardzo dbaja o naturę.

    A tak naprawde to i tak tej trasy nie będzie z powowdów finansowych.

  • holender

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 18:11 ~holender

    Mi szczerze mowiąc przeraża szczególnie to ostatnie zdanie: "Po wielu latach dyskusji i protestów, wybrano (z kilkunastu propozycji) wariant, w którym nie ma skrzyżowania z trasą Mostu Północnego."

    Jakie to ma uzasadnienie?? Bo mnie-amator wydaje się to dosyć niemądrą decyzję...

  • Radson

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 16:32 ~Radson

    Czemu "ekolodzy" nie protestują przeciwko postępującemu procesowi urbanizacji, rozwojowi zabudowy i presji Warszawy w stronę puszczy? Nie przeszkadza im to, że coraz bardziej rozbudowuje się Truskaw, Mościska i Izabelin? Każdy chce mieszkać pod lasem ale z dala od autostrady.

  • zbig

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 16:10 ~zbig

    Opóźnienia dokumentacyjne i finansowe w budowie wylotu drogowego na Gdańsk - to, choć brzmi trochę paradoksalnie, jest najlepszym co może się zdażyć tej inwestycji, bo wybrana, przez GDDKiA trasa,ani nie stanowi optymalnego rozwiązania ruchowego, urbanistycznego i kosztowego, ani nie satysfakcjonuje ekologów broniących Puszczy Kampinoskiej
    Wspomniane opóźnienia budzą nadzieję, że
    społeczeństwo doczeka wreszcie jakiejś zmiany pokoleniowej w tonącej w oparach absurdu administracji i Społeczność Lomiankowska doczeka się realizacji,je
    dynie słusznej i postulowanej od lat, koncepcji budowy obwodnicy - autostrady nad Wisłą, bo nie ma innego rozwiązania,
    które by mogły w tak idealny sposób spełnić wymagania współczesnej cywilizacji tak w zakresie płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego jak i ekologii mieszkańców Lomianek.

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 15:49 ~m

    yackoo - tak jak ekologowie powielają swoje argumenty tak i zwolennicy dróg to czynią. pamiętaj, że np w usa budowano drogi na potęgę, autostrady mają często po 5-6 pasów w jedną stronę a mimo to stoją w gigantycznych korkach. bo tak się składa, że im wygodniej jeździć samochodem, tym więcej osób z tego skorzysta. ja mam stanowisko pośrednie - szkielet niezbędnych dróg przelotowych musi powstać, tak, ale równocześnie trzeba kłaść nacisk na transport zorganizowany. jeśli będę miał do wyboru dojechać na lotnisko modlin SKMką (bezpośrednio) to nawet s7 mnie nie skusi to targania samochodu. po prostu wolę sobie samochodem pojechać na wakacje a po mieście podróżować bezstresowo pociągiem czy tramwajem. mogę wtedy poczytać itp. dodam, że mam samochód i bardzo go lubię (to tak żeby uprzedzić obelki w rodzaju pseudoekolog).

  • yackoo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 13:06 yackoo

    Niezwykłe jest jedno:
    - gdy tylko mówi się o budowie jakiejkolwiek nowej trasy czy ulicy, pojawiają się tłumy protestujących, wskazujących na straszliwe zagrożenie dla przyrody oraz środowiska
    - jednocześnie nikt nie zwraca uwagi, jakie zagrożenie dla środowiska generuje brak tych dróg i stojące w permanentnych korkach samochody

    Można korzystać z komunikacji zbiorowej - co wszystkim polecam - jednak to nie jest rozwiązanie na każdą okazję. Jest wiele sytuacji, gdy niezbędne jest użycie samochodu. A tu do sprawnego i nieobciążającego środowiska transportu potrzebne są... właśnie nowe drogi. Tymczasem dzięki "obrońcom przyrody" przez kolejne lata mieszkańcy Łomianek będą podziwiać wiecznie zakorkowaną trasę na Gdańsk, zaś spaliny z tysięcy tkwiących w korku pojazdów skutecznie zatrują okolicę. Doprawdy - bardzo ekologiczne rozwiązanie.

  • janek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 11:06 ~janek

    Sprawa na decyzję środowiskową będzie jak meteor śmigać między NSA, WSA i Regionalnym Dyrektorem bo tak naprawdę państwo już nie chce budować tego odcinka bo po prostu nie ma kasy. GDDKiA i rząd nie są głupkami i wiedzą jak ułatwić ekologom sprawę uwalenia DUŚ. Będzie na ekologów a nie inwestora. Kto winien? Jak to EKOLODZY OSZOŁOMY!!! My niewinni. Dopóki Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad był człowiek normalny - z branży drogowej było ok. Od czasu kiedy wsadzili tam politruka p.o.Witeckiego zrobiła się masakra i nieprawdopodobnie rozkwitło łapownictwo. Nie ma kasy. I w tym jest problem.

  • gokyo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 10:12 ~gokyo

    Co masz do Siskomu? A kto wg Ciebie powinien? Liczy się że chcą coś robić, zmieniać. A to już w naszym kraju naprawdę bardzo dużo! Poza tym taka instytucja patrzy bez przerwy instytucjom publicznym na ręce, to też bardzo ważne.

  • marroz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2011 09:17 ~marroz

    Jeszcze chwilka i przez tych pseudoekologów zaczniemy cofać się w rozwoju. Zaraz wymyślą argumenty, że asfalt jest szkodliwy dla środowiska i będzie można budować tylko brukowane drogi z atestowanego przez nich kamienia. Paranoja.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »