Informacje

20.12.2015 07:30 Projekt w ramach budżetu partycypacyjnego

Śladem "Celestynki" i "Biedronki". Ochota ma ścieżkę neonową

SERWISY:


Nad sklepem sportowym świeciły hokejowe rękawice, kij i krążek. Do baru mlecznego "Biedronka" zapraszała szklanka z koktailem, a do latania z krajowym przewoźnikiem zachęcał napis "FLY BY LOT". Te i 12 innych neonów trafiło na Ochocką Ścieżkę Neonową, którą zrealizowano w ramach budżetu obywatelskiego.

Na spacer śladem najciekawszych świetlnych reklam można się wybrać przede wszystkim wirtualnie przez stronę neony.urzadochota.waw.pl. Bo większość opisanych i pokazanych tam neonów na dobre zniknęło z ochockich ulic - wyrzucono je do śmieci lub - w najlepszym przypadku - przeniesiono do muzeum. Autorzy projektu postanowili ocalić je od zapomnienia.

"Projekt polega na utworzeniu ścieżki łączącej miejsca związane z neonami (miejsca gdzie dawniej świeciły charakterystyczne dla dzielnicy reklamy oraz te gdzie jeszcze się one zachowały) funkcjonującej równocześnie w przestrzeni realnej i wirtualnej" – opisywali autorzy projektu na swojej stronie internetowej.

Przekonali ponad 640 osób. Wystarczyło, aby projekt został zrealizowany w ramach budżetu partycypacyjnego na 2015 rok.

Pomysł, jasność, elegancja

Pokazano 15 reklam świetlnych. Wrażenie robi kilkupiętrowy neon salonu prasowego Ruchu z winietami gazet. Znajdował się na rogu Grójeckiej i Spiskiej. Jak gorzko zauważają twórcy strony, zastąpiono go płachtą reklamową. Ruch mógł się też pochwalić efektowną kulą przy Grójeckiej 79.

Elegancją imponowały neony Kina Ochota i dworca Warszawa Ochota. Oba trafiły do Muzeum Neonów. Tyle szczęścia nie miał "Totalizator Sportowy" z postacią biegacza z Grójeckiej 47/51. Światowego oddechu nadawała Ochocie reklama LOT-u na dachu kamienicy na rogu Grójeckiej i Niemcewicza z anglojęzycznym (to rzadkość) hasłem FLY BY LOT. Swojska "Celestynka" z Filtrowej nie reklamowała jakby się mogło wydawać wody gazowanej, a sklep z damskimi ubraniami.

Nie tylko wirtualny spacer

Los każdego neonu opisuje krótka notka. Na stronie znajdują się również grafiki i oryginalne zdjęcia, jeśli takowe udało się zdobyć. Ochocka Ścieżka Neonowa nie kończy się jednak w wirtualnym świecie. Jak informuję pomysłodawcy, przy istniejących neonach i w miejscach, gdzie znajdowały się zdjęte reklamy, umieszczono tabliczki informacyjne.

"Każda z nich zawiera graficzny obrys neonu, krótki opis, szkicową mapę całej trasy oraz kod QR przypisany temu punktowi i odsyłający na stronę internetową projektu" – opisują autorzy.

Realizacja projektu kosztowała 13,5 tys. złotych.

Na początku roku nowy neon pojawił się w Porcie Czerniakowskim:


jk/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »