Informacje

25.06.2017 06:54 "Naruszenie anonimowości, liczne braki"

Skarżą konkurs na koncepcję metra

SERWISY:


Wyniki konkursu na koncepcję ostatnich na zachodzie stacji II linii metra zaskarżone. Firma, która przegrała bój o ten kontrakt twierdzi, że doszło do szeregu naruszeń, które miały wpływ na ostateczny wynik.

Zwycięzcę miejskiego konkursu na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Bemowie i stacji postojowej "Mory" poznaliśmy 9 czerwca. To konsorcjum firm AMC - Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów "Metroprojekt".

Druga firma, która wzięła udział w konkursie, to ILF Consulting Engineers Polska. Jej przedstawiciele nie zgodzili się z werdyktem stołecznych urzędników na wybór. I złożyli 19 czerwca do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie. W oświadczeniu umieszczonym na swojej stronie internetowej, poinformowali o powodach swojego ruchu.

Zasada anonimowości

"Najpoważniejszy zarzut podniesiony przez ILF stanowi naruszenie przez Konsorcjum zasady anonimowości, która jest naczelną regułą rządzącą postępowaniem konkursowym. Prace konkursowe powinny zostać sporządzone w sposób uniemożliwiający identyfikację ich autorów. Ma to na celu zagwarantowanie bezstronnej oceny prac przez członków sądu konkursowego" - czytamy w komunikacie ILF.

I argumentują, że numer nadany pracy przez konsorcjum jest zbieżny z numerem uprawnień głównego architekta zwycięzcy konkursu. "Już 4 maja, kilka godzin po złożeniu prac przez uczestników konkursu, w Internecie pojawiła się informacja opisująca możliwość powiązania numeru pracy Konsorcjum z numerem uprawnień jego głównego architekta" – sugeruje ILF. Powołuje się przy tym na forum skyscrapercity.com, gdzie omawiane są między innymi sprawy komunikacji zbiorowej czy architektury.

Kolejny zarzut podnoszony przez przegraną firmę dotyczy przeszłości. Jak przekonują, konsorcjum w treści swojej pracy konkursowej zawarło informacje oraz odwołania do poprzednio przeprowadzonego przez miasto postępowanie na wcześniejszy odcinek, które również wygrało.

"Liczne braki"

"W ocenie ILF, zwycięska praca zawiera liczne braki oraz niezgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz wymogami technicznymi określonymi przez Zamawiających. Dotyczy to zarówno stacji metra, infrastruktury towarzyszącej, jak również STP Mory. Praca Konsorcjum zawiera także liczne niezgodności przedstawionych rozwiązań planistycznych z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Uniemożliwia to uzyskanie pozwolenia na budowę obiektów metra w oparciu o pracę konkursową" - dodają.

Dalszy losy konkursu będą zależeć od decyzji KIO.

Trzy stacje na Bemowie

W ramach tego etapu rozbudowy podziemnej kolejki mają powstać trzy stacje. Stacja C03 "Lazurowa" ma być zlokalizowana po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej; stacja C02 Chrzanów - w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej; stacja C01 Połczyńska - w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Ponadto za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, powstanie Stacja Techniczno-Postojowa "Mory", z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Zwycięzca konkursu otrzyma 50 tys. zł, a także zaproszony zostanie do negocjacji w trybie zamówienia "z wolnej ręki" w postępowaniu o udzielenie zamówienia na opracowanie projektów budowlanych oraz postępowaniu Zarządu Transportu Miejskiego o udzielenie zamówienia na opracowanie "Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej Węzłów Przesiadkowych".

Plany zakładają, że metro dojedzie na Mory do 2023 roku.

ran/gp

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • panwesolek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2017 12:40 ~panwesolek

    Dosia125~Dosia125

    zbyt artystyczne są stacje metra w Warszawie. To przesada. W Paryżu, Londynie to nawet wejście do metra wygląda jak zwykłe wejście do przejścia podziemnego. I też wystarczy. Dekoracja stacja minimalna. W paryskim metrze to nawet krzesełka dla czekających plastikowe. Nie rozumiem dlaczego u nas taki przepych. Wzorujemy się na Moskwie?


    Załamka. Idź poczytaj ile lat mają stacje metra w tamtych miastach i ile mają łącznie kilometrów. W Warszawie mamy raptem 2 linie!

    Zbyt artystyczne? Popatrz sobie jak wyglądają stacje w Sztokholmie, Dubaju czy Tajwanie.

    Jadąc metrem w Paryżu, Brukseli czy Londynie można się zgrzygać na sam widok brudu który tam często panuje, więc dzieki - wole nasze zadbane linie w Warszawie.

  • panwesolek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2017 12:40 ~panwesolek

    Dosia125~Dosia125

    zbyt artystyczne są stacje metra w Warszawie. To przesada. W Paryżu, Londynie to nawet wejście do metra wygląda jak zwykłe wejście do przejścia podziemnego. I też wystarczy. Dekoracja stacja minimalna. W paryskim metrze to nawet krzesełka dla czekających plastikowe. Nie rozumiem dlaczego u nas taki przepych. Wzorujemy się na Moskwie?


    Załamka. Idź poczytaj ile lat mają stacje metra w tamtych miastach i ile mają łącznie kilometrów. W Warszawie mamy raptem 2 linie!

    Zbyt artystyczne? Popatrz sobie jak wyglądają stacje w Sztokholmie, Dubaju czy Tajwanie.

    Jadąc metrem w Paryżu, Brukseli czy Londynie można się zgrzygać na sam widok brudu który tam często panuje, więc dzieki - wole nasze zadbane linie w Warszawie.

  • Wiktor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2017 12:27 ~Wiktor

    Beton i miedź wygrały :-)))

    Moim zdaniem to powinny być lekkie, przyjemne dla okna konstrukcje a nie takie bunkry betonowe...

  • Viwy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.06.2017 23:58 ~Viwy

    stefan~stefan

    dlaczego każdy przystanek musi byc inny?
    Wszystkie powinny byc takie same, rozpoznawalne z daleka.

    Na calym swiecie metro jest srodkiem komunikacji i elementem uzytecznym publicznie. Stawia sie na funkcjonalnosc, niezawodnosc i niezniszczalnosc. U nas: piekno, artyzm, grafiti, rzezba nowoczesna na zewnatrz i latwe do uszkodzenia elementy. Za to drogie to i trudne do odtworzenia. Kazda stacja inna. Ale jak sie buduje stacje latami to i musi byc inna, nasza, polska i najpiekniejsza. A ja bym chcial wiecej stacji i bardziej zunifikowanych.

  • krishna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.06.2017 15:09 ~krishna

    Dosia125~Dosia125

    zbyt artystyczne są stacje metra w Warszawie. To przesada. W Paryżu, Londynie to nawet wejście do metra wygląda jak zwykłe wejście do przejścia podziemnego. I też wystarczy. Dekoracja stacja minimalna. W paryskim metrze to nawet krzesełka dla czekających plastikowe. Nie rozumiem dlaczego u nas taki przepych. Wzorujemy się na Moskwie?

    Chyba kpisz? To świetne uczucie wejść na piękne stacje drugiej linii metra i oderwać się chwilę od brzydoty obdrapanych budynków na powierzchni. Zdecydowanie nie powinniśmy "iść za Zachodem" pod tym względem.

  • Bemowo rulez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.06.2017 14:27 ~Bemowo rulez

    @Dosia - proszę zauważyć, że metro w Paryżu czy Londynie istnieje od ponad 100 lat i dlatego wygląd jak wygląda. Brnąc dalej proszę zauważyć, że nie każda stacja w Londynie jest nieprzystosowana dla ludzi niepełnosprawnych (brak wind). Dziś buduje się w zupełnie innych warunkach, przy innych przepisach i stacje wyglądają jak wyglądają. A że projektant wprowadzając kolory nada trochę designu stacji to chyba plus..! Proszę mi nie wmawiać, że urocze są stacje metra w Londynie, Paryżu, Barcelonie czy Frankfurcie nad Menem czy Brukseli bo z tego punktu widzenia człowiek zaczyna czegoś nie rozumieć.

  • Lars

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.06.2017 13:03 ~Lars

    Taki właśnie wybrali. AMC/MP wyceniło swój na prawie 2mld a ILF na nieco ponad 1,4mld. Sprawa estetyki sprawa indywidualna, ja wolałbym schludny a nie wyczesany miedź polerem jak Astana czy stajnie w Dubaju.

  • Dosia125

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.06.2017 09:30 ~Dosia125

    zbyt artystyczne są stacje metra w Warszawie. To przesada. W Paryżu, Londynie to nawet wejście do metra wygląda jak zwykłe wejście do przejścia podziemnego. I też wystarczy. Dekoracja stacja minimalna. W paryskim metrze to nawet krzesełka dla czekających plastikowe. Nie rozumiem dlaczego u nas taki przepych. Wzorujemy się na Moskwie?

  • stefan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.06.2017 09:15 ~stefan

    dlaczego każdy przystanek musi byc inny?
    Wszystkie powinny byc takie same, rozpoznawalne z daleka.

  • iza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.06.2017 08:12 ~iza

    i tak wybiorą najbrzydszy projekt, za to najdroższy

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Porzucone audi blokuje chodnik na Jagiellońskiej

Porzucone audi blokuje chodnik na Jagiellońskiej

"Od około tygodnia auto stoi na środku chodnika na Jagiellońskiej, w okolicy numeru 74" - napisała na Kontakt 24 jedna z Reporterek. Dziwi się, dlaczego... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »