Informacje

17.02.2014 11:27 po awarii na stacji politechnika

Skąd pożar w inspiro?
Komisja ujawnia wnioski

SERWISY:

Komisja badająca awarię pociągu inspiro na stacji Politechnika przedstawiła swoje wnioski. Jej członkowie twierdzą, że zawiniło jedno z urządzeń, a dym dostał się do środka, bo maszynista nie wyłączył wentylacji. Prezes Metra Warszawskiego powiedział, że chce, by inspiro wróciło na tory w marcu.

Jak powiedział w poniedziałek przewodniczący komisji i dyrektor ds. eksploatacji Metra Warszawskiego dr inż. Radosław Żołnierzak, przyczyną awarii było odkręcenie się jednego z sześciu elementów ślizgających się po tzw. trzeciej szynie, które odbierają prąd i przekazują go do napędu wagonów.

Wyłączył się napęd

Doszło do tego na stacji Ratusz Arsenał, gdy pociąg jechał w kierunku Młocin. Wówczas wyłączył się napęd jednego wagonu, jednak według specyfikacji producenta, sytuacja taka pozwala na kontynuowanie jazdy. Zgodnie z podjętą wówczas decyzją, pociąg po dojechaniu do stacji na Młocinach kontynuował więc podróż z pasażerami do Kabat, a tam miał zjechać na stację techniczną.

To jednak nie nastąpiło - przed stacją Politechnika doszło do zatrzymania pociągu, a po chwili pojawiły się pod nim błyski i intensywny dym, który przedostał się do wnętrza pociągu.

Jak wyjaśnił Żołnierzak, na skutek odpadnięcia ślizgu odbieraka prądu doszło do zwarcia i powstania łuku elektrycznego. To z kolei doprowadziło do powstania wysokiej temperatury, która wywołała żarzenie się gumowej poduszki powietrznej, będącej częścią układu zawieszenia pociągu.

Dym przedostał się do kabiny pasażerskiej, bo maszynista nie wyłączył wentylacji. Przewodniczący komisji zaznaczył, że w czasie awarii wyłączył się nawiew w kabinie maszynisty. - W tej sytuacji maszynista przyjął, że wyłączona jest wentylacja w całym pociągu. Maszynista działał w stresie, wykonując jednocześnie kilka przewidzianych w procedurze działań - podkreślił Żołnierzak.

Pozytywna ocena ewakuacji

Z raportu komisji wynika, że podczas trwającego nieco ponad trzy minuty postoju pociągu w tunelu pasażerowie użyli siedmiu dźwigni awaryjnego otwierania drzwi. Czworo z nich zeszło do tunelu metra, jednak maszynista o tym nie wiedział. - Zgodnie z procedurą sprawdził stan drzwi i stwierdził, że wszystkie są zamknięte. Potwierdza to zapis z rejestratora zdarzeń i zeznania maszynisty - powiedział Żołnierzak.

W ocenie komisji decyzje podejmowane przez maszynistę i innych pracowników metra oraz wydawane przez nich polecenia były prawidłowe, a ewakuacja pasażerów nastąpiła w czasie krótszym niż przewidują procedury. Pożar został ugaszony przez dwóch żołnierzy Żandarmerii Wojskowej, którzy znajdowali się na stacji.


Komisja przygotowała szereg zaleceń dla warszawskiego metra oraz producenta inspiro.

Producent musi poprawić mocowania odbieraka oraz wprowadzić taki system w drzwiach wagonu, by te nie miały możliwości otwierania się, kiedy pociąg stoi w tunelu. Ponadto producent musi również przeanalizować możliwość zamontowania systemu wykrywania zadymienia w wagonach powiązany z systemem wentylacji.

Jak poinformował prezes metra Jerzy Lejk, w 21 składach, które u producenta oczekują na dostawę mocowania odbieraków, usterki w drzwiach zostały poprawione.

Natomiast w Warszawie jest już 14 składów z czego sześć może w każdej chwili wyjechać na tory. – Przewidujemy, że te sześć składów będzie wozić pasażerów ponownie w marcu. Musimy zdobyć odpowiednie certyfikaty dopuszczające nowe mocowania odbieraków – zapewnił prezes metra.

Pozostałe 8 składów czeka na dopuszczenie do ruchu.

Komisja sformułowała również zalecenia dla samego metra. Spółka musi poprawić m.in. oznakowanie miejsc, gdzie są gaśnice czy telefony alarmowe. Bardziej widoczne muszą być tez mundury pracowników metra. Te zalecenia sukcesywnie są realizowane od kilku tygodni. Ponadto pracownicy metra przeszli również szkolenia: jak działać  w stresie.

Sprawa w prokuraturze

Szef Metra Warszawskiego odniósł się z kolei do sprawy wycofania pociągów inspiro z ruchu. - Chcemy, żeby inspiro wróciło na tory w marcu - powiedział Jerzy Lejk. A czy producent pociągów może zostać ukarany? - W tej chwili nie rozmawiamy o karach dla producenta - stwierdził Lejk.

I dodał, że raport komisji powypadkowej został przekazany w poniedziałek rano do prokuratury. Tam trwa śledztwo w sprawie awarii. - Śledztwo trwa, czekamy na opinię biegłego - powiedział w poniedziałek Przemysław Nowak, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

Swoje działania prowadzi też Urząd Transportu Kolejowego. - Kontrola cały czas trwa. Dotyczy ona nie tylko bezpieczeństwa w metrze, ale ogólnie całego funkcjonowania podziemnej kolejki - powiedział Kamil Migała z Urzędu Transportu Kolejowego.

Ewakuowano 150 osób

Do pożaru pociągu doszło 17 listopada. Poszkodowanych zostało 9 osób, w tym trzech policjantów. Ze stacji i pociągu ewakuowano ok 150 osób.

CZYTAJ WIĘCEJ

Po tym zdarzeniu ratusz zadecydował o wycofaniu wszystkich pięciu dopuszczonych do użytku składów. Pozostałe, które są już w stolicy czeka na uzyskanie stosownych zezwoleń dopuszczających do ruchu. Z kolei w nowosądeckiej fabryce Newagu na dostawę do Warszawy czeka kolejnych 21 składów.

Pociągi za ponad miliard złotych

Produkcja składów inspiro ruszyła w lutym 2012 roku. Składy z austriackiej fabryki Siemens trafiały do Nowego Sącza. Tam w fabryce Newag 120 osób pracowało przy ich montażu. Podzespoły elektryczne, a także pozostałe elementy wyposażenia były dostarczane oddzielnie.

W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych nowych pociągów, które zasilą obie linie metra. 20 składów będzie kursować na II linii metra, pozostałe na I linii. Wartość podpisanej w lutym 2011 r. umowy to 1 mld 69 mln zł netto.

Tak mogło dojść do pożaru w metrze:

bf,PAP/ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • POLAKmały

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 21:46 ~POLAKmały

    Czyli zupełnie jak komisja MAK. Kłęby dymu i pożar były efektem zbiorowej halucynacji-czyli warto w tych okolicznościach wypłacić kolejne nagrody dla urzędasów...

  • ODPOWIEDZ NA PYTANIE

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 17:13 ~ODPOWIEDZ…

    " Skąd pożar w inspiro " Z katowni !!!!!

  • pasażerka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 16:00 ~pasażerka

    ostatnie drzwi były otwarte !!! z otwartymi drzwiami, maszynista dojechał do Politechniki !!!

  • MSG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 14:42 ~MSG

    Z tym drzwiami też jest coś nie tak, bo jak się domnknie je ręcznie to już potem się nie otwierają. Zupełnie jakby powstawała błędna pętla - system drzwi nie może zamknąć bo są domknięte, nie może ich też otworzyć bo nie było zarejestrowane ich zamknięcie.

  • mir

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 13:42 ~mir

    krg~krg

    Jednak jestes laikiem. Kontrola drzwi w metrze to podstawa. Ma ja kazdy sklad.


    no to wyjasniej nie-laiku, dlaczego maszynista nie wiedział o tym, że pasażerowie otworzyli 4 drzwi ?????? pomimo że, jak mówi facet z komisji, zgodnie z procedurą sprawdził stan drzwi zgodnie z procedurą ????

  • Iliuszyn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 12:59 ~Iliuszyn

    tubylec~tubylec

    W "ruskich" Iłach-62 nie zawiódł jeden drobny element tylko rozleciał się silnik turboodrzutowy. Dokładnie to pękł wał na którym osadzona była turbina silnika i sprężarka. Po jego pęknięciu sprężarka przestała stawiać opór i turbina silnika zwiększyła obroty, rozleciała się a wirnik turbiny poprzecinał przewody do sterów: kierunku i wysokości.

    Ale wtedy o tym nie pisano, bo fakt, źe zawiódł radziecki samolot, uważano za wstydliwy.

  • Maszinist

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 11:16 ~Maszinist

    Te wyjaśnienia przestawiła strona bezpośrednio zainteresowana, tj. metro.
    Kiedy doczekamy się sprawozdania niezależnej komisji?
    Usterka techniczna zawsze może się zdarzyć, nawet w statku kosmicznym. W przypadku awarii w metrze znacznie groźniejsze jest pochopne dopuszczenie do ruchu niedostatecznie sprawdzonego i przetestowanego pociągu (czyżby presja przedreferendalna?)

  • Olo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2014 10:26 ~Olo



    Olo~Olo

    W obydwu naszych (ruskich) Iłach też zawiódł jeden drobny element. I zginęło kilkaset osób. Ilu ludzi ma zginąć w warszawskim metrze, by Siemens za darmo testował swój produkt zamiast na swój koszt zrobić to u siebie?
    Kazio~Kazio


    Słuszna uwaga! Takie są (i mogą być tragiczne) skutki POlszewickiej propagandy sukcesu. Dla nich liczy się tylko PR i przekręcona kasa, co tam ludzie.
    mag~mag


    Awarie zdarzają się wszędzie - nawet w cudownej krainie Kaczorka. Przestań więc chrzanić głupoty, bo wypowiadasz się o kwestiach, o których nie masz zielonego pojęcia.


    Magiczny lemingu! Akurat mam pojęcie i to znacznie większe niż myślisz. Takie awarie na kolei (bo tym jest metro) NIE MAJĄ PRAWA się zdarzać. Fakt, że do tego dochodzi świadczy jedynie o tym, że oszczędzając na kosztach Siemens robi sobie z nas poligon doświadczalny. A banda POlszewików na to POzwala, zapewne PO PObraniu odpowiedniej opłaty...

  • tubylec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2014 23:44 ~tubylec

    W "ruskich" Iłach-62 nie zawiódł jeden drobny element tylko rozleciał się silnik turboodrzutowy. Dokładnie to pękł wał na którym osadzona była turbina silnika i sprężarka. Po jego pęknięciu sprężarka przestała stawiać opór i turbina silnika zwiększyła obroty, rozleciała się a wirnik turbiny poprzecinał przewody do sterów: kierunku i wysokości.

  • mag

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2014 22:47 ~mag


    Olo~Olo

    W obydwu naszych (ruskich) Iłach też zawiódł jeden drobny element. I zginęło kilkaset osób. Ilu ludzi ma zginąć w warszawskim metrze, by Siemens za darmo testował swój produkt zamiast na swój koszt zrobić to u siebie?
    Kazio~Kazio


    Słuszna uwaga! Takie są (i mogą być tragiczne) skutki POlszewickiej propagandy sukcesu. Dla nich liczy się tylko PR i przekręcona kasa, co tam ludzie.


    Awarie zdarzają się wszędzie - nawet w cudownej krainie Kaczorka. Przestań więc chrzanić głupoty, bo wypowiadasz się o kwestiach, o których nie masz zielonego pojęcia.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »