Informacje

06.04.2011 13:48 Podwyżki cen biletów

SISKOM: Podwyżki
nie są konieczne

SERWISY:

Czy podnoszenie cen biletów jest konieczne? Nie, wystarczy lepiej gospodarować dostępnymi pieniędzmi - przekonuje stowarzyszenie SISKOM. W piśmie, które na początku marca aktywiści przesłali do prezydent miasta wskazują jak i gdzie oszczędzać.

O propozycjach SISKOM pisaliśmy na tvnwarszawa.pl na początku marca. Teraz, kiedy do mediów wyciekł jeden z rozważanych przez ratusz wariantów podwyżki, SISKOM przypomina o swoim liście. Plan oszczędnościowy dla ZTM zakłada cztery główne elementy.

Usprawnić komunikację autobusową

 Pierwszym z nich jest "racjonalizacja wydatkowania środków budżetowych dzięki systemowemu wdrożeniu marszrutyzacji linii komunikacyjnych".

SISKOM proponuje: sprowadzenie autobusu do roli dowozowej do metra, kolei i tramwaju (jeśli są dostępne). Wzmocnienie oferty autobusowej tam, gdzie jest jedynym środkiem transportu (zwłaszcza na buspasach) i uproszczenie układu linii - mniej połączeń, ale częściej kursujących.

Z wyliczeń stowarzyszenia wynika, że skrócenie lub likwidacja tylko siedmiu linii w największym stopniu dublujących komunikację szynową zapewnia roczne oszczędności przekraczające 10 mln zł brutto.

Priorytet dla komunikacji

 Kolejny postulat dotyczy "wprowadzenia realnego priorytetu dla transportu publicznego (tramwajów i autobusów) w sterowaniu i zarządzaniu ruchem". Chodzi tu m.in.: o usprawnienie sygnalizacji świetlnej.

- Są takie miejsca w stolicy, np. na Powstańców Śląskich, czy przy Galerii Mokotów, gdzie piesi i samochody mają zielone światło, a jadący w tą samą stronę tramwaj musi stać na czerwonym – ubolewa Jan Jakiel z SISKOM i proponuje proste, nie wymagające skomplikowanych obliczeń rozwiązanie.

- W wielu miejscach wystarczy stanąć ze stoperem i zmierzyć jak długi powinien byś sygnał zielony. Potem wystarczy już tylko zmienić program sygnalizacji. W ten sposób można zyskać nawet dwie minuty – wyjaśnia.

Więcej mandatów

SISKOM apeluje również o "uszczelnienie systemu taryfowego i usprawnienie egzekucji opłat za korzystanie z systemu transportowego". Jak to osiągnąć? Wśród propozycji jest m.in.: uszczelnienie wejść do metra, karanie za przeskakiwanie bramek, wprowadzenie rutynowej weryfikacji tożsamości okaziciela biletu i skuteczniejsza windykacja należności na mandaty.

Osobnym problemem jest parkingowa anarchia. - Dostępne dane pozwalają przyjąć, że w Śródmieściu parkuje obecnie o jedną trzecią więcej pojazdów niż istnieje legalnych miejsc parkingowych. Obecnie na jeden dwuosobowy zespół kontrolerów ZDM przypada aż 2800 miejsc. Brak poczucia nieuchronności kary powoduje, że kierowcy lekceważą przepisy o płatnym parkowaniu – podkreśla SISKOM.

Dodatkowe pieniądze

Wreszcie ostatni postulat dotyczy pozyskania nowych źródeł finansowania transportu aglomeracyjnego. Tu SISKOM proponuje włączyć kilka powiatów okołowarszawskich do finansowania komunikacji miejskiej.

- Istnieją co najmniej dwa przykłady, że jest to możliwe. Powiat otwocki prowadzi bezpośrednie rozliczenia z Kolejami Mazowieckimi. Ponadto powiat legionowski zawarł porozumienie, na mocy którego rozlicza się z miastem (gminą) Legionowo za zorganizowany transport zbiorowy – informują eksperci.

mjc/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • jacek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2011 23:54 ~jacek

    mam do wszystkich pytanie ilu warszawiaków
    zarabia powyżej 1500zł netto miesięcznie
    po tych podwyżkach ja najpierw będę musiał ukraść by dojechać do pracy mój bilet teraz 116 2strefy po podwyżce biletów,czynszów do 6,36zł za metr wody,kanalizacji prądu tu olanie sprawy przez tuska gaz chwilowo zatrzymany noi
    w końcu może we wrześniu wywóz śmieci to ztego pułtoraka zostaje mi 236zł na przeżycie do 1 dnia miesiąca a pracy normalnej nie ma umowa o pracę to jusz wyróżnienie społeczne prawie wszyscy tzw.
    pracodawcy istnieją dzięki kombinacją i wyzyskiem z pieniędzy pracownika co prawda
    obiecali nam irlandię no to ją mamy

  • marcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2011 09:41 ~marcin

    Taaaaaaaaak, najlepiej wszystkich do metra ze stacjami co 500m i tramwaju z przystankami co 200m. Nawet w korku z PKP Kolo do curtis będę szybciej 136, niż cudownymi tramwajami i metrem. Poza tym nie każdy lubi się przesiadać 3 razy, żeby przejechać 8.5km! Zrozumcie to w końcu.

  • cez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2011 09:09 ~cez

    Nie wiem co to ten caly SISKOM ale powiem tak, ludzie tam cos wyliczyli cos zaproponowali i nie wiem czy zle czy dobrze trzeba by bylo sie blizej przyjzec ale chca cos zmienic.

    Z drugiej strony jest ZTM ktory nic nie zmienia a jak cos zmienia to tylko ze wzgledu na remonty...

    Moje pytanie jest kompletnie z innej beczki, ale jak robia most polnocny i wszystko rozkopali to czemu tam nie puszcza metra zeby polaczyl tarchomin z bielanami, a nastepnie polaczyc tarchomin z praga (z drugiej strony ma byc metro do Centrum) rozbudowac to wszystko bardziej i by byl napewno mniejszy ruch naziemny.

    Jak zwykle w tym kraju sie mysli o srodkach doraznych ktore przetrwaja pare lat a co potem to niech sie ktos inny martwi, tylko my jako dosc ubogie panstwo chyba nie mozemy sobie pozwalac na takie srodki dorazne bo po co wydawac iles razy na to samo, chyba taniej wychodzi zrobic cos raz a porzadnie, ale co ja tam wiem bo sprawna komunikacja po miescie wcale by nie powiekszyla ilosci zagranicznych inwestorow...

  • waldi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2011 09:01 ~waldi

    Budzęt ZTM to 2 mld złotych rocznie. Z biletów mają 600 mln czyli 30% a chcą uzyskać 40% czyli brakuje 200 mln zł.
    Siskom znalazło kilkanaście milionów więc jednak sporo za mało aby mówić o braku potrzeby podwyżek.

  • CityCenter

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2011 08:56 ~CityCenter

    Skąd wziąć pieniądze - moja odpowiedź. Płatny wjazd do Centrum i PRZEDE WSZYSTKIM obowiazek przerejestrowywania aut z tropikalnymi rejestracjami na warszawskie, zmuszenie siłą pod groźbą tortur, kastracji i ogolenia na łyso rozliczania PITów w Warszawie. Tu są pieniądze.
    Także tarchominiaki i reszta, przemyślcie to, si? Ciao

  • Yami

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2011 07:33 ~Yami

    do Janek 1236
    zgadzam się z Tobą. Ja nie mam zamiaru sie trzy razy przesiadać z autobusu do tramwaju albo do metra. Jeżdżę autobusem i chcę nim dotrzeć do celu, dodatkowe przesiadki generują dodatkowy czas. Szczególnie, że obecnie jadę około 20 minut do pracy :) a odcinek jest spory.

  • SISKOM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2011 00:53 ~SISKOM

    Widzę, że na forum zagościło typowe malkontenctwo. Czyli wszystko źle. Podwyżki nie, marszrutyzacja linii nie. Najlepiej, by nie trzeba było płacić podatków i wszystko mieć za darmo. Ale tak się nie da.

    Nie chodzi nam o likwidację linii autobusowych, a tylko o bardziej racjonalne wykorzystanie przez miasto posiadanego taboru. Nie może być tak, że w godzinie szczytu porannego na pewnym odcinku tramwaje lub autobusy jeżdżą puste. To powoduje, że obsługa komunikacji miejskiej w Warszawie jest droga.
    Proponujemy więc bardziej racjonalne wykorzystanie komunikacji szynowej tam, gdzie ona jest oraz wzmocnienie linii autobusowych tam, gdzie szyny nie ma.

    A co do wieku i doświadczenia. Wypadałoby może sprawdzić. Średnia wieku Zarządu wynosi około 33 lata, a średnia wieku w całej organizacji około 35 lat.
    Doświadczenie zawodowe Zarządu opisane jest tu:
    http://siskom.waw.pl/siskom-zarzad.htm

  • sebastian

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2011 22:09 ~sebastian

    Tramwaj, metro i kolej nie mogą być jednymi środkami transportu. Niestety jak to Wawie bywa często bywają awarie, wypadki. Widać Panowie z SISKOM poruszają się w bardzo małym obszarze komunikacją lub jeżdżą samochodami.

  • Janek1236

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2011 19:48 ~Janek1236

    Jak zacznie się dostosowywanie autobusów jako dowozówek do metra, tramwajów i kolei, to pewnie pożegnamy się z takimi liniami jak 111, 116, 118, 125, 127, 130, 150, 151, 154, 155, 156, 158, 160, 166, 167,171, 174, 175, 176, 178, 180, 184, 189, 190, 195, 501, 502, 503, 504, 506, 507, 510, 512, 514, 515, 520, 521, 523, 525, 709, 723, bo pewnie albo są za długie, albo dublują się z tramwajem, albo z metrem, albo z koleją. Rozpocznie się szaleństwo likwidowania w imię oszczędności kasy...:/ A z tym że mnóstwo osób jeździ autobusami nikt się nie będzie liczył..

  • asd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2011 19:45 ~asd

    Ciekawe, czy ci SISKOmu próbowali kiedyś udać się na zakupy komunikacją. To jest bardzo fajna zabawa przesiadanie się z zakupami, zwłaszcza gdy trzeba sobie trzecią rękę wyhodować do otwierania drzwi.
    Tras autobusowych powinno być jak najwięcej i ŻADNA nie powinna mieć pętli w Sródmieściu.
    Np. w Londynie, wprawdzie niektóre autobusy mają pętle w centrum, ale wiele z nich dubluje się z metrem, np. 9 i Circle z Hammersmith do Charrig Cross, czy 23 z Central z Tottenham Cross Road do Liverpool Street. I jakość nikomu to nie przeszkadza.

    ps
    Po za tym kierowcy mają obowiązek sprzątać autobusy na każdej pętli.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »