Informacje

09.03.2011 15:28 komunikacja miejska

SISKOM: podwyżka cen biletów nie jest konieczna

SERWISY:

 

Nie trzeba podnosić cen biletów komunikacji miejskiej. Wystarczy lepiej gospodarować dostępnymi pieniędzmi - przekonuje stowarzyszenie SISKOM i podpowiada urzędnikom jak i gdzie oszczędzać. Portal tvnwarszawa.pl dotarł do dokumentu, który trafi do najważniejszych urzędników w mieście.

Przedstawiciele SISKOM ostrzegają, że podniesienie cen biletów oznaczać będzie większą ilość samochodów na stołecznych ulicach, a więc jeszcze większe korki.

Według zapowiedzi urzędników bilety mają zdrożeć jeszcze w tym roku - czytaj więcej.

- Podwyżka nie jest konieczna – przekonuje tymczasem SISKOM i przestawia urzędnikom plan oszczędności. Składa się on z czterech główych elementów.

Usprawnić komunikację autobusową

Pierwszym z nich jest "racjonalizacja wydatkowania środków budżetowych dzięki systemowemu wdrożeniu marszrutyzacji linii komunikacyjnych".

SISKOM proponuje: sprowadzenie autobusu do roli dowozowej do metra, kolei i tramwaju (jeśli są dostępne). Wzmocnienie oferty autobusowej tam, gdzie jest jedynym środkiem transportu (zwłaszcza na buspasach) i uproszczenie układu linii - mniej połączeń, ale częściej kursujących.

Z wyliczeń stowarzyszenia wynika, że skrócenie lub likwidacja tylko siedmiu linii w największym stopniu dublujących komunikację szynową zapewnia roczne oszczędności przekraczające 10 mln zł brutto.

Priorytet dla komunikacji

Kolejny postulat dotyczy "wprowadzenia realnego priorytetu dla transportu publicznego (tramwajów i autobusów) w sterowaniu i zarządzaniu ruchem". Chodzi tu m.in.: o usprawnienie sygnalizacji świetlnej.

- Są takie miejsca w stolicy, np. na Powstańców Śląskich, czy przy Galerii Mokotów, gdzie piesi i samochody mają zielone światło, a jadący w tą samą stronę tramwaj musi stać na czerwonym – ubolewa Jan Jakiel z SISKOM i proponuje proste, nie wymagające skomplikowanych obliczeń rozwiązanie.

- W wielu miejscach wystarczy stanąć ze stoperem i zmierzyć jak długi powinien byś sygnał zielony. Potem wystarczy już tylko zmienić program sygnalizacji. W ten sposób można zyskać nawet dwie minuty – wyjaśnia.

Więcej mandatów

SISKOM apeluje również o "uszczelnienie systemu taryfowego i usprawnienie egzekucji opłat za korzystanie z systemu transportowego". Jak to osiągnąć? Wśród propozycji jest m.in.: uszczelnienie wejść do metra, karanie za przeskakiwanie bramek, wprowadzenie rutynowej weryfikacji tożsamości okaziciela biletu i skuteczniejsza windykacja należności na mandaty.

Osobnym problemem jest parkingowa anarchia. - Dostępne dane pozwalają przyjąć, że w Śródmieściu parkuje obecnie o jedną trzecią więcej pojazdów niż istnieje legalnych miejsc parkingowych. Obecnie na jeden dwuosobowy zespół kontrolerów ZDM przypada aż 2800 miejsc. Brak poczucia nieuchronności kary powoduje, że kierowcy lekceważą przepisy o płatnym parkowaniu – podkreśla SISKOM.

Dodatkowe pieniądze

Wreszcie ostatni postulat dotyczy pozyskania nowych źródeł finansowania transportu aglomeracyjnego. Tu SISKOM proponuje włączyć kilka powiatów okołowarszawskich do finansowania komunikacji miejskiej.

- Istnieją co najmniej dwa przykłady, że jest to możliwe. Powiat otwocki prowadzi bezpośrednie rozliczenia z Kolejami Mazowieckimi. Ponadto powiat legionowski zawarł porozumienie, na mocy którego rozlicza się z miastem (gminą) Legionowo za zorganizowany transport zbiorowy – informują eksperci.

To wszystko zdaniem SISKOM pozwoli na roczne oszczędności rzędu kilkanaście – kilkadziesiąt mln zł. Pozwoli jednocześnie odłożyć podwyżkę cen biletów o kilka lat, np. po uruchomieniu II linii metra.

Projekt zmian ma trafić także do wszystkich urzędników odpowiedzialnych za komunikacje miejską w Warszawie. Naturalnie także do prezydent miasta Hanny Gronkiewicz-Waltz.

ZOBACZ PROPOZYCJE SISKOM

par/ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • zCpIuTcZrjHhepdZLc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.08.2012 19:46 ~zCpIuTcZrjHhepdZLc

    Superb information here, ol'e chap; keep brnuing the midnight oil.

  • lantar

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2011 10:35 ~lantar

    "Osobnym problemem jest parkingowa anarchia."
    Raczę zauważyć że słowo anarchia NIE jest słowem zamiennym dla samowolka i chaos. Anarchia jest to ustrór polityczny i społeczny NIE pozbawiony praw a jedynie władzy scentralizowanej i będącym rozwinięciem demokracji bezpośredniej.

  • nikto

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.07.2011 22:31 ~nikto

    Marszrutyzacja linii to jedyny racjonalny sposób zarządzania transportem. Zbędne są linie, których obciążenie wynosi mniej niż 15%. Najlepiej jak każdemu pod dom podstawią linię, która będzie zatrzymywała się tylko tam gzie tamci chcą dojechać, jedna do pracy, druga po zakupy, itd.
    Metro przeładowane?! SOP pozwala na 1,5 minutowe odstępy pomiędzy składami. W metrze jest strasznie dużo wolnego miejsca!
    Co za debil korzystając co dzień z komunikacji miejskiej kupuje zawsze jednorazówki?! 20*2*2,8=112zł Kup bilet okresowy (30 dni za 78zł) na wszystkie linie i będziesz przesiadał się do woli - wyjdzie taniej. Jeżeli masz odpowiedni timing przy kursach co 2-3 minuty w przypadku godzin szczytu to jak byś policzył geniuszu daje to przy 3 przesiadkach maks 12 minut więcej, uwzględniając, że za każdym razem "ucieka mi sprzed nosa".
    Trzeba tylko idiotów korzystających z komunikacji miejskiej nauczyć:
    1.FILO (first in, last out) - Pierwszy Wsiadam Ostatni Wysiadam, a nie wszyscy idioci ustawiają się od razu przy drzwiach, nie ważne czy wysiadają na następnym przystanku, czy 10 dalej. Blokują wejście i wypełnienie pojazdu to 40% zamiast 80%.
    2.Higiena osobista - wystarczy wstać 5 minut wcześniej ... od razu przyjemniej podróżować.
    3.pozostawić niskie ceny biletów i zachęcić w ten sposób do kupowania biletów, najlepiej długookresowych

  • mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.06.2011 22:45 ~mieszkaniec

    kuźwa, precz z "marszrutyzacją" linii. TO jest to z czym mieszkańcy walczą od lat - a od czasów Ruty zajmuje się tym ZTM! Ergo zajmuje się likwidacją linii i zamienianiem linii ekspresowych i przyspieszonych w czarne bydłowozy!!! Gdzie jest 15tka? Gdzie 520 na Chomiczówkę?! Gdzie E-5? Gdzie 2jka?

    Jakie kurczę dowożenie do metra?! Metro proszę jaśnie państwa z SISKOMU już jest PRZEŁADOWANE!

    Na dodatek poroniony pomysł SISKOMu głównie oznaczałby równowartość 3 krotnej PODWYŻKI cen biletów!!! (bo zamiast kasować 1 bilet jednorazowy, będzie trzeba skasować np. 3). Dalej - każda przesiadka to stracone minuty, co najmniej 5 na każdym przystanku plus dojście. Podróż wydłuży się średnio o kwadrans. GDZIE TU KUŹWA JEST ZYSK?! Naturalnie poza zyskiem miasta ze wzrostu skasowanych biletów i stratą w związku z drastycznym wzrostem przejazdów "na gapę"...

  • nex

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2011 09:41 ~nex

    w jaki sposób oni zamierzają uszczelnić bramki metra na takim metrze wierzbno? to jest nierealne przy takich masach ludzi, którzy tam wchodzą w szczycie a mają do wyboru TRZY bramki!!! bo zdecydowana większość pasażerów wchodzi od strony przystanków tramwajowych 44, 18, itd.

  • moniczka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2011 13:48 ~moniczka

    BOJKOT BOJKOT BOJKOT WZYWAM DO BOJKOTU NA TYCH MASONOW !!!

  • siskom-oszusci

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2011 12:09 ~siskom-oszusci

    warto zbadac kto finansuje siskom -- zbyt czesto w tvn sie pojawiaja. cos tu pachnie zdechla ryba.

  • Feluke

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2011 10:44 ~Feluke

    Patrzcie ludzie, kompetentne osoby a nie jak ta banda debili i oszolomow za biurkami na panstwowej pensji!!!

  • tomo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2011 10:24 ~tomo

    a wpływy z biletów pokrywają 1/3 bieżących kosztów eksploatacji, nie licząc inwestycji. Worek bez dna.

  • masle

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2011 10:21 ~masle

    Panie Mądraliński, na której uczelni ukończyłeś Wydział Prawa ?
    Powiedz, a ja Ciebe pomszczę:)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »