Informacje

15.10.2015 19:29 Miejskie auta pojadą buspasami?

"Samochodowe Veturilo" może ruszyć w przyszłym roku

SERWISY:


Organizacja i zarządzanie miejską wypożyczalnią aut będzie należeć do zadań Zarządu Dróg Miejskich – zdecydowali w czwartek stołeczni radni. Mieszkańcy mogliby korzystać z takiej wypożyczalni najwcześniej w II połowie 2016 roku – uważa szef ZDM Łukasz Puchalski.

Radni poparli uchwałę wprowadzającą zmiany zadań realizowanych przez Zarząd Dróg Miejskich. Dołożono do nich wdrożenie i zarządzanie miejską wypożyczalnią samochodów, czyli systemem tzw. carsharingu.

O konieczności przeniesienia zadań związanych z uruchomieniem systemu z Zarządu Transportu Miejksiego do ZDM-u pisaliśmy już w zeszłym tygodniu. CZYTAJ WIĘCEJ

W czwartek dyrektor ZDM Łukasz Puchalski powiedział dziennikarzom, że decyzja radnych ma charakter administracyjny. Nie ma jeszcze nawet ogłoszonego przetargu.

Mniej samochodów, więcej przestrzeni

W czasie czwartkowej rady Puchalski wyjaśnił, że ideą stworzenia wypożyczalni miejskich aut jest stworzenie alternatywy dla sporadycznego indywidualnego ruchu samochodowego w centrum miasta, a co za tym idzie - uwolnienie przestrzeni zajmowanej przez stojące przez większość czasu samochody.

Puchalski liczy, że z miejskich samochodów korzystałyby osoby, które korzystają z własnego auta sporadycznie – raz tydzień, dwa.

Pytany, jak mógłby wyglądać system w Warszawie, powiedział, że najbardziej prawdopodobny jest model "swobodny", w którym samochody nie muszą być wypożyczane i zwracane w tym samym miejscu.

Jak zaznaczył szef ZDM, taka wypożyczalnia mogłaby zacząć działać najwcześniej w drugiej połowie 2016 r.

Wyjadą na buspasy?

Puchalski nie wykluczył, że jeśli system przyjąłby się w mieście, z czasem do taboru mogłyby dołączyć także pojazdy elektryczne. Nie jest także wykluczone, że auta z wypożyczalni mogłyby się poruszać po buspasach. Przewidywana forma płatności to - wzorem krajów zachodnich - opłata za minutę korzystania z usługi.

Zaznaczył, że "tam, gdzie system carsharingowy jest już ugruntowany" - jeden samochód z wypożyczalni jest w stanie zastąpić od 4 do 10 samochodów prywatnych.

Tymczasem w Warszawie cały czas przybywa prywatnych aut, obecnie wskaźnik wynosi ponad 620 samochodów na tysiąc mieszkańców – powiedział szef ZDM.

- Jesteśmy blisko tej "górki", przy której system komunikacji indywidualnej w centrum miasta przestaje być wydolny – zaznaczył Puchalski.

"Polska i Świat" TVN24 o miejskich wypożyczalniach samochodów:


PAP/jk/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • nie ratusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2015 10:32 ~nie ratusz



    r77~r77

    Przecież te plastikowe auta tak będą dostawać w kość, że po pół roku będą się nadawać pod prasę do recyklingu
    waw~waw

    Miasto zobowiązało się pokryć wszelkie szkody.
    A w razie konieczności wymiany, kupować nowe :)
    buh~buh

    Przecież miasto to Ty, i ja też. Będziesz płacił Ty, i ja też. Wiec do czego się uśmiechasz? Ludzie litości, zacznijcie myśleć.

    Jak byś dostał, tyle co on od tej firmy, to też byś się uśmiechał.

  • buh

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2015 07:22 ~buh


    r77~r77

    Przecież te plastikowe auta tak będą dostawać w kość, że po pół roku będą się nadawać pod prasę do recyklingu
    waw~waw

    Miasto zobowiązało się pokryć wszelkie szkody.
    A w razie konieczności wymiany, kupować nowe :)

    Przecież miasto to Ty, i ja też. Będziesz płacił Ty, i ja też. Wiec do czego się uśmiechasz? Ludzie litości, zacznijcie myśleć.

  • dse

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2015 17:51 ~dse

    Piotru70Piotru70

    Ludzie padli na świetny pomysł jak wgryźć się na rynek zapchany już innymi firmami wypożyczającymi samochody... Wystarczy na koszt podatnika otworzyć biznes. Eureka!

    W przypadku niemieckiej firmy zarabiającej na wypożyczaniu rowerów Veturilo, jest jeszcze śmieszniej.
    Hanka przecież udostępniła im całą dostępną infrastrukturę miejską, by osiągnęli zakładane zyski.
    Dzięki jej błogosławieństwu, klienci tej firmy, mogą jeździć po chodnikach, trawnikach, i wszystkich jezdniach. I mogą mieć głęboko, wszelkie prawa i zasady.

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2015 17:37 ~waw

    r77~r77

    Przecież te plastikowe auta tak będą dostawać w kość, że po pół roku będą się nadawać pod prasę do recyklingu

    Miasto zobowiązało się pokryć wszelkie szkody.
    A w razie konieczności wymiany, kupować nowe :)

  • lolopalolo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2015 16:17 ~lolopalolo

    paweł~paweł

    tak ale tylko dla warszawiaków z pitem warszawskim stop słoikom co na mieszkaniania mają a pzu już płacą na wiosce

  • qwqwqw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2015 11:43 ~qwqwqw

    czekam z niecierpliwoscia na protest wypozyczalni samochodowych w W-wie...

  • r77

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.10.2015 22:48 ~r77

    Przecież te plastikowe auta tak będą dostawać w kość, że po pół roku będą się nadawać pod prasę do recyklingu

  • paweł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.10.2015 22:44 ~paweł

    tak ale tylko dla warszawiaków z pitem warszawskim stop słoikom co na mieszkaniania mają a pzu już płacą na wiosce

  • kamil_kruk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.10.2015 22:38 kamil_kruk

    Jeżeli chodzi o najem długoterminowy, a więc doba i więcej to miasto w ogóle nie powinno się tym interesować, bo zaczyna zalatywać to nacjonalizacją. Przecież są prywatne wypożyczalnie stosujące przystępne ceny, z których można korzystać. Poza tym najmem długoterminowym nie są zainteresowane osoby posiadające już auta. Najem krótkoterminowy na tzw godziny to pomysł bardzo dobry, lecz może on dotyczyć jedynie samochodów na prąd i w opcji z wypożyczania i oddawania w tym samym miejscu. Przykładowo: budujemy przy Dworcu Zachodnim plac. Na nim stoją auta elektryczne każdy podłączony do ładowania na stanowisku. Przychodzi klient bierze samochód naładowany. Osoba ta oddaje auto w takim samym punkcie. W tym punkcie jest zatrudniona osoba, która mobilną myjką ciśnieniową za użytkownika płucze samochód, podpina do ładowania i odkurza. Wszystko jest wliczone w cenę. Jeżeli natomiast myśli, że pożyczę auto na 3 godziny, aby potem godzinę je odkurzać, myć i tankować to nie ma to racji bytu. Przy najmie długoterminowym miasto przegra konkurencję z prywatnymi firmami, bowiem one już mają udział w rynku.

  • Pisiorrrrrek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.10.2015 22:21 ~Pisiorrrrrek

    a czołgi też będą do wypożyczenia
    Panie Puchalski -

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »