Informacje

03.06.2011 10:38 STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU NA LATA 2020-30

Rząd chce zamknąć
Lotnisko Chopina

SERWISY:

Kolejny raz wraca temat przyszłości lotniska na Okęciu. Zdaniem ministerstwa infrastruktury konieczna jest budowa centralnego portu lotniczego, bo istniejące - w tym warszawski - mają ograniczone możliwości rozwoju. By jednak nowy, zbudowany od zera, kosztem 12,5 miliarda złotych port miał szansę się opłacić, trzeba zamknąć Lotnisko Chopina.

Pomysł zamknięcia warszawskiego lotniska powrócił podczas konsultacji "Strategii rozwoju transportu". Dyskusja na temat dokumentu, którym niebawem ma się zająć rząd zakończyła się starciem urzędników z ministerstwa infrastruktury z przedstawicielami warszawskiego ratusza - donosi "Gazeta Stołeczna".

Tu na razie jest lotnisko...

Zdaniem Krzysztofa Kapisa z ministerstwa, nowe lotnisko powinno powstać między Warszawą, a Łodzią, w bezpośredniej bliskości autostrady A2 i linii kolejowej. - W miejscu wolnym od protestów, gdzie mogłoby działać 24 godziny na dobę - mówi urzędnik.

- W ciągu dwóch lat powinna zapaść decyzja o zamknięciu Okęcia w 2020 roku - podsumował Kapis.

To nowe stanowisko. Jeszcze w marcu ministerstwo zapowiadało, że decyzja zapadnie z udziałem stołecznego ratusza. Dziś już tak nie mówi, a ratusz protestuje, bo rządowe pomysły wywracają do góry nogami strategię przyjętą przez miasto. Zgodnie z nią, trwa właśnie budowa drogi ekspresowej i linii kolejowej z podziemną stacją obok lotniska, z myślą o której Warszawa kupuje wagony. Wszystkie inwestycje związane z funkcjonowaniem portu szacowane są na 3 miliardy złotych. Do tego dochodzą inwestycje prywatne - m.in. budowa biur czy hoteli nastawionych na obsługę pasażerów portu Chopina.

W dodatku trwa budowa lotniska w Modlinie.

... a zostanie ściernisko?

Zdaniem Kapisa, te inwestycje zwrócą się w ciągu kilku lat, a Okęcie i Modlin nie obsłużą ruchu. Ministerstwo szacuje, że w kolejnej dekadzie do stolicy latać będzie 35 milionów pasażerów rocznie. Modli ma obsługiwać około 2 milionów, a lotnisko Chopina - najwyżej 15 (teraz obsługuje 9 milionów rocznie).

"Gazeta Stołeczna" zwraca uwagę, że ruch na Okęciu od kilku lat nie rośnie, a władze Państwowych Portów Lotniczych przekonują, że trwające inwestycje pozwolą zwiększyć przepustowość do 20 - 25 milionów.

- Niestety, w tej grze jesteśmy piłką, a nie graczem - mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl rzecznik lotniska Chopina, Przemysław Przybylski. - Pytaliśmy ministra o to czy i kiedy port ma być zamknięty. Odpowiedzi nie otrzymaliśmy, a przecież właśnie inwestujemy miliard złotych w rozbudowę. Te inwestycje zwrócą się, ale nie wcześniej niż za 15 lat - dodaje.

 

roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ktoś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.08.2011 19:21 ~Ktoś

    @fajny.
    To ty pomyśl, a jak nie umiesz to pomieszkaj w jednej z dzielnic: Bemowo, Ursus, Włochy, Ochota południowa lub Ursynów. Wtedy zrozumiesz, że 1/4 mieszkańców Warszawy ma życie codzinnie zatruwane hałasem samolotów.
    Lotnisko ma służyć mieszkańcom Warszawy, czy odwrotnie?
    Lotnisko gdzieś daleko od miasta też będzię uciążliwe, ale ucierpi kilkanaście tysięcy osób.
    Inne zalety, to łatwiejszy dojazd dla osób z Łodzi.
    Oczywiście ciebie to wszystko nie obchodzi...
    .
    A o lotnisku między między miastami mówi się od dawna, tylko ten bezwład biurokratyczny wszystko zabija.

  • karol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.08.2011 17:40 ~karol

    ZDECYDOWANIE ZAMKNĄĆ TO DZIADOWIZNA ,JAK PRZYLECIAŁEM Z USA I ZOBACZYŁEM TO LOTNISKO TO WSTYD ,ŻE TO JESZCZE ISTNIEJE.

  • fajny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.06.2011 18:00 ~fajny

    Co za straszny naród. Jedno debilne zdanie jakiegoś urzedasa z ministerstwa, a dyskusja jakby to była nowa Tora. Kapis do psychiatry a wy ludzie troche pomyslcie, zanim wydacie z siebie dźwięki.

  • Bartek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.06.2011 17:13 ~Bartek

    Skoro chcą je zamknąć to po co tyle kasy w nie pakują: kolej, drogi dojazdowe, hotele, biura, rozbudowa w kierunku dawnej Etiudy itp.? Nie mówie, że pomysł z dużym lotniskiem jest zły, ale lotnisko na Okęciu powinni zostawić i poprostu organizować loty tylko do krajów Europejskich i tyle. A dalsze loty typu do USA lub Azji właśnie z tego centralnego

  • trat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.06.2011 12:24 ~trat

    @szemot: to nie zaezy odd lotniska tylko od rozbudowanej siatki połączeń linii lotniczych. Jeśli lot latałby do ciekawych lotnisk docelowych, miał flotę samolotów, która mogłaby to obsłuzyć, może i ludzie skorzystaliby z naszego "centralnego" lotniska. A lufa czy british nie uruchomią połączeń z lotniska w polsce bezpośrednio do azji bo im się to nie opłaca. Z resztą mamy za mało pasażerów rodzimych żeby myśleć o budowie tzw. hub'ów.

  • xyz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.06.2011 00:30 ~xyz

    Od pomyslu dalekich lotnisk swiat wlasnie odchodzi, a tam gdzie tak wczesniej zrobiono zaluja. Usytuowanie Okecia w miescie i blisko centrum to olbrzymi atut Warszawy. Nalezy w nie inwestowac i powiekszyc o dodatkowe pasy startowe - conajmniej jeden nowy rownlolegly. Nowy pas zawsze moze byc po drugiej stronie obwodnicy - na niejednym lotnisku autostrady przecinaja plyte lotniska.

    Berlin-Brandenburg International (BBI) budowane jest w miejscu Schonefeld, na samej granicy miasta (tak jak usytuowane jest Okecie) a nie w szczerym polu o kilkadziesiat kilometrow od miasta. Jednym z argumentow za ta wlasnie lokalizacja bylo, ze BBI bedzie polozonym najblizej centrum miasta DUZYM europejskim lotniskiem. Rozbudowane Okecie by w tej kategorii wygrywalo, i bylo swietne dla konkurencyjnosci Warszawy.

    Porty przesiadkowe nie powstaja od zera byle gdzie tylko sa konsekwencja duzego ruchu do danego miasta, co powoduje duza ilosc polaczen, i w naturalny sposob umozliwia ruch przesiadkowy. Okecie rozbudowane o rownolegly pas startowy, z biegiem lat, zyskaloby tez pasazerow przesiadkowych.

  • kuba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.06.2011 21:41 ~kuba

    Pomysł centralnego lotniska dla Polski jest dobry. Lotnisko położone z dala od zabudowań, z bardzo dobrą komunikacją i dojazdem (autostrada, szybka kolej etc.). Umożliwiłby to łatwy i szybki dojazd do lotniska dla ludzi z całej Polski, np 2h z Gdańska, czy Krakowa. Taki port lotniczy miałby większą racje bytu. Już teraz można zauważyć, że na lotniskach innych niż Warszawa, dominują tanie linie, a takie centralne ułatwiłoby życie wszystkim - większe możliwości dalszych podróży. Wszystko to jednakże, daleka przyszłość, najpierw musimy sobie poradzić z infrastrukturą drogową i kolejową, by nie było żadnych problemów. Wymaga to dużych nakładów finansowych, z czym teraz jest problem, oraz czasu.
    Co do lotniska Chopina, to jest ono wielkim atutem Warszawy, jego położenie, blisko centrum ułatwia życie wszystkim podróżującym, ale w związku z przyszłymi planami należy zastanowić się nad jego przyszłością, inna niż zamknięcie. Myślę, że teraz należy maksymalnie je rozbudować by wykorzystać jego możliwości, i jednocześnie przygotowywać inwestycje na inne większe, analizując przy tym różne warianty dla Chopina.

  • remider

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.06.2011 10:00 ~remider

    Już 35 lat temu zaplanowano centralne lotnisko przy autostradzie A2 w Baranowie na północ od Żyrardowa. Lotnisko niemal w centrum miasta nie ma racji bytu, gdy tworzono lotnisko Okęcie 75 lat temu znajdowało się w szczerym polu.

  • misiek3087

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.06.2011 21:28 ~misiek3087

    @chichot - no piękny przykład i argument za przeniesieniem... Lockerbie - bo tam przecież samolot na lotnisku lądował jak się rozbił?! Co to ludzie wypisują to czytać ciężko aż...
    A za te kilka lat, które potrwa budowa, ruch lotniczy w Polsce będzie na tyle duży, że 2 lotniska takie jak lotnisko Chopina (tak - lotnisko Chopina już nie Okęcie :P) będą dobrze prosperować. Chopina - głównie jako lotnisko miejskie z mniejszą ilością połączeń międzynarodowych i drugie jako narodowe lotnisko międzynarodowe.

  • chichot

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.06.2011 19:26 ~chichot

    Jeden samolot już "wylądował" w Lesie Kabackim, drugi spadł na forty przy Al.Krakowskiej, że o zapomnianym Smoleńsku nie wspomnę (tamten też spadł koło szosy i zabudowań).
    Ktoryś kolejny podchodząc na Okęcie zwali się na Włochy, Ursus, Ursynów lub Piaseczno; tak, jak ten Concorde, który spadł przed 2-3 laty na podparyską miejscowość willową (na ziemi zginęły wówczas m.in. 2 Polki).
    Nie przenośmy lotniska w pole. Po co. Lepiej zróbmy sobie Lockerbie w Warszawie. Będzie fajna jatka. Na Kontakt24 i na Youtube obejrzymy z tego potem fajne filmy. Live.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »