Informacje

22.09.2017 19:20 pełnomocnik rządu:

"Ruch cywilny musi zakończyć istnienie na Lotnisku Chopina"

SERWISY:


- Otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza zamknięcie warszawskiego Lotniska Chopina dla ruchu cywilnego - poinformował pełnomocnik rządu Mikołaj Wild. Dodał, że w pierwszym etapie funkcjonowania CPK, LOT ma mieć około 45 procent udział w liczbie pasażerów.

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów. Jak mówił w piątek Wild, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.

"Blisko wyczerpania przepustowości"

- Abyśmy mogli myśleć w sposób poważny o tym przedsięwzięciu, musimy od razu jasno powiedzieć: ruch cywilny musi zakończyć swoje istnienie na Lotnisku Chopina. Natomiast port Chopina to nie tylko ruch cywilny. To także realizacja określonych zadań związanych z obronnością. I tutaj decyzja jest jeszcze przed nami - powiedział Wild na konferencji prasowej, na której przedstawił koncepcję CPK.

Jak powiedział, Stały Komitet Rady Ministrów przyjął ją na czwartkowym posiedzeniu, a rząd ma się zająć koncepcją w przyszłym tygodniu.

Warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce, zaczyna być bowiem bliski wyczerpania swojej przepustowości.

Jak mówił, w podjęciu decyzji o dalszym losie Lotniska Chopina pod uwagę będą brane takie kwestie, jak m.in. koszty jego utrzymania i potrzeby związane z obronnością państwa. - Tutaj decyzja jest przed nami. Natomiast jedno należy podkreślić już teraz - ruch cywilny na tym lotnisku się skończy - podkreślił.

Nie dla tanich linii

Wild tłumaczył, że istnienie innych portów lotniczych - zwłaszcza przewidzianych do obsługi ruchu niskokosztowego, jak Modlin - nie jest bezpośrednio związane z funkcjonowaniem Portu "Solidarność", gdyż port ten w założeniu będzie lotniskiem hubowym, czyli przesiadkowym.

- Jego pierwszoplanowa oferta nie będzie skierowana do przewoźników niskokosztowych. Aczkolwiek tutaj oczywiście mówimy o rzeczywistości za lat 10 - dodał.

Według założeń CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT dzięki, któremu linia ta będzie mogła stać się "integratorem rynku środkowoeuropejskiego i jedną z najważniejszych marek lotniczych na kontynencie".

Jak tłumaczył Wild, ograniczona przepustowość Lotniska Chopina będzie blokować dalszy rozwój narodowego przewoźnika. Według analiz dzienne limity operacji lotniczych samolotów - czyli startów i lądowań na stołecznym lotnisku - zostaną osiągnięte na przełomie 2019/2020 r. Z danych przekazanych dziennikarzom wynika, że w tym roku średnia liczba codziennych operacji lotniczych to 460. Uwzględniając przyrost w tempie rynkowym, oznaczać to może, że limit 600 zostanie osiągnięty właśnie na przełomie 2019/20 r. "Nawet zwiększenie dozwolonej liczby operacji o 100 - 150 dziennie, odsunie jedynie moment napotkania twardych ograniczeń najdalej w latach 2022-23" - czytamy w materiałach prasowych.

Jeśli nie LOT, to inny przewoźnik

- CPK jest LOT-owi potrzebny i daje mu zupełnie nowe możliwości - przekonywał Wild. Dodał, że według szacunków, w pierwszym etapie funkcjonowania CPK, polski przewoźnik będzie posiadał około 45 proc. udziału w liczbie pasażerów podróżujących z tego lotniska. Dodał, że w jego ocenie LOT ma ambicje, by pełnić rolę silnego przewoźnika w planowanym porcie. - Patrząc na ostatnie wyniki finansowe spółki i dynamiczny rozwój przewoźnika, to jesteśmy przekonani, że mu się to uda - wskazał.

W opracowaniu podkreślono, że istnienie CPK nie jest jednak uzależnione od rozwoju LOT-u. "W czarnym scenariuszu, gdyby polska linia lotnicza przestała się rozwijać, jej miejsce może zająć inny, duży międzynarodowy przewoźnik" - napisano.

Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.

PAP/ran/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • tanie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2017 13:16 ~tanie

    Tanie linie - do Baranów, Linie nietanie - zostawić na Okęciu. Jak Luton vs Heathrow.

  • karol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 21:04 ~karol

    bardzo dobrze!

  • bemo2000

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 19:35 ~bemo2000

    preczsamolota~preczsamolota

    A jakie lotnisko jest praktycznie w centrum miasta ? To jest lotnisko niebezpieczne i za bardzo glosnie ! Przeszkadza powlowie warszawy i powinno zniknac !!!

    Mów za siebie. Mieszkam na Bemowie na ścieżce podejścia i jakoś mi to nie przeszkadza, że czasami od 5 rano samoloty lądują. A tak w ogóle to lotnisko Chopina nie istnieje tam od dwóch lat więc nie wiem o co ten cały szum. Poza tym sądzę, że ludziom mieszkającym w lewobrzeżnej części Warszawy w ogóle ono nie przeszkadza. A może w końcu ktoś najpierw PiS rozliczy za lotnisko w Radomiu? Oni podjęli decyzję o budowie, utopili kupę kasy, a teraz "wspaniały nowoczesny port" świeci pustkami

  • pasażer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 18:26 ~pasażer

    Tomek~Tomek

    To wskaż, gdzie na lotnisku Chopina można wybudować kolejny pas startowy... Tu nie chodzi o pasażerów, ale o samoloty. Podjedź kiedyś w Al. Krakowską i popatrz, co ile minut ląduje/startuje samolot. Teraz tam jest ok. 600 operacji lotniczych na dobę, czyli ok. 30 na godzinę - co 2 minuty samolot... Bez drugiego niekolizyjnego pasa i dróg kołowania nie ma szans na rozwój. W Amsterdamie są 4 pasy (niekolizyjne), we Frankfurcie - 4, w Monachium są 2 , ale to lokalne lotnisko, Stambuł ma 3, Okęcie 2 krzyżujące się - bez możliwości jednoczesnego ich wykorzystania.


    Tylko, że we Frankfurcie czy Stambule obsługują rocznie 60 mln pasażerów, u nas raptem 12-14. Tamte mają prawie 0,5 mln operacji, u nas trochę ponad 100tys. A jakbyśmy wyrzucili VIPów i loty wojskowe z Chopina byłoby to z korzyścią dla zwykłych ludzi. Ale u nas robi się odwrotnie.....

  • Rozbawiony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 17:22 ~Rozbawiony

    Tomek~Tomek

    To wskaż, gdzie na lotnisku Chopina można wybudować kolejny pas startowy...


    Lotnisko Gatwick ma jeden pas startowy a obsłużyło w zeszłym roku ponad 43 mln pasażerów

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 17:20 ~stonka

    Skoro CPL ma pełnić rolę huba, to jaki ma cel zaoranie Chopina który roli huba nie pełni? Widać, że ktoś w rządzie (dla rządu) zaczął liczyć i okazało się że budowa CPL bez przeniesienia CAŁEGO ruchu z Chopina nie ma żadnego uzasadnienia EKONOMICZNEGO. A tak to będzie można odtrąbić sukces i warszawiacy i ludzie załatwiający interesy w Warszawie zamiast 15 minut z Centralnego (max 25 kolejką) będą dymać godzinę kawałkiem autostrady który nie jest przygotowany do przyjęcia takiego zwiększenia ruchu. Chciałbym jeszcze żeby premier albo minister osobiście odpowiedzieli co z miliardami zainwestowanymi w rozbudowę T2 i zaplecza technicznego. Przy tym przekręcie "kłopoty" Radomskiego kosmodromu, który kosztował ledwie 120 mln wydają się żartem.

  • mkkkkk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 16:53 ~mkkkkk




    nick~nick

    PiS musi zakończyć istnienie. Tyle lat Okęcie istnieje i weźcie się od tego lotniska odpieprzcie bo przyjdzie moment, że Polacy was z Sejmu nie przy urnachh wyprowadzą ale na widłach.
    Ana Konda~Ana Konda

    I co z tego, że istnieje tyle lat ?
    Jest za małe, za ciasne, przestarzałe. Jeszcze parę lat i nikt nie będzie chciał tu zaglądać. Nagonka na PiS za to, że chce unowocześnić trochę w tym kraju ? PO przez 8 lat tylko wyprzedawała Polskę i wtedy jakoś twoich sprzeciwów nie było
    nick~nick


    Przestań się kobieto ośmieszać najlepiej bo skąd możesz wiedzieć jakie moje sprzeciwy był a jakich nie było skoro pojęcia nie masz kim jestem.
    diki~diki

    Więc zrozum chociaż jedno że to lotnisko pracuje już na skraju możliwośći. Potrzebne jest prawdziwe międzynarodowe lotnisko by przewozić towar, przesyłki a nie tylko wasze warszawskie narzekające tyłki tylko;) Boicie się że lotnisko będzie u słoików i nie będziecie mieli czym się chwalić czy o co chodzi? Trzeba się cieszyć że PO odeszło bo i lotnisko by sprzedali obcym..

    masz jakis kompleks z narzekajacymi tylkami ze stolicy? towary, przesylki? klepiesz to co "rzadzacy" chca aby klepal. poza tym zapraszam do zapoznania sie ze stamen lotniska w berlinie..ile lat opoznienia juz ma. jak slysze, ze ktos u nas w 10 lat chce to zrobic to chyba ma niezdrowo pod kopula. z nasza mentalnocia I korupcja bedzie jak z elektrownia jadrowo. pis chce zaczac bo na poczatu najwiecej ugraja dla swoich.
    a swoja droga mieszkam blisko lotniska I bardziej cenie sobie to, ze w 15 jestem na okeciu niz cisze. slusznie ktos tez stwoerdzil,ze na okeciu bedzie I tak ruch naszych vipow. ot I co.

  • preczsamolota

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 16:43 ~preczsamolota

    A jakie lotnisko jest praktycznie w centrum miasta ? To jest lotnisko niebezpieczne i za bardzo glosnie ! Przeszkadza powlowie warszawy i powinno zniknac !!!

  • podnóżek Tołdi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 16:13 ~podnóżek Tołdi

    Bo taka jest wola ojca narodu - karła z Nowogrodzkiej. A z Chopina będą sobie tylko VIPy latać, a gorszy sort won na ściernisko

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2017 15:49 ~Tomek


    Joa~Joa

    kiedyś lotnisko Modlin miało odciążyć lotnisko Okęcie i jakoś nie wyszło - dlaczego ??? Parkingi - są są, dojazd pociągiem - jest, autobus - jest - więc dlaczego mało lotów jest z Modlina ????
    stefank~stefank

    Nie masz pojęcia o czym piszesz,codziennie w Modlinie odbywa się ok 40 operacji lotniczych.Lotnisko zaczynało od jednego zbazowanego samolotu,teraz są trzy,od listopada będą cztery i to tylko jednego operatora,który gdyby były możliwości przepustowe to postawił by ich dziesięć.Dochodzą do tego operacje GA.Potencjał lotniska jest ogromny,trzeba tylko je rozbudowywać i to jak najszybciej.
    Osoby decydujące o budowie centralnego portu nie mają zielonego pojęcia o tym.Przecież lotnisko to nie tylko terminal,pas i samoloty,ale całe zaplecze techniczne.Obsługa,naprawa,przeglądy samolotów.Kto to wszystko będzie tam robił?Handling,kontrola lotów-kto?


    Do Modlina jest tyle samo z centrum co do Stanisławowa. Róznica tylko taka, że tam będzie autostrada zaczynająca się praktycznie dupasmówką bez świateł już od dworca Zachodniego. Czas jazdy dłuższy. Zbudowanie kilku baraków to nie jest aż taki problem. I chyba mamy kilka osób, które mogą w tym tak bardzo newralgicznym miejscu pracować, włącznie z kontrolerami lotów. W Modlinie jest jeden pas, a drogi kołowania właśnie idą do remontu i może lotnisko na jakiś czas trzeba będzie zamknąć. Ryanair zdaje się ma poważne problemy - ostatnio odwołał kilkaset lotów, w tym w Polsce. Stawianie tylko na jednego przewoźnika jest ryzykowne. Kolejna sprawa - lotnisko ta także spore Cargo. Koło Strychowa są centra logistyczne i skrzyżowanie 2 autostrad. Jak wywozić towary spod Modlina np. na Zachód albo południe? Przez Warszawę?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

Motto, które umieścił na swoim aucie kierowca tego auta wyraźnie nie przyświeca jemu samemu. Samochód postawił na ulicy Dąbrowskiego, a dokładniej - na... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »