Informacje

07.12.2015 16:26 zapowiedzi i podsumowania

Rowery w Warszawie: nowe trasy
i wypożyczanie przez komórkę

SERWISY:


Stołeczny ratusz przeznaczy 130 mln złotych w ciągu dwóch lat na rozbudowę infrastruktury rowerowej. Powstanie za to m.in. trasa wzdłuż ul. Żwirki i Wigury oraz kładka pod mostem Łazienkowskim. A na początku 2017 r. miasto chce uruchomić całkiem nowy system wypożyczalni rowerów.

Według ratusza, w 2016 r. ma zostać wyremontowanych i wybudowanych 80 km tras rowerowych, z czego ponad 40 km będą stanowiły projekty z budżetu obywatelskiego. Nowe ścieżki powstaną m.in. wzdłuż ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (łącznie 5,3 km), ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remont przejdą trasy na al. Komisji Edukacji Narodowej, ul. Słomińskiego i Podzamczu.

Na rok 2017 zaplanowano budowę kolejnych 55 km tras rowerowych, w tym kładki rowerowej pod odbudowanym mostem Łazienkowskim oraz drogi wzdłuż ul. Puławskiej (od granic miasta do ul. Domaniewskiej, a także ścieżek na al. Waszyngtona, Okopowej i Towarowej oraz wzdłuż al. Jana Pawła II.

376 kilometrów dróg

Na poniedziałkowej konferencji w ratuszu podsumowano także inwestycje zrealizowane w 2015 r. Powstało ponad 50 km nowych tras dla rowerzystów, wyremontowano siedem km tras, kolejnych 13 km jest w budowie.

- W tej chwili dysponujemy 457 km infrastruktury rowerowej, w tym 376 km to są drogi dla rowerów, 56 km - ciągi pieszo-rowerowe i 34 km to są pasy i kontrapasy rowerowe - powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Ponadto już 57 proc. tras rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a nie np. z kostki.

Nowe Veturilo

Duże zmiany nastąpią na początku 2017 r. To właśnie wtedy miasto chce uruchomić nowy system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo. Niezależnie od tego, kto będzie operatorem, zachowana zostanie dotychczasowa nazwa, a użytkownicy "z automatu" przejdą do nowego systemu.

Umowa z obecnym operatorem, firmą Nextbike Polska, obowiązuje do końca listopada 2016 r. Wraz ze zmianą miasto chce zmodernizować system oraz uwzględnić uwagi mieszkańców. W tym celu prowadzi konsultacje społeczne.

W grudniu miasto chce zakończyć prace nad koncepcją nowego systemu, a w pierwszym kwartale 2016 r. ogłosić przetarg na nowego operatora, rozstrzygnąć go w drugim kwartale, a w czwartym - wymienić całą infrastrukturę tak, by nowy system wystartował w pierwszym kwartale 2017 r.

Co się zmieni? - Przede wszystkim chcielibyśmy, żeby rowerów było więcej, chcielibyśmy, żeby użytkownicy mogli korzystać z aplikacji i nie trzeba było wypożyczać rowerów wyłącznie przez terminal - powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski.

Dodał, że mieszkańcy zgłosili szereg innych pomysłów, m.in. wprowadzenie rowerów elektrycznych, zastąpienie łańcuchów wałem napędowym, wyposażenie stacji w pompki czy zwiększenie liczby tandemów do 1 proc. wszystkich rowerów.

Puchalski dodał, że miasto ma cztery warianty rozwoju systemu. Pierwszy nie przewiduje zwiększenia liczby stacji i rowerów, tylko przeniesienie 11 wytypowanych "nieefektywnych" stacji. Najbardziej ambitny i rozwojowy wariant zakłada, że system składałby się z 335 stacji i 4,5 tys. rowerów.

- O tym, który zostanie wybrany, zdecydują kwestie finansowe. Koszt waha się od 20 do 80 mln zł - dodał Puchalski.

Ponad 6 milionów wypożyczeń

Obecnie Veturilo to 3039 rowerów, 204 stacje i ponad 346 tys. aktywnych użytkowników. W sezonie 2015 r. rowery były wypożyczane 1 mln 975 tys. (3,7 proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego sezonu) a do grona użytkowników dołączyło ponad 82 tys. Łącznie od startu systemu w 2012 r. miejskie rowery wypożyczano ponad 6 mln 069 tys. razy.

Podstawowym założeniem systemu Veturilo jest uzupełnienie komunikacji publicznej w centralnym obszarze miasta.


PAP/ran/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ulek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 14:57 ~Ulek


    Pieszy~Pieszy

    Rowery do lasu!
    Rowerzysta~Rowerzysta


    Widać,że woda sodowa udezryła Ci do głowy... żal.

    Juz bardziej "innych inaczej" od rowerzystów to nie ma.

  • hehe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 14:43 ~hehe

    Anka~Anka

    Przecież nie wszyscy wypożyczają.Większa część jeździ na własnym sprzęcie. I ścieżki są potrzebne zwłaszcza w Centrum. Ścieżka na Górczewskiej kończy się przy Szlenkierów i co dalej?


    Nawet wcześniej, przy Tyszkiewicza. I nieprędko się to zmieni, bo podobno projekt już był, ale jakoś tak się zmył.

  • Anka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 13:39 ~Anka

    Przecież nie wszyscy wypożyczają.Większa część jeździ na własnym sprzęcie. I ścieżki są potrzebne zwłaszcza w Centrum. Ścieżka na Górczewskiej kończy się przy Szlenkierów i co dalej?

  • dsfasd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 10:04 ~dsfasd


    akon~akon

    Jak Warszawa straci 800 milionów z podatku PIT to może wreszcie przestanie wydawać na głupie pomysły
    Rafał~Rafał


    Powiedz to tym wszystkim, którzy z Veturilo korzystają.



    To znaczy tym 4 tysiącom osób w prawie 2 milionowym mieście? (a artykułu: dzienny rekord: 16 tys przy średniej 4 wypożyczenia na osobę) A może tej jednej osobie co sama wypożyczyła tysiąc razy?

  • derrt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 09:50 ~derrt


    akon~akon

    Jak Warszawa straci 800 milionów z podatku PIT to może wreszcie przestanie wydawać na głupie pomysły
    Rafał~Rafał


    Powiedz to tym wszystkim, którzy z Veturilo korzystają.


    Czyli komu obecnie?
    Jakoś nikt nie korzysta, a miasto funkcjonuje. Czary?

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 09:49 ~waw

    mlody~mlody

    Czy pan Puchalski ma też inne pomysły nie związane z rowerami ??????

    Ma!
    Jak ukryć kasę, "zarobioną" na infrastrukturze rowerowej.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 08:30 ~gość

    asd~asd

    Jak to kładka pod mostem łazienkowskiem dopiero w 2017. Obiecywali do połowy 2016 !!!

    To było za PO. Teraż rządzi PiS... Nowa władza - nowe terminy.

  • mlody

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 08:09 ~mlody

    Czy pan Puchalski ma też inne pomysły nie związane z rowerami ??????

  • Jerry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 07:03 ~Jerry

    Może miasto przeznaczy te pieniądze na remonty ulic i chodników a nie na ścieżki rowerowe, mogą poczekać.

  • Wsiok

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.12.2015 21:49 ~Wsiok

    Jak to jest, w Afryce czy Azji jak ktoś chce jeździć na rowerze to go kupuje i sobie jeździ. A tu: wyciągają pieniądze z kieszeni podatnika i dopłacają nie wiadomo komu nie wiadomo za co? Jakie to postępowe i nowoczesne!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »