Informacje

04.09.2016 08:49 mamy statystyki

Rowerem pod prąd. Czy to bezpieczne? Liczby nie kłamią

SERWISY:

 


Na kilkunastu warszawskich ulicach można legalnie jeździć rowerem pod prąd. Jest też kilkanaście dróg,
na których wytyczono osobne ścieżki rowerowe w przeciwnym kierunku. Postanowiliśmy sprawdzić, czy te rozwiązania są bezpieczne.

Pierwsze jezdnie z kontraruchem pojawiły się w Warszawie w październiku ubiegłego roku. To głównie lokalne uliczki na Starej Ochocie i w Ursusie, ale na liście znajdują się także Wiejska i Podwale w Śródmieściu czy Orszady na granicy Ursynowa i Wilanowa. Wprowadzenie tego rozwiązania umożliwiła nowelizacja przepisów ruchu drogowego przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju. Wcześniej były rozbieżności w interpretacji prawa. W Gdańsku czy Radomiu robiono to śmielej i stosowano na mocy starych zasad. Ale stolica była bardziej zachowawcza i zaczekała na nowelizację.

Czym jest kontraruch w praktyce? Przed znakiem zakazu wjazdu w drogę jednokierunkową instaluje się tabliczkę z krótkim tekstem "Nie dotyczy rowerów". Towarzyszy jej (opcjonalnie) odpowiednie oznakowanie poziome. To wystarczy, aby na dwóch kółkach można było jechać wzdłuż krawężnika pod prąd, zachowując ostrożność przy wymijaniu aut.

To rozwiązanie o wiele tańsze i prostsze w realizacji niż kontrapas rowerowy, czyli wydzielony z jezdni pas przeznaczony wyłącznie dla cyklistów (często pomalowany na czerwono).

Niepotrzebny strach

Wprowadzeniu obu tych udogodnień dla rowerzystów towarzyszyło sporo emocji. - To jest tylko i wyłącznie zagrożenie – mówił jeden z rozmówców TVN24. Sceptyków nie brakowało także wśród samych rowerzystów. Obawiano się o bezpieczeństwo. Jak pokazują statystyki, po które zgłosiliśmy się do Komendy Stołecznej Policji, niesłusznie.

Na 13 ulicach z kontraruchem, o które zapytaliśmy, od początku stycznia do końca sierpnia doszło do trzech zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów – po jednej na Spiskiej, Sękocińskiej i Wiejskiej. Przy czym tylko na tej ostatniej jedna osoba została ranna, w dwóch pozostałych obyło się bez karetki.

Z danych wynika, że także na kontrapasach jest bezpiecznie. Na dziewięciu ulicach z naszej listy w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy doszło do pięciu kolizji, z czego trzech na Mokotowskiej. Dwie pozostałe miały miejsce na Nowowiejskiej i Targowej.

Podsumowując, na 22 ulicach, które sprawdziliśmy, doszło do siedmiu kolizji i jednego wypadku, jedna osoba została ranna, nikt nie zginął.

Dogonić Radom

- Te statystyki mnie nie dziwią. Gdyby było inaczej, byłby to pierwszy taki przypadek w historii. To rozwiązanie powszechnie stosowane w wielu cywilizowanych krajach Europy, ale znane także w Polsce, np. w Radomiu. Cieszę się, że włodarze Warszawy poszli wreszcie w kierunku rozsądku – komentuje Witek Smolik z Warszawskiej Masy Krytycznej.

Radom rzeczywiście zaczął z przytupem - w 2014 roku zdecydował się dopuścić jazdę na jednośladzie pod prąd na 52 ulicach, wszystkich jednokierunkowych.

Smolik dodaje, że cykliści będą zabiegać o wytyczanie kontraruchu na kolejnych ulicach. - Nie wszędzie da się wprowadzić odizolowane od jezdni drogi dla rowerów. Dlatego uważamy, że należy stosować to rozwiązanie, szczególnie na małych uliczkach, gdzie ruch jest niewielki – dodaje.

Wszystko wskazuje na to, że drogowcy myślą podobnie. Mikołaj Pieńkos z biura prasowego Zarządu Dróg Miejskich poinformował nas, że w opracowaniu są projekty ok. stu kolejnych ulic z kontraruchem lub kontrapasami.

Zobacz archiwalny materiał o kontraruchu rowerowym:


Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • proa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.09.2016 01:20 ~proa

    nasa~nasa

    Tragiczny i bardzo niebezpieczny pomysł, jestem w szoku że takie fanaberie są realizowane w Wawie... TRAGICZNY POMYSŁ !!!


    Czytałaś tekst? Przecież liczby jasno dowodzą, że jest bezpieczny.

  • z11

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 22:12 ~z11



    z11~z11

    Każdy pojazd poruszający się po drodze publicznej (z wyjątkiem pojazdów uprzywilejowanych) powinien podlegać tym samym zasadom dot. kierunku jazdy - jeśli jest droga jednokierunkowa to wszyscy jeżdżą w jednym kierunku.
    Kierowcy pojazdów samochodowych nie powinni być zaskakiwani przez jadących pod prąd rowerzystów, wyskakujących nie wiadomo skąd, często bez oświetlenia. Nie wspomnę już o znajomości podst. zasad przepisów ruchu drogowego.
    Idąc dalej tropem tego genialnego pomysłu można by było pozwolić rowerzystom przejeżdżać na czerwonym świetle, jeździć po przejściach dla pieszych, itd. Przecież i tak to robią...
    A w ogóle to wszystkie "problemy" rowerzystów rozwiązane by zostały przez pozwolenie im legalnie jeździć po chodnikach (oczywiście z zachowaniem ostrożności).

    PS. Ktoś kiedyś powiedział w TV: "Radom to nie miasto. Radom to stan umysłu".
    qwerty~qwerty

    no i właśnie Twój stan umysłu to taki "radom"...
    kierowca nie jest zaskakiwany, bo jeśli choć próbuje znać przepisy - a przecież większość z was pyszczy, że je zna - to wie kiedy i gdzie może spotkać przepisowo jadącego rowerzystę. btw, co do przejeżdżania na czerwonym zapraszam do Szwajcarii, to dopiero dziki kraj...
    WARSZAWA PRAGA PŁNWARSZAWA PRAGA PŁN


    ~qwerty ....dlaczego nie piszesz nic o pseudo rowerzystach tzn. o łamaniu przez nich przepisów i/lub ich nie znaniu? No tak,zapomniałem,że ty tylko na tramwaje narzekasz.

    Jegomość o tym nie pisze bo nie chce tego zauważać...
    Tak chętnie wprowadzane są 'udogodnienia' dla rowerzystów. A dlaczego nawet 'testowo' nie można dopuścić w W-wie ruchu motocykli po buspasach?

  • ole

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 20:59 ~ole



    posv~posv

    Obowiązkowe karty rowerowe bo znajomość przepisów dla samych rowerzystów jest słaba,czasami kończy się tragicznie.Edukacja,rozsądek+wyobraźnia.
    antydebil~antydebil

    ROTFL. A dla pieszych karta pieszego.
    gość~gość

    Widząc jak niektórzy (zwłaszcza kobiety) poruszają się po chodnikach to test na "kartę pieszego" by im się przydał ;)


    Zakazać kobietom wychodzić z domów!

  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 16:32 WARSZAWA…




    posv~posv

    Obowiązkowe karty rowerowe bo znajomość przepisów dla samych rowerzystów jest słaba,czasami kończy się tragicznie.Edukacja,rozsądek+wyobraźnia.
    antydebil~antydebil

    ROTFL. A dla pieszych karta pieszego.
    gość~gość

    Widząc jak niektórzy (zwłaszcza kobiety) poruszają się po chodnikach to test na "kartę pieszego" by im się przydał ;)
    straszne~straszne

    A co, włażą ci biedaku przed koła? I musisz hamować?

    Większość "rowerzystów' to nie zna przepisów,które ich obowiązują.W tym tego,kiedy mogą jeździć po chodniku - jakie muszą być spełnione kryteria.

  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 16:28 WARSZAWA…


    z11~z11

    Każdy pojazd poruszający się po drodze publicznej (z wyjątkiem pojazdów uprzywilejowanych) powinien podlegać tym samym zasadom dot. kierunku jazdy - jeśli jest droga jednokierunkowa to wszyscy jeżdżą w jednym kierunku.
    Kierowcy pojazdów samochodowych nie powinni być zaskakiwani przez jadących pod prąd rowerzystów, wyskakujących nie wiadomo skąd, często bez oświetlenia. Nie wspomnę już o znajomości podst. zasad przepisów ruchu drogowego.
    Idąc dalej tropem tego genialnego pomysłu można by było pozwolić rowerzystom przejeżdżać na czerwonym świetle, jeździć po przejściach dla pieszych, itd. Przecież i tak to robią...
    A w ogóle to wszystkie "problemy" rowerzystów rozwiązane by zostały przez pozwolenie im legalnie jeździć po chodnikach (oczywiście z zachowaniem ostrożności).

    PS. Ktoś kiedyś powiedział w TV: "Radom to nie miasto. Radom to stan umysłu".
    qwerty~qwerty

    no i właśnie Twój stan umysłu to taki "radom"...
    kierowca nie jest zaskakiwany, bo jeśli choć próbuje znać przepisy - a przecież większość z was pyszczy, że je zna - to wie kiedy i gdzie może spotkać przepisowo jadącego rowerzystę. btw, co do przejeżdżania na czerwonym zapraszam do Szwajcarii, to dopiero dziki kraj...


    ~qwerty ....dlaczego nie piszesz nic o pseudo rowerzystach tzn. o łamaniu przez nich przepisów i/lub ich nie znaniu? No tak,zapomniałem,że ty tylko na tramwaje narzekasz.

  • Aleks

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 16:12 ~Aleks

    Ludzie mają już dość tej cyklistycznej kasty, terroryzującej mieszkańców.

  • Myśl Krytyczna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 15:27 ~Myśl Krytyczna

    MasaKrytyczna~MasaKrytyczna

    Piesi i rowerzyści powinni mieć zawsze i wszędzie pierwszeństwo przed pojazdem. Kierowca powinien mieć obowiązek zatrzymać się i ustąpić pierwszeństwa. A kierowca który na jezdni doprowadzi do kolizji z pieszym czy rowerzystą powinien dostać nie mniej niż 3 lata więzienia i 10 letni zakaz prowadzenia pojazdów.

    Samochody ciężarowe i osobowe powinny mieć zawsze i wszędzie pierwszeństwo przed pociągiem. Maszynista powinien mieć obowiązek zatrzymać się i ustąpić pierwszeństwa. A maszynista który na przejeździe doprowadzi do kolizji z samochodem ciężarowym czy osobowym powinien dostać nie mniej niż 3 lata więzienia i 10 letni zakaz prowadzenia pociągów.

  • Max

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 14:36 ~Max


    Witekdekarz ~Witekdekarz

    Wspaniałe zdjęcie pokazujące zachowanie rowerzystow w mieście- Ścieżka rowerowa obok, a on i tak po ulicy jedzie
    xyzz~xyzz

    Nie ścieżka tylko jednokierunkowy pas rowerowy. Rowerzysta jedzie poprawnie.

    Rowerzysta jedzie poprawnie, ale jak widać po komentarzu część kierowców nie zna przepisów.

  • czytelnik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 14:31 ~czytelnik

    "Niepotrzebny strach" nic dodać nic ująć i ten nagłówek by pasował do "motocykliści na buspasy".

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 14:26 ~qwerty

    z11~z11

    Każdy pojazd poruszający się po drodze publicznej (z wyjątkiem pojazdów uprzywilejowanych) powinien podlegać tym samym zasadom dot. kierunku jazdy - jeśli jest droga jednokierunkowa to wszyscy jeżdżą w jednym kierunku.
    Kierowcy pojazdów samochodowych nie powinni być zaskakiwani przez jadących pod prąd rowerzystów, wyskakujących nie wiadomo skąd, często bez oświetlenia. Nie wspomnę już o znajomości podst. zasad przepisów ruchu drogowego.
    Idąc dalej tropem tego genialnego pomysłu można by było pozwolić rowerzystom przejeżdżać na czerwonym świetle, jeździć po przejściach dla pieszych, itd. Przecież i tak to robią...
    A w ogóle to wszystkie "problemy" rowerzystów rozwiązane by zostały przez pozwolenie im legalnie jeździć po chodnikach (oczywiście z zachowaniem ostrożności).

    PS. Ktoś kiedyś powiedział w TV: "Radom to nie miasto. Radom to stan umysłu".

    no i właśnie Twój stan umysłu to taki "radom"...
    kierowca nie jest zaskakiwany, bo jeśli choć próbuje znać przepisy - a przecież większość z was pyszczy, że je zna - to wie kiedy i gdzie może spotkać przepisowo jadącego rowerzystę. btw, co do przejeżdżania na czerwonym zapraszam do Szwajcarii, to dopiero dziki kraj...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

Motto, które umieścił na swoim aucie kierowca tego auta wyraźnie nie przyświeca jemu samemu. Samochód postawił na ulicy Dąbrowskiego, a dokładniej - na... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »