Informacje

05.07.2011 07:20 Raport na temat polityki rowerowej

Rowerem po Warszawie:
jest coraz lepiej, ale nadal źle

SERWISY:

Ścieżek rowerowych jest coraz więcej, ale nie stanowią spójnej sieci. Jest dobre prawo, ale często bywa nie przestrzegane. Więcej jest zapowiedzi niż samych inwestycji - takie wnioski znalazły się w ponad 200-stronicowym raporcie przygotowanym przez Zielone Mazowsze.

Według danych, jakie znalazły się w raporcie, w Warszawie jest ok. 275 km dróg rowerowych, a gęstość sieci ma wskaźnik 0,54 km ścieżek rowerowych na kilometr kwadratowy. To najwyższy wskaźnik w Polsce. Pod tym względem stolica jest lepsza od np. Gdańska czy Krakowa. Liderem sieci ścieżek jest Mokotów z 35 kilometrami, dalej Bielany (29 km), Ursynów (28 km) i Śródmiećie (27 km). Najgorzej sytuacja wygląda w Rembertowie, który dorobił się zaledwie jednego kilometra drogi dedykowanej jednośladom.

Autorzy raportu, który opublikowało Zielone Mazowsze zarzucają jednocześnie władzom miasta, że niemrawo rozpoczynają realizacje założeń strategii transportowej dla rowerów. Wyliczają, że gdyby zrealizować zapisy strategii do osiągnięcia przyjętgo wskaźnika długości dróg dla rowerów (0,65 km na tysiąc mieszkańców) należałoby w najbliższych latach wybudować ponad 800 km infrastruktury rowerowej.

Długa lista zastrzeżeń

Lista zastrzeżeń jest zresztą znacznie dłuższa. Mamy dobre prawo, które nakazuje podczas modernizacji starych i budowy nowych dróg budowę szlaków rowerowych, ale przepis ten często jest łamany. (np. ul. Marszałkowskiej, Al. Zielenieckiej, a ostatnio ul. Przy Agorze).

Nadal powstają drogi dla rowerów z nawierzchnią wykonaną z kostki brukowej (np. przy węźle ul. Marsa z Trasą Siekierkowską).

Mimo pozytywnych doświadczeń z istniejącymi pasami i kontrapasami rowerowymi od kilku lat w zasadzie nie powstają nowe, nie stosuje się też innych udogodnień rowerowych na jezdni, np. dopuszczania ruchu rowerów pod prąd bez wyznaczania kontrapasa, wspólnych pasów rowerowo-autobusowych.

PRZECZYTAJ RAPORT ZIELONEGO MAZOWSZA

Autor raportu wytyka także urzędnikom, że wciąż więcej niż inwestycji, jest ich zapowiedzi. Tak było np. w przypadku możliwości ustawienia stojaków rowerowych w Metrze Warszawskim. W tej sprawie kilka miesięcy temu ówczesny rzecznik ratusza Tomasz Andryszczyk obiecywał przed kamerami spotkanie z władzami metra i szybkie rozwiązanie problemu. Jednak do żadnego spotkania nie doszło. A Przy wyjściach z metra stanęły jedynie nowe bankomaty.

Wbrew obietnicom z kampanii wyborczej zlikwidowane zostało stanowisko pełnomocnika prezydenta ds. transportu rowerowego, a Sekcja Transportu Rowerowego w biurze drogownictwa i komunikacji ma 3 pracowników, w tym jednego pracującego na pół etatu, pomimo, że z ustaleń Strategii Transportowej wynika, że powinna się składać z 8 osób, żeby mogła efektywnie funkcjonować.

Więcej partnerstwa

W raporcie czytamy również, że rola organizacji społecznych ewoluowała od akcji bezpośrednich, (takich jak np.: malowanie przez rowerzystów oznakowania dróg dla rowerów na chodnikach, organizowanie przejazdów i innych imprez rowerowych) do coraz bardziej partnerskiej współpracy z urzędami przy opracowywaniu projektów infrastruktury rowerowej.

Piszcie wnioski!

W Warszawie w ostatnich latach następują pozytywne, ale niestety powolne zmiany podejścia do ruchu rowerowego - podsumowuje autor raportu. Dlatego aktywiści Zielonego Mazowsza zachęcają do wspólnej walki o poprawę jakości infrastruktury rowerowej poprzez zbiorowe wysyłanie pism i wniosków do odpowiednich urzędów. Gotowe formularze i wnioski do podpisu można ściągać ze strony zm.org.pl

Raport ze społecznego audytu polityki rowerowej Warszawy wykonał Grzegorz Romanik w ramach projektu "Rowerowa Sieć Społecznego Nadzoru polityki transportowej w polskich miastach" koordynowanego przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową i finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Podobne raporty powstały w ciągu minionego roku w kilkunastu największych polskich miastach i posłużą do opracowania raportu ogólnopolskiego.

mjc

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.07.2011 23:59 ~stonka

    do Dosyć
    mam wrażenie, że żyjemy w innych Warszawach...

  • Dosyć

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.07.2011 14:56 ~Dosyć

    Dość rowerowego chuligaństwa

    Ślijmy maile do Straży Miejskiej!
    Dość terroryzowania warszawiaków przez rowerzystów!
    Pokażmy, że jest nas dużo i nie można nas lekceważyć!

    Poniżej treść listu. Skopiuj, podpisz i wyślij na skrzynkę Straży Miejskiej: komenda@strazmiejska.waw.pl


    Pan Zbigniew Leszczyński
    Komendant Straży Miejskiej
    Miasta Stołecznego Warszawy


    Szanowny Panie Komendancie!

    Od dłuższego czasu mieszkańcy Warszawy borykają się z patologiczną sytuacją łamania przez rowerzystów prawa drogowego na wszelkie możliwe możliwe sposoby. Na porządku dziennym są takie zachowania jak przejeżdżanie rowerami po przejściach dla pieszych, szaleńcza jazda i lawirowanie między pieszymi na chodnikach, przejeżdżanie przez rowerzystów na czerwonym świetle.

    W mieście daje się zauważyć niedobrą tendencję do przymykania przez organy porządkowe oczu na wybryki rowerzystów. Nic więc dziwnego, że wśród użytkowników roweru zapanowało poczucie pełnej bezkarności i aroganckie przekonanie, że pieszy jako słabszy uczestnik ruchu winien usuwać się przed rowerem na bok i każdorazowo ustępować rowerowi pierwszeństwa.

    Osoby starsze, niepełnosprawne i rodziny z małymi dziećmi są nieustannie narażone na potrącenie przez rowerzystów czy to w dzień powszedni, czy w czasie weekendowego spaceru.
    Zwrócenie uwagi rowerzystom łamiącym prawo skutkuje agresją, wulgarnymi wyzwiskami, a często nawet przemocą fizyczną z ich strony. Należy wreszcie ukrócić taki stan rzeczy. Osoby starsze, niepełnosprawne i mające małe dzieci chcą się wreszcie czuć bezpiecznie i nie być narażane na staranowanie przez rowerzystów na chodniku czy przejściu dla pieszych.

    Zwracam się więc do Pana Komendanta z prośbą o zmobilizowanie podległej Panu Komendantowi formacji do podjęcia aktywnych działań w celu przywrócenia porządku i przestrzegania prawa wśród rowerzystów.

    Proponuję przeprowadzenie przez Straż Miejską na terenie całego miasta zmasowanej akcji dyscyplinującej w postaci nakładania grzywien na rowerzystów łamiących

  • trytytyt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.07.2011 10:23 ~trytytyt

    Do kamil: chciałeś być dowcipny ale jakoś Ci nie wyszło ;-)

  • kamil

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 23:49 ~kamil

    płatny wjazd do centrum rowerem - jedyne słuszne rozwiązanie

  • Aardvark

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 21:53 ~Aardvark

    @Kierowca MZA: Taki z Ciebie kierowca MZA jak z koziej d4y trąba. Opłaty, jak sam zauważyłeś, sa PALIWOWE. Rowerzysta nie spala - nie zatruwa - nie płaci. Urwał Ci lusterko? Czemu nie wezwałeś Policji? Może dlatego że lusterko Ci urwał jak go wyprzedzałeś na grubość gazety i bałeś się ze jednak wyjdzie Twoja wina.

    Kretynizm powtórzony 1000 razy staje się faktem, już ktoś to kiedyś potwierdził. Ale wszyscy widzą że powtarzasz się jak nakręcona kataryna pod każdym artykułem o rowerach. Każdy rozsądny widzi żeś frustrat a nie kierowca MZA.

  • daniel1810

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 21:44 ~daniel1810

    a ja mam gdzieś ścieżki rowerowe.
    Panie ~asdfzxcv
    wyobrazi Pan sobie jazdę. Ścieżka rowerowa, chodnik, ulica, ścieżka rowerowa. Nie da się z punktu A do punktu B dojechać ścieżką rowerową. Wjeżdżanie na nią co 500m powoduje że jadę 20 min dłużej do pracy.
    Trąbienie na rowerzystów na ulicy podczas wyprzedzania go mogę określić delikatnie jak skrajną głupotę. Takim mądrym inaczej pokazał bym film jak reagują ich dzieci w takiej sytuacji.
    Prawda jest taka. Każdy ma grzechy na sumieniu. Jednak zwalczanie się na ulicy nie przyniesie nigdy nic dobrego. Nie ma co wytykać jazdy środkiem dwóch pasów przecież po to jadę rowerem. Z drugiej strony ostatnio prawie spotkałem się z kierowcą który zignorował czerwone światło po czym powiedział przepraszam.
    Bądźmy uczciwi i starajmy sie TOLEROWAĆ na drodze a nie walczyć.

  • rowerzystka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 19:25 ~rowerzystka

    Szanowni państwo piesi!
    Pamiętajcie, że ścieżka rowerowa jest w rozumieniu kodeksu traktowana tak jak jezdnia. Nie spacerujcie po niej jak po chodniku.
    Jeśli widzicie narysowane pasy, oznacza to przejście dla pieszych tak, jak przez jezdnię, czyli trzeba zachować ostrożność, rozejrzeć się, czy nie nadjeżdża rowerzysta.

    Szanowni kierowcy!
    Jeśli parkujecie w pobliżu ścieżki rowerowej, zwracajcie uwagę na to, czy Wasze auto nie stoi częściowo na ścieżce.
    Parkowanie poza ścieżką jest również w Waszym interesie (auto nie będzie narażone na nieoczekiwane spotkanie z rowerem).

    A wszystkim za prawidłowe zachowania serdecznie dziękuje starsza wiekiem miłośniczka dwóch kółek.

  • Kierowca MZA

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 18:06 ~Kierowca MZA

    Pędzący rowerzysta, który urywa lusterko w samochodzie i ucieka machając środkowym palcem zasługuje na potępienie. Mi urwał lusterko pan na rowerze z koszulką MASA KRYTYCZNA. Każdy uczestnik ruchu powinien być możliwy do identyfikacji. Po za tym jeśli ktoś powinien być wpuszczony na bus pas to motocykle. Są identyfikowalne, płacą podatki i opłaty paliwowe, mają OC a i tak dla wszystkich uczestników ruchu są niedoścignieni. Może i jadą jak wariaci ale w przeciwieństwie do rowerów znają przepisy. Każdy powinien płacić za siebie.
    Żadna grupa społeczna nie daje sie tak doić jak kierowcy. Przykre że ich kosztem teraz chce jeździć Zielone Mazowsze.

    ZAKAZ WJAZDU NIEOZNAKOWANYM POJAZDOM NA DROGI PUBLICZNE!

  • niunia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 17:27 ~niunia

    1.Zajmowanie więcej niż jednego, wyznaczonego na jezdni, pasa ruchu - 150 zł
    Jako wykroczenie rowerzysty.
    ALE MUSI BYC GRUBY

  • asdfzxcv

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 17:15 ~asdfzxcv

    no i po co tyle krzyku o ścieżki rowerowe??? sama niejednokrotne widzaiałam iż mimo że ścieżka rowerowa była, to rowerzysta jechał ulicą bo na asfalcie tak nie trzęsie jak na kostce bauma, albo wygodniej mu skręcić w jakąś ulicę. Jak już tak walczycie o nie, to z nich korzystajcie !!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »