Informacje

24.02.2011 18:15 KARTA PRAW PASAŻERA

Rewolucja w komunikacji:
Pasażer będzie miał prawa

SERWISY:

 

Ratusz szykuje prawdziwą rewolucję w myśleniu o komunikacji miejskiej. Regulamin obowiązków pasażerów zastąpić ma karta ich praw.

Informację o planach ratusza zdradził w studiu TVN Warszawa profesor Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. - Nie mam wprawdzie upoważnienia ratusza, ale zdradzę państwu, że taki plan się pojawił. Miasto rozważa zmianę podejścia i wprowadzenie karty praw pasażera. Miałoby się w niej znaleźć m.in. prawo do kulturalnej obsługi - powiedział.

Odniósł się w ten sposób do pytania pani Elżbiety zadzowniła do Miejskiego Reportera: narzekała na zachowanie kierowców i apelowała do wszystkich o więcej kultury.

Rewolucja w myśleniu...

To byłby swoisty przełom i zerwanie z podejściem, które wiele instytucji odziedziczyło po swoich poprzednikach z minionej epoki. Pasażer nie musiałby już stosować się do regulaminu licząc na to, że przy okazji dojedzie do celu - miałby prawo oczekiwać, że będzie dowieziony czystym, ciepłym, bezpiecznym autobusem prowadzonym przez uśmiechniętego szofera.

Karta praw pasażera to jednak tylko wstępny projekt. Nie są jeszcze znane żadne szczegóły. Z wypowiedzi prof. Suchorzewskiego wynika, że możliwość jej wprowadzenia analizują w tej chwili szefowie biur odpowiadających za komunikację i ruch drogowy w mieście. Na razie nie wiadomo jednak, jakie prawa miałyby dokładnie dostać pasażer i czy nie miałby już żadnych obowiązków czy ograniczeń.

... i w sterowaniu

Zmienić ma się za to sposób zarządzania ruchem autobusów. Miejskie Zakłady Autobusowe ma już 70 autobusów wyposażonych w system GPS. Mają być kolejne. Czy pasażerowie i kierowcy odczują poprawę?

- Kierowcom ułatwi o tyle, o ile część z nich przesiądzie się do autobusów i w ten sposób ułatwi pozostałym - mówił profesor Suchorzewski. - Ale korzyści mogą być bardzo konkretne - dodał i wyliczył cztery pozytywne efekty wprowadzenia nawigacji GPS na większą skalę. Umożliwiłoby doraźne poprawianie rozkładów jazdy tak, by autobusy nie podjeżdżały na przystanki "stadami", także lepszą kontrolę ich punktualności (z czego rozliczani są przewoźnicy).

Z pomocą akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej operator mógłby też np. przedłużyć zielone światło, wiedząc że do skrzyżowania dojeżdża spóźniony autobus, wiozący dużo pasażerów. Wreszcie możliwe stałoby się wprowadzenie elektronicznych tablic, które informowałyby o tym, za ile minut naprawdę podjedzie autobus.

roody/ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • haha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 20:51 ~haha

    no wiesz cziki, taka ładna dziewczyna ale żeby tak wyzywać. Czy ja cię od tych najgorszych wyzwałem? Ale do twojego poziomu się nie zniżę co to to nie.

  • PiratTramwajowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 19:43 PiratTramwajowy

    Nikomu tam na górze nie przyszło do głowy, że kierowca/motorniczy też chciałby pracować uśmiechnięty, w czystym, ciepłym i bezpiecznym autobusie/tramwaju? Pan profesor uważa, że „bycie uśmiechniętym” można tak po prostu kierującemu surowo nakazać w jakiejś „karcie praw pasażera”?

    Rzeczywistość wygląda właśnie tak a nie inaczej, bo umiecie państwo jedynie nakazywać, zakazywać i grozić surowymi karami. Nic więcej. Wydaje się wam, że wszystko załatwi kolejny przepis. O motywacji pozytywnej pewnie nigdy żeście państwo nie słyszeli?

    Ale w porządku, jak mi każą to ja mogę nawet śpiewać „Boże, coś Polskę” podczas prowadzenia tramwaju :)

  • cziki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 18:23 ~cziki

    do ha ha
    z buta to ty możesz chodzić łajzo...

  • kadry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 18:20 ~kadry

    cziki ty chyba nie do końca zdajesz sobie sprawę jacy ludzie i z jakim wykształceniem pracują jako Kierowcy Komunikacji Miejskiej (podpowiem ci najmniej to średnie) nie licząc dosłownie paru przypadków :)

  • haha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 17:52 ~haha

    Hej cziki jeśli ty to jesteś tą dziewczyną, która wszędzie się tak podpisuje to już wiele osób cię poznało. Lepiej już się nie kompromituj ;] Bo będziesz z buta na balety chodzić do twoich ulubionych klubów :P

  • robertcukierski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 15:44 robertcukierski

    ~PRZECINAK149

    To chyba nie do mnie, bo ja jestem z drugiej strony, bardziej po twojej. Uprawnienia kontrolerów ekstra niech łapią ile się da. Karta prawa, bzdura bo ja nie lubię takich sprawa. Kulturę wpisać w regulamin czy kodeks? A bez tego to co? I mówię o obu stronach.
    Ja generalnie korzystam z metra bo mam, ale chyba nigdy nie zdarzyło mi się narzekać na kierowce. No może raz jak na pętli myślał że pusto i mnie chciał zamkniętego zostawić, ale to raczej humorystyczne niż negatywne przeżycie. Więc ja nie pasuje do tego co piszesz.

    Ale też nie zgadzam się z tym że to pasażerowie są winni. 100osób to zawsze znajdzie się kilka procent która będzie miała pretensje o wszystko a to będzie już tłum, ale jednak przytłaczająca większość nie. A że kierowca wioząc dziennie kilka tysięcy osób zapamięta tą jedną? Cóż to tak samo jak z pasażerem nie pamięta 300dni dziennie po dwa razy do pracy ale ten raz kiedy kierowca coś tam "narozrabiał".

  • cziki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 14:42 ~cziki

    do mki
    widze ze kultury Ci brakuje... domylsam sie ze jestes jednym zwielu smierdzących i mało wykształcoonych chamowatych kierowców az zal sie na was patrzy ze macie tyle chamstwa w sobie.... szkoda na słow...

  • serbullba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 13:23 ~serbullba

    Witajcie
    Karta praw - niezły pomysł !!!
    Tylko czy dorośliśmy ???
    Kultura kierowców pozostawia wiele do życzenia ale czy pasażerowie są idealni zawsze mili i uśmiechnięci ?
    Ciężko się uśmiechać kierowcy jak ktoś mu pluje w twarz bo kupił bilet i ma prawa.
    Przecież oni zarabiają 15zł/na godzine a za każdy wypadek gdzie są poszkodowani lub ranni grozi im kara pozbawienia wolności a w najlepszym wypadku zakaz prowadzenia pojazdów.

    Co do problemu Wilczych Stad Autobusów nie trzeba być magistrem wystarczy poznać zasady na jakich jest oparty rozkład jazdy, czas pracy kierowcy prosty przykład: Kierowca np Lini 512 brygada X rusza z pętli o czasie-po drodze zepsute auto które ciężko ominąć-w centrum ma już opóźnienie 5min-na przystanku jest już więcej pasażerów więc wsiadanie i wysiadanie zajmuje więcej czasu-dochodzi do tego że po ponad połowie trasy 512 brygada X ma 10 min opóźnienia a brygada Y jedzie już za nim. Teraz opis 512 brygada Y z pętli rusza o czasie 10min po brygadzie X zepsutego auta już nie ma a na przystankach jest mniej pasażerów i jest w stanie jechać zgodnie z rozkładem. Najważniejsze z drugiej pętli brygada X już rusza opóźniona o 3min (ponieważ przerwa trwała tylko 7min) a brygada Y rusza 4min za nim. A dlaczego kierowca brygady Y nie zwiększ dystansu :
    1.Bo nie może przez ZTM !!!
    2.Bo następną przerwe ma 15sto minutową i chce zjeść kanapkę. A wszystko to dzięki ZTM to im płacicie za bilety, oni zmieniają rozkłady jazdy i trasy autobusów.
    P.S. Co do kultury - Zawsze wpisujecie skrót Mza Pytanie czy uważacie że to ta firma ma najbardziej nie kulturalnych kierowców ???

  • cmon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 12:48 ~cmon

    Panie Januszu z r3 i inni kierowcy.

    gdyby to był pana autobus to pan może rządzić w nim, ale pan podjął dobrowolnie pracę i reprezentuje pan swoją osobą Warszawę....

    a jak pan taki uprzejmy jest to ręce opadają ;(

    przecież ludzie będą się czepiać bo wszystkim się nie dogodzi, ale wypada być przyzwoitym...albo kupić sobie własny autobus i świadczyć usługi transportowe.

    czy wtedy na pytanie o czas odjazdu mówiłby pan klientowi, że ma pan rozkład, proszę przeczytać????

  • FAGO

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2011 12:47 ~FAGO

    Dlaczego Ratusz chce wprowadzić kartę praw pasażera ?? Odpowiedź jest prosta. Chcą odwrócić uwagę Warszawiaków od wprowadzenia od marca możliwości tzw "pojmania pasażera" przez kontrolera. Wyobrażacie sobie jak będzie wyglądała bójka w autobusie kiedy kontroler będzie chciał "pojmać" pasażera a raczej nie kontroler tylko ochroniarz który będzie z kontrolerem.. Przecież to będzie bezprawie bo kto potem udowodni kontrolerowi, że pasażer stwarzał zagrożenie bądź nie stwarzał.. I tu zaczyna się polityka ZTM i Ratusza jak odwrócić uwagę Warszawy od tego co chcą wprowadzić? Wprowadzają tzw. kartę praw pasażera a w sumie karta nie będzie się różniła niczym więcej niż zmianą nazwy i z Regulamin na Karta Praw Pasażera i jakimiś dodatkowymi nakazami które i tak żaden kierowca nie przestrzega. Pozdrawiam Wszystkich.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »