Informacje

12.10.2015 17:50 prace w hali głównej

Rewolucja na Dworcu Centralnym. "Jestem pełen najgorszych przeczuć"

SERWISY:


W hali głównej Dworca Centralnego wyłania się już konstrukcja budowanej antresoli. Ta ingerencja we wnętrza budynku budzi jednak niepokój ekspertów. - Jestem pełen najgorszych przeczuć – mówi tvnwarszawa.pl historyk Warszawy.


Wnętrza hali dworca mocno zmieniły się w ostatnich miesiącach. Największa rewolucja dotyczy budowy antresoli, której konstrukcja powstała w środku. Zastąpiła szklane kubiki.

"Posadzka z lastryko"

- Obecnie na antresoli kładziona jest posadzka z lastryko. Na ukończeniu są także prace związane z wykonywaniem okładzin ściennych. Wkrótce wykonawca przystąpi do montażu schodów ruchomych na antresolę oraz do montażu barierek – mówi Katarzyna Mazurkiewicz, rzeczniczka Prasowa Polskich Kolei Państwowych.

Ta konstrukcja budzi jednak negatywne emocje. - Sytuacja w hali głównej Dworca Centralnego mnie niepokoi. Ingerencja w jej wnętrza kończy się nieudanie. Nieudane były kioski, teraz kandelabry oświetleniowe, które zbijają z nóg swoją agresywnością, i do tego pomysł z budową wewnątrz antresoli. Jestem pełen najgorszych przeczuć - twierdzi Jarosław Zieliński, historyk Warszawy.

I zaznacza, że dochodzi do tego konflikt pomiędzy architekturą a komercyjnością. – Hala na Dworcu Centralnym ma sens z otwartą przestrzenią. Jeżeli się zabuduje, to będziemy mieli takie efekty, jak na dworcu głównym w Gdańsku, gdzie była piękna hala reprezentacyjna, a została podzielona na kondygnacje, klitki i sklepy – przekonuje Zieliński.

- Nie mówię, że nic w ogóle nie powinno się umieszczać we wnętrzu hali, ale dodatki nie powinny zdominować oryginalnego, zaprojektowanego przez Arseniusza Romanowicza układu przestrzennego - podkreśla Zieliński.

 

"Zyskają dodatkową przestrzeń"

Kolejarze podkreślają za to, że poprzednia aranżacja przestrzeni w hali głównej Dworca Centralnego nie była w pełni wykorzystana. - Szklane kubiki, które umieszczono na środku hali, nie sprawdziły się. Nowy projekt to zmieni. Dzięki antresoli podróżni zyskają dodatkowa przestrzeń, w której będą mogli oczekiwać na pociąg. Na piętrze pojawią się ławki dla pasażerów – zaznacza Mazurkiewicz. - Jednocześnie warto wskazać, że nowe powierzchnie komercyjne, które pojawią się na dworcu w ramach estetyzacji, są już niemal w całości wynajęte – dodaje.

Estetyzacja za 19,5 mln zł

Modernizacja dworca zaczęła się pod koniec marca 2015 r. W hali głównej, zamiast szklanych kubików, mają pojawić się nowe lokale usługowe. Powstanie również antresola, na którą z poziomu "0" będzie można dotrzeć schodami ruchomymi.

Zmienić ma się też nieremontowana dotychczas galeria zachodnia, wraz z dojściem do stacji WKD Śródmieście, i część galerii północnej. Dodatkowo lokale na galerii zachodniej mają być przeniesione na jedną stronę, dzięki czemu będzie więcej miejsca w podziemnych korytarzach.

Inwestycja ma zakończyć się w 2015 roku. Jej koszt to 19,5 mln zł.

TAK BĘDZIE WYGLĄDAŁ DWORZEC CENTRALNY:


 

ran/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • casablanca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.12.2015 20:29 ~casablanca

    Z choinki się człowieku urwałeś? Ludzie mieszkający we Włochch mają się tłuc przez całe miasto, jesli chcą jechać pociągiem do Białegostoku, a ci z Grochowa, wyjeżdżający do Krakowa, będa się pchali na Zachodni? A co z tymi, którzy w Warszawie się przesiadają, bo jadą ze wschodu na zachód (lub odwrotnie) i nie mają bezpośredniego połączenia? Tez chcesz ich przesadzić do autobusów i tramwajów?

    kolejowy~kolejowy

    PKP zajmuje się bzdurnymi estetyzacjami, zamiast wziąć siędo porządnej roboty, czyli PLANOWANIA POCIĄGÓW. Warszawa jest na tym tle wyjątkowa - wszystkie pociągi przejeżdżają przez całe miasto. Pociąg z Lublina jedzie do Dw. Zachodniego, a pociąg z Poznania do Dw. Wschodniego. Dzięki temu jeden opóźniony pociąg demoluje ruch na całym dworcu, z ruchem podmiejskim włącznie.

    Na Dworcu Centralnym powinny pojawiać się wyłącznie pociągi przelotowe przez Warszawę, a zwykłe pociągi powinny kończyć bieg na stacjach krańcowych. Pomiędzy Dw. Wschodnim i Zachodnim powinny jeździć pociągi SKM co 5 minut, w sposób taki sam jak metro, stając zawsze na tym samym torze przy tym samym peronie. Może wtedy zainteresowanie koleją w mieście byłoby większe? Bo czekanie na właściwy pociąg zastanawiając się, czy w nim akurat obowiązuje jedna taryfa miejska czy nie to jakiś absurd.

  • mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.10.2015 11:28 ~mieszkaniec

    Pan Zieliński, jak zwykle ma pretnesje do wszystkich i o wszystko.
    Według mnie to najlepsze od dwana zagospodarowanie hali Dworca Centralnego.

  • zsensem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 21:44 ~zsensem

    Dobrze że to nie Pan planuje rozkłady, bo byśmy się pierniczyli z SKM z dwiema przesiadkami przy każdym połączeniu przez Warszawę.

    kolejowy~kolejowy

    PKP zajmuje się bzdurnymi estetyzacjami, zamiast wziąć siędo porządnej roboty, czyli PLANOWANIA POCIĄGÓW. Warszawa jest na tym tle wyjątkowa - wszystkie pociągi przejeżdżają przez całe miasto. Pociąg z Lublina jedzie do Dw. Zachodniego, a pociąg z Poznania do Dw. Wschodniego. Dzięki temu jeden opóźniony pociąg demoluje ruch na całym dworcu, z ruchem podmiejskim włącznie.

    Na Dworcu Centralnym powinny pojawiać się wyłącznie pociągi przelotowe przez Warszawę, a zwykłe pociągi powinny kończyć bieg na stacjach krańcowych. Pomiędzy Dw. Wschodnim i Zachodnim powinny jeździć pociągi SKM co 5 minut, w sposób taki sam jak metro, stając zawsze na tym samym torze przy tym samym peronie. Może wtedy zainteresowanie koleją w mieście byłoby większe? Bo czekanie na właściwy pociąg zastanawiając się, czy w nim akurat obowiązuje jedna taryfa miejska czy nie to jakiś absurd.

  • kolejowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 16:59 ~kolejowy

    PKP zajmuje się bzdurnymi estetyzacjami, zamiast wziąć siędo porządnej roboty, czyli PLANOWANIA POCIĄGÓW. Warszawa jest na tym tle wyjątkowa - wszystkie pociągi przejeżdżają przez całe miasto. Pociąg z Lublina jedzie do Dw. Zachodniego, a pociąg z Poznania do Dw. Wschodniego. Dzięki temu jeden opóźniony pociąg demoluje ruch na całym dworcu, z ruchem podmiejskim włącznie.

    Na Dworcu Centralnym powinny pojawiać się wyłącznie pociągi przelotowe przez Warszawę, a zwykłe pociągi powinny kończyć bieg na stacjach krańcowych. Pomiędzy Dw. Wschodnim i Zachodnim powinny jeździć pociągi SKM co 5 minut, w sposób taki sam jak metro, stając zawsze na tym samym torze przy tym samym peronie. Może wtedy zainteresowanie koleją w mieście byłoby większe? Bo czekanie na właściwy pociąg zastanawiając się, czy w nim akurat obowiązuje jedna taryfa miejska czy nie to jakiś absurd.

  • nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 16:38 ~nick

    dla niewtajemniczonych zdrzadzę, że PKP rząda za metr kwadratowy prawie tyle ile w "topowych" Galeriach Handlowych w Warszawie. Życzę powodzenia.

  • hops

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 15:48 ~hops

    nero~nero

    Żeby z tej antresoli dojść na peron, trzeba będzie pokonać co najmniej trzy lub cztery różnice poziomów. Idealne dla rodziny z walizami i dzieckiem, albo dla osoby starszej. Taak, PKP bardzo aktywnie promuje podróżowanie. Samochodem.

    A kto ci marudo każe biegać po antresoli z żona i 3 dzieci? Przyjdzie taka męczybuła i tylko marudzić potrafi...

  • wsws

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 15:41 ~wsws

    bareizmy~bareizmy

    głupki!
    przecież to jest nikomu nie potrzebne!
    Były szklane kioski, teraz antresola... po co? Kto tam będzie siedział?

    Hala dworca jest odsunięta od ciągów pieszych, mało kto korzysta z niej dostając się na perony (podróżni dojeżdżający tramwajami, autobusami, KM) wchodzą bezpośrednio go galerii podziemnych, tam mają rozkłady i kasy i nie mają potrzeby wchodzić na górę na halę główną. Jak mają do pociągu 5 min to idą prosto na perony, jak mają 10-30min to w galeriach podziemnych mają całą masę sklepików i barów gdzie mogą przeczekać te parę minut, jak mają więcej czasu to idą do czystszych i lepiej wyposażonych Złotych Tarasów.

    Marnujecie pieniądze podatników. NIK, CBA i inne instytucje powinny was ścigać za marnotrawstwo.

    Założę się że za 5 lat będą kombinować co zrobić, żeby było lepiej, zabudują antresolę jakimś blaszakiem z logo lidla, za 10 lat zrobią kolejny remont dworca a za 15 zburzą i wybudują nowy.

    PATOLOGIA KTÓRĄ JUŻ DAWNO PRZEWIDZIAŁ W MISIU BAREJA.

    Po co nam ta antresola? Tego nie wie nikt. Więc nikt się nie zapyta. A my tą antresolą otwieramy oczy niedowiarkom i mówimy: to jest nasze, przez nas zrobione i nikomu nic do tego.

    A ktoś na pewno wziął 5% za pomysł i 2% za wykonanie tej słomianej konstrukcji.



    obstrukcje masz?

  • aaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 15:38 ~aaa

    komuch~komuch

    Drodzy internauci dodajcie tylko pozytywne komentaże i nie krytykujcie HGW za wspaniały projekt bo wasze komentaże nie zobaczą światła dziennego.

    Komuch czy Pisdowiec? HGW nie ma żadnej władzy w kwestii tego dworca, ale to tak jak jeden z pseudopolityków krzyczał, że wszystko wina Tuska, tak w Warszawie wszystko wina HGW...

  • plo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 14:50 ~plo

    Rocco, nie będziemy winić Pis-u za antresolę, tylko za kilka pomników zimnego Lecha, które PiS tam postawi :/

  • ytr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.10.2015 14:37 ~ytr

    To bardzo ciekawe, że na Dworcu Centralnym potrzebowali stworzyć więcej przestrzeni dla pasażerów, a w przypadku nowego Dworca Zachodniego PKP twierdzi, że może być maleńki bo pasażerowie nie przesiadują już na dworcach tylko jest to miejsce przesiadkowe ...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »