Informacje

10.11.2017 16:15 służą ponad 20 lat

Remontują rosyjskie wagony metra. Poznasz je po żółtym pasku

SERWISY:


Pociągi z serii 81 służą warszawiakom od początku funkcjonowania metra. I jeszcze trochę pojeżdżą. Ale musiały przejść remont. Koszt naprawy 64 wagonów to około 18,3 miliona złotych.

W sumie z Zakładu Naprawczego Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim wróciło już 12 z 64 wagonów. Ostatni z naprawianych wagonów ma wrócić do eksploatacji w 2019 roku. - Podczas naprawy wymieniane lub regenerowane są wszystkie eksploatowane części maszyn - mówi Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Najstarsze wagony serii 81, których jest w metrze 10 sztuk otrzymaliśmy "w darze". Wyprodukowano je w 1989 roku w Sankt Petersburgu. - Kolejne 32 sztuki były zakupione w 1994 roku - podaje Bartoń.

Żółty pasek i wiele więcej

Wagony, które są już po naprawie, można z łatwością rozpoznać, ponieważ niebieski pasek zmienił kolor na żółty. Ale najważniejsze zmiany zachodzą w środku. To nowe siedzenia, odnowione poręcze, wymienione szyby i nowa podłoga.

Rzeczniczka podkreśla, że ważne jest także to, co niewidoczne dla pasażerów. - Z technicznego punktu widzenia ważna jest naprawa nie tylko wnętrza wagonu pasażerskiego, ale również naprawa wózków. Naprawie poddane zostaną także wszystkie sprężarki, sprzęgi, silniki, hamulce oraz okablowanie - wylicza Bartoń.

Miliony kilometrów za nimi

Wagony 81 serii towarzyszą warszawiakom codziennie od początku funkcjonowania metra. Poprawa ich stanu technicznego jest potrzebna, tak by mogły być używane przez kolejne lata. A dotychczasowa eksploatacja może budzić podziw. Wagony przejechały ponad 2 miliony 200 tysięcy kilometrów. Jak wylicza rzeczniczka, oznacza to, że gdyby tory poprowadzone były po równoleżniku, pociągi objechałyby kulę ziemska prawie 55 razy.

Naprawione zostaną łącznie 64 wagony, w tym 28 to czołowe, a 36 - pośrednie. Wszystko po to, by maszyny nie musiały znikać z torów. - Podobnie jak samochody, także pociągi posiadają obowiązkowe cykle przeglądowe - wyjaśnia Anna Bartoń. - Naprawę główną wykonuje się w przypadku tego typu pojazdu po 16 latach eksploatacji pojazdu lub po przejechaniu miliona 120 tysięcy kilometrów. Dla niektórych wagonów jest to już druga naprawa - informuje.

Jaka czeka je przyszłość?

Naprawa pojazdów wydłuża ich żywotność, jednak Metro Warszawskie nie wie, na jak długo. - Nie jesteśmy w stanie określić, kiedy ostatni ze składów zostanie wycofany z eksploatacji - odpowiada rzeczniczka.

Teoretycznie istnieje więc szansa, że w przyszłości będą służyć mieszkańcom innego miasta. Oczywiście jeśli znajdzie się chętny. Jedno co pewne - muszą być sprawne. - Nawet przy założeniu, że wagony produkcji rosyjskiej zostaną przez nas odsprzedane, to naprawa ta musi zostać wykonana. Możemy odsprzedać wyłącznie tabor sprawny technicznie - podsumowuje nasza rozmówczyni.

Zobacz jak wygląda budowa drugiej linii metra:


mp/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Stały Pasażer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.11.2017 09:45 ~Stały Pasażer

    Zdecydowanie najlepsze, najwygodniejsze dla pasażerów i najtrwalsze wagony. "Nie gniotsia, nie łamiotsia". Żeby tylko, przy okazji remontu, udało się wyciszyć przetwornice.
    Brawo Wagonmasz z Petersburga!
    Przy okazji: dlaczego poziom hałasu wewnątrz nie jest jednym z kryteriów przy przetargach na nowy tabor metra?

  • kiki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.11.2017 21:58 ~kiki

    też lubię nimi jeżdzić. czyli co ruskie lepsze/trwalsze czyli bardziej pro EKO od zachodniego szmelcu za grubą kasę-i po co nam było pluć na Braci Rusów?

  • Pims

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.11.2017 10:41 ~Pims

    Ale te wagony są niepoprawne politycznie. Co na to pani Premier?

  • Krtek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.11.2017 22:30 ~Krtek

    To moje ulubione wagony. Wprawdzie jest w nich głośno, ale za to mają świetną wentylację latem i zimą, mnóstwo miejsca i zdecydowanie najwygodniejsze siedzenia.
    Poza tym szybko zamykają się i otwierają drzwi, więc i przejazd jest jakby sprawniejszy bo pociąg nie stoi bez sensu przy peronie z zamkniętymi drzwiami. Niby to tylko kilka sekund na każdej stacji, ale jak się jedzie z jednego końca miasta na drugi to ze dwie minuty urywa z czasu przejazdu jak nic.

  • jarekwarszawiakzkotem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.11.2017 21:45 ~jarekwarsz…

    ktoś~ktoś

    Te wagony są najlepsze, przynajmniej jest przewiew. Siemens to badziew, bez wygody i z niewydolną klimatyzacją :) Już mogli PESE zakupić :)

    a jezdziłeś kiedyś metrem od Pesy... ? Chyba jesteś jedyny, znasz się an czymś co jeszcze nie istnieje...

  • ktoś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.11.2017 20:50 ~ktoś

    Te wagony są najlepsze, przynajmniej jest przewiew. Siemens to badziew, bez wygody i z niewydolną klimatyzacją :) Już mogli PESE zakupić :)

  • Natolin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.11.2017 20:20 ~Natolin

    To nie jest zła wiadomość. Ten kto dużo jeździ metrem potwierdzi - rosyjskie składy są o niebo wygodniejsze od Siemensów i Alstomów.

  • haha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.11.2017 19:46 ~haha

    Kowal~Kowal

    Najlepiej zamienić na ten badziew od Siemensa, zero wygody i komfortu w Siemensie. A jak się nie zapali, to szyny do wymiany, normalnie żal....

    A nie lepiej zasypać metro i puścić autobusy? Przecież i tak zawsze warszawiacy narzekacie;)

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.11.2017 19:33 ~Tomek

    myślałem że poznam je po wyglądzie a nie po pasku..

  • pat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.11.2017 18:59 ~pat

    żółty pasek na wagonie oznacza 1 klasę :)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »