Informacje

25.09.2011 15:52 KOMENTARZ KAROLA KOBOSA

Raport Zielonego Mazowsza
prowokuje ważne pytania

SERWISY:

Raport Zielonego Mazowsza odbieram jako prowokację. Ale prowokację potrzebną i pożyteczną.

Zielone Mazowsze "odwaliło" w swoim raporcie kawał roboty. Porównało sytuację drogową Warszawy z trzema innymi stolicami w Europie i doszło do wniosków, które mogą zaskoczyć władze i mieszkańców Warszawy: planowana sieć dróg bezkolizyjnych w naszym mieście jest po prostu za duża. To z pewnością nie spodoba się kierowcom, którzy narzekają na korki.

Obwodnice nie są niezbęde?

Ekolodzy nie od dziś przekonują jednak, że budowanie większej ilości dróg nie rozwiązuje tego problemu - przeciwnie, więcej dróg to jeszcze więcej samochodów. Zwracają też uwagę, że w Warszawie wciąż nie myśli się o drogach kompleksowo - otwarciu nowej arterii nie towarzyszy ograniczanie ruchu na innych, choćby przez wytyczanie buspasów. W efekcie z północy na południe lewy brzeg Wisły przecina dziś kilka szerokich arterii: Wisłostrada, ciąg Marszałkowskiej i Puławskiej, ciąg al. Jana Pawała II i al. Niepodległości, ciąg Towarowej i Okopowej oraz al. Prymasa Tysiąclecia.

Takiego zagęszczenia porównywalnych ulic rzeczywiście próżno szukać w europejskich miastach. Śródmiejskie arterie mają tam najwyżej po dwa pasy, a ruch jest spokojny i niezbyt intensywny.

Warszawscy kierowcy odpowiedzą oczywiście, że tamte miasta mają szerokie obwodnice. Ale przykłady pokazane przez Zielone Mazowsze dowodzą, że nie zawsze tak jest. Od drogowych obwodnic ważniejsza jest sprawna kolej i komunikacja publiczna. To ona pozwala ograniczać ruch samochodowy w centrum miasta.

Trzeba przemyśleć plany

Czy to znaczy, że Warszawa ma zrezygnować z budowy planowanych dróg? Raport Zielonego Mazowsza nie przynosi jednoznacznej odpowiedzi. Nawet ekolodzy przyznają w rozmowach, że jedna, domknięta obwodnica Warszawie by się przydała, choćby dlatego, że na szybki rozwój kolei w kierunku, w jakim zrobiono to w Berlinie, nie mamy na razie szans. Ta potrzeba szczególnie odczuwalna jest na prawym brzegu Wisły, gdzie cały ruch wisi na Wybrzeżu Helskim, Targowej, rolę obwodnicy pełni wąska ulica Chełmżyńska, a drobna kolizja na jednej z tych dróg paraliżuje połowę miasta.

Ale czy naprawdę potrzebna jest tam dziś i Wschodnia Obwodnica Warszawy w randze drogi ekspresowej, budowana przez rząd, i niewiele mniejsza Trasa Olszynki Grochowskiej, budowana przez ratusz? Czy rzeczywiście jest sens budować estakady i tunele przy rondach Zawiszy i Radosława? Czy plany, które wydawały się sensowne jeszcze kilkanaście lat temu, dziś, wobec rozlewania się miasta na przedmieścia mają jeszcze sens?

I najważniejsze pytanie: czy odpowiedzialni za drogi urzędnicy zadaje sobie takie pytania? Jeśli nie, prowokacja Zielonego Mazowsza jest jak najbardziej na miejscu.

Karol Kobos

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Podróżniczka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.10.2011 00:20 ~Podróżniczka

    Co za poziom tych wypowiedzi! ZIELONE MAZOWSZE, trzymamy za was kciuki! Czesto rozmawiamy z ludżmi w autobusach i tramwajach, z rowerzystami. Wszyscy wam dziękują za BUS-PASY, za ŚCIEŻKI ROWEROWE i proszą o więcej, choćby na trasie do Piaseczna.

  • Piotr Lisiecki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.09.2011 00:15 ~Piotr Lisiecki

    Wykształcenie może być i kierunkowe, ale jaki jest ich dorobek naukowy. Po ukończenia nikt z automatu nie staje się sędzią, a medycyny chirurgiem.
    Po sile argumentów nie sądzę aby siedziały tam jakieś orły. Nikt jakoś nie poruszył kwestii bezkolizyjnych skrzyżowań i rozdzielonych pasów ruchu uniemożliwiających zderzenia czołowe i boczne. Wg raportów Policji na substytutach obwodnic z powodu tego wypadków w latach 2007-2010 w Warszawie zginęło ponad 450 osób, ale żyją dwa drzewa i kilka rybek. Zielone Mazowsze pobiło rekord Mansona.

  • m.

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2011 02:31 ~m.

    NIE MA, powtarzam: NIE MA w Warszawie obwodnicy, której by ZM nie oprotestowało. To tyle w kwestii "rozsądku" w tej organizacji.

    Szkoda że autorzy pominęli plany Berlina, nie mówiąc o Madrycie, Pradze czeskiej...

  • Wojtek Sz.

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 21:50 ~Wojtek Sz.

    Za ten raport nikt nie wziął ani złotówki - powstał społecznie.

    Wykształcenie autorów jest jak najbardziej kierunkowe - gospodarka przestrzenna, ochrona środowiska, matematyka.

    Raport nie jest przeciwko obwodnicom w ogóle, ale wskazuje, że może nie są potrzebne aż 3(4), ale przynajmniej jedna porządna oraz, że w relacjach obwodowych przydałby się także lepszy transport zbiorowy.

    Rozkład jazdy zrobiony przez Zielone Mazowsze dla Kolei Mazowieckich funkcjonuje w 90% do dziś dnia. (I zostanie rozwalony z drugim weekendem grudnia przez fachowców kolejarzy)

    Jeśli chodzi o Zielone Mazowsze to akurat ta organizacja nigdy nie przyjęła od nikogo złotówki za wycofanie protestu. Wszelkie sprawozdania finansowe można znaleźć na www.zm.org.pl albo oficjalnie na www.pozytek.gov.pl. Ktoś tu pisał o milionach łapówek - nasz budżet jeszcze nigdy nie przekroczył miliona złotych obrotów!

  • Kazio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 19:42 ~Kazio

    Z ekologami i terrorystami się nie rozmawia. Do nich się strzela! Po co zatem ta dyskusja?

  • m.

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 15:57 ~m.

    Jedynym ważnym pytaniem jest kto zapłacił eko-oszołomom za te brednie i kłamstwa i czy nie poszła na to publiczna kasa. Pytanie jest o tyle zasadne, że część protestów przeciw ważnym drogom finansowana jest z publicznych dotacji jakie ZM dostaje. Jeśli ktoś płaciły z publicznej kasy za jakiś raport, to powinny być zachowane elementarne wymogi - odpowiednie (!!) wykształcenie kierunkowe autorów, brak błędów merytorycznych.

  • pit

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 15:10 ~pit

    Stop ekoterrorystom! Ciekawe która ekipa się w końcu z nimi rozprawi? W imię ochrony żuczka gnojownika czy innego równie zacnego robaczka ludzie mają tkwić codziennie w gigantycznych korkach i ginąć w wypadkach?

  • LPG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 14:49 ~LPG

    głosujmy przeciwko praskiej części obwodnicy! Jak tylko wypowiemy się, że jej nie chcemy, ekipa z ratusza wybuduje nam te drogi w 2 lata! Zrobią wszystko, żeby tylko było jak oni chcą, a nasze zdanie jest najmniej istotne.

  • papa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 14:35 ~papa

    do japa:
    a jak będziesz chciał dojechać do miasta, to samochodem?

  • Japa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 13:26 ~Japa

    Wali mnie to. Wyprowadzam się na wieś!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »