Informacje

03.03.2014 18:26 Chca zabrać stację Targówkowi

Radni Białołęki jednym głosem:
Chcemy metra do Grodziska

SERWISY:


Rada dzielnicy Białołęka jednogłośnie uznała, że należy zmienić lokalizację ostatniej stacji II linii metra. Białołęccy samorządowcy twierdzą, że powinna się ona kończyć na stacji Grodzisk, w okolicach Trasy Toruńskiej, a nie na Bródnie, jak dotychczas planowano. Ostateczna decyzja w tej kwestii należy do miasta.

Chodzi o ostatnią stację w ramach rozbudowy II linii do 2020 roku. Na razie przesądzona jest lokalizacja trzech stacji na północy i trzech na zachodzie. Spór wywołała lokalizacja ostatniej stacji na północy. Według wstępnych planów miała być ona umiejscowiona na Bródnie przy ul. Rembielińskiej. W przyjętym w poniedziałek na nadzwyczajnej sesji rady dzielnicy stanowisku radni Białołęki postulują jej przesunięcie.

Intensywna zabudowa

"Stacja Grodzisk powinna być zlokalizowana po północnej stronie Trasy Toruńskiej (S8),
w rejonie węzła drogowego Trasy Toruńskiej (S8), przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej
i ul. Głębockiej, w pobliżu terenów przeznaczonych pod budownictwo wielorodzinne (zgodnie
z obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego), które już obecnie
są szybko zabudowywane wielkimi osiedlami mieszkaniowymi" – czytamy w przyjętym jednogłośnie stanowisku.

Radni przypominają, że Białołęka, to jedna z największych dzielnic Warszawy, o powierzchni ok. 73 km kw. (przy zaledwie 24 km kw. Targówka), a jej wschodnie tereny (tzw. Zielona Białołęka) to najintensywniej rozbudowująca się część miasta. Dowodzą, że na tych obszarach plany miejscowe przewidują budowę wielkich osiedli mieszkaniowych.

Argument demograficzny

Radni powołują się też na dane demograficzne m.in. na średni przyrost liczby zameldowanych na terenie Zielonej Białołęki o 17,9 proc. rocznie (w latach 2002 2012).

- Dane Głównego Urzędu Statystycznego za ostatnie 10 lat nie pozostawiają złudzeń. Między 2002 a 2013 rokiem w całej Warszawie liczba mieszkańców wzrosła o 32 tysiące. W tym samym czasie na Białołęce wzrosła o 43 tysiące mieszkańców, co dowodzi, że w innych dzielnicach po prostu spadała - przekonuje radny Waldemar Roszak (Platforma Obywatelska). - W tym samym okresie liczba mieszkańców Targówka spadła o 267 osób – dodaje.

Węzeł przesiadkowy i Park+Ride.

Poważnym argumentem za końcową stacją na Białołęce ma być także analiza chłonności Zielonej Białołęki z sierpnia 2013 r. "Biuro Planowania Rozwoju Warszawy S.A., określiła realną chłonność obszaru Zielonej Białołęki na poziomie 180 tys. mieszkańców, a chłonność maksymalną na poziomie 300 tys." – przytaczają radni.

Kolejnym dowodem na wyższość białołęckiej lokalizacji ma być możliwość wybudowania węzła przesiadkowego obok przyszłej stacji. Przy skrzyżowaniu Głębockiej i trasy Olszynki Grochowskiej miałby powstać wielki parking Park+Ride.

"Bródno ma tramwaj"

Jednocześnie radni przekonują, że Bródno już teraz jest bardzo dobrze skomunikowane. Wskazują, że istnieje szybkie połączenie trasą tramwajową przez most Gdański do stacji Dw. Gdański I linii metra, a w perspektywie linię tramwajowa przez most Krasińskiego do placu Wilsona.

"W odległości kilkuset metrów znajdują się stacje kolei miejskiej SKM Toruńska oraz Praga. Do przedostatniej stacji II linii metra Kondratowicza będzie można błyskawicznie dojechać autobusem, szeroką ul. Kondratowicza, przy której jest miejsce na dobudowanie dedykowanych bus pasów" – argumentują.

Zielona Białołęka jak Katowice?

Władz Targówka te argumenty jednak nie przekonują. – To jest stanowisko polityczne, a nie merytoryczne. Jego autorom wydaje się, że stacje metra można ot tak przesunąć z jednego miejsca w drugie. Nie zawracają sobie też głowy tym, że zmiana lokalizacji ostatniej stacji oznaczałaby także konieczność przesunięcia wcześniejszej stacji Zacisze, o czym autorzy nie wspominają – tłumaczy burmistrz Targówka Andrzej Bittel. - Stacja Bródno była planowana od lat i nie ma powodu tego zmieniać – przekonuje.

Burmistrz podważa też analizę chłonności. – 300 tysięcy osób na Zielonej Białołęce? To by oznaczało, że powstaną tam drugie Katowice. Czy takie miast obsłuży jedna stacja? – pyta.

Wytyka też białołęckim radnym, że przemilczeli, ile będzie kosztowała realizacja ich wariantu trasy.

Decyzja we wtorek?

Stanowisko radnych jest jednak tylko głosem w dyskusji. Decyzja należy bowiem do władz miasta. We wtorek nad rozbudową II linii metra będzie zajmował się zarząd miasta.

- Rzeczywiście, będziemy o tym rozmawiać - potwierdza Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza. – Nie oznacza to jednak, że ogłosimy decyzję. Zwracam też uwagę, że wybór jakiegoś wariantu pociągnie za sobą także konieczność dalszych analiz ekonomicznych – zaznacza.

Wybór ma być podjęty przede wszystkim na podstawie analizy wykonanej na zlecenie urzędu miasta przez firmę Transprojekt Gdański.

W piątek na Białołęce podpisano umowę na budowę tramwaju na Tarchomin:


Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • tttt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.04.2014 09:12 ~tttt

    Trzecia linia metra powinna przechodzić pod Dworcem Centralnym wreszcie, skosem na Wilczą i Pl. Konstytucji (przesiadka na I linię) i dalej przez Pl. Unii Lubelskiej w dół na Dolny Mokotów... (noo ma być tam linia tramwajowa na Wilanów...). A z drugiej strony spod Centralnego na skos w Prostą (przesiadka na II linię za Rondem Daszyńskiego) w stronę Żelaznej (korki są!!!) i Ratusza Woli na Powązki i dalej przez Obrońców Tobruku na Maczka i Chomiczówkę (wielkie osiedla skomunikowane tylko autobusami teraz, a okolice za Powązkami, czyli Obrańców Tobruku bardzo wąskie ulicesa teraz!!!)...

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.03.2014 00:06 ~Marek

    Ma to sens...
    1. Na Białołękę(tą konkretną część) można dojechać głównie przez św.Wicentego (częste korki z racji m.in. CH TARGÓWEK) lub na około Radzymińską.
    2. Stacja Bródno 2(czy jak ją nazwą inaczej) jest tylko dla drugiej części osiedla, ewentualny GRODZISK byłby zarówno dla tamtej części Białołęki, Marek, Radzymina i innych miejscowości około Warszawskich tego rejonu.

    Proponuje popatrzeć szerzej na ten problem, popatrzcie na polityke ZTM-u polegającą głównie na dowozie do metra. Czy naprawdę chcecie aby Białołęka, Marki etc. pchały się na Bródno? To się tak skończy, zauważcie, że jak metra nie było z Bródna do centrum jechały 3 a nawet 4 autobusy i tramwaje. Obecnie jest tylko 227, które jeździ bardzo rzadko i stoi w korkach...

    Metro kosztuje dużo i nie jest inwestycją typu nowe autobusy lub tramwaje dla ZTM więc patrzcie na to rozwojowo i przyszłościowo ;)

  • Mariusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.03.2014 20:08 ~Mariusz

    Urodziłem sie na Bródnie i po 40 latach przeprowadziłem się z Targówka na Białołękę. Wstyd mi za aktualne władze Targówka jak czytam o ich egoiźmie. Hm a Pan burmistrz służy do mszy, troche nie po katolicku myśli jednak...

  • palikot

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2014 12:23 ~palikot

    ci farsziafiacy co mają pretensje do słoików o to że ten świat jest taki podły - możecie mnie cmoknąć w pompkę wy sfrustrowane miernoty umysłowe, ja jestem przyjezdny i niezły mam z was ubaw. nie zasługujecie na nazywanie was warszawiakami...

  • warszawianka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.03.2014 13:58 ~warszawianka

    A może ktoś pomyśli o tym, żeby jednak zrealizować plan poprowadzenia linii metra na Gocław???Gocław ma tylko komunikację autobusową nie tak jak inni, tramwaje, SKM-ki. PROSIMY !!!!!

  • Wawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.03.2014 13:19 ~Wawa

    Potrzeban jest 3 i 4 linia metra. Miasto już powinno robić plany. Bufetowa i ekipa PO nie ma pojęcia i pomysłu dot. przyszłości miasta. Ważnijsze sa nagrody, muzea nie dla warszawiaków i zyski oligarchów PO w przejmowaniu szkół i parków a potem budowie biurowców. Mieszkańcy tylko tracą, architektura biurowców nie pasuje do zabudowań ale to tez przechodzi cicho. To jest najgorsza ekipa jaka była od 89 roku. I jescze zaszczucie warszawiaków strażą mandatową (parkingową) likwidowanie parkingów, podwyżki, cięcia komunikacji a przy wiśle tony smieci aż się przejść nie da - nie widziałem żeby SM wystawiała mandaty

  • ula

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.03.2014 11:25 ~ula

    Może od razu niech do Skierniewic pociągną linie

  • wrea

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.03.2014 10:30 ~wrea

    Tomek~Tomek

    Trasa z Bródna ma perspektywę przedłużenia do Białołęki i Tarchomina, a ta propozycja zmiany to końcowa stacja prawie w polu. Bez sensu...

    dobrze prawi, dać mu wódki :) a tak na poważnie to naprawdę ma rację

  • wera

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.03.2014 10:28 ~wera


    Tak, do Grodziska Mazowieckiego!

    Co wy ludzie z tymi słoikami, dajcie spokój i nie przelewajcie swoich kompleksów na ludzi którym się w życiu udało. Ja jestem rodowitą warszawianką a kupiłam mieszkanie właśnie w tamtych okolicach i dlatego jestem za aby metro było do grodziska.


    kot~kot

    Dlaczego Warszawa ma finansować budowę metra dla słoików? Niech Lubelszczyzna, Podlasie, Warmia i Mazury, Świętokrzyskie i reszta Polski dorzuci 90% kasy, żeby metro mogło wozić wieśniaków na Białołękę. Wiadomo przecież, że na Białołęce niemal wszyscy to zbieranina z całej Polski. Sprzedadzą u siebie na wsi stodołę, pole i przyjeżdżają do stolicy narobić tłoku, smrodu itp.
    Fact~Fact

    My im jeszcze Janosikowe płacimy , a oni nic tylko narzekają ,że źle ,że korki, że wogle to nie lubią i nie chcą mieszkac w Warszawie ale muszą...

    galareta~galareta



    Hahaha takie mamy prawo wiec płaćcie i nie pyskujcie :)))
    WarszaWka~WarszaWka


    Grodzisk Mazowiecki~Grodzisk Mazowiecki



    niech słoiki za janosikowe metro sobie zbudują. METRO NA BRÓDNO :)

  • wawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.03.2014 10:16 ~wawiak

    kiedy ma być wybudowany odcinek wzdłuż Połczyńskiej?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »