Informacje

17.06.2019 06:40 ZTM: kontrole prowadzimy codziennie

Punkty karne za brak chłodu
w autobusach i tramwajach

SERWISY:

Upały na zewnątrz i upały w środku. W pojazdach komunikacji miejskiej klimatyzacja nie zawsze działa tak, jak powinna. "Kontrole wykonywane są codziennie" - zapewnia jednak Zarząd Transportu Miejskiego.

Po aglomeracji warszawskiej jeździ coraz więcej pojazdów wyposażonych w klimatyzację. Nie ma jej w 200 autobusach (na około 1600 jeżdżących w godzinach szczytu) i 250 tramwajach (na 530). Tramwaje Warszawskie podpisały kilka dni temu z firmą Hyundai umowę na dostawę 213 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów.

ZTM regularnie dokonuje kontroli temperatury wewnątrz pojazdów i w przypadku jakichkolwiek uchybień nakłada punkty karne na przewoźnika. Te decydują o ostatecznym poziomie kary.

Były nieprawidłowości

- Kontrole wykonywane są codziennie – zapewnia Wiktor Paul z Zarządu Transportu Miejskiego. I podaje, że od początku fali upałów do 11 czerwca przeprowadzono 1162 kontroli w autobusach i 135 kontroli w tramwajach. W tym czasie zanotowano 68 nieprawidłowości w autobusach i cztery w tramwajach.

- Za każde uchybienie w realizacji kontraktu operator jest karany finansowo. Sposób obliczania tych kar jest dość skomplikowany. W największym skrócie wygląda to tak, że każde uchybienie ma swoją wartość punktową (ujemną), takie punkty są zliczane na koniec miesiąca i w zależności od tego, ile ich jest, pomniejszane jest wynagrodzenie – wyjaśnia Paul.

Steruje nią komputer

W najnowszych pojazdach prowadzący nie ma żadnego wpływu na poziom klimatyzacji. Chłodzeniem steruje komputer, a stopień chłodu dopasowuje do temperatury panującej na zewnątrz. System dąży do tego, aby uzyskać wartość o co najmniej sześć stopni mniejszą od tej poza pojazdem. W starszych autobusach kierowca decyduje o tym, kiedy włączyć klimatyzację, jednak jej praca dalej jest automatyczna. Z kolei w tramwajach o stopniu chłodu decydują czujniki, które utrzymują temperaturę na poziomie około 20 stopni.

- Nie jestem w stanie podać, ile "kosztuje" operatora niesprawna klimatyzacja – dodaje przedstawiciel ZTM. Wszystko bowiem zależy od liczby zgromadzonych punktów karnych. Nie jest także możliwe podanie konkretnych linii zmagających się z problemem nieodpowiedniej temperatury, bowiem – jak podaje Paul - autobusy jeżdżą codziennie na innych trasach.

Regulacja temperatury przez czujniki nie jest łatwym zadaniem, ze względu na częste zatrzymywanie się pojazdów i wymianę powietrza oraz nagrzewanie wnętrza przez samych pasażerów. "Dlatego też czasami temperaturę wewnątrz podróżujący mogą odczuwać jako niekomfortową" – podaje ZTM. Tymczasem pasażerowie skarżą się, że w autobusach jest za ciepło, a w tramwajach... za zimno.

Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy o podpisaniu umowy na tramwaje Hyundaia:

ab

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • MobilisA075

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.07.2019 12:11 ~MobilisA075

    W nowych gazowych MAN-ach klimy nie ma, jej siła jest śmieszna. Wczoraj jechałem nim na 190, dlatego, że na 20 był jakiś 134N, to w nim na pewno chłodno nie było. Klima tak marna, że szok. Może JEDEN albo DWA! stopnie mniej niż na dworze. 33-34 stopnie z nawiewu, hardkor, nie? Moc taka, jak dmuchniesz leciutko sobie pod nos, już wentylator na najniższych obrotach jest mocniejszy od tej pseudoklimy. w gazowych manach jest najgorsza klima w komunikacji, już w 54xx jest chłodniej. Okna zablokowane, siłowałem się bez sensu. NIENAWIDZĘ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ! ROBIĘ PRAWKO I NAWET BĘDĘ WOLAŁ STAĆ W KORKU, NIŻ JEŹDZIĆ TYM PRZEGRZANYM SYFEM!

  • MobilisA075

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.06.2019 15:58 ~MobilisA075

    Jechałem dziś siedmioma pojazdami komunikacji, tylko w dwóch! działała klima prawidłowo. Może po kolei. Rano był 5255 na 190, bez klimy, ok, było 19 stopni to rozumiem. Następnie był 3460 na 190, dość duszny. Trzeci był niestety 3192 na 23. Nie dość, że chłodno tylko koło drzwi, poza tym piekarnik, to jeszcze żeby było gorzej to motorowy gadał przez telefon o... tasiemcach. Ble! Następny był 62(38?) na 3/136. Tam było ok, może nie było lodówki, ale coś chłodziło, oprócz tego kierowca coś na Młynowie majstrował na ekranie i mówił, że Mercedes to jakieś dziadostwo. Po godzinie miałem tego nowego gazowca na 5/136, chyba 7218 albo 7208, klima wyłączona, ukrop, okna pozamykane, szczęśliwie już na Dunikowskiego moja miejscówka się zwolniła z tyłu po lewej stronie i było chłodno, gdy otworzyłem okno. Przedostatni był najgorszy. 3177 na linii 1 niestety. Co z tego, że kobieta około 25-30 lat? Włączone CENTRALNE OGRZEWANIE! Z góry waliło jak z pieca, o dziwo trafiłem na jakieś odblokowane okno, więc bez wahania otworzyłem. Podróże zakończył dwustronny 3650 na 24. Było mniej więcej jak w mercu na 136, czyli znośnie. Lodówy nie było, ponieważ był to jeden z bonusowej partii z klimą zależną od zewnątrz. Zobaczymy wieczorem, mam jeszcze dwie podróże.

  • ktos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2019 21:30 ~ktos

    wlasnie tez zauwazylam ze 1 jezdza same nowki ale jezdze codziennie z okecia do centrum i dziwi mnie jedna rzecz ze gdy tramwaj rusza z okecia to jest chlodniutko ale pozniej juz nie tak jakby klima byla przykrecana i gdy dojezdzamy do centralnego od nowa jest zimno boja sie kontroli w centrum czy poprostu mieszkancy w centrum zasluguja zeby w tramwaju mieli chlodno

  • MobilisA075

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2019 12:58 ~MobilisA075

    4 nieprawidłowości w tramwajach? Że co? Że jak? Że ile? Chyba 40, słownie CZTERDZIEŚCI. Albo nie kontrolują szrotu 134N i swingów ogólnomiejskich z żoliborza. Jeżdżę niemal codziennie, mam same najcieplejsze wozy, U-booty bez klimy, mnóstwo wysokiej Woli, uwielbiają nam wysyłać hipki z szybkami na 5 centymetrów, Swingi, głównie uniwersalne z żoliborza, które nie chłodzą, rzadziej praskie, te potrafią chłodzić, ale tylko te do numeru 3160, nowsze są duszne. W wagonach 134N, ani w swingach żoliborskich targowych i uniwersalnych można o klimie zapomnieć, przykładowo wczoraj 3144 na 23 w obydwu zmianach był letni nawiew i pootwierane okna. Za to poprawiła się klima w solarkach 52xx, w tym roku dobrze chłodzą. Piszą, że nie powinno być wysokich w upał, bzdura. Tam są daszki i okna. Nie powinny kursować NG313, SU15 i 134N.

  • hgfgg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2019 09:54 ~hgfgg

    Nikt~Nikt


    Sam sprawdź.
    Art. 60. o ruchu drog.
    2.
    Zabrania się kierującemu:
    1)
    oddalania się od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu;
    2)
    używania pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem;
    3)
    pozostawiania pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym; nie dotyczy to pojazdu wykonującego czynności na drodze;


    No i wszystko się zgadza!
    1. kierowca autobusu nie oddala się,
    2. nie "gazuje" na postoju,
    3. nie pozostawia pracującego silnika (czyli nie opuszcza pojazdu).

    Radzę zapoznać się z orzecznictwem czym jest "pozostawianie" wg Sądu.

    Podsumowując - nie wolno odśnieżać pojazdu w zimie z chodzącym silnikiem jeśli się z niego wysiada, ale można się grzać na postoju lub chłodzić jeśli kierowca przebywa na kierownicą i nie powoduje nadmiernego hałasu (nie dodaje bezcelowo gazu dla przykładu).

  • też aktywista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2019 08:56 ~też aktywista


    bez samochodu~bez samochodu
    Nad morze tramwajem se pojedź :)
    m1992~m1992

    Toć można! W Gdańsku! Jeździłem nie raz! Koło plaż też jeżdżą!

    Pytanie techniczne? Długo jedzie taki tramwaj z Warszawy na plażę w Gdańsku? Zastanawiam się czy wybrać tramwaj czy hulajnogę?

  • mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2019 08:54 ~mieszkaniec

    Punkty karne??
    I niby jak się mamy tymi punktami ochłodzić?

  • MAX 123

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2019 08:41 ~MAX 123

    CO ZA BZDURY!!!!! KIEROWCA NAM TŁUMACZYŁ ŻE ALBO CZUJKI I REGULUJE KOMPUTER , ALBO ON TO MOŻE WYŁĄCZYĆ I SAM REGULUJE TEMPERATURĘ. NIE WCISKAJCIE LUDZIOM KITU . JEDNE NOWE AUTOBUSY MOGA MIEĆ CHŁÓD W ŚRODKU A INNE TEZ NOWE NIE ???? TO CZYM SIĘ RÓŻNIĄ??? A STARE TRAMWAJE PUSZCZANE NA MOKOTÓW???? ILE ICH JEŹDZI W UPAŁY Z MALEŃKIMI OKIENKAMI U GÓRY KTÓRE NIC!!!! NIE DAJĄ!!!! TRAMWAJ 4, 18, 14, 35, WSZYSTKIE STARE TRAMWAJE POWINNY BYĆ ZLIKWIDOWANE ALBO PUSZCZANE TYLKO DO GODZINY 9:00 , A NIE W UPAL O 15 !!!! ZAPRAWSZMY DYREKCJĘ ZTM DO PRZEJAŻDZKI CAŁĄ TRASĄ TRAMWAJEM 18 TAKIM STARYM Z MAŁYMI OKIENKAMI U GÓRY

  • janekFranek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2019 18:53 ~janekFranek

    Klimatyzacja w autobusach to wyrzucone pieniądze w błoto, i o tym wiedzą zarządzający ZTM, jak i Prezydent z Radą Warszawy, tylko nie wiedzą jak z tego wybrnąć i wpajają ludziom brednie. Te autobusy były testowane w halach i tam ta klimatyzacja jako tako spełnia swoje zadanie, kiedy silnik nie jest przegrzany, kiedy przez szybę nie wpada słońce, w innych przypadkach uruchamianie klimatyzacji to strata pieniędzy!!! No chyba że mają podpisaną cichą umowę z supermarketami, i wożą niedojrzałe owoce w celu szybkiego ich dojrzewania.

  • Nikt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2019 17:36 ~Nikt


    nnn~nnn


    To będzie problem z tym zmuszeniem. Klimatyzacja nie działa przy wyłączonym silniku, takie mamy autobusy. Silnik nie może pracować na postoju nie spowodowanym przez warunki drogowe (prawo o ruchu drogowym), jeśli pracuje kierowca może dostać mandat. Klimatyzacja jest włączana automatycznie po uruchomieniu silnika, ale "rozkręca" się 1-2 minuty, dlatego jest wrażenie opóźnionego włączenia.
    hirgeohig~hirgeohig


    Sprawdź dokładnie przepisy. W Polsce (w odróżnieniu np. od Niemiec) nie ma zakazu pracy silnika na postoju. Zakaz dotyczy pozostawiania pojazdu z włączonym silnikiem stąd słynne mandaty za odśnieżanie.
    Dlatego np. straż miejska czy policja podczas interwencji lub "stanie w krzakach z radarem" może mieć włączony silnik i klimatyzację nie łamiąc prawa do czasu aż nie opuści pojazdu kierowca.
    Zatem nic nie stoi na przeszkodzenie aby autobus pracował na pętli kilka minut przed wpuszczeniem pasażerów i się schłodził. Zresztą stosuje się to w zimie w celu podgrzania autobusu, co więcej zdarzają się przypadki, że zostawia się wozy na całą noc pracujące (słynne skargi mieszkańców na zajezdnie).


    Sam sprawdź.
    Art. 60. o ruchu drog.
    2.
    Zabrania się kierującemu:
    1)
    oddalania się od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu;
    2)
    używania pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem;
    3)
    pozostawiania pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym; nie dotyczy to pojazdu wykonującego czynności na drodze;

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »