Informacje

21.05.2015 11:20 Zajrzeliśmy mobilnych laboratoriów

Przy ulicy i w przedszkolu.
Tak badają powietrze

SERWISY:

Ekolodzy alarmują: smog podtruwa warszawiaków. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska informuje o przekroczeniu dopuszczalnego poziomu substancji szkodliwego pyłu w powietrzu. Kamera tvnwarszawa.pl zajrzała do stacji pomiarowej i mobilnego laboratorium, w których powstają wyniki tych badań.

>> Ekolodzy biją na alarm - zobacz reportaż programu "Polska i Świat" TVN24. <<

>> Czytaj więcej o wynikach badań WIOŚ. <<

Główną przyczyną zanieczyszczeń w centrum Warszawy jest komunikacja samochodowa. Jedna z dwóch stacji warszawskiego WIOŚ, która bada wpływ komunikacji na powietrze, znajduje się przy al. Niepodległości. Mierzy zanieczyszczenie pyłami PM10 i PM2,5.

- To bardzo małe cząsteczki o średnicy od 10 i 2,5 mikrometra, czyli są niewidoczne dla oka, ale obecne w powietrzu i groźne dla nas - tłumaczy w rozmowie z tvnwarszawa.pl Tomasz Klech z WIOŚ.

Odczyt co 6 sekund

Jak wygląda praca takiej stacji, sprawdziliśmy z kamerą.

- Na dachu stacji znajdują się pobory prób, czyli rury ściągające analizowane powietrze, natomiast same czujniki i analizatory znajdują się u nas w stacji - prezentuje Klech.

Na wyposażenie stacji składa się m.in. pyłomierz automatyczny, przeprowadzający odczyt do około 6 sekund, analizator mierzący zanieczyszczenie benzenem, analizator tlenku węgla i dwutlenku azotu, które na bieżąco monitorują zanieczyszczenie.

Poza automatycznymi pomiarami pyłów wykonuje się także badania z użyciem filtrów, które są później analizowane w laboratorium. - Wówczas wynik mamy dopiero po miesiącu. Nie moglibyśmy więc ostrzec społeczeństwa - zaznacza Klech.

I dodaje, że kiedy przekroczone zostaną normy stężenia pyłów, naukowcy taką informację przekazują do Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Kontener z klimatyzacją

Podobne badania prowadzi Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Świerku. Pomiary przeprowadza za pomocą laboratorium mobilnego na terenie Przedszkola Integracyjnego nr 6 na Powiślu.

Wydawać by się mogło, że mobilny sprzęt do pomiarów to mały aparacik, mieszczący się dłoni. Nic bardziej mylnego. Mobilne laboratorium NCBJ ma wymiary ponad 5,5 mkw.

Składa się z kontenera, wyposażonego w nowoczesną aparaturę służącą do analizy powietrza, analizatory, grawimetryczny pobornik pyłów, zestaw do pomiarów gazowych zanieczyszczeń powietrza (w tym tlenków azotu, tlenku węgla i ozonu) i stacji meteo z 10-metrowym masztem, kontrolującej warunki meteorologiczne.

Zajrzyj z nami do wnętrza mobilnego laboratorium:

- Każde takie urządzenie jest zasilane prądem, ma pompę zasysającą i czerpnię pobierającą powietrze do badania. Cały sprzęt musi znajdować się w pomieszczeniu klimatyzowanym, w temperaturze około 20 stopni. Gdybyśmy wyłączyli teraz klimatyzację, w ciągu godziny temperatura w tym pomieszczeniu podniosłaby się do 35 stopni i cały sprzęt zagotowałby się - mówi tvnwarszawa.pl Marek Lasiewicz z NCBJ.

Jak zaznacza, żeby wyniki były wiarygodne, badanie musi być prowadzone przez minimum dwa tygodnie.

Co ciekawe, laboratorium może przeprowadzać analizę cząstek o średnicy nawet 20 nanometrów, a więc dwa tysiące razy mniejszych niż średnica ludzkiego włosa!

Do badań używane są też filtry kwarcowe, przypominające torebki z herbatą ekspresową. Te widoczne na fotografii po prawej stronie, to filtry po 24-godzinnej ekspozycji w rejonie skrzyżowania al. Krakowskiej z wiaduktem Południowej Obwodnicy Warszawy.

Pod stałą kontrolą

Jak podkreślają naukowcy, ocena jakości powietrza nabiera coraz większego znaczenia, szczególnie w aglomeracjach narażonych na smog utrudniający życie mieszkańcom.

- Ocena smogu jest jednym z kryteriów analizy szerokiego oddziaływania poszczególnych inwestycji drogowych na środowisko naturalne. Aby uzyskać rzetelne wyniki, określające skuteczność rozwiązań mających na celu ochronę środowiska, należy prowadzić ciągły monitoring zanieczyszczeń, nawet w ciągu kilkunastu lat od momentu zakończenia inwestycji - tłumaczy dr Jan Sernicki, Kierownik Zakładu Interdyscyplinarnych Zastosowań Fizyki NCBJ.

Zespół pod jego kierownictwem w październiku 2014 roku prowadził badania przy węźle drogi ekspresowej S2-Al. Krakowska, a miesiąc później przy Trasie Armii Krajowej, na terenie osiedla Ruda.

Jak oni to robią?

Jak wygląda praca przy pomiarach, będzie można zobaczyć podczas dni otwartych w NCBJ w dniach 30-31 maja 2015. Imprezę naukowcy organizują z okazji 60 rocznicy powstania centrum.

Będzie można poznać i zobaczyć bezpłatnie obiekty, które zostaną wyjątkowo udostępnione zwiedzającym, m.in. miejsce pracy naukowców doskonalących lekarstwa do walki z rakiem, reaktor Maria, Centrum Informatyczne Świerk, Ośrodek Radioizotopów Polatom czy Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych.

 


kś/lulu

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Gdzie niebieskie niebo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.05.2015 17:39 ~Gdzie…

    Szkoda, że nie badają tego syfu co nad nami wisi i zasłania nam błękitne niebo i słońce. Kiedy ostatni raz było piękne błękitne niebo?! Nie szare i nie białe tylko niebieskie! Trują nas z powietrza codziennie i tego nikt nie widzi?! O żywności już nie wspomnę.

  • terra

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 16:53 ~terra

    Do zainteresowanego
    W Śródmieściu Warszawy 90% pyłów i prawie 100% dwutlenku azotu, a w pozostałych dzielnicach ponad 60% pyłów i tyle samo dwutlenku azotu to komunikacyjne zanieczyszczenie powietrza także na wysokości ludzkiego nosa.
    Badania Państwowego Zakładu Higieny obecnie Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego

  • kaja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 15:21 ~kaja

    Do zainteresowanego...
    W Centrum Warszawy zamochody mają 90% udział w zanieczyszczaniu powietrza pyłami i prawie 100% dwutlenkami azotu.
    W pozostałych dzielnicach udział ten wynosi: ok. 60% pyłu i też prawie 100% dwutlenku azotu.
    Badania Państwowego Zakładu Higieny obecnie Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego

  • zainteresowany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 14:02 ~zainteresowany

    Czy wy wierzycie we wszystko co wam telewizja lub portal internetowy podaje?
    Samochody? 7% zanieczyszczeń w warszawie to zanieczyszczenia emitowane przez samochody, reszta to zanieczyszczenia napływowe/spalanie węgla - elektrociepłownie piece itp.
    Proponowany projekt ograniczenia wjazdu do centrów miast jest sprzeczny z konstytucją, po drugie nie mamy nawet obwodnic miast - jak te auta mają ominąć stolicę, inne większe miasta??
    Może na początek budowa obwodnic?? Znacząco wtedy obniży się poziom zanieczyszczeń emitowanych ale tylko przez samochody (z tych 7 %)
    Ludzie weryfikujcie te czasami te super doniesienia z pierwszych stron ulubionych portali...

  • czk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 13:38 ~czk




    vlmbvlmb

    Gdyby kierowcy osobówek mieli zapłacić za wszystkie szkody jakie wyżądzają sobie i innym to prawie nikogo nie byłoby stać na samochód. Dogmatem ekonomii jest jednak przerzucanie kosztów na innych i osiągnie dzięki temu pozornego zysku. Miłego dnia i owocnego budowania piramidy robaczki.
    Bielańczyk~Bielańczyk


    Zobacz jaki procent wpływów z budżetu to dochody z akcyzy, a potem dopiero popisuj się swą erudycją.

    bolo~bolo

    tylko że akcyza nie zasila budżetu miasta tylko budżet centralny więc Warszawa nic z tej akcyzy nie ma.
    qwerty~qwerty


    Dodam, że gdyby kierowcy mieli płacić za wszystkie szkody które wyrządzają spaliny, hałas i drgania, to 1 litr benzyny powinien kosztwać 12 zł a diesla ponad 15zł.

    A jak do tych liczb doszedłeś? Możesz uchylić trochę tej wiedzy tajemnej?

  • Mamber

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 13:08 ~Mamber

    Proponuję częściej myć i spłukiwać ulice :)

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 12:58 ~warszawiak

    qwerty~qwerty

    Samochody:
    __1) zanieczyszczają powietrze - 40tyś przedwczesnych zgonów rocznie, nowotwory, astma, białaczki, choroby krążenia
    __2) zanieczyszczają hałasem - narażenie na nadmierny hałas wpływa negatywnie na samopoczucie ludzi, obniża wydajność pracy i jakość odpoczynku, osłabia system immunologiczny
    __3) zanieczyszczają drganiami - podobne efekty co hałasem, dodatkowo niszczenie budynków i budowli
    __4) niszczą drogi poprzez nacisk i tarcie - najbardziej ciężarówki, ale pojazdy osobowe również
    __5) zajmują przestrzeń publiczną, także chodniki w większości nie płacąc za nią lub płacąc symbolicznie

    To wszystko są pełne koszty funkcjonowania samochodów w gospodarce.
    Te około 3zł z każdego litra sprzedanej benzyny oczywiście nie są w stanie zrekompensować tych strat.
    Większość tych kosztów jest więc przerzucana na społeczeństwo.



    Najpierw zastanów się, dlaczego KRETYNKA HGW ZAKORKOWAŁA MIASTO tymi swoimi bus-podpaskami?! To jest główna przyczyna smogu!

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 12:55 ~warszawiak

    imovedon~imovedon

    Chyba przeniose sie do dzungli. Z dnia na dziec coraz bardziej mdli mnie od zapachow tego piekielnego wynalazku dla leniuchow

    Wystarczy, że wrócisz na swoją WIOCHĘ! Dla wszystkich będzie lepiej! :)

  • imovedon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2015 07:52 ~imovedon

    Chyba przeniose sie do dzungli. Z dnia na dziec coraz bardziej mdli mnie od zapachow tego piekielnego wynalazku dla leniuchow

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.05.2015 19:14 ~qwerty

    Samochody:
    __1) zanieczyszczają powietrze - 40tyś przedwczesnych zgonów rocznie, nowotwory, astma, białaczki, choroby krążenia
    __2) zanieczyszczają hałasem - narażenie na nadmierny hałas wpływa negatywnie na samopoczucie ludzi, obniża wydajność pracy i jakość odpoczynku, osłabia system immunologiczny
    __3) zanieczyszczają drganiami - podobne efekty co hałasem, dodatkowo niszczenie budynków i budowli
    __4) niszczą drogi poprzez nacisk i tarcie - najbardziej ciężarówki, ale pojazdy osobowe również
    __5) zajmują przestrzeń publiczną, także chodniki w większości nie płacąc za nią lub płacąc symbolicznie

    To wszystko są pełne koszty funkcjonowania samochodów w gospodarce.
    Te około 3zł z każdego litra sprzedanej benzyny oczywiście nie są w stanie zrekompensować tych strat.
    Większość tych kosztów jest więc przerzucana na społeczeństwo.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »