Informacje

10.09.2014 08:07 budowa II linii metra

Przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Trwa walka z czasem na stacji CNK

SERWISY:

Prace na najbardziej opóźnionej stacji, Centrum Nauki Kopernik, mają zakończyć się zgodnie z planem budowy, czyli do 30 września - informuje wykonawca. Hala peronowa jest gotowa i będzie miała kolor jasnoniebieski. Stacja o czterech kondygnacjach będzie jedną z najgłębszych na centralnym odcinku II linii metra.

- Stacja zaczyna już przypominać inne stacje, zaczynamy właśnie zamykanie ostatniego stropu po stronie zachodniej - powiedział rzecznik prasowy wykonawcy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie, Mateusz Witczyński.

Zapewnił, że pod tunelem Wisłostrady gotowa jest już konstrukcja samej stacji i hala peronowa.

Kończą się prace związane z budową torowiska i instalacją systemów radiokomunikacji i zasilania.

Wejścia do stacji CNK będą w kolorze morskim:

- Planujemy pod koniec miesiąca przejazdy pociągów w trybie testowym na całej linii metra- dodał Witczyński.

Każda stacja jest wykonana z podobnych materiałów, różnią się kolorami. - Na stacji Centrum Nauki Kopernik będzie to kolor morski. Tej barwy będzie m.in. podwieszany sufit, wejścia na stację oraz ściany zatorowe - powiedział Witczyński.

Prace non stop

W sierpniu 2012 r. budowniczowie metra podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięty został tunel Wisłostrady. Prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

Witczyński pytany, czy w związku z tym nie będzie opóźnień w oddaniu budowy, powiedział, że prace na stacji przebiegają bardzo intensywnie i zapewnił, że stacja będzie ukończona zgodnie z planem budowy, czyli do 30 września br.

- Na terenie budowy stacji pracuje ponad 450 osób, w trybie czterobrygadowym, który pozwala na prace 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu - wyjaśnił rzecznik wykonawcy metra.

Zaczynają sprzątanie na powierzchni

Dodał, że w tym tygodniu rozpoczną się także prace odtworzeniowe, związane z przywracaniem powierzchni nad stacją metra, czyli jej posprzątanie i przygotowanie gruntu pod trawniki i elementy małej architektury.

Ochrona przed zalaniem

Stacja metra CNK, położona w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły, ma być chroniona przed zalaniem, np. przy wiosennych roztopach, poprzez umieszczenie wszystkich otworów stacji powyżej poziomu wody.

- Wyznaczona została granica wody dwustuletniej, czyli najwyższego stanu wody w ciągu ostatnich 200 lat i wszystkie otwory stacji, przede wszystkim hale wejściowe i hale wentylatorów, umieszczone są powyżej tej granicy - wyjaśnił Witczyński.

Najgłębsze stacje

Stacje Nowy Świat - Uniwersytet i Centrum Nauki Kopernik są najgłębszymi na II linii podziemnej kolejki. Obie mają po cztery kondygnacje. Peron stacji w pobliżu skrzyżowania ulicy Świętokrzyskiej i Nowy Świat położony jest na głębokości 23 m.

Odcinek między stacją przy Nowym Świecie i na Powiślu jest też najdłuższym na całej nitce centralnego odcinka II linii metra i charakteryzuje się największym spadkiem poziomu. Tunele pod Wisłą przebiegają osiem metrów poniżej jej dna.

Centralny odcinek II linii metra

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według planów budowa ma zakończyć się 30 września. Miasto ma nadzieję, że II linią podziemnej kolejki mieszkańcy Warszawy pojadą jeszcze w tym roku.

Budowa metra na finiszu - zobacz reportaż Łukasza Wieczorka, reportera TVN24:


 

PAP/su/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • bobry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.09.2014 10:19 ~bobry

    Narodowe narzekanie, to jakaś epidemia, a najwięcej narzekają ci, którzy nie potrafiliby przeprowadzić nawet 1% tak skomplikowanego technicznie projektu. Mamy metro, cieszmy się! Wiem, wiem, metro nie jest ważne, najważniejsze w metrze jest to, że jest opóźnione i że HGW je złośliwie i własnoręcznie zalała na Powiślu :P ;).

  • Ńik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 01:41 ~Ńik

    Igo~Igo

    Nie chce juz komentować lokalizacji tej stacji - dla mnie to bezmyslna glupota tak blisko Wisły. Chcę zwrocić uwagę na zadaszenia ze szkla na wszystkich stacjach. Widzialem w jakiej odległosci od wejścia są ruchome schody i kształt tych zadaszeń. Jestem przekonany ze szczegolnie te skierowane wejściem od zachodniej strony będą zalewane przez padajace deszcze.


    A deszcze to na tej stacji niejedyne źródło wody :-)
    "Podchodzę do wejścia -- daszek koloru morskiego. Schodzę po schodach -- powietrze koloru morskiego. Zaraz... to nie powietrze... [bul-bul-bul]..."

    A tak serio, nie rozumiem, dlaczego środki transportu nie mogą wyglądać "siermiężnie", czyli po prostu normalnie. Zwłaszcza transportu publicznego, gdzie powinno się oglądać każdy grosz ze wszystkich stron.

  • Emerytowany_wykładowca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.09.2014 11:09 ~Emerytowan…



    Olaf_inż~Olaf_inż

    To stacja Uniwersytet też jest pod tunelem Wisłostrady, bo na niej też są takie filary.
    Kolejny znawca się znalazł. Tu chodzi o niskie koszty a nie względy technologiczne. Łatwiej przywiercić dwa tunele i "trzeci" między nimi niż wielką otwartą przestrzeń. To całe metro jest budowane minimalnym kosztem po stronie wykonawcy - znam kogoś kto tam pracował i opowiadał o portugalskim "standardzie" pracy...
    Piotrek~Piotrek


    Jeszcze aby bardziej pogłębić Twoje niezadowolenie to dopiszę, że stacja metra C11 Świętokrzyska (19 metrów pod ziemią) również będzie posiadała dwa rzędy kolumn. Wszystkie te trzy stacje znajdują się więcej niż 15 metrów pod ziemią. Dla przykładu stacja metra Marymont również posiada dwa rzędy kolumn jednak nieco mniej masywnych. Jest to bodajże najgłębsza stacja 1 linii metra leżąca 13 metrów pod ziemią. Fizyki nie oszukasz...

    Jeśli chcesz zobaczyć metro robione po taniości to zerknij na nową 4 nitkę w Budapeszcie. Proste i zarazem ładne metro jednak wystrój to w większości sam beton i tylko kilka akcentów kolorystycznych. Jestem dumny, że będziemy mieli nie dość, że nowoczesną to i piękną kolejkę!


    Panie piotrze proponuję pogłębić swoją wiedzę inżynierską, bo w obecnej chwili jest z nią u pana bardzo bardzo słabo.
    Jako studium przypadku, proponuję metro w Los Angeles, które zostało zbudowane w tym czasie co warszawskie. Na terenie sejsmicznym, w mieście pod wieżowcami i wielopoziomowymi drogami o różnej funkcji (przelotowe, wylotowe i miejskie). Tam tak "pancernych" rozwiązań nie stosowano jak na tych zdjęciach - te filary to po prostu efekt oszczędności na projektancie, wykonawcy i materiałach.

  • zenek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2014 12:02 ~zenek

    Lolek~Lolek

    Tego nie da sie skonczyc w miesiac o ile te zdjecia sa aktualne. Aby wysuszyc te sciany trzeba miesiaca z jakims pozadnym nawiewem. Bo chyba nie beda klasc na takie mokre sciany??? Chyba ze dzien po wyborach ma wsYstko odpasc i znow zamkna stacje na pol roku :)



    Te daszki kojarzą mi się z jednorazowym płaszczem przeciwdeszczowym, zupełnie nie wiem dlaczego...

  • Piotrek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2014 01:02 ~Piotrek


    Olaf_inż~Olaf_inż

    To stacja Uniwersytet też jest pod tunelem Wisłostrady, bo na niej też są takie filary.
    Kolejny znawca się znalazł. Tu chodzi o niskie koszty a nie względy technologiczne. Łatwiej przywiercić dwa tunele i "trzeci" między nimi niż wielką otwartą przestrzeń. To całe metro jest budowane minimalnym kosztem po stronie wykonawcy - znam kogoś kto tam pracował i opowiadał o portugalskim "standardzie" pracy...


    Jeszcze aby bardziej pogłębić Twoje niezadowolenie to dopiszę, że stacja metra C11 Świętokrzyska (19 metrów pod ziemią) również będzie posiadała dwa rzędy kolumn. Wszystkie te trzy stacje znajdują się więcej niż 15 metrów pod ziemią. Dla przykładu stacja metra Marymont również posiada dwa rzędy kolumn jednak nieco mniej masywnych. Jest to bodajże najgłębsza stacja 1 linii metra leżąca 13 metrów pod ziemią. Fizyki nie oszukasz...

    Jeśli chcesz zobaczyć metro robione po taniości to zerknij na nową 4 nitkę w Budapeszcie. Proste i zarazem ładne metro jednak wystrój to w większości sam beton i tylko kilka akcentów kolorystycznych. Jestem dumny, że będziemy mieli nie dość, że nowoczesną to i piękną kolejkę!

  • Igo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 23:17 ~Igo

    Nie chce juz komentować lokalizacji tej stacji - dla mnie to bezmyslna glupota tak blisko Wisły. Chcę zwrocić uwagę na zadaszenia ze szkla na wszystkich stacjach. Widzialem w jakiej odległosci od wejścia są ruchome schody i kształt tych zadaszeń. Jestem przekonany ze szczegolnie te skierowane wejściem od zachodniej strony będą zalewane przez padajace deszcze.

  • Lolek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 21:41 ~Lolek

    Tego nie da sie skonczyc w miesiac o ile te zdjecia sa aktualne. Aby wysuszyc te sciany trzeba miesiaca z jakims pozadnym nawiewem. Bo chyba nie beda klasc na takie mokre sciany??? Chyba ze dzien po wyborach ma wsYstko odpasc i znow zamkna stacje na pol roku :)

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 19:36 ~qwerty

    A kto przyczynił się do opóźnienia?

    No kto?

    Gronkiewicz-Waltz oczywiście, która uparła się by nie zmieniać lokalizacji stacji a los to pomścił.
    Szkoda tylko, że pasażerowie oprócz opóźnienia, będą teraz musieli nadkładać drogi żeby się dostać na peron.

  • ppp

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 18:36 ~ppp


    niezadowolona ~niezadowolona

    czemu inspekcja pracy nie sprawdzi ze na budowie pracuja pracownicy bez zezwolen np z albanii i gdzie kontrola czasu pracy ?
    ProMetro~ProMetro


    Ale kogo obchodzi kto tam i skad pracuje tylko czy metro oddadza w terminie!!!

    Czemu ludzie interesuja sie jakimis pierdolami a nie interesuje ich meritum sprawy?

    żeby taka pierdoła jak ty mogła się spytać

  • tuleya

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 18:28 ~tuleya

    A po wyborach remont...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »