Informacje

19.04.2012 18:50 spór o oznakowanie

Projektant się broni:
nieprawda i pomówienie

SERWISY:

Nieprawdą i pomówieniami nazywał projektant oznakowania I linii metra argumenty, które wytoczono przeciwko niemu. Ryszard Bojar dowodzi, że wielokrotnie proponował przystosowanie starego, ale wciąż funkcjonalnego systemu, na potrzeby II linii.

Nie milkną echa sporu o oznakowanie II linii metra. Miasto szuka firmy, która opracuje nowe tablice informacyjne. Projektanci przekonują, że to pieniądze wyrzucone w błoto.

W oświadczeniu przesłanym do redakcji Ryszard Bojar przekonuje, że suma 900 tys zł, o której mówił rzecznik metra Krzysztof Malawko, była "nieprawdopodobna dla obu stron".

"W kolejnej rundzie strona Metra zaproponowała kwotę 100 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę konieczność aktualizacji informacji na stacjach 1. linii, wykonanie nowych na 2. linii oraz wszystkich kolejnych zaproponowałem podwyższenie wynagrodzenia do 200 tys. zł (a nie Metro utargowało!)" – przekonuje Bojar.

Spór o kolory

Projektant dementuje stwierdzenie rzecznika, że proponował wyłączenie z umowy praw do kolorystyki. Metro miałoby tylko zapłacić jednorazowo za wzorce odcieni szwedzkiej firmie NCS Colour (Bojar jest jej reprezentantem na Polskę).

Projektant systemu informacyjnego dla I linii metra wyjaśnia, że bez problemu można go aktualizować o wersję anglojęzyczną. Błąd w oznaczeniu na jednej tablicy, który wytykał rzecznik, miał wynikać z niefrasobliwości Metra Warszawskiego.

Historia oceni

"Ze swojej strony wielokrotnie bezskutecznie proponowałem aktualizację informacji na stacjach 1. linii,  w większości opracowanych przed ponad 20 laty. Bezprecedensowe w świecie wprowadzenie innej informacji na kolejnej linii metra oceni historia" – podsumowuje Ryszard Bojar.

- Jestem zażenowany tą sytuację i nie zamierzam jej komentować. Nikt nigdy nie dał panu Bojarowi monopolu na współpracę z metrem – ucina Krzysztof Malawko, rzecznik spółki.

bako/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Łukasz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2013 07:31 ~Łukasz

    To moze wydarzyć sie tylko w naszym cudownym kraju. Brak spójności identyfikacji wizualnej miedzy I a II linia metra jest oznaka braku wyobraźni i nieprofesjonalizmu zleceniodawcy. Sugeruje, aby w przyszlosci na III linii metra zastosować czcionkę dwuelementową i szeryfową lub najlepiej pisankę. Na koniec polaczenie koloru miętowego z beżem zdecydowanie odróżni również III linie metra w 2067 roku! Ps: poza tym przecież umowa z projektantem powinna być tak zawarta, żeby zleceniodawca przejął całkowicie i bez żadnych ograniczeń stworzone dzieło, które mogły rozwijać i aktualizować z nowym projektantem na wszystkich polach eksploatacji.

  • slipstream

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 13:19 ~slipstream

    Więc tak. Roszczenie praw na wyłącznosc projektową jest słabe. Tu trzeb rpzyznac rację Metru, które jednak popełniło błąd wczesniej przyjmując taki a nie inny system oznakowania bez przeniesienia praw do rpojektu na siebie. Gdyby Metro za wczasu kupiło ten projekt, można by go stosowac dalej bez udziału pana Bojara, który jak widac ustawił się tym projektem ładnie.

    Koniec końców ucierpią na tym pasażerowie bo dwojakie oznaczenie ejdnego systemu transportu nigdzie się nie sprawdza, czyjakolwiek byłaby w tym sporze racja.

  • okokok

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 13:11 ~okokok

    Filipińczyk1953~Filipińczyk1953

    No wreszcie pan Malawko powiedziałcoś sensownego! Bojar jest łasy na kasę i myśli że go ktoś zatrudni jak będzie się tak narzucał... co, całą emeryturę już roztrwonił? Niech szansę na zaprojektowanie mają młodzi projektanci, a nie stare trupy z ich przestarzałym podejściem do projektowania!

    głupota jak widać nie boli i nawet ma nowe podejście do projektowania, szkoda że nie wie czego

  • okokok

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 13:09 ~okokok

    lol~lol

    hahah 200000zł ja to zrobię za 35000 i pocałuję HGW :))

    lubię takich pajaców

  • max

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 11:51 ~max

    Był przetarg. W Polsce jest dużo świetnych biur projektowych, mających doświadczenie w podobnych realizacjach, które prawdopodobnie zaprojektowałyby taki system równie dobrze i dużo taniej - m.in. Mamastudio, Studio Diagram, INNO+NPD, Towarzystwo Projektowe, Parastudio, Neograf, Justyna Kucharczyk... Z tego, co wiadomo, najniższa oferta to było ok. 100000 PLN, co jest co prawda niską, ale rozsądną kwotą, za tego typu projekt.

  • Filipińczyk1953

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 11:11 ~Filipińczyk1953

    No wreszcie pan Malawko powiedziałcoś sensownego! Bojar jest łasy na kasę i myśli że go ktoś zatrudni jak będzie się tak narzucał... co, całą emeryturę już roztrwonił? Niech szansę na zaprojektowanie mają młodzi projektanci, a nie stare trupy z ich przestarzałym podejściem do projektowania!

  • granat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 10:53 ~granat

    trzeba kase na cos wydac, wszak sa oszczednosci na szkolnych stolowkach.

  • toja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 10:21 ~toja

    Ja tam jestem pełen podziwu dla projektanta, który 20 lat temu jako główne arterie łączące Rembertów z Pragą narysował nieistniejącą wtedy Strażacką oraz Chłopickiego - wewnętrzną ulicę IC. Ale w sumie głupio było nic nie narysować na tak dużym obszarze.

  • sLp

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 09:56 ~sLp

    Czy na tą usługę był jakiś przetarg bo ja też chętnie bym wystartował... i za 1/4 wynegocjowanej kwoty bym to zrobił.

  • metro

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.04.2012 09:55 ~metro

    tylko czemu schematy a nie mapy?! http://cobymzmienilwwarszawie.blogspot.com/2011/12/nieczytelny-schemat-metra.html

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Zablokował montaż słupków, służby nie mogą usunąć auta

Zablokował montaż słupków, służby nie mogą usunąć auta

Na chodniku przy Andersa zaczęły pojawiać się słupki. Znalazł się jednak kierowca, który zaparkował auto w taki sposób, że pokrzyżował drogowcom plany.... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »