Informacje

12.10.2017 06:36 W modelu inspiro

Problem z kołami w metrze. Smarownice jednak pomogły

SERWISY:

27 smarownic zainstalowanych na I linii metra zmniejszyło zbyt szybkie zużywanie torów i kół w pociągach inspiro. To wniosek zespołu powołanego przez Siemensa i Metro Warszawskie. Miejska spółka zapewnia, że na razie nie ma konieczności wymiany kół na nowe.

O problemie zużywających się zbyt szybko kół głośno zrobiło się w 2015 roku. Metro podnosiło, że nowe pociągi inspiro obniżają także żywotność torowisk. Winą obarczyło producenta pojazdów – firmę Siemens. Miejska spółka przekonywała, że winna jest zbyt sztywna konstrukcja podwozia, przez którą współpraca koła z torem nie jest tak dobra, jak w przypadku innych używanych przez nią pociągów. Metro podpierało się fachową ekspertyzą sygnowaną przez naukowców m.in. z Politechniki Warszawskiej. Zgłosiło tzw. wadę systemową i zażądało wymiany kół w ośmiu pociągach w ramach gwarancji. Poinformowało też o wstrzymaniu wypłaty ostatniej transzy pieniędzy za inspiro.

Siemens nie chciał o tym słyszeć i wszedł na drogę sądową. Miał swoje argumenty – powołując się na opinię biegłego dowodził, że problemem jest m.in. niedostateczne smarowanie na II linii metra. Zarzucał, że smarownic jest zbyt mało, a te które są, nie działają właściwie. Metro Warszawskie podważało ustalenia biegłego.

Strony były w ostrym sporze, aż w grudniu 2015 roku został on zażegnany. Ogłoszono porozumienie i "niezwłoczną" wymianę kół w ośmiu pojazdach inspiro. Jak ujawniliśmy w ubiegłym tygodniu, do dziś nie wymieniono żadnego. A to dlatego, że nadmierne zużycie udało się ograniczyć. Jak udało się to osiągnąć?

27 nowych smarownic

- Potwierdziły się nasze wnioski, że po wprowadzeniu smarowania jest rezultat. Poziom zużycia zmniejszył się – mówi nam Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk z Siemensa. Ale nie ma w tym cienia satysfakcji, bo obie strony o sprawie mówią niechętnie, a jeśli już - to ważąc słowa. Jeszcze niedawno były na wojennej ścieżce, dziś podkreślają wolę współpracy i wspólne poszukiwanie źródła problemu.

- Wszystkie kwestie techniczne związane z eksploatacją są na bieżąco omawiane w odpowiednich zespołach roboczych. Dotyczą one kwestii związanych zarówno z pojazdami, jak i infrastrukturą. Wypracowane rozwiązania są odpowiednio również na bieżąco wdrażane, jak np. optymalizacja procesu smarowania – tłumaczy Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

To ciekawe, bo wcześniej metro zdecydowanie przekonywało, że wątek smarowania nie ma większego znaczenia. Miejska spółka podtrzymuje, że sześć smarownic na II linii w zupełności wystarcza. Takie urządzenia pojawiły się natomiast na pierwszej. I to całkiem sporo. - Zjawisko nadmiernego zużycia się kół i infrastruktury torowej I i II linii metra zostało w późniejszym okresie spowolnione m.in. po zamontowaniu na I linii 27 smarownic – przyznaje Bartoń.

Ale zastrzega, że konieczność taka pojawiła się dopiero, gdy na tory wjechały nowe pociągi Siemensa. - Na I linii w roku 2015 i 2016 montowane były smarownice w torach i Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty w ramach działań zapobiegawczych związanych z nadmiernym zużyciem szyn przez pociągi inspiro – dodaje rzeczniczka.

Bezpieczeństwo niezagrożone

Metro podkreśla, że poziom zużycia kół i torów jest stale monitorowany, a bezpieczeństwo pasażerów pozostaje najwyższym priorytetem. - W sytuacji, gdy koła osiągną określoną wartość graniczną, sukcesywnie będzie dokonywana ich wymiana, zgodnie z przyjętymi przez Metro Warszawskie standardami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu – podsumowuje Anna Bartoń.

Produkcja nowoczesnych pociągów Siemensa ruszyła w lutym 2012 roku. Warszawa była pierwszym miastem na świecie, które wpuściło ten model na tory. W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych pojazdów. Kosztowały 1 mld 69 mln złotych.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Edek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 22:13 ~Edek

    Dlatego metro jest takie szybkie ...bo posmarowali tory.

  • Piotr3

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 19:06 ~Piotr3

    Adamo~Adamo

    Podsumujmy:

    w 2015 roku Metro zauważa, że koła i szyny szybko się zużywają.

    Siemens wstępnie przyznaje, że jest problem deklaruje wymianę części kół.

    Krótko po tym, Siemens zmienia strategię, koła nie są złe, to specyfikacja w przetargu była niedopasowana do szyn. WSTRZYMUJE DECYZJĘ O WYMIANIE ZUŻYTYCH KÓŁ.

    Metro wymienia szyny i instaluje smarownice.

    W 2017 okazuje się, że problemu już nie ma bo smarownice pomogły.

    Czyli zużyte koła z 2015 roku nie zostały wymienione i w 2017 stwierdzono, że już ich nie trzeba wymieniać...

    Nie trzeba być ekspertem, żeby zauważyć, że znów tu jest jakiś wałek i jak zwykle nie ma odpowiedzialnego.


    Spokojnie prezydent miasta ten sam, prezes metra ten sam - wszytko pod kontrolą ;)

  • Misio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 16:35 ~Misio

    Świadome działanie Ratusza. By było więcej... dla HGW. Kolejne miliony

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 16:15 ~Tomek

    SEBBAXSEBBAX

    a czy smarowanie torów i kół nie zmniejszyło siły hamowania składów ??? czy nie jest to zwiększenie niebezpieczeństwa dla pasażerów ??? bo jak ktoś mówi o najwyższym bezpieczeństwie itd to zazwyczaj jest zupełnie inaczej...
    swoja droga ciekawe czy jakby ulice nasmarował jakimś olejem aby zmniejszyć zużywanie się opon to czy wzrosło by bezpieczeństwo - hahaha - zawsze dodanie smarowidła pomiędzy koło o powierzchnie toczną zmniejsza przyczepność i siłę hamowania - bo koło po prostu się ślizga !!!

    Smaruje się wyłącznie obrzeże koła, a zestawy mają hamulce tarczowe. Oponę też możesz sobie w aucie posmarować z boku smarem ale to nie będzie miał wpływu na siłę hamowania i przyczepność.

  • Realista_Praga

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 15:46 ~Realista_Praga

    SEBBAXSEBBAX

    a czy smarowanie torów i kół nie zmniejszyło siły hamowania składów ??? czy nie jest to zwiększenie niebezpieczeństwa dla pasażerów ??? bo jak ktoś mówi o najwyższym bezpieczeństwie itd to zazwyczaj jest zupełnie inaczej...
    swoja droga ciekawe czy jakby ulice nasmarował jakimś olejem aby zmniejszyć zużywanie się opon to czy wzrosło by bezpieczeństwo - hahaha - zawsze dodanie smarowidła pomiędzy koło o powierzchnie toczną zmniejsza przyczepność i siłę hamowania - bo koło po prostu się ślizga !!!

    Nie, bo "smarowanie kół" ogranicza się do smarowania rantów kół, budowa koła oraz szyny + siła odśrodkowa nie pozwolą, na to aby na główce szyny pojawiły się plamy ze smaru.

  • Jurek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 11:51 ~Jurek

    SEBBAXSEBBAX

    a czy smarowanie torów i kół nie zmniejszyło siły hamowania składów ??? czy nie jest to zwiększenie niebezpieczeństwa dla pasażerów ??? bo jak ktoś mówi o najwyższym bezpieczeństwie itd to zazwyczaj jest zupełnie inaczej...
    swoja droga ciekawe czy jakby ulice nasmarował jakimś olejem aby zmniejszyć zużywanie się opon to czy wzrosło by bezpieczeństwo - hahaha - zawsze dodanie smarowidła pomiędzy koło o powierzchnie toczną zmniejsza przyczepność i siłę hamowania - bo koło po prostu się ślizga !!!

    Hahaha jak to jest, że te stare, rosyjskie , ciężkie składy serii 81 jeżdżą już 22 lata bez takich prowizorek i nie ma z nim problemów. Metropolisy już 17 lat jeżdżą i nic. Przyjechało Inspiro, najpierw jeden się zapalił, potem okazało się, że w ciągu kilku miesiący zniszczyły szyny na I linii powodując konieczność ich wymiany. A koła po roku eksploatacji były zużyte nawet w 75%. Kto nam ten bubel podrzucił?

  • tutejszy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 11:03 ~tutejszy

    O ile pamiętam, to radzieckie wagonu, jeżdżące już kilkadziesiąt lat i pochodzące z ery parowozów nigdy nie miały takich problemów. Ni można było na próbę założyć radzieckich kół? Poza tym pojazdy jednoprzestrzenne z natury są sztywniejsze i najwyraźniej wózki nie są w stanie łagodzić tę sztywność oddziaływania na tor. A przecież linia metra to prawie linia prosta no i gdzie kiedyś stosowano jakieś smarowanie?

  • vbnbm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 10:49 ~vbnbm

    Adamo~Adamo

    Podsumujmy:

    w 2015 roku Metro zauważa, że koła i szyny szybko się zużywają.

    Siemens wstępnie przyznaje, że jest problem deklaruje wymianę części kół.

    Krótko po tym, Siemens zmienia strategię, koła nie są złe, to specyfikacja w przetargu była niedopasowana do szyn. WSTRZYMUJE DECYZJĘ O WYMIANIE ZUŻYTYCH KÓŁ.

    Metro wymienia szyny i instaluje smarownice.

    W 2017 okazuje się, że problemu już nie ma bo smarownice pomogły.

    Czyli zużyte koła z 2015 roku nie zostały wymienione i w 2017 stwierdzono, że już ich nie trzeba wymieniać...

    Nie trzeba być ekspertem, żeby zauważyć, że znów tu jest jakiś wałek i jak zwykle nie ma odpowiedzialnego.

    z doświadczenia wiem że w takich przypadkach najczęściej jest to winna zamawiającego. Prawdopodobnie Miasto przestraszyło się sporu sądowego. Dlatego aby wyjść z twarzą dogadali się.

  • koko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 10:45 ~koko

    Dobry sposób na zuzywające się tarcze i klocki w samochodzie... posmarować je to się nie będą zużywać :)

  • guiguigu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2017 10:39 ~guiguigu

    Szykuje się kolejna robota dla CBA....

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Ustawili słupki na środku chodnika

Ustawili słupki na środku chodnika

Dzielnica chciała pozbyć się zaparkowanych na chodnikach samochodów, tymczasem pozbyła się z niego... pieszych. A przynajmniej poważnie utrudniła życie tym z... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »