Informacje

01.05.2017 17:12 HANNA GRONKIEWICZ-WALTZ DLA REUTERSA

Prezydent dla Reutersa: jesteśmy pionierami w walce ze zmianami klimatu

SERWISY:

Zaskakujące tezy padają w wywiadzie, którego prezydent stolicy udzieliła agencji Reuters. Wynika z niego, że Polska jest pionierem w walce z ociepleniem klimatu, a Warszawa to przyjazne miasto z czystym powietrzem.

Wywiad, którego prezydent stolicy udzieliła Reutersowi zaczyna się od przypomnienia momentu, kiedy w stolicy wprowadzano buspasy. - Było wielu przeciwników. Nie jest łatwo przekonać ludzi do używania transportu publicznego, kiedy jazda samochodem jest zakorzenionym nawykiem - wspomina prezydent.

Z kolei Reuters zauważa, że osiem lat od zrealizowania tego pomysłu "Warszawiacy nie tylko przyzwyczaili się do buspasów, ale dzięki rosnącej liczbie ścieżek rowerowych mogą podróżować po mieście przy pomocy jednego z 4,5 tysiąca rowerów miejskich".

W rozmowie Hanna Gronkiewicz-Waltz, mówi że chce zaradzić zanieczyszczeniu Warszawy i uczynić ze stolicy miasto przyjazne dla klimatu. - Każdy chce żyć w czystym środowisku. W moim przypadku to też troska o córkę i wnuki. Oni są dodatkową motywacją - mówi prezydent miasta.

"Kobiety przywiązują wagę do zieleni"

Autorka wywiadu podkreśla, że wiele miast na świecie stara się walczyć ze zmianami klimatu. Zauważa, że coraz częściej te wiodące są rządzone przez kobiety. Jako przykład wymienia Paryż, Waszyngton, Sydney oraz Kapsztad. "W ciągu dwóch lat liczba kobiet rządzących dużymi miastami, które są w czołówce działań na rzecz klimatu wzrosła z czterech do szesnastu miast" - twierdzi dziennikarka.

Prezydent stolicy nie uważa jednak, że kobiety są lepszymi obrońcami klimatu od mężczyzn, chociaż przyznaje, że czasami musi zwrócić uwagę mężowi, na źle posortowane śmieci. - Nie chcę zabrzmieć jak seksistka, ale być może kobiety przywiązują większą wagę do zieleni i czystości - mówi jednak Hanna Gronkiewicz-Waltz, choć zaraz dodaje, że "mężczyźni są równie wrażliwi" w tej kwestii.

Zmiany dzięki Unii

Według Reutersa zmiany w stolicy najbardziej widoczne są w rejonie Wisły. "Jeden z brzegów został przywrócony do stanu naturalnego, pozwalając Warszawiakom zrelaksować się na piaszczystej plaży, jeździć rowerem, spacerować, a nawet zimą uprawiać narciarstwo biegowe" - czytamy w wywiadzie.

Agencja za przykład zmian podaje też modernizację oczyszczalni ścieków i pomysł wprowadzenia wypożyczalni miejskich samochodów.

Prezydent stolicy podkreśla z kolei, że zmiany nie byłyby możliwe bez środków unijnych. - Modernizacja starych tramwajów i pociągów SKM była możliwa dzięki dotacjom - stwierdza Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Stare nawyki

Pod koniec wywiadu przyznaje, że zmiana podejścia do kwestii obniżania emisji spalin w kraju, który słynie z produkcji węgla, był ciężką walką. Jednak jak potem dodaje, dzięki młodym ludziom "Polska stała się pionierem w walce ze zmianami klimatu".

- Były problemy w zmianie nawyków, takich jak przyzwyczajenie do samochodów, czy twierdzenie że smog nie jest taki trujący. Nawet minister zdrowia był w szoku ,że powinniśmy walczyć ze smogiem - powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz. - Myślę, że teraz jesteśmy pionierami i troska o klimat jest mocniejsza niż w niektórych krajach zachodnich - podsumowała prezydent stolicy.

md/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • j23

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2017 08:49 ~j23

    hahaha!!! :D

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 12:56 ~Tomek

    1. Dzięki buspasom korki są większe i samochody dłużej smrodzą. Najlepszy przykład - na Połczyńskiej.
    2. Faktycznie ta pani ma się czym pochwalić - jej ekipa jak nikt inny tak sprawnie zamykała nasze zakłady przemysłowe. Problem w tym, że w ich miejsce pojawiły się zagraniczne - niemieckie, francuskie, angielskie...

  • fikol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 12:09 ~fikol

    Piękny Roman~Piękny Roman

    I naprawdę myślisz, że notoryczny korek na Świętokrzyskiej to tylko z winy aut?

    Bardziej miałem na myśli wzrost intensywności korków, aniżeli ich bezpośrednią przyczynę, bo logiczne jest, że np. Trasa Ł w stronę Ochoty, czy na Świętokrzyskiej czy gdziekolwiek indziej to wina przede wszystkim organizacji ruchu w postaci sygnalizacji oraz ruchu pieszo rowerowego w poprzek jezdni, tam gdzie tej organizacji nie ma. Niestety, na przykład obwodnice śródmiejskie (nie tylko w Warszawie), to w większości przeżytek właśnie przez wzrastającą ilość skrzyżowań na owych i co za tym idzie nowych sygnalizacji.

  • Gronkiewicz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 10:46 ~Gronkiewicz


    Stalker~Stalker

    Co ona bierze?
    sasiedzi~sasiedzi

    A co rosło na jej działce? :)

    Krzewy konopi indyjskich.

  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 10:09 ~Piękny Roman

    fikol~fikol

    Problemem jest wciąż wzrastająca ilość posiadanych aut w Polsce. Prześcignęliśmy już praktycznie Niemca, Francuza, Holendra. Każdy by chciał mieć samochód, jednak nikt nie chciałby stać w korku. Więc albo budujemy drogi, albo faktycznie przesiadamy się do komunikacji zbiorowej. Faktem jest, że średnie spalanie w przeciągu kiedy miałem jeden pojazd 3 lata, więc długo jak na "eksperyment" wzrosło o około litr na 100 km. Poza czasem tracimy pieniądze jak również zdrowie i psychiczne i fizyczne. Ale niestety za luksus się płaci :)

    I naprawdę myślisz, że notoryczny korek na Świętokrzyskiej to tylko z winy aut?

  • sasiedzi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 09:26 ~sasiedzi

    Stalker~Stalker

    Co ona bierze?

    A co rosło na jej działce? :)

  • zyskują jedynie deweloperzy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 09:21 ~zyskują…

    fikol~fikol

    Problemem jest wciąż wzrastająca ilość posiadanych aut w Polsce. Prześcignęliśmy już praktycznie Niemca, Francuza, Holendra. Każdy by chciał mieć samochód, jednak nikt nie chciałby stać w korku. Więc albo budujemy drogi, albo faktycznie przesiadamy się do komunikacji zbiorowej. Faktem jest, że średnie spalanie w przeciągu kiedy miałem jeden pojazd 3 lata, więc długo jak na "eksperyment" wzrosło o około litr na 100 km. Poza czasem tracimy pieniądze jak również zdrowie i psychiczne i fizyczne. Ale niestety za luksus się płaci :)

    A nie jest problemem zabudowywanie centrów miast, kosztem parków, jezdni i terenów wspólnych???

    zagęszczanie na pewno rozwiąże wszystkie problemy w mieście!

  • Wprost

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 08:29 ~Wprost

    KOCHANI Warszawiacy... CZEMU tak wielu z Was nie poszło na referendum w 2013!? :(

  • facepalm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 03:50 ~facepalm

    zwężamy ulice, stawiamy światła i tak je synchronizujemy żeby wszyscy stali w jeszcze większych kohkach. Do tego każemy im przepychać samochody przez zkrzyżowania jak howehom. Może odechce się im jeździć i wyprowadza się z miasta. Będzie eko.

  • Marko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2017 00:11 ~Marko

    No nie tylko ws klimatu, ale tez ws dzikiej reprywatyzacji i zlodziejstwie mienia publicznego tez....

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »