Informacje

16.06.2018 16:40 przyszłość lotniska chopina

Prezes LOT o Okęciu: nie jest w stanie przejąć funkcji międzynarodowego hubu

SERWISY:

- Wykorzystano już w zasadzie całą przepustowość Lotniska Chopina. Zostało ono źle zbudowane i w konsekwencji teraz nie jest w stanie przejąć funkcji międzynarodowego hubu - ocenił w sobotę szef PLL LOT Rafał Milczarski.

Milczarski został zapytany w sobotniej rozmowie na antenie Radia Zet, dlaczego Lotnisko Chopina powinno zostać zamknięte. - Przede wszystkim trzeba zapytać, dlaczego Lotnisko Chopina jest takie, jakie jest, czyli kompletnie źle zbudowane, dysfunkcyjne, zbyt małe, zbyt wąskie - wymieniał.

Jego zdaniem Lotnisko Chopina zostało źle zbudowane, czego konsekwencją jest obecny stan, w którym "nie ma (ono - red.) możliwości przejęcia funkcji prawdziwego hubu lotniczego, światowego". - A do takiego hubu aspiruje lotnisko, które zostanie zbudowane w gminie Baranów - podkreślił.

"Kluczowa jest nie odległość, a czas dojazdu"

Dopytywany, dlaczego mimo możliwości zamknięcia Lotnisko Chopina będzie rozbudowywane, Milczarski powiedział, że wykorzystano już w zasadzie całą przepustowość tego portu. - Niestety taka jest rzeczywistość. Ja też jestem zdecydowanym przeciwnikiem wydawania pieniędzy w sposób marnotrawny i rzeczywiście Lotnisko Chopina jest typowym przykładem wydawania pieniędzy w sposób marnotrawny - ocenił.

Mówiąc o kwestii oddalenia od Warszawy planowanego w przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Milczarski wskazał, że kluczowa jest nie odległość, a czas dojazdu. - Czas dojazdu będzie wynosił 15 minut z Warszawy Centralnej do CPK - powiedział.

"Koncepcja duoportu nie sprawdzi się"

Zdaniem prezesa LOT, aby połączenia lotnicze dobrze funkcjonowały, muszą odbywać się z jednego lotniska, dlatego proponowana przez niektórych koncepcja duoportu nie sprawdzi się. - Pasażer, który chce się przesiąść, nie będzie jechał pociągiem między dwoma lotniskami - dodał.

- Jeśli ktoś mówi, że Lotnisko Chopina jest dobrym lotniskiem i powinno pozostać, to powinien wejść do strefy non-Schengen, kiedy odlatuje nasza fala atlantycka i zobaczyć, w jakich warunkach pasażerowie muszą w tej strefie non-Schengen się zmieścić - podkreślił Milczarski.

Zielone światło dla budowy CPK

Na początku czerwca prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Nowe lotnisko wraz z infrastrukturą ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów.

Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów minister Jacek Sasin w poniedziałek mówił, że po zbudowaniu CPK lotnisko na Okęciu zostanie wygaszone. Jego zdaniem funkcjonowanie portu na Okęciu uniemożliwia rozwój okolicznych dzielnic.

O przyszłości Okęcia rozstrzygnie ekspertyza

W połowie maja wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild mówił, że pomysł pozostawienia niemal w centrum Warszawy lotniska jest pomysłem aspołecznym i antyrozwojowym, ponieważ blokuje rozwój miasta. Wild wskazał, że Lotnisko Chopina jest u progu swojej przepustowości i już dziś stwarza problemy dla mieszkających w jego okolicy warszawiaków. We wtorek Wild zapowiedział, że o przyszłości Lotniska Chopina ma ostatecznie rozstrzygnąć ekspertyza. Ma ona odpowiedzieć na pytanie, czy wchodzi w grę pozostawienie tam ruchu cywilnego.

- Jeśli nie będzie CPK, to Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć 15 milionów pasażerów - uważa Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", które zarządza Lotniskiem Chopina. Jak mówił niedawno, inwestycje dotyczące rozbudowy Chopina będą miały na celu zwiększenie przepustowości dróg startowych, terminala. Według szacunków, w obszarze oddziaływania lotniska mieszka około miliona osób.

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2017 roku odprawiło 15,8 mln pasażerów - o 23 procent więcej niż rok wcześniej, a w pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku 6,3 mln. W sezonie lato 2018 port oferuje 123 połączenia regularne i 78 czarterowych.

Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na powierzchni około trzech hektarów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 miliardów złotych. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne osiem lat, do końca roku 2027.

Zobacz też konferencję dotyczącą przyszłości Lotniska Chopina:

PAP/kk/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • gerghrjerth

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2018 14:35 ~gerghrjerth



    Eufthymio~Eufthymio

    Modlin rozbudowac? Kiedy? SLuchaliscie wywiadu? Nikt z Was nie zastanowil sie dlaczego do dzisiaj z Modlina lata tylko Ryanair? Bo Platforma dala mu Monopol do 2023 roku. Rozbudowywac to lotnisko to nabijac kobze Ryanowi.
    Z Radomia sie smiejecie. A kto chcial latac z Modlina?! Nikt.
    Platforma powinna za to co narobila za swoich rzadow zniknać w ogole ze sceny politycznej. A Tusk zakaz wjazdu do Polski.
    Zgroza!
    Majkel~Majkel

    Lecz się na nogi bo na głowę już za późno. A wracając do tematu: Można rozbudować Okęcie, a jako wsparcie rozbudować Modlin. Nie potrzebne nam lotnisko na zadupiu. Zobaczcie sobie jak to jest na świecie gdzie są zlokalizowane lotniska w naprawdę dużych miastach. A niektóre miasta mają w pobliżu po kilka lotnisk ale nigdzie nie jest tak że najbliższe lotnisko jest 40 km od miasta (a tak będzie przy likwidacji Okęcia)
    g7tade~g7tade


    Uhm... liczac do centrow:
    Paryz CDG
    Stockholm Arlanda
    Tokyo Narita
    Washington Dulles
    Seoul Incheon
    Oslo Gardermoen
    Litosci, tak mozna bez konca.
    Latales kiedykolwiek?

    A rozumiesz wyraz "najbliższe" ???

  • abc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2018 14:03 ~abc

    dziennikarz~dziennikarz

    Ciekawe czy w polskiej prasie pojawiały się teksty: Po co budować Gdynię skoro mamy gwarantowany dostęp do portu Wolnego Miasta Gdańska?



    no jak nie czujesz różnicy między takimi niuansami historycznymi to brawo... a co do tematu lotniczego, wybudowano lotnisko w Gdyni mimo dużych mocy przerobowych Gdańska i co?

  • abc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2018 13:57 ~abc

    Leon~Leon

    No ma racje o tej strefie non Schengen. Kiedy sie nakłada kilka lotów np do Turcji to kolejki są spore. Ostatnio wracając z wakacji - koniec maja - samolot wysadził pasażerów za cargo.
    Do terminala autobusem jechaliśmy 10 minut...

    nie pierwsze, nie ostatnie takie lotnisko. pytanie raczej do pana prezesa czemu planują tak bezsensownie siatkę, bo to on zapycha terminal

  • abc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.06.2018 13:56 ~abc


    ilik908~ilik908

    Nowe lotnisko już jest w Modlinie i można je rozbudować w dowolnych rozmiarach gdyż tereny są dostępne ,plasie i niezabudowane.
    Jednak Modlin trzeba zaorać tylko dlatego ,że zbudowano je za rządów PO.
    Marek~Marek


    Odchodząc od polityki
    1. Rzeczywiście, zgadzam się z tym, że Modlin jest pierwszą myślą na odpowiedź Chopin jest za mały potrzebne coś więcej/zamiast ale...
    1.1 Natura 2000 nie daleko WMI
    1.2 Ktoś dał zgodę na obecną umowę WMI z FR - umowę, która niemalże przewiduję dopłaty do każdego pasażera ze strony lotniska. Wyobrażasz sobie konkurowanie kogokolwiek z FR przy takich warunkach?


    ad 1.1 nie ma znaczenia, lotnisko jest z tego wyłączone, także nie twórz sztucznych problemów.
    ad 1.2 nikt nie dawał żadnej zgody, bo umowy dotyczy OFICJALNEGO cennika, który działa jak wiele podobnych i premiuje przewoźników nakręcających ruch, tyle.

  • Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2018 20:03 ~Warszawiak

    Warszawiak może szybko dojechać na lotnisko Chopina, ale za to potem posiedzi sobie 4 godziny na lotnisku we Frankfurcie, czekając na samolot Lufthansy do USA.

  • minister

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2018 19:08 ~minister

    Cezary Grabarczyk (PO) jako minister infrastruktury zapewniał, że "wierzy w Centralny Port Lotniczy", który jest Polsce potrzebny i przyniesie ogromne zyski.

  • śmigacz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2018 16:51 ~śmigacz

    a czy warszawie jest potrzebny hub? warszawiacy są za rozbudową okęcia, a słoiki w rządzie pisu niech sobie budują cpk na prowincji z klocków, a nie z publicznej kasy

  • JPTB

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2018 15:00 ~JPTB

    Jest jeszcze coś do zniszczenia, na FSO nie było pomysłu chociaż wiele krajów obok ma swoje samochody teraz kreuje się czarną wizję dla Okęcia. Deweloperzy cisną na nowe osiedla za jakiś czas ???

  • Andżela

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2018 14:58 ~Andżela

    Cezary~Cezary

    Jednym z celów biznesowych lotniska w Berlinie miało być przejęcie pasażerów z Wrocławia, Szczecina, Zielonej Góry, Gorzowa Wlkp. i Poznania.

    Zapomniałeś dopisać - tych milionów pasażerów z Polski...

  • NWM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.06.2018 14:54 ~NWM

    Jacek~Jacek

    Cała ta akcja z CPK jest pomyślana tak aby zdobyć głosy poparcia w Warszawie dla Jakiego i PiS u mieszkańców Ursynowa i Włoch.
    I tyle. Po wyborach jak się już obsadzi ratusz i PKW swoimi to się temat utnie "z uwagi na wysokie koszty" bądź "z uwagi na opór mieszkańców terenów gdzie CPK miałby powstać".

    Nie obrażaj, pis nie wygrał nigdy na Ursynowie i nie wygra.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »