Informacje

30.04.2019 00:12 Centralny port komunikacyjny

Premier o superlotnisku: może być sercem biznesowym Polski

SERWISY:

Centralny Port Komunikacyjny może za kilka lat stać się centrum biznesowym i komunikacyjnym Polski - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na dworcu Łódź Fabryczna.

- Głęboko wierzę, że Polska jest i może być takim wyraźnym centrum, sercem Europy pod wieloma względami, gospodarczym, transportowym, a Centralny Port Komunikacyjny może być za kilka lat sercem biznesowym, sercem komunikacyjnym Polski. Jest to znakomita lokalizacja, która jest do tego predystynowana pod wieloma względami - powiedział szef rządu.

Dodał, że budowa CPK to wielka szansa rozwojowa Polski "szansa nie tylko na przełamanie wiekowych zapóźnień, ale szansa na rozwój na miarę XXI wieku".

- Dzisiaj po kilku latach analiz przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. Nazywamy je na roboczo rozwinięciem linii - jednego centrum, jednego hubu - Centralny Port Komunikacyjny i dziesięć szprych, czyli takich arterii kolejowych odchodzących od tego Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział premier.

Centralny Port Komunikacyjny

Jak zaznaczył szef rządu, CPK ma być nowoczesnym oknem na świat, jak kiedyś port w Gdyni. Dodał, że bez takich hubów komunikacyjnych nie ma szybkiego rozwoju gospodarczego.

Według Morawieckiego budując CPK, jednocześnie "tworzymy podwaliny pod właściwy rozwój w całym środkowoeuropejskim układzie państw".

Szef rządu przypomniał inicjatywę Trójmorza. Jego zdaniem CPK będzie jednym z głównych rozwiązań logistycznych dla krajów, które je tworzą. - A przynajmniej dla kilku państw nas otaczających - powiedział.

Morawiecki poinformował, że za kilka lat z Warszawy do Katowic i Krakowa pociągi pojadą 250 kilometrów na godzinę. - To pierwsze konkretne rozwiązania układu komunikacyjnego, który tworzymy - dodał.

Program kolejowy

Rząd przyjął w poniedziałek wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie to ma umożliwić między innymi sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Według Kancelarii Prezesa Rady Ministrów program kolejowy "to zniesienie wykluczenia komunikacyjnego regionów. Dostępność komunikacyjna jest wyznacznikiem rozwoju danego państwa, tymczasem w Polsce wiele miejscowości utraciło po 1989 roku połączenia kolejowe i autobusowe z resztą kraju".

Wskazano przy tym na poprawę dostępności całego kraju, a nie tylko głównych aglomeracji. "Budowa CPK i linii kolejowych oznacza, że mieszkańcy wielu miast poniżej 100 tysięcy mieszkańców uzyskają dostęp do komunikacji kolejowej, której są pozbawieni" - zauważono.

KPRM zwróciła uwagę na Twitterze, że kolej jest konkurencyjna w stosunku do transportu drogowego. "Realizacja programu kolejowego dla CPK spowoduje, że pociągi będą jeździły jeszcze szybciej, podczas gdy dopuszczalnej prędkości samochodów nie da się podnieść" - zauważyła KPRM.

Dodano, że Program Kolejowy to także transgraniczne połączenia kolejowe. "Polska leży na przecięciu ważnych europejskich szlaków handlowych, tak więc sieć kolejowa, która będzie budowana w ramach CPK, podniesie jeszcze bardziej naszą atrakcyjność komunikacyjną" - podkreślono.

mb/PAP

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • spiący suseł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.05.2019 06:40 ~spiący suseł

    A w Radomiu będzie biznesowe centrum Suskiego.

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 16:54 ~stonka

    Klasyka PiSu: niszczyć a jak próbować budować to na fundamentach poprzedników. Uprzejmie przypominam, że jazda 250km/h będzie możliwa (o ile PKP PLK doprowadzi inwestycje do końca) z dwóch powodów. Poprzednia ekipa zakupiła składy Pendolino, które nie mogą się póki co rozpędzić do zakładanej prędkości oraz poprzednia ekipa rozpoczęła, realizowała i zapewniła finansowanie z UE na dostosowanie linii kolejowych, o których wspomniał premier, do systemu GSMR/RTMS i prędkości 250km/h. Powyższe nie miało i nie ma nic wspólnego z pomysłem CPLu. W dalszym ciągu, po niemal 4 latach snucia świetlanych wizji, nie ma ani konkretnych wyliczeń uzasadniających sens ekonomiczny CPL, ani zapewnionego finansowania. W tym miejscu warto wspomnieć, że "szprychy" o których mówi Morawiecki planowane są od wielu lat, ponieważ stanowią sieć TEN-T (wytyczne zatwierdzono w 2013r.), nie mają zatem nic wspólnego z CPL. Więcej, jeżeli obecna ekipa zechce w sieci kolejowej mieszać, to powstanie problem zwrotu udzielonego dofinansowania ponieważ jednym z warunków płacenia ciężkiej kasy przez UE jest zapewnienia trwałości projektom.

  • mateusz m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 16:27 ~mateusz m

    40 km od Warszawy jest planowana lokalizacja, ludzie bez szkoły.

  • abc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 15:34 ~abc

    Nie chodzi o okno na świat. Chodzi o to aby był największy i był imienia Lecha K. Tym bardziej, że Lech W. ma już swój port.

  • Vege

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 13:34 ~Vege

    Bionic_beaver~Bionic_beaver

    Biznesowe serce Polski... 100 kilometrów od miasta, pośrodku niczego. On rzeczywiście w to wierz?

    Musi w to wierzyc bo inaczej by klamal. Jak by klamal to by mu albo nos rosl albo nie moglby w lustro patrzyc a wtedy mialby buzie pocieta.

    A powaznie to facet jest takim mitomanem i oszustwm, ze az przykro. Milion samochodow elektrycznychnh, wielki dworzec lotniczy, przekop mierzeji. Moze jeszcze bedziemy zlocili slady stop naczelnika.

    Z CPK sie spiesza, zeby wykupic dzialki, ktore pewnie brac PiSia wykupila. Pierwszy sort w kradziezach jest swietny i braniu kasy za nic.

  • Beatrycze

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 13:24 ~Beatrycze

    Troskacz~Troskacz

    Czy leci z nami pilot?

    Pilot wysiadł na stacji Brzeszcze albo Włoszczowa. Już nie pamiętam, ale na pewno jakieś duże miasto.

  • kowal swojego losu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 13:17 ~kowal swojego losu

    Biedny ten Pinokio, biedny. A Dżaretto, co go strugał jeszcze biedniejszy. W Baranowie to po wyborach będą kozy pasać. A nie, sorry, to nie w Baranowie tylko w Pacanowie. I nie pasać tylko podkuwać. Własną głupotę i megalomania.

  • pik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 12:09 ~pik

    Chodzi o to, że Warszawa nie lubi PiSu i PiS chce Warszawę ukarać aby była przedmieściem Radomia i CPK

  • SP mały

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 10:10 ~SP mały

    Megalomania i sny o potędze!! Już widzę jak Europa jedzie do Pikusiowa aby stąd latać do Ameryki, Australii i Azji. Zwłaszcza w dobie coraz większych zasięgów samolotów. Lot ma małą flotę i jest drogi.

  • Czaruś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.04.2019 09:01 ~Czaruś

    No więc zmiana koncepcji. Już nie Lotnisko Baranów a Centralny Dworzec Kolejowy RP.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »