Informacje

27.06.2011 07:02 Wyższe odszkodowanie dlaGDDKiA?

Prawomocnie zwolnieni z A2

SERWISY:

Dziś uprawomocni się decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o odstąpieniu od umowy z chińską firmą Covec na budowę odcinka A2 Stryków-Konotopa. Jak poinformowała rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken, decyzji ws. dokończenia budowy jeszcze nie ma.

3 czerwca GDDKiA odstąpiła od kontraktu z chińską firmą Covec na obu odcinkach A2. Dyrekcja zapowiedziała jednocześnie, że będzie egzekwować kary umowne wysokości 130 mln zł, a także będzie się domagać 741 mln zł odszkodowania.


Kwota ta może jednak wzrosnąć, jeśli firma, która będzie dokańczać budowę zażąda więcej pieniędzy niż Chińczycy. - Jeśli cena wzrośnie w stosunku do tego, co zakontraktował COVEC, to różnica w naszej ocenie jest stratą Skarbu Państwa - mówi radiu RMF FM Andrzej Maciejewski, wiceszef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zalegali z wypłatami

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2009 r. chińskie konsorcjum Covec miało wybudować dwa odcinki autostrady A2 między Strykowem a Konotopą: odcinek C o

długości 20 km za 534,5 mln zł, oraz odcinek A o długości 29,2 km za 754,5 mln zł. Pozostałe trzy odcinki budują inne firmy - Strabag (17,6 km za 643,8 mln zł), Mostostal Warszawa (16,9 km za 843,5 mln zł) i Budimex-Dromex (7,1 km za 425,5 mln zł). Autostrada miała być przejezdna przed Euro 2012.


W maju okazało się jednak, że chiński wykonawca zalega z wypłatami należności wobec polskich podwykonawców. Zaległości płatnicze podwykonawcy szacowali na kilkadziesiąt milionów złotych.

Ultimatum

Na początku czerwca polska strona przedstawiła Chińczykom ultimatum - Covec dostał tydzień na przedstawienie planów, zawierających harmonogram spłat zobowiązań wobec polskich podwykonawców budowy oraz gwarancje finansowania pozostałej części inwestycji. W odpowiedzi Covec przedstawił stanowisko, że jest gotów zrezygnować z budowy dwóch odcinków autostrady, ale jednocześnie zadeklarował, że jest gotów nadal rozmawiać na ten temat.

Po tygodniu rozmów Chińczycy poinformowali, że chcą renegocjacji kontraktu. Jak informował wówczas Andrzej Maciejewski, konsorcjum przekazało stronie polskiej propozycje zmian zakresu rzeczowego i finansowego budowy A2. GDDKiA zastrzegła sobie trzy dni na przeanalizowanie tej propozycji i przedstawienie swojego stanowiska.

Rządowa ambicja

Ostatecznie GDDKiA odstąpiła od kontraktu z chińską firmą Covec.
Premier Donald Tusk podkreślał wtedy, że doprowadzenie A2 do Warszawy przed Euro 2012 jest rządową ambicją. Zapowiadał, że niezależnie od przyjętego wariantu dokończenia budowy autostrady, prace zostaną wznowione w lipcu.

CZYTAJ TAKŻE NA TVN24.PL

tvn24.pl//ant//kdj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • hahahahaha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 16:01 ~hahahahaha

    Po co wam ta autostrada? I tak nie bedziecie po niej jezdzili bo nie bedzie was stac na oplaty:) hahahahahaaaahahahahahahahahahahahaahahahaahhahahahahhaha

  • inż

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 10:59 ~inż

    @Rotshild:a jaki problem jest z irlandczykami?jak na razie to GDDKiA tam miesza.

  • kod kota

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 10:56 ~kod kota

    Wy tak nie podskakujcie bo władza wyjedzie do swoich posiadłości w innych ,nie dzikich krajach , zabierze kody dostępu- i co im zrobicie ?

  • Rotshild

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 10:08 ~Rotshild

    @tomzyl: jeżeli twoim zdaniem JP AVAX i NDI coś tam, coś tam - to są polskie firmy to chyba przespałem fuzje ;-) NDI owszem ma siedzibę w Sopocie bodajże, ale liderem była jakaś Mołdawia czy Macedonia. Budimex i Mostostal też mają swoje odcinki na A4, ale te akurat idą zgodnie z planem. A na A1, owszem wyrzucili wcześniej AlpineBau, a teraz na innym odcinku jest problem z Irlandzką firmą. Dziwi mnie tylko, dlaczego w Ustawie o Z.P. nie ma warunku, że cena ofertowa nie może być niższa niż ... % budżetu inwestorskiego. Ci partyzanci brali te roboty o 40-50% taniej. Przecież to śmierdzi na kilometr.

  • trev

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 09:58 ~trev

    @Yami
    Byłeś kiedyś w Chinach? Polska jest sto lat za murzynami w porównaniu z tym co oni tam mają. I to nie chodzi tylko o infrastrukturę. Tam jest zupełnie inna mentalność ludzi, a w Polsce tylko cwaniactwo i kombinatorstwo.
    przykład: toaleta płatna, nikogo nie dziwi, że trzeba zapłacić za siebie, ale wycieczka z Polski (nie tylko tam, ale u nas zachowują się podobnie) jeden płaci i przytrzymuje drzwi reszcie. Po co każdy ma płacić skoro można oszukać.
    Nic nie zmieni się w Polsce. Tu panuje taki duch narodu, taka mentalność. To jest cecha tego narodu: jak mieć, aby tylko nie pracować, aby tylko dla siebie.

  • Yami

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 09:13 ~Yami

    Rotschild
    Made in china w mojej wypowiedzi tyczy się nie tylko kraju docelowego ale również systemu wartości, który teraz panuje i świata, który jest zalewany taniochą min. z chin.
    Ja również uważam, że firmy polskie powinny mieć priorytet, ponieważ powinniśmy wspierać to co polskie. Dzięki temu pieniądze zostają w naszym kraju!

  • tomzyl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 08:53 ~tomzyl

    Rotshild, o metrze było wiadomo że nie skończą na Euro w momencie podpisania umowy...
    co A1? chyba austriacy... chyba że coś jeszcze się sypie.
    A A4 to polskie firmy ;]

    coś jeszcze?

  • Marynin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 08:32 ~Marynin

    Tak to jest, jak się szuka firm nie wiadomo gdzie.

  • Rotshild

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 08:16 ~Rotshild

    @Yami: na Metrze masz Włochów z Turkami i sytuacja podobna, na A1 - Irlandczycy, na A4 - Grecy i Macedonia...wszyscy dają du...y. wymieniać dalej? A można było wziąć polskie firmy (tzn. te zarejestrowane w Polsce) a tak to sobie teraz ganiajcie po całym świecie i ściągaajcie kary.

  • sth

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2011 07:37 ~sth

    ... i tak na E2012 nie będzie 2 odcinków na A2. Nie jestem źdizwoiny :)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »