Informacje

19.02.2019 20:48 wzrost o 40 milionów

Prawie 1,2 miliarda pasażerów
w komunikacji miejskiej w 2018 roku

SERWISY:

Warszawski Transport Publiczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. Stołeczna komunikacja miejska przewiozła blisko 1,2 miliarda osób w Warszawie i stołecznej aglomeracji. Jak podkreślał na wtorkowej konferencji dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, to prawie 40 mln osób więcej niż w 2017 roku.

"Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metro dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, w zeszłym roku było ich 1 183 861 117" - podaje w komunikacie urząd.

- To wzrost o 40 milionów do roku 2017 roku, czyli 3- procentowy wzrost - mówił podczas wtorkowej konferencji dyrektor ZTM Wiesław Witek.

Tańsze bilety i zmiany w ofercie

Jak zawraca uwagę ZTM, Warszawski Transport Publiczny jest coraz bardziej popularny. Według urzędników wynika to między innymi z inwestycji w infrastrukturę i nowe pojazdy.

Jako powody wzrostu pasażerów Witek wymieniał także obniżenie cen biletów 30- i 90-dniowych obowiązujących w I i II strefie biletowej od czerwca 2017 roku.

Dyrektor zwrócił również uwagę na zmiany, które weszły w życie 1 września 2018 roku. Chodzi o wprowadzenie tak zwanej Karty Ucznia, rozszerzenie oferty Warszawa+, zmiany w Bilecie Warszawiaka (bilety ważne w I i II strefie w cenie dotychczasowych biletów jednostrefowych), czy rozszerzenie I strefy biletowej o Łomianki, Konstancin-Jeziornę oraz Izabelin, a II strefy biletowej o Czosnów.

- Ogromne było także znaczenie ciągłego rozwoju sieci sprzedaży. Wspomnieć należy również o Agencie Mobilności - ofercie skierowanej do firm, które współfinansują bilety swoim pracownikom - podkreślał Witek. Dodał, że podpisano 18 takich umów.

Duży wzrost w tramwajach, spadek w SKM

W 2018 roku aż 51,4 procent wszystkich pasażerów wybrało transport autobusowy. To oznacza ponad 608,1 mln przejazdów. Jest to wzrost 3 procent w porównaniu z rokiem 2017, czyli o ponad 17 mln osób. Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy dysponowali 1800 autobusami, jeżdżącymi łącznie na 307 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).

Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,2 procent podróżnych (286,5 mln przejazdów). To więcej o ponad 17 mln pasażerów (6 procent) niż w 2017 r. - W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 25 liniach jeździ prawie 530 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych) - mówił dyrektor ZTM.

Metrem wykonano natomiast 19,8 proc. przejazdów. I i II linia łącznie przewiozły niemal 234,6 mln pasażerów. Dla porównania: w 2017 r. było ich 224,8 mln. Oznacza to, że w 2018 r. wzrost liczby osób jeżdżących podziemną koleją na poziomie około 4 procent (prawie 10 mln pasażerów więcej). - Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 75 sześciowagonowych składów - przypomina ZTM.

Jak zwracał uwagę Wiesław Witek, mniej osób, w porównaniu z 2017 roku, skorzystało z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - ponad 18,9 mln pasażerów. Liczba ta stanowi 1,6 procent wszystkich przejazdów w 2018 roku. W 2017 roku SKM przewiozła około 23,1 mln pasażerów. Oznacza to spadek o 18 procent. Powodem, zdaniem urzędników, były m.in. zeszłoroczne remonty infrastruktury kolejowej i związane z tym skrócenie tras.

Policzyli też inne przejazdy kolejowe

ZTM zwraca uwagę, że w statystykach WTP uwzględniono także inne kolejowe podróże w stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Było ich łącznie ponad 35,7 mln (ok. 3 procent wszystkich przejazdów). W ramach wspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2018 roku około 30,9 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa - ponad 4,7 mln pasażerów.

W przypadku Kolei Mazowieckich również nastąpił spadek (ok. 3 procent) w porównaniu do 2017 r. Wówczas z usług samorządowego przewoźnika skorzystało w stołecznej aglomeracji 32 mln pasażerów. W tych liczbach także widać wpływ remontów torów na liczbę podróżnych.

Wzrost zanotowała natomiast Warszawska Kolej Dojazdowa. W 2017 r. jej pociągami przewieziono 4,1 mln osób korzystających ze wspólnego biletu. Oznacza to, że przewoźnik zanotował w 2018 r. wzrost na poziomie 14 proc.

Ponad 230 milionów wozokilometrów

Jak podkreśla ZTM, w 2018 roku na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad 2,6 mld zł. Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 234,4 mln wozokilometrów. Największą - Miejskie Zakłady Autobusowe (89,6 mln wozokilometrów za 882,7 mln zł). Następne były Tramwaje Warszawskie (prawie 52,8 mln wozokilometrów za 702,6 mln zł), prywatni przewoźnicy autobusowi (36,5 mln wozokilometrów za 236,7 mln zł), Metro Warszawskie (35,6 mln wozokilometrów za 465,6 mln zł), Szybka Kolej Miejska (13,8 mln wozokilometrów za 145,2 mln zł) oraz Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa (łącznie 5,9 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 177 mln zł).

PAP/mp/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Nikt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.02.2019 14:47 ~Nikt

    AdUrbem~AdUrbem

    Bzdura po prostu liczą każdy przejazd osobno czyli jak jedna biedna osoba jedzie codziennie do pracy z 3 przesiadkami czyli ma 4 przejazdy i potem 4 spowrotem czyli 8 dziennie razy 366 dni w roku daje 2928 (w zaokrągleniu 3000). Czyli 1,2 miliarda przejazdów to tylko 400 takich osób! Nie każdy jeździ aż tyle i to codziennie (bo w weekendy np. nie) ale teraz widzicie jaka to propaganda!

    A co to za praca do której się jeździ codziennie? Twoje wyliczenia to też propaganda. Że może warto nauczycielom dać podwyżkę za ich trud.

  • ewa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 19:33 ~ewa

    AdUrbem~AdUrbem

    Bzdura po prostu liczą każdy przejazd osobno czyli jak jedna biedna osoba jedzie codziennie do pracy z 3 przesiadkami czyli ma 4 przejazdy i potem 4 spowrotem czyli 8 dziennie razy 366 dni w roku daje 2928 (w zaokrągleniu 3000). Czyli 1,2 miliarda przejazdów to tylko 400 takich osób! Nie każdy jeździ aż tyle i to codziennie (bo w weekendy np. nie) ale teraz widzicie jaka to propaganda!

    oj benuś, ty się najpierw liczyć naucz, a dopiero potem się wypowiadaj.

  • www

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 19:31 ~www

    AdUrbem~AdUrbem

    Bzdura po prostu liczą każdy przejazd osobno czyli jak jedna biedna osoba jedzie codziennie do pracy z 3 przesiadkami czyli ma 4 przejazdy i potem 4 spowrotem czyli 8 dziennie razy 366 dni w roku daje 2928 (w zaokrągleniu 3000). Czyli 1,2 miliarda przejazdów to tylko 400 takich osób! Nie każdy jeździ aż tyle i to codziennie (bo w weekendy np. nie) ale teraz widzicie jaka to propaganda!

    A ty, jak byś liczył przewozy osób?
    Przecież za każdy przejazd komunikacją się płaci.
    Przecież jak jedziesz do babci to kupujesz bilet i jak wracasz kolejny bilet kasujesz.

  • AdUrbem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 18:57 ~AdUrbem

    Bzdura po prostu liczą każdy przejazd osobno czyli jak jedna biedna osoba jedzie codziennie do pracy z 3 przesiadkami czyli ma 4 przejazdy i potem 4 spowrotem czyli 8 dziennie razy 366 dni w roku daje 2928 (w zaokrągleniu 3000). Czyli 1,2 miliarda przejazdów to tylko 400 takich osób! Nie każdy jeździ aż tyle i to codziennie (bo w weekendy np. nie) ale teraz widzicie jaka to propaganda!

  • matematyka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 15:46 ~matematyka

    msg~msg

    Jak w mieście, w którym jest szacunkowo prawie 2 miliony osób, i w Polsce, w której mieszka prawie 40 milionów osób komunikacja w samej Warszawie przewiozła tyle osób ile żyje w Indiach? Jakąś propagandą to pachnie.

    2 miliony mieszkańców, każdy jeden raz w tą i z powrotem, dziennie. Razy 365 dni w roku.
    Ile ci wyszło?

  • msg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 14:21 ~msg

    Jak w mieście, w którym jest szacunkowo prawie 2 miliony osób, i w Polsce, w której mieszka prawie 40 milionów osób komunikacja w samej Warszawie przewiozła tyle osób ile żyje w Indiach? Jakąś propagandą to pachnie.

  • ojtam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 13:12 ~ojtam

    wawa~wawa

    Koszty coraz większe (rekordowe prawie 3mld zł dopłat z budżetu) a kursów coraz mniej. Linie 109, 114, 128, 167, 175, 184, 500, 517 to tylko wybrane przykłady gdzie rozkłady zostały "obcięte". Nagminnie skraca się też czas trwania tzw. godzin szczytu, dotyczy to też linii tramwajowych. Coraz mniej pojemny tabor, wprowadza się kolejne 9metrowe pojazdy zamiast 12 metrowych. Metro kusuje w soboty co 7 minut, w 2006 roku kursowało co 5 minut.

    jedne linie jeżdżą rzdziej kosztem innych linii, które zaczynają jeździć częściej bądź otwierane sa nowe połaczenia - ostatnio zazwyczaj lokalne łączace nowe osiedla z miastem

  • piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 13:10 ~piotr



    marek~marek

    liczba pasażerów się zwieksza a liczba składów zmniejsza
    Zosia69~Zosia69


    Wręcz odwrotnie. Z każdym przetargiem i jego realizacją rośnie.
    ciekawe~ciekawe

    To starych nie złomują?

    częściowo też i złomują, ale nie jest tak, że z każdą dostawa wychodzi 1 do jednego, często po nowym zakupie mamy jakiś procent więcej składow do dyspozycji

  • jajo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 12:07 ~jajo

    R U SURE~R U SURE

    1,2 miliarda? 1200 milionów, naprawdę? Dziś w metrze pokazywali slajdy z informacją że było w zeszłym roku 187 mln pasażerów w metrze... hmmm.

    no tak, bo metro to jedyny środek komunikacji w warszawie...

  • oficer rowerowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 11:13 ~oficer rowerowy

    R U SURE~R U SURE

    1,2 miliarda? 1200 milionów, naprawdę? Dziś w metrze pokazywali slajdy z informacją że było w zeszłym roku 187 mln pasażerów w metrze... hmmm.

    300 milionów to jest samych rowerzystów w warszawie!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »