Informacje

12.02.2014 06:30 zobacz, jak się zachować w sytuacji zagrożenia

Powstała instrukcja dla pasażerów metra

SERWISY:

Metro Warszawskie opracowało "Instrukcję postępowania w sytuacjach zagrożenia". Pasażerowie mogą się z niej dowiedzieć, jak powinni zachować się np. podczas pożaru pociągu, nagłego napływu wody czy w chwili zagrożenia terrorystycznego.

Ogólna zasada postępowania w przypadku awarii pociągu brzmi: zachowaj spokój i skontaktuj się z maszynistą za pomocą przycisku alarmowego.

Nie należy opuszczać pociągu bez wyraźnego polecenia personelu metra - samowolne wyjście z wagonu do tunelu grozi śmiercią wskutek porażenia prądem z tzw. trzeciej szyny.

Jeśli widzisz dym lub ogień...

Według instrukcji pasażer, który zauważy zadymienie lub pożar pociągu, powinien zawiadomić o tym maszynistę i innych, znajdujących się w pobliżu pasażerów, a następnie przystąpić do gaszenia pożaru za pomocą znajdujących się w każdym pociągu gaśnic. W takiej sytuacji należy stosować się do poleceń maszynisty i pracowników metra.

Osoba, która zauważy zadymienie lub pożar na peronie lub antresoli stacji, powinna powiadomić o tym fakcie jej dyżurnego lub wartownika Służby Ochrony Metra, korzystając ze znajdującego się na stacji żółtego telefonu alarmowego. Po powiadomieniu osób znajdujących się w pobliżu, należy skierować się w stronę najbliższego wyjścia ewakuacyjnego lub w kierunku wskazanym przez prowadzących akcję ratowniczą.

Z żółtego telefonu alarmowego należy skorzystać także w przypadkach nietypowego działania urządzeń na stacji metra czy pęknięcia ścian. Należy też odsunąć się od miejsca potencjalnego zagrożenia, a następnie stosować się do poleceń pracowników metra.

Podejrzenie zamachu

Maszynistę, dyżurnego stacji lub wartownika Służby Ochrony Metra należy informować także o nietypowo zachowujących się osobach oraz pozostawionych bez opieki paczkach, torbach, plecakach czy innych rzeczach wskazujących na ryzyko zamachu terrorystycznego. Do przedmiotów takich nie należy się zbliżać, ani ich dotykać, a oddalić od nich na bezpieczną odległość.

Z żółtego telefonu należy skorzystać także w sytuacji niekontrolowanego wycieku wody, w tym także, gdy napływa ona na stację z zewnątrz.

Pomóż innym

Osoba, która zauważy, że inny pasażer zasłabł, powinna poinformować o tym pracowników metra i udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy. Z poszkodowanym należy zostać aż do przybycia służb medycznych lub pracowników metra.

Każdy, kto zobaczy upadek innej osoby na torowisko, przede wszystkim sam nie powinien narażać się na zagrożenie utraty życia i zdrowia. Metro Warszawskie zaleca w takiej sytuacji jak najszybsze powiadomienie pracowników podziemnej kolejki.

"Jeśli chcesz inaczej pomóc poszkodowanemu, udaj się w kierunku końca peronu, z którego będzie nadjeżdżał pociąg. Z odległości około 2 m od końca peronu spróbuj zwrócić uwagę maszynisty nadjeżdżającego pociągu wykonując koliste ruchy ręką. W miarę możliwości trzymaj w ręku źródło światła lub jaskrawy przedmiot (np. telefon komórkowy). Uważaj, aby trzymać się w bezpiecznej odległości od krawędzi peronu" - brzmi instrukcja.

Świadek upadku innego pasażera między pociąg a peron stacji powinien stanąć w rozkroku między peronem a pociągiem i uniemożliwić w ten sposób zamknięcie drzwi i odjazd pociągu.

Osoba, której na torowisko spadnie jakiś przedmiot, w żadnym wypadku nie powinien na nie schodzić. Lepszym rozwiązaniem będzie poinformowanie o fakcie pracowników metra i poczekanie na ich interwencję.

Jeśli dzwonisz na numer alarmowy...

Metro wskazało też, jak należy korzystać z numerów alarmowych. Po uzyskaniu połączenia należy spokojnie i wyraźnie powiedzieć co się stało, czy są poszkodowani i jaki jest ich stan. Należy też poinformować o miejscu zdarzenia, podać swoje imię i nazwisko oraz numer telefonu, z którego podawana jest informacja lub lokalizację żółtego telefonu alarmowego. Nigdy nie należy kończyć rozmowy jako pierwszy.

>>> ZOBACZ CAŁĄ INSTRUKCJĘ WRAZ Z ILUSTRACJAMI <<<

Inspiro nadal nie jeżdżą

W listopadzie ub.r. doszło do awarii w pociągu metra typu Inspiro. Według relacji świadków, oprócz dymu w pociągu było też widać iskry. Według cytowanych przez media podróżnych, w składzie doszło do paniki, a część pasażerów - po awaryjnym otwarciu drzwi - zeszła do tunelu.

Powołana do zbadania okoliczności tego zdarzenia komisja Metra Warszawskiego nie zakończyła jeszcze prac; pociągi Inspiro zostały czasowo wycofane z użytku.

 

PAP//mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • do MSG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.02.2014 15:08 ~do MSG

    Odnosnie co do wymiany maszynistów na stacji Politechnika to wynika to ze specyfikacji pracy,przerw,sytuacji ruchowej na lini oraz rozkładu jazdy i konkretnych obiegów,więc skargi do zarządu MW a nie tu.Co do postojów w tunelach to wynika to z tzw sytuacji ruchowej,postojów jest duzo i bedzie wiecej jesli wprowadzi sie dodatkowe sklady co jest planowane i dziwne by bylo zeby maszynista co postój spowiadał sie przez mikrofon dlaczego pociąg stoi i jak długo(pomijam sytuacje awaryjne)a jak ktoś ma obawy poruszania się tym srodkiem transportu to zapraszamy "na góre"

  • MSG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.02.2014 11:31 ~MSG

    Na porządku dziennym jest wożenie obcych osób w kabienie. Jaką jednak maszynista ma pewność, że taka osoba nie użyje wobec niego broni. Powinno się pilnoać tego aby w kabinie przebywała jedna osoba. Również dość ryzykowne są wymiany maszynistów na stacji Politechnika. W każdej chwili ktoś może wejść do kabiny. Póki co jeżeli nie zostanie zwrócona uwaga na te kwesrie wszystkie te poradniki można sobie gdzieś włożyć.
    Ile też było sytuacji kiedy pociąg zatrzymywał się w tunelu i nie było żadnej informacji o tym dlaczego i na jak długo. A wywoływanych do odpowiedzi maszynista ignorował sygnały alarmowe.
    Dopóki ci ludzie nie przyłożą się bardziej do pracy to trudno będzie mówić o jakimkolwiek bezpieczeństwie.

  • Piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2014 14:36 ~Piotr

    Tomek ~Tomek

    Brawo po tylu latach funkcjonowania metra dopiero powstała instrukcja WOW !!!!!
    Ciekawe jak metro zostało dopuszczone do użytku publicznego bez tej bardzo ważnej instrukcji !!!
    W Polsce musi się coś stać aby ktoś się dopatrzył, że coś jest nie tak.
    Nikt nie dba o społeczeństwo liczy się tylko zysk z przejazdów a (bydło) niech daje sobie rade samo. Ciekawe czy ktoś wie jak się zachować w przypadku nalotu ??
    Czy ktoś wie gdzie są w Warszawie czynny schrony ??? I nie pisze to o tych z Sejmu bo oni jak szczury zawsze przeżyją.
    Udanego dnia :)


    A odpowiadając na pytanie o schrony:
    - właśnie o to chodzi, żeby nie wszyscy wiedzieli. Schronów dla wszystkich nie starczy.
    Jak zadasz sobie trud i sam się dowiesz gdzie są, to masz większe szanse przeżycia niż ci, którzy to zlekceważyli. I TO JEST POZYTYWNE, bo skoro nie mogą przeżyć wszyscy to przeżyją jednostki mądrzejsze i bardziej zapobiegawcze.

  • Piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2014 14:32 ~Piotr

    Tomek ~Tomek

    Brawo po tylu latach funkcjonowania metra dopiero powstała instrukcja WOW !!!!!



    A do załatwienia się też potrzebujesz instrukcji?

    W sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia należy kierować się zdrowym rozsądkiem, czyli najpierw chronić siebie. Jak sami jesteśmy bezpieczni próbujemy chronić innych a na końcu ratujemy mienie.

    Instrukcje i przepisy na każdą okoliczność pozbawiają ludzi zdrowego rozsądku i normalnych odruchów. Moim zdaniem takie bzdurne instrukcje nie są w ogóle potrzebne - nikt ich nie zna na pamięć, nikt też nie będzie ich czytać w wypadku zagrożenia. To tylko alibi dla urzędników...

  • Rodowita1986

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2014 14:10 Rodowita1986

    Wszyscy powinni przeczytać ''Metro 20133'' i każdy przeżyje :P :P :P

  • zabsurdem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2014 14:08 ~zabsurdem

    A to nie było....no tak wybory się zbliżają i skomlą żałosne politykiery....

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2014 08:59 ~Tomek

    Brawo po tylu latach funkcjonowania metra dopiero powstała instrukcja WOW !!!!!
    Ciekawe jak metro zostało dopuszczone do użytku publicznego bez tej bardzo ważnej instrukcji !!!
    W Polsce musi się coś stać aby ktoś się dopatrzył, że coś jest nie tak.
    Nikt nie dba o społeczeństwo liczy się tylko zysk z przejazdów a (bydło) niech daje sobie rade samo. Ciekawe czy ktoś wie jak się zachować w przypadku nalotu ??
    Czy ktoś wie gdzie są w Warszawie czynny schrony ??? I nie pisze to o tych z Sejmu bo oni jak szczury zawsze przeżyją.
    Udanego dnia :)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »