Informacje

05.03.2016 12:38 ważna inwestycja w stolicy

POW bez tunelu, estakady skrócone.
Szukają oszczędności kosztem przyrody

SERWISY:

Wiadukt zamiast tunelu i nasypy zamiast wiaduktów – tak może się zmienić projekt Południowej Obwodnicy Warszawy, przechodzącej przez Mazowiecki Park Krajobrazowy. Wykonawca szuka oszczędności - informuje Gazeta Stołeczna.

Przypomnijmy. Za projekt i budowę odcinka od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska - czyli ostatni odcinek POW - odpowiedzialna jest firma Warbud, z którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę w grudniu zeszłego roku.

Inwestycja realizowana jest w systemie "projektuj i buduj". Od podpisania umowy Warbud ma około rok na zaprojektowanie tego 7,5 kilometrowego odcinka, natomiast do 2020 roku ma czas na zakończenie prac budowlanych.

Wartość kontraktu wynosi 561,66 mln złotych, chociaż GDDKiA na ten fragment przeznaczyła 923,8 mln złotych.

Skrócą estakady?

Omawiany odcinek przechodzić będzie przez Wawer, Mazowiecki Park Krajobrazowy i w Majdanie łączyć się będzie z Wschodnią Obwodnicą Warszawy i autostradą A2.

To właśnie ochrona terenów leśnych spowodowała, że trasa ma przebiegać między innymi na długich, pięciometrowych estakadach, ogrodzonych ekranami akustycznymi, chociaż i tak, według decyzji środowiskowej wydanej w 2011 roku, budowa drogi spowoduje wycinkę około 60 ha lasu, a średni wiek wyciętych drzew to 60 lat.

Oszczędzono natomiast Jezioro Torfy przesuwając trasę na północ o 100 metrów.

Wszystkie zabiegi, by jak w najmniejszym stopniu ingerować w środowisko, mogą pójść na marne. Okazuje się, że Warbud planuje zmiany w projekcie. - Wygrali przetarg z niską ceną i teraz szukają oszczędności - mieli usłyszeć dziennikarze "Stołecznej" od źródła w stołecznym ratusza.

Co chce zrobić Warbud? Skrócić wiadukty, a w ich miejsce nawieźć ziemię na nasyp. - Byłoby to wielokrotnie tańsze rozwiązanie - twierdzi rozmówca gazety.

Oficjalna strona projektu wciąż informuje o budowie estakad.

Bez tunelu?

Zmiany w projekcie dotyczyć mają także węzła Patriotów. Linię kolejową koło stacji Warszawa - Miedzeszyn trasa miała przecinać w 250 metrowym tunelu. Jak informuje GS, Warbud planuje budowę wiaduktu z sześcioma pasami ruchu.

- Wiadukt w węźle Patriotów musiałby być istnym mastodontem. Inaczej nie ominie linii kolejowych na nasypie - skomentowała w rozmowie z gazetą Ewa Masy (PO), przewodnicząca Rady Warszawy, a kiedyś radna Wawra. Władze dzielnicy widziały nowy plan na węzeł Patriotów. - Warbud powinien przedstawić dodatkowe analizy, sprawdzić, jaki będzie hałas - komentuje w rozmowie z GS Łukasz Jeziorski (PO), burmistrz dzielnicy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie chciała komentować doniesień gazety. - Trwa projektowanie i jest za wcześnie żeby o czymkolwiek mówić - powiedział nam Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. - Według harmonogramu wykonawca ma czas do października 2016 roku, żeby przedstawić akceptowany projekt, w innym przypadku nie wywiążą się z umowy - dodaje.

A gdy przedstawił to, o czym pisze gazeta? - Jesteśmy na etapie, w którym wykonawca ma różne warianty. Ma wykonać to zgodnie z tym, co zatwierdzi inżynier kontraktu czyli nadzór budowy, który pracuje na zlecenie GDDKiA oraz kierownik projektu GDDKiA. Tutaj jest jasno określone, że muszą być zachowane wszelkie przepisy środowiskowe - odpowiada Krynicki.

Tunel, most i estakady

Ostatni fragment Południowej Obwodnicy Warszawy podzielono w sumie na trzy odcinki:

A - od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa wraz z tunelem pod Ursynowem zaprojektuje i wybuduje za 1,2 mld złotych włoska firma Astaldi.

>> Więcej o tym odcinku przeczytasz tutaj<<

Odcinek B – od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z budową mostu Południowego -projekt stworzy i wykona za 757,64 mln złotych konsorcjum tureckiej firmy Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Zaproponowana cena jest prawie 1 mld zł niższa od zakładanych kosztów budowy.

>>Więcej o tym odcinku przeczytasz tutaj<<

I omawiany odcinek C.

W ramach POW powstanie most Południowy:

su/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • J23

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.06.2016 15:39 ~J23

    Zatrzymać budowę POW! Natychmiast!

  • uczciwie pracujący

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.03.2016 09:00 ~uczciwie…


    asfd~asfd

    czyli znowu POwski przekręt??? KAsa poszła a wykonanie inne?>???
    no jak~no jak

    Co ci odbija z tym PO?

    To wina Tuska i całego PO. Plamy na Słońcu, szarańcza w Afryce, tornado w Teksasie i tsunami na Tajlandii - to też ich sprawa. A nasz święcie i absolutnie panujący PIS z pierwszym sekretarzem Jarosławem samozwańczą głową państwa jest kryształowy !!!
    Nasza szanowna władzo - nie zwalajcie już nic więcej na PO bo się ośmieszacie. PO już nic nie znaczy a sami wyciągacie widmo platformy z szafy bo jesteście nieudacznikami bez pomysłu !!! Budujecie swój "pozytywny" wizerunek na Tragedii Smoleńskiej, Kościele Katolickim i uczuciach Polaków, a co złe to nie Wy, tylko PO.
    Dajcie wszyscy spokój z tą skończoną platformą tylko weźcie sie do roboty.

  • Tough life

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2016 07:12 ~Tough life

    Gdyby GDDKiA wyraziła zgodę na te zmiany to byłaby żenada totalna. Z tego co pamiętam, gdy okazalo się jak niskie oferty zlozyli zwyciezcy tego przetargu, GDDKiA wszczęła jakąś procedurę analizy czy za te pieniądze realizacja jest wogole możliwa. No i chyba okazało się ze tak, skoro nie odwołali przetargu !

    W tym momencie jedyne słuszna odp Generalnej to : wykonawco, realizujesz to co ustalone albo rezygnujesz i placisz ogromne kary.

    Najwyżej na tym kontrakcie nie zarobią na bonusy dla prezesow

  • sfa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2016 18:32 ~sfa



    Staszek~Staszek

    To trąci oszustwem...
    Powinni unieważnić przetarg, a obecnemu "wygranemu" dać wilczy bilet na najbliższe 5 lat aby nie brał udziału w przetargach.

    stonka~stonka

    bo?
    Edek~Edek

    Bo była to, jak widać, nierealna oferta i zmiany nie są podyktowane wyższą koniecznością (np. brak kasy zleceniodawcy) tylko wyłącznie cwaniactwem wygranego.
    Robią jak zagwarantowali pierwotnie (dokładając z własnej kieszeni) albo papa.

    Warb.d nie dopłaci z własnej kieszeni. Po prostu nie zapłaci całości wynagrodzenia podwykonawcom. Warbud nigdy nie traci!!! o ile większy cwaniak się nie trafi :-)

  • najar

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2016 18:17 ~najar

    Polandia is a state of mind

  • Edek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2016 17:16 ~Edek


    Staszek~Staszek

    To trąci oszustwem...
    Powinni unieważnić przetarg, a obecnemu "wygranemu" dać wilczy bilet na najbliższe 5 lat aby nie brał udziału w przetargach.

    stonka~stonka

    bo?

    Bo była to, jak widać, nierealna oferta i zmiany nie są podyktowane wyższą koniecznością (np. brak kasy zleceniodawcy) tylko wyłącznie cwaniactwem wygranego.
    Robią jak zagwarantowali pierwotnie (dokładając z własnej kieszeni) albo papa.

  • Do warbudu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2016 17:00 ~Do warbudu

    A nie można zrobić skrzyżowania ulicy z torami. Samochody się będą zatrzymywać by przypuszczać pociągi. Ja mam taką propozycję dla warbudu. Będzie jeszcze taniej.

  • adaho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2016 16:29 ~adaho

    Ponoć GDDKiA odpowiedziała już Warbudowi w jedyny możliwy sposób na te żarty... Pytanie teraz, czy Warbud się wycofa już teraz (bo składając ofertę uwzględnili te "drobne modyfikacje" w projekcie, stąd niska cena), czy w trakcie budowy (bo nie będą mieli z czego dołożyć do interesu) - tak czy siak, oznacza to raczej opóźnienia w realizacji inwestycji...

  • ART

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2016 14:49 ~ART

    No i dobrze... Niech już robią.. Ile można czekać..

  • P43

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2016 14:43 ~P43

    Jest oczywiste, że rezygnacja z tunelu i zastąpienie go wiaduktem znacznie zwiększy poziom hałasu, co jest niedopuszczalne - mówimy przecież o centrum osiedla Miedzeszyn, dużym skupisku ludzi.

    To samo tyczy się wiaduktów na terenie MPK. Każdy z nas wie jak cenne są tereny MPK, jak wiele żyje tam zwierząt. Są to także bezcenne tereny rekreacyjne z których korzystają mieszkańcy Wawra i okolicznych dzielnic. Już na etapie konsultacji społecznych koncepcji GDDKIA pojawiło się bardzo wiele wątpliwości co do przebiegu trasy i czy zaproponowane wiadukty to nie "za mało". Rezygnacja z wiaduktów i zastąpienie ich nasypem jeszcze bardziej "przetnie" teren parku i ograniczy możliwość poruszania się po nim. Nie możemy pozwolić na tego typu zmiany tylko dlatego, że Warbud SA złożył dumpingową ofertę, a teraz próbuje ratować skórę kosztem mieszkańców i bezcennej przyrody !

    W środę, 16-go marca o godzinie 18.00 odbędzie się spotkanie z udziałem wykonawcy Warbud SA. (w szkole podstawowej nr. 216 przy ul. Wolnej 36/38.

    Bardzo proszę wszystkich mieszkańców o pojawienie się. Musimy pokazać, że tak istotne zmiany w projekcie trasy nie są nam obojętne. Jak znam życie, jeżeli nie pokażemy sprzeciwu, zrobią co będą chcieli..

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »