Informacje

27.09.2017 07:46 Szczegóły inwestycji

Poprawiają tunel w Falenicy.
Mniejsze ronda, obcięte wąsy

SERWISY:

Dowiedzieliśmy się, jak ma wyglądać tunel w Falenicy i jego okolica. Miasto wskazało wariant najmniej ingerujący w przestrzeń i chciałoby go jeszcze odchudzić. Wykreśliło drogi dojazdowe po jednej stronie torów i proponuje zmniejszenie rond.

Budowa ma związek z modernizacją linii kolejowej do Otwocka i dalej do Lublina. Kolejarze zamierzają zbudować trzeci, "szybki" tor, dlatego zabierają się za budowę bezkolizyjnych przejazdów: górą lub dołem.

Dla Falenicy PKP PLK zaproponowało trzy warianty tunelu. O tym, że ratusz przychyla się ku wersji najskromniejszej (numer trzy w galerii) pisaliśmy pod koniec sierpnia. Teraz jest to już oficjalne stanowisko, które Biuro Polityki Mobilności i Transportu przesłało do PKP PLK. Nie oznacza to jeszcze ostatecznej decyzji, bo ta należeć będzie do kolejowej spółki. Można się jednak spodziewać, że kolejarze nie będę robić problemu, bo – po pierwsze – wskazany wariant wydaje się najtańszy i najprostszy w realizacji; po drugie – na spotkaniu w urzędzie dzielnicy deklarowali: wybudujemy to, co zdecydujecie.

A miejscy urzędnicy, zgodnie z sugestią większości dzielnicowy radnych, zdecydowali, że potrzebny jest tunel o charakterze lokalnym. Mniejszy niż ten w sąsiednim Międzylesiu, po jednej jezdni w każdym kierunku.

Wschodnie wąsy zbędne

- Szukaliśmy rozwiązania, które będzie jak najmniej ingerowało w układ komunikacyjny. Dlatego tunel ma być ograniczony w przekroju do jednego pasa w każdym kierunku. Powodem, dla którego ograniczamy przepustowość jest to, że w pobliżu powstaną inne przeprawy o wiele bardziej przepustowe: tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy oraz wiadukt na Brucknera na granicy Józefowa i Wawra - powiedział nam Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. I dodał, że przejazd w Falenicy nie pełni dziś funkcji tranzytowej, w przeciwieństwie do tego w Międzylesiu, dlatego nie ma powodu, żeby był szerszy.

Skutkiem tego jest też wykreślenie z projektu dróg, które miały bezpośrednio połączyć tunel ze wschodnią nitką ulicy Patriotów. Jeden z takich wąsów zaczynałby się na wysokości domu handlowego Fala, drugi byłby nieco dalej – na przedłużeniu ulicy Podjazd. Oba wypadają. - Powiązania z ulicą główną zachęcałyby do przeprawy ruchu tranzytowego, czego chcieliśmy uniknąć - wyjaśnił Olszewski.

Aby skutecznie rozprowadzać ruch po tej stronie torów, miasto rekomenduje remont ulic Frenkla, Bartoszyckiej i Podkowy. Mają być takie, aby swobodnie poruszały się po nich miejskie autobusy.

"Niewolnicy" 521

W projekcie ostały się natomiast dwa inne dojazdy po drugiej stronie torów, choć - jak się dowiadujemy - w zarządzie miasta nie było w tej kwestii jednomyślności. Dwie dodatkowe drogi mogą zaburzyć dość kameralny charakter tej części dzielnicy i - wnioskując z map - wymuszają wycinkę drzew. Istotnym argumentem okazała się linia autobusowa, do której mieszkańcy Falenicy są niezwykle przywiązani (choć dubluje trasę SKM). - Tamtędy jeździ ważny dla Wawra autobus 521, który musi jakoś skręcić w prawo z Patriotów, aby dotrzeć do pętli. Stąd te wąsy – tłumaczył burmistrz dzielnicy Łukasz Jeziorski. - Inżynierowie z miasta zastanawiają się jeszcze nad zawężeniem wielkości rond, które były nieco przeszacowane przez projektantów PKP, ale to tylko kosmetyka - dodał.

Ronda mają powstać u wylotów tunelu: po stronie zachodniej - na przecięciu Derkaczy i Bysławskiej, na wschodzie - na skrzyżowaniu Walcowniczej i Bystrzyckiej. Miejskie Biuro Polityki Mobilności i Transportu wnioskuje też o trzecie - w miejscu, gdzie Bysławska łączy się z Patriotów.

Ratuszowi zależy także na dodatkowym tunelu pieszo-rowerowym na wysokości przyszłej kulturoteki. Uzyskanie tego może nie być łatwe, bo chodnik i ścieżka rowerowa przewidziane są w głównym tunelu. Przejście piesze na północnym krańcu peronów również ma zostać utrzymane.

Kolejarze zaproponowali trzy warianty inwestycji:

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 01:05 ~Nick

    Najpierw Rozwadowskiego, teraz kolejne przecznice Patriotów... Czy ktoś kumaty inżynieryjnie może wyjaśnić, dlaczego to kolei nie można wpuścić dwa--trzy metry poniżej poziomu gruntu? Pociągi mają mniejszy rozrzut wysokości; w obu tych miejscach jest już dość daleko od rzeki... Nachylenie torów na wyjeździe z rynny będzie za duże? Kanały burzowe są za płytko?

  • ratownik med

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.09.2017 14:02 ~ratownik med

    nowe osiedla węższe drogi~nowe osiedla węższe drogi

    Po jednym (zakorkowanym) pasie? No, to na karetkę lub straż, sobie poczekacie :)

    Najważniejsze jest by nie było pasa dzielącego jezdnie. W takich miejscach nie ma problemu przebijać się karetką, bo nigdy nie spotkałem się z sytuacją gdy korek był w dwie strony. Najgorzej jest gdy są te pasy dzielące jezdnie na które nawet karetką jeszcze bez pacjenta nie wjadę a korek jest niezależnie czy pasy są dwa czy trzy. No chyba że jest buspas albo pas rowerowy.

  • vtr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.09.2017 11:18 ~vtr


    kawior~kawior

    Byłem w ten weekend w sobotę na bazarze w Falenicy. Ceny jak w delikatesach, towary świeże, grzybki ładnie poukładane w skrzynkach. Tu jest teraz jak kiedyś bazar Polna w Centrum, tylko czarnego kawioru brak.
    tatuś~tatuś

    a kiedyś był,jak ruscy handlowali. teraz lepiej iść do fali niż na bazarku kupować. ceny te same,a panie z fali uprzejmiejsze

    A 90 handlarzy z bazaru w Falenicy i bazaru w Międzylesiu w swoje "polskie", "z własnego pola", "z ekologicznej uprawy" produkty zaopatruje się w hurtowni Jeronimo Martins w Wyszkowie czyli u właściciela Biedronki.

    A wy dalej myślcie że jecie lepiej i zdrowiej niż w "Biedrze".

  • tatuś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2017 23:59 ~tatuś

    kawior~kawior

    Byłem w ten weekend w sobotę na bazarze w Falenicy. Ceny jak w delikatesach, towary świeże, grzybki ładnie poukładane w skrzynkach. Tu jest teraz jak kiedyś bazar Polna w Centrum, tylko czarnego kawioru brak.

    a kiedyś był,jak ruscy handlowali. teraz lepiej iść do fali niż na bazarku kupować. ceny te same,a panie z fali uprzejmiejsze

  • tatuś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2017 23:57 ~tatuś

    a dlaczego tunelu nie wybudować na wysokości ochocza-olecka?

  • xabon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2017 16:37 ~xabon

    kubatkubat

    Rodzi się pytanie, po co tunel, skoro wszystko i tak idzie w kierunku utrudnienie tranzytu.


    Po to, że przejazd będzie musiał zostać zamknięty. Lepszy lokalny tunel czy zamknięty przejazd?

  • nowe osiedla węższe drogi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2017 12:57 ~nowe…

    Po jednym (zakorkowanym) pasie? No, to na karetkę lub straż, sobie poczekacie :)

  • goostav234

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2017 12:56 ~goostav234

    Co za idiotyzm trzeba zwiększać przepustowość zamiast wszystko ograniczać.

  • xyz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2017 10:23 ~xyz

    Czy ktoś z tych inteligentów zmierzył jaki ruch się tam przetacza, po obu stronach ulicy Patriotów i przez tory? Mieszkańcy okolicznych zabudowań dopiero poczują zapach z rur wydechowych. Tu właśnie kluczowa jest przepustowość tego rozwiązania inaczej będą tam ciągłe korki i smród.

  • kawior

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.09.2017 10:18 ~kawior

    Byłem w ten weekend w sobotę na bazarze w Falenicy. Ceny jak w delikatesach, towary świeże, grzybki ładnie poukładane w skrzynkach. Tu jest teraz jak kiedyś bazar Polna w Centrum, tylko czarnego kawioru brak.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Ustawili słupki na środku chodnika

Ustawili słupki na środku chodnika

Dzielnica chciała pozbyć się zaparkowanych na chodnikach samochodów, tymczasem pozbyła się z niego... pieszych. A przynajmniej poważnie utrudniła życie tym z... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »