Informacje

25.11.2013 08:40 powstał plan ochrony powietrza

Ponad 1,4 mln warszawiaków oddycha toksynami. Najgorzej w centrum

SERWISY:

Stężenie pyłu PM10 i dwutlenku azotu, toksycznych i rakotwórczych substancji znacznie przekracza normy - alarmuje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Urząd marszałkowski zlecił przygotowanie Planu Ochrony Powietrza, który w poniedziałek mają uchwalić radni sejmiku. Abyśmy mogli znów oddychać pełną piersią, zmiany powinny dotyczyć wielu sfer naszego życia.

Przekroczenie dopuszczalnych stężeń pyłu PM10 i dwutlenku azotu obejmuje praktycznie wszystkie dzielnice Warszawy. - Są to substancje, które negatywnie wpływają na nasze zdrowie – mówi Tomasz Klech z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Jak czytamy w raporcie przygotowanym przez WIOŚ i urząd marszałkowski, takie powietrze wdycha ponad 1 mln 400 tysięcy mieszkańców stolicy. - Najgorzej jest w centrum miasta – zauważa inspektor WIOŚ.

Dzienna norma pyłu to 50 nanogramów na metr sześcienny. W ciągu roku poziom ten może być przekroczony 35 razy. Tymczasem w ubiegłym roku przekroczono go aż 101 razy.

Dodatkowo z pyłu zawieszonego uwalania się rakotwórczy benzoapiren. Norma to analogram na metr sześcienny. W Warszawie mamy trzykrotne, a w Otwocku ośmiokrotne przekroczenie.

Największym problemem samochody

Według inspektorów ochrony środowiska winowajcą wysokich stężeń groźnych substancji nie jest przemysł. - Największym źródłem zanieczyszczeń jest komunikacja samochodowa. Emisja spalin, ścieranie opon, klocków hamulcowych i jezdni. Innym źródłem jest ogrzewanie domów. Bardzo często ogrzewamy węglem, drewnem i niestety odpadami – tłumaczy Klech.

O ile zakłady przemysłowe muszą spełniać szereg wymogów dotyczących ograniczania emisji pyłów, są wyposażone w odpowiednie instalacje do redukcji zanieczyszczeń, o tyle domy mieszkalne nie są zobowiązane żadnymi normami.

Poza tym zakłady przemysłowe czy elektrociepłownie wyposażone są w wysokie kominy, przez które dym trafia do górnych warstw powietrza, co wpływa na powstanie niższych stężeń substancji w powietrzu. - Efekty spalania w domowych piecach wydostają się natomiast zaledwie metr ponad dach, co powoduje nagromadzenie się rakotwórczych pyłów ponad zabudową i uniemożliwia wymianę powietrza - informują inspektorzy.

TAK WYGLĄDAJĄ PRZEKROCZENIA W POSZCZEGÓLNYCH DZIELNICACH. SPRAWDŹ MAPKI (dane za 2012 rok):

To wdychamy

Eksperci w rozmowie z nami tłumaczą, że pył zawieszony PM10 jest mieszaniną bardzo drobnych cząsteczek stałych i ciekłych. Ich średnica jest jeszcze mniejsza niż średnica włosa. Dlatego bardzo szybko i łatwo przedostają się do naszego organizmu. Osiadają w górnych i dolnych drogach oddechowych, przedostają się do krwi. Pył zawiera metale ciężkie i benzoapiren. Ten ostatni węglowodór to substancja rakotwórcza.

Równie groźny jest dwutlenek azotu. Obniża odporność organizmu na infekcje bakteryjne, działa drażniąco na oczy i drogi oddechowe. Powoduje choroby alergiczne.

Umiera nawet 14 tysięcy osób

Piotr Dąbrowiecki, jeden z lekarzy Wojskowego Instytutu Medycznego wspólnie z ekspertami Politechniki Warszawskiej przeprowadził badania mieszkańców najbardziej obciążonych komunikacyjnie arterii.

- Badania udowodniły, że osoby, które mieszkają do stu metrów od głównej arterii komunikacyjnej chorują częściej na astmę oskrzelową czy chorobę płuc. Pięciokrotnie częściej są też narażone na nadciśnienie tętnicze czy nawet zawał mięśnia sercowego i udaru mózgu – nie pozostawia złudzeń.

Ile dokładnie mieszkańców stolicy mogło zachorować przez toksyczne substancje?

Takie statystyki nie są prowadzone. Dąbrowiecki przytacza jedynie dane ogólne sporządzone przez Światową Organizację Zdrowia. Eksperci wzięli pod lupę ponad tysiąc miast w 91 krajach. - Okazało się, że średnio na milion mieszkańców dużej aglomeracji miejskiej, około 14 tysięcy ludzi umiera z powodu wdychania cząsteczek stałych. Czyli tego, co generuje w dużej mierze ruch samochodowy – wyjaśnia lekarz WIM.

Lekarz o objawach chorób:

Plan dla Mazowsza: długotrwały i kosztowny

WIOŚ twierdzi, że wzrost stężenia pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu zmusił do opracowania Planu Ochrony Powietrza. Uwzględnia on całe Mazowsze. W poniedziałek nad jego przyjęciem mają głosować radni sejmiku.

Głównym celem planu jest jak największe obniżenie stężeń zanieczyszczenia powietrza. Niestety, to długotrwały proces. Poszczególne działania rozciągają się na 10 lat. Dodatkowo wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi. Władze województwa, które jest w złej sytuacji finansowej, będą się starać o fundusze unijne.

Żebyśmy mogli oddychać czystszym powietrzem, dużo powinno się zmienić - od dróg po nasze domy:

- Konieczne są zarówno inwestycje infrastrukturalne, wyprowadzające ruch z miast, jak i wsparcie dla innowacyjnych, ekologicznych rozwiązań przy ogrzewaniu domów. Wiele samorządów już pozyskało środki unijne na takie działania. Pozostałe powinny ubiegać się o nie w kolejnej perspektywie finansowej. Według unijnych wytycznych na ten cel przeznaczymy 20 procent środków – podkreśla Adam Struzik, marszałek Mazowsza.

Jak dodaje, z analiz wynika, że stężenie pyłów w miastach może zostać ograniczone dopiero poprzez rozbudowę obwodnic oraz tworzenie stref z zakazem ruchu samochodów. W planowanych działaniach uwzględnia się również kierowanie ruchu tranzytowego z ominięciem miast lub ich punktów centralnych, wprowadzanie systemów park & ride, tworzenie ścieżek rowerowych czy wprowadzenie ograniczenia prędkości na drogach o pylącej nawierzchni.

Bartłomiej Frymus – b.frymus@tvn.pl / par//mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • WTF

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.12.2013 11:46 ~WTF





    JMS~JMS

    Jeszcze więcej dymiących dieseli, autobusów i tranzytów wpuszczać do miasta to na 100% będzie czystsze powietrze. Po prostu zakazać wjazdu i poruszania się po mieście wszystkiemu, co nie spełnia minimum normy Euro4 a najlepiej Euro5
    Marcin~Marcin

    Powypieprzać wszystkie samochody spalinowe, elektryczne niech kosztują po 10 tys. PLN i wtedy i cena przejechanego będzie o wiele mniejsza, ja sam chętnie bym się wtedy przesiadł z tego zatłoczonego autobusu i nie stał na mrozie na przystanku tylko wsiadał sobie w malutki elektryczny samochodzik nikogo nie trując i był szybciej w domku i cieszył się rodzinką.
    dfg~dfg


    A gdzie proponujesz usytuować wysypisko zużytych akumulatorów?
    Nice~Nice


    Brawo!!! Logiczne i racjonalne myślenie przede wszystkim.
    Pawel~Pawel

    Ja również popieram logiczne myślenie i wniosek eksperta co tu się wypowiedział w sprawie ceny "10 tys. PLN" za samochody elektryczne. Brawo. Brawo. Aplauz. Brawo na stojąco!


    Dzieci, wróćcie do szkoły. Z czego się produkuje energię elektryczną w Polsce?

  • Nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.11.2013 09:12 ~Nick

    tram~tram

    A może czas najwyższy pomyśleć wreszcie całkiem serio o znacznej robudowie linii tramwajowych? Wilanów, Białołęka, Ząbki itp. itd. Tysiące samochodów pozostanie na parkingach i w garażach każdego ranka, gdy ludzie w przyzwoity sposób będą mogli dostać się do pracy komunikacją zbiorową.
    Pieniędzy przeznaczonych na budowę centralnego odcinka drugiej linii metra wystarczyłoby na wiele kilometrów tras tramwajowych, nawet do peryferyjnych dzielnic. Dojazd by się znacznie poprawił, korki zmniejszyły i my moglibyśmy złapać oddech.


    Pozytywny pomysł, ale po co na Białołękę? Pozostawmy tamte wioski w spokoju, pośród lasów, łąk i pastwisk.

  • Bufetowa HGW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.11.2013 06:16 ~Bufetowa HGW

    najbardziej toksyczne wyziewy z samego ratusza przy placu bankowym

  • prog

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2013 22:23 ~prog

    Weźcie tyłki przesadzcie do komunkiacji miejskiej i będzie mniej PM10 itp. Kierowcy samochodów miejcie poczucie że trujecie nas mieszkańców. A szczególnie ci którzy jeżdzą sami.

  • Pawel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2013 14:54 ~Pawel




    JMS~JMS

    Jeszcze więcej dymiących dieseli, autobusów i tranzytów wpuszczać do miasta to na 100% będzie czystsze powietrze. Po prostu zakazać wjazdu i poruszania się po mieście wszystkiemu, co nie spełnia minimum normy Euro4 a najlepiej Euro5
    Marcin~Marcin

    Powypieprzać wszystkie samochody spalinowe, elektryczne niech kosztują po 10 tys. PLN i wtedy i cena przejechanego będzie o wiele mniejsza, ja sam chętnie bym się wtedy przesiadł z tego zatłoczonego autobusu i nie stał na mrozie na przystanku tylko wsiadał sobie w malutki elektryczny samochodzik nikogo nie trując i był szybciej w domku i cieszył się rodzinką.
    dfg~dfg


    A gdzie proponujesz usytuować wysypisko zużytych akumulatorów?
    Nice~Nice


    Brawo!!! Logiczne i racjonalne myślenie przede wszystkim.

    Ja również popieram logiczne myślenie i wniosek eksperta co tu się wypowiedział w sprawie ceny "10 tys. PLN" za samochody elektryczne. Brawo. Brawo. Aplauz. Brawo na stojąco!

  • Rafał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2013 14:31 ~Rafał

    Popatrzmy jak to zrobił Berlin. Naklejki dla samochodów - szczególnie diesli bez DFP. Natomiast nowoczesne małe samochody benzynowe o pojemności silnika do max 1.6l i od normy EURO5 oraz stare strucle zasilane LPG powinny mieć tańsze parkowanie i darmowe naklejki. Stare diesle bez filtrów, powinny mieć dodatkowe opłaty za parkowanie. Autobusy muszą mieć DFP czy FAPa, samochody ciężarowe wyłacznie z FAPem.. taka polityka i za 5 lat powietrze będzie czystsze.

  • Rafał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2013 14:27 ~Rafał

    Kto Wam naopowiadał że elektryczny samochód nie truje? Truje jeszcze bardziej niż spalinowy. Różnica polega na tym że samochód truje w mieście i to oczywiście jest niekorzystne a elektryczny truje o wiele bardziej przez komin elektrowni węglowej gdzieś w Bełchatowie czy Kozienicach...

  • Marcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2013 13:44 ~Marcin

    [cytat_1739498]



    JMS~JMS

    Jeszcze więcej dymiących dieseli, autobusów i tranzytów wpuszczać do miasta to na 100% będzie czystsze powietrze. Po prostu zakazać wjazdu i poruszania się po mieście wszystkiemu, co nie spełnia minimum normy Euro4 a najlepiej Euro5
    Marcin~Marcin

    Powypieprzać wszystkie samochody spalinowe, elektryczne niech kosztują po 10 tys. PLN i wtedy i cena przejechanego będzie o wiele mniejsza, ja sam chętnie bym się wtedy przesiadł z tego zatłoczonego autobusu i nie stał na mrozie na przystanku tylko wsiadał sobie w malutki elektryczny samochodzik nikogo nie trując i był szybciej w domku i cieszył się rodzinką.
    dfg~dfg


    A gdzie proponujesz usytuować wysypisko zużytych akumulatorów?


    Proszę wymyśleć nową technologię odzyskiwania zużytych akumulatorów.

  • Nice

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2013 13:24 ~Nice



    JMS~JMS

    Jeszcze więcej dymiących dieseli, autobusów i tranzytów wpuszczać do miasta to na 100% będzie czystsze powietrze. Po prostu zakazać wjazdu i poruszania się po mieście wszystkiemu, co nie spełnia minimum normy Euro4 a najlepiej Euro5
    Marcin~Marcin

    Powypieprzać wszystkie samochody spalinowe, elektryczne niech kosztują po 10 tys. PLN i wtedy i cena przejechanego będzie o wiele mniejsza, ja sam chętnie bym się wtedy przesiadł z tego zatłoczonego autobusu i nie stał na mrozie na przystanku tylko wsiadał sobie w malutki elektryczny samochodzik nikogo nie trując i był szybciej w domku i cieszył się rodzinką.
    dfg~dfg


    A gdzie proponujesz usytuować wysypisko zużytych akumulatorów?


    Brawo!!! Logiczne i racjonalne myślenie przede wszystkim.

  • inżynier

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2013 13:18 ~inżynier

    "Dzienna norma pyłu to 50 nanogramów na metr sześcienny. W ciągu roku poziom ten może być przekroczony 35 razy"

    -> dzienna norma dla pyłu PM10 (bo o tej zapewne mowa w tekście) to 50 MIKROgramów/m3


    "Dodatkowo z pyłu zawieszonego uwalania się rakotwórczy benzoapiren. Norma to analogram na metr sześcienny."

    -> dzienna norma dla benzo(a)pirenu to 5 NANOgramów/m3 (nie istnieje taki przedrostek jak "analo")

    z pozdrowieniami

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »