Informacje

21.03.2019 06:43 pewny tylko garaż przy chłodnej

Podziemny impas parkingowy. Jeden program się przeciąga, drugi upadł

SERWISY:

Firmy nie kwapią się do budowy podziemnych parkingów w ramach partnerstwa prywatno- publicznego. Ratusz zapewnia, że jest "na finale tej procedury" związanej z odkładaną od lat inwestycją, ale konkretów wciąż brak. W gruzach legł natomiast program budowy garaży pod boiskami szkolnymi. Z 10 planowanych lokalizacji aktualna jest tylko jedna. Jak tłumaczą urzędnicy, to skutek "oporu społecznego".

Podziemne parkingi pod głównymi placami to jedna z największych porażek 12-letniej prezydentury Hanny Gronkiewicz-Waltz. Idąc do ratusza była prezydent obiecywała utworzenie kilkunastu parkingów pod najważniejszymi placami. Z czasem lista potencjalnych lokalizacji kurczyła się. W tym samym tempie ubywało też firm zainteresowanych współpracą - przedsiębiorcy nie wierzyli w opłacalność inwestycji.

Ale ratusz zapewnia, że pomysł nie został ostatecznie pogrzebany.

Dwa place, trzy firmy

Oficjalnie w grze pozostały tylko dwie lokalizacje i trzy firmy. - W postępowaniu o zawarcie umowy koncesji na parkingi podziemne przy placu Powstańców Warszawy i placu Wilsona zostały zakończone negocjacje i rozesłano zaproszenia do składania ofert. Zaproszenia trafiły do trzech firm, z którymi prowadzone były negocjacje. Termin składania ofert upływa 1 marca 2019 roku - informował nas w lutym Tomasz Demiańczuk z biura prasowego ratusza i dodawał, że chodzi: IMMO PARK Warszawa, Kronia i Strabag Drogi Wojewódzkie.

Kilka dni temu o efekty postępowania zapytaliśmy wiceprezydenta stolicy Roberta Soszyńskiego.

- Wszystko wskazuje na to, że będziemy musieli jeszcze o kilka tygodni odłożyć ostateczną decyzję. Na przełomie marca i kwietnia będziemy wiedzieli, czy w programie PPP uda nam się uruchomić te dwa projekty, o których rozmawiamy od dłuższego czasu, czyli plac Powstańców Warszawy i plac Wilsona. Jesteśmy na finale tej procedury - powiedział nam Soszyński. Wyraził nadzieję, że ostateczne oferty wpłyną do ratusz wiosną.

Zapewnił przy tym, że "projekt jest żywy". - Na pewno nie zrezygnujemy z podziemnych parkingów, bo uważamy, że są potrzebne - oświadczył. Przyznał jednocześnie, że "formuła PPP jest w Polsce na tyle nieprzećwiczona", że urzędnicy muszą "sami się z nią bliżej oswoić".

Największe nadzieje ratusz wiąże z lokalizacja pod placem Powstańców Warszawy. W radiu ZET Rafał Trzaskowski oświadczył wręcz (i to dwukrotnie), że parking jest już budowany. Ale robotników próżno tam szukać, przecież nie ma nawet projektu czy pozwolenia na budowę. Biorąc pod uwagę długotrwałość procedur to scenariusz, w którym pierwsza łopata zostanie wbita w 2020 roku należy uznać za bardzo optymistyczny.

Nieco "prostsza" wydaje się druga ze wskazanych lokalizacji - plac Wilsona. Przestrzeń między stacją metra a placem czeka od lat, wymaga głównie dobudowania wjazdów i wyjazdów.

Bez odrębnej jednostki

Sceptyczny pozostaje Jacek Wojciechowicz, były wiceprezydent stolicy, któremu nie udało się wybudować żadnego parkingu podziemnego w ramach PPP.

- Realia okazały się zbyt trudne dla takich inwestycji. Mówiąc wprost: zbyt niskie ceny parkowania na górze zabijałyby biznes na dole. Prywatni inwestorzy postawili zbyt twarde warunki, na przykład że wszystkie miejsca naziemne w promieniu 400-500 metrów muszą zostać zlikwidowane, co niekoniecznie byłoby zgodne z interesem mieszkańców. Jeśli prezydent Trzaskowski chciałby realizować parkingi w ramach PPP, musi mieć świadomość, że będzie się to wiązało z koniecznością podniesienia opłat za parkowanie w płatnej strefie - tłumaczy.

Wojciechowicz wspomina, że w pewnym momencie doszedł do wniosku, że miasto musi samo przeprowadzić inwestycję. Zaproponował powołanie miejskiej jednostki, która by za nią odpowiadała.

- Należało wyposażyć ją w jakiś majątek, na przykład nieruchomości, aby pod ich zastaw mogła wziąć kredyt na przeprowadzenie inwestycji. Taka miejska spółka nie musiałaby zarabiać, wystarczyłoby, gdyby wychodziła na zero. To by pozwoliło łatwiej pogodzić logikę podziemnych parkingów z wygodą mieszkańców. Zespół koordynujący zaakceptował takie rozwiązanie, ale gdy odszedłem z ratusza, pomysł zarzucono - przypomina.

Beata Wiśniewska z biura prasowego urzędu miasta potwierdza, że koncepcja Wojciechowicza jest nieaktualna. - Po szczegółowym przeanalizowaniu wstępnej koncepcji władze miasta nie zdecydowały się jednak na powołanie odrębnej jednostki, która miałaby realizować zadania, między innymi ze względu na istotne wątpliwości prawne i finansowe - wyjaśnia.

Opór mieszkańców

A że konsekwencja nie jest najmocniejszą stroną warszawskich urzędników widać także po drugim programie parkingowym. Firmowała go Renata Kaznowska, która pod koniec prezydentury Hanny Gronkiewicz-Waltz odpowiadała za drogownictwo (w "drużynie" Rafała Trzaskowskiego za tę działkę odpowiada Robert Soszyński). Wiceprezydent Kaznowska ogłosiła w 2017 roku budowę 10 garaży schowanych pod boiskami szkolnymi za ponad 200 milionów złotych. Od samego początku nie brakowało krytyków, którzy zwracali uwagę na minusy: konieczność instalowania wyrzutni spalin przy boiskach, generowanie większego ruchu aut wokół szkół czy problem z organizacją zajęć na czas budowy.

Ratusz się nie zrażał. Na pierwszy ogień poszły trzy lokalizacje: przy Chłodnej (Wola), Spiskiej (Ochota) i Orzyckiej (Mokotów, ten miał być na powierzchni).

- Będziemy budować jeden, przy Chłodnej. W październiku 2018 roku ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie projektu. Został on rozstrzygnięty, aktualnie trwa przygotowanie projektu budowlanego, którą wykonuje firma Artinex - informuje nas Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. Dodaje, że jeszcze w tym roku planowane jest pozyskanie decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę oraz ogłoszenie przetargu na budowę. Dopytujemy o dwie pozostałe lokalizacje. - Zostały odrzucone ze względu na opór społeczny, który ujawnił się podczas konsultacji - odpowiada Kunert.

Wnioski z konsultacji były miażdżące. W przypadku Spiskiej w raporcie czytamy o "zdecydowanym, niemalże całkowitym sprzeciwie lokalnej społeczności wobec zamiaru budowy parkingu podziemnego". Orzycka również spotkała się z "negatywnym nastawieniem lokalnej społeczności do koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego oraz bardzo emocjonalnymi argumentami przeciwników tej budowy".

Po negatywnych rekomendacjach urzędnicy najwyraźniej stracili serce do całego programu. W przypadku kolejnych siedmiu lokalizacji z pierwotnego katalogu nie odbędą się nawet konsultacje społeczne. - Inne lokalizacje nie są analizowane - nie pozostawia wątpliwości Tomasz Kunert.

- Parkingi mają sens jeśli będą służyły mieszkańcom, nie zamierzamy robić czegokolwiek wbrew mieszkańcom. Dwie propozycje spotkały się z konkretnym sprzeciwem, tylko Chłodna została przyjęta ciepło - potwierdza wiceprezydent Soszyński. Gdy pytamy wprost, czy koncepcja Kaznowskiej została skasowana, starannie dobiera słowa: - Wolałbym powiedzieć, że jest w hibernacji.

Będą nowe Park and Ride

Tymczasem Zarząd Transportu Miejskiego zamierza skupić się na budowie parkingów Park & Ride. W 2019 roku ogłosi przetarg na budowę postoju przy stacji PKP Żerań na co najmniej 220 miejsc dla samochodów i 110 dla rowerów. W tegorocznych planach jest także przetarg na projekt i budowę parkingu P&R Jeziorki PKP. Jak informuje ZTM, prace projektowe powinny zakończyć się w połowie 2020 roku, a budowa - na przełomie 2020 i 2021. Powstaną miejsca dla ok. 130 samochodów i 30 rowerów.

Tak wystartował program budowy małych parkingów podziemnych:

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • lekarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 14:10 ~lekarz


    EwaLipka~EwaLipka

    Kraść działki i kamienice PO potrafi, ale zrobienie czegoś dla innych to już za dużo dla nich...

    Prędzej zlikwidują kolejne parkingi i zwężą ulice nic zrobią nowy parking.

    Postuluje zamknięcie całego Śródmieścia i przekształcenie ulic w deptaki.
    kierowca~kierowca

    Nie, lepiej poszerzać drogi żeby suweren miał się gdzie rozpędzać swoim szrotem zakupionym z 500 plus i jeszcze więcej (oczywiście darmowych) parkingów dla tegoż szrotu, bo gołodupiec kupił fure i myśli, że wszystko mu sie należy, tylko placić nie ma komu...

    Ależ zazdrość cię zżera :)
    nie zapominaj tylko brać pigułek które ci przepisałem a wszytko będzie dobrze.

  • lekarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 14:08 ~lekarz


    litości~litości

    Jakoś dziennym trafem, ratusz potrafi ignorować "opór społeczny", gdy mafia z ratusza zamienia chodniki na DDRy i zwęża jezdnię.
    Czyżby to był ciąg dalszy preferowania mniejszości, kosztem mieszkańców?
    lekarz~lekarz

    Opór społeczny właśnie widzicie w postaci rosnącej ilości blokad na kołach nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów, ilości słupków czy progów zwalniających.
    Czas wreszcie pojąć, że czasy się zmieniają a wraz z nimi zmienia przyzwolenie społeczne na samochodowe patologie, tak jak na seksualne patologie księży.


    Teraz są nowe czasy więc czas na nowe patologie, rowerzystów i seksualne patologie muzułmanów.

  • lekarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 16:56 ~lekarz

    litości~litości

    Jakoś dziennym trafem, ratusz potrafi ignorować "opór społeczny", gdy mafia z ratusza zamienia chodniki na DDRy i zwęża jezdnię.
    Czyżby to był ciąg dalszy preferowania mniejszości, kosztem mieszkańców?

    Opór społeczny właśnie widzicie w postaci rosnącej ilości blokad na kołach nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów, ilości słupków czy progów zwalniających.
    Czas wreszcie pojąć, że czasy się zmieniają a wraz z nimi zmienia przyzwolenie społeczne na samochodowe patologie, tak jak na seksualne patologie księży.

  • kierowca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 16:51 ~kierowca

    EwaLipka~EwaLipka

    Kraść działki i kamienice PO potrafi, ale zrobienie czegoś dla innych to już za dużo dla nich...

    Prędzej zlikwidują kolejne parkingi i zwężą ulice nic zrobią nowy parking.

    Postuluje zamknięcie całego Śródmieścia i przekształcenie ulic w deptaki.

    Nie, lepiej poszerzać drogi żeby suweren miał się gdzie rozpędzać swoim szrotem zakupionym z 500 plus i jeszcze więcej (oczywiście darmowych) parkingów dla tegoż szrotu, bo gołodupiec kupił fure i myśli, że wszystko mu sie należy, tylko placić nie ma komu...

  • luter

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 16:22 ~luter

    To się nie liczy, to drobnostka. Podstawa to LGBT+!

  • lkjhg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 16:06 ~lkjhg


    lkjjhg~lkjjhg

    Podziemne parkingi mają sens tylko w formule: pod budynkiem dla lokatorów, pod biurowcem dla pracowników itp. Podziemne parkingi publiczne są bez sensu - koszt jednego miejsca jest astronomiczny, a liczba miejsc wobec liczby aut w ruchu jest żadna.
    Daga~Daga


    Mają też sens na końcach metra, na przedmieściach, żeby przyjezdni nie pakowali się samochodem codziennie do miasta, tylko zostawiali auto na obrzeżach. I to jest rozwiązanie nie tylko dla nich, tylko przede wszystkim dla mieszkańców i pieszych. I warto to zrobić, nawet gdyby ten parking miał być za darmo. Ew. można wpuszczać auta, ale tylko mieszkańców i osoby niepełnosprawne z powodu narządu ruchu.

    Na końcach metra parkingi PODZIEMNE? Chyba piętrowe wystarczą...

  • Twój stary

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 15:41 ~Twój stary



    twoja stara~twoja stara

    A kiedy rozbudowa P+R na Młocinach? O godz. 7.30 już nie ma miejsc. A zamiast nowego P+R funduje się nam galerię handlowa, przez którą parkowanie będzie jeszcze trudniejsze, a pokonanie ronda zajmie nie 5 minut jak teraz, tylko pewno z 15 minut.
    twoj_satry~twoj_satry


    Zafunduj sobie sam.

    równość~równość

    Tak jak rowerzyści fundują sobie DDRY!




    Tak jak rowerzyści płacący podatki w Warszawie. To z nich w mieście powstają ulice, chodniki i DDRy.
    Zresztą co mają rowerzyści do parkowania na cudzy koszt? Masz jakiś kompleks rowerzystów??? Wszystkie niepowodzenia też są ich winą?

  • równość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 14:18 ~równość


    twoja stara~twoja stara

    A kiedy rozbudowa P+R na Młocinach? O godz. 7.30 już nie ma miejsc. A zamiast nowego P+R funduje się nam galerię handlowa, przez którą parkowanie będzie jeszcze trudniejsze, a pokonanie ronda zajmie nie 5 minut jak teraz, tylko pewno z 15 minut.
    twoj_satry~twoj_satry


    Zafunduj sobie sam.


    Tak jak rowerzyści fundują sobie DDRY!

  • ekonomia prywatna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 14:17 ~ekonomia prywatna

    Daga~Daga

    "Realia okazały się zbyt trudne dla takich inwestycji. Mówiąc wprost: zbyt niskie ceny parkowania na górze zabijałyby biznes na dole".

    Przecież to bzdura jest! Te parkingi nie są po to, żeby miasto się dorabiało, tylko po to, żeby rozwiązać palący problem!

    I zróbcie wreszcie ten parking na Młocinach, bo nie ma gdzie samochodu zostawiać, jadąc do pracy!

    A jakie są opłaty za przejazd DDRem, że "miastu" opłaca się je wszędzie wciskać i zamieniać na nie chodniki i jezdnie?

  • litości

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 14:15 ~litości


    lkjjhg~lkjjhg

    Podziemne parkingi mają sens tylko w formule: pod budynkiem dla lokatorów, pod biurowcem dla pracowników itp. Podziemne parkingi publiczne są bez sensu - koszt jednego miejsca jest astronomiczny, a liczba miejsc wobec liczby aut w ruchu jest żadna.
    Daga~Daga


    Mają też sens na końcach metra, na przedmieściach, żeby przyjezdni nie pakowali się samochodem codziennie do miasta, tylko zostawiali auto na obrzeżach. I to jest rozwiązanie nie tylko dla nich, tylko przede wszystkim dla mieszkańców i pieszych. I warto to zrobić, nawet gdyby ten parking miał być za darmo. Ew. można wpuszczać auta, ale tylko mieszkańców i osoby niepełnosprawne z powodu narządu ruchu.

    Masz rację, żadnych gości, lekarzy, rehabilitantów, dostawców, hydraulików, elektryków, ...
    Bo przecież po mieście ludzie jeżdżą dla przyjemności i dla zabicia czasu.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »