Informacje

12.05.2019 07:22 termin przesunięty

Podziemne parkingi znów opóźnione. Warszawa ściągnęła posiłki z Gdańska

SERWISY:


Do końca czerwca stołeczny ratusz przedłużył termin składania ofert na budowę podziemnych parkingów. Urzędnicy tłumaczą to szczegółowymi pytaniami, które otrzymali od jednej firm. Realizację obiecywanej od lat inwestycji ma przyspieszyć nowy dyrektor, który został ściągnięty z gdańskiego urzędu miasta.

Podziemne parkingi mają być budowane w formule partnerstwa publicznego-prywatnego (PPP). W piątek minął opóźniony już wcześniej termin, który ratusz wyznaczył firmom na składanie ofert. Oferty nie wpłynęły, pojawiły się za to dodatkowe pytania.

- Kilkanaście dni temu wpłynęły pytania od jednego z kandydatów, a następnie ten sam kandydat złożył wniosek o przedłużenie terminu złożenia oferty. Tłumaczył to tym, że odniesienie się do treści tych pytań, będzie dla niego wiążące co do kalkulacji oferty. Przychylając się do tego wniosku termin składania ofert przesunęliśmy do 28 czerwca - powiedział nam Tomasz Demiańczuk z urzędu miasta.

Budowa parkingów pod placami położnymi w centrum i jego okolicy to pomysł z brodą. Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecywała kilkanaście jeszcze podczas kampanii wyborczej w 2006 roku. Znalazły się one także w programie Rafała Trzaskowskiego. Podziemne garaże miały budować prywatne firmy za swoje pieniądze, a potem zarabiać przez określoną liczbę lat na wynajmie miejsc. Tyle, że firmy nie kwapiły się do tej inwestycji, oceniając ją jako biznesowo ryzykowną. Ze strony ruchów miejskich pojawiły się powątpiewania co do sensu całego przedsięwzięcia. Dziś mówi się tylko o dwóch lokalizacjach: placu Powstańców Warszawy i placu Wilsona, gdzie nad stacją metra jest tzw. pustka technologiczna. Więcej nie należy się spodziewać.  Tomasz Demiańczuk przyznaje, że pytania potencjalnych kontrahentów dotyczyły tylko tych dwóch miejsc.

"Zbliżamy się do końca postępowania"

Tymczasem w ratuszu pojawił się nowy urzędnik, który ma nadać tempa ciągnącej się od lat sprawie. To Grzegorz Kaczorowski, świeżo upieczony dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego miasta stołecznego. Ta jednostka przejęła zadanie z Zarządu Transportu Miejskiego i Biura Infrastruktury.

- Parkingi są zaszłością, zdaje sobie sprawę, że postępowania toczy się długo, ale zbliżamy się do końca. Pracujemy nad ostateczną treścią umowy, która będzie zaproponowana kandydatom w postępowaniu – wyjaśnił w rozmowie z tvnwarszawa.pl Kaczorowski. Potwierdził, że "w grze są place Powstańców Warszawy i Wilsona", a z pięciu firm, którym ratusz zaproponował współpracę "aktywne są dwie-trzy".

Dyrektor ma rozruszać partnerstwo publiczno-prywatne, z którym w Warszawie wiązano duże oczekiwania, a z którego niewiele wyszło. Z dużych projektów PPP zrealizowano wyłącznie budowę nowych wiat przystankowych. Kaczorowski o powierzonych mu zadaniach mówi tak: - Pierwsze i podstawowe to budowa współpracy z inwestorami, głównie w oparciu o projekty inwestycyjne realizowane w partnerstwie prywatno-publicznym, względnie: w koncesji lub innych formułach dopuszczanych prawem, które przewidują wspólne działania sektora publicznego i prywatnego.

W Gdańsku umowa na cztery parkingi

Doświadczenia zebrane w gdańskim urzędzie pozwalają mu z nadzieją patrzeć w przyszłość. - W Gdańsku PPP rozwinęło się całkiem przyzwoicie jak na polskie standardy. Ostatnio robiąc statystykę wszystkich PPP, które zostały tam zawarte na przestrzeni ostatnich lat, doszliśmy do wniosku, że odpowiada to wartości inwestycji na poziomie 3,5 miliarda złotych – wylicza.

Z lekką irytacją reaguje na publicystyczną kalkę, wedle której poziom nieufności wobec partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce jest taki, że za trzema P podąża czwarte - P jak prokuratura.

- We wrześniu podpisaliśmy umowę na cztery podziemne parkingi w śródmieściu Gdańska. Doskonale zdaję sobie sprawę jakie są oczekiwania jednej i drugiej strony. W Warszawie potencjał rynku jest tak duży, że jest szansa, że parkingi powstaną bez żadnej partycypacji finansowej miasta. W Gdańsku taka sztuka się nie udała, miasto musiało jednak trochę pieniędzy przeznaczyć na dopłatę do nakładów inwestycyjnych, około jednej czwartej wartości całości projektu - przyznaje Grzegorz Kaczorowski. - Jeden parking wiosny nie uczyni, ale to jest kwestia przełamania lodów, nauczenia się czegoś, mam nadzieję, że pójdziemy dalej - podsumowuje.

Niedawno swoje propozycje parkingowe zgłosiło Miasto Jest Nasze:


Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Rocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.05.2019 01:29 ~Rocco

    Rocco~Rocco

    Na tym etapie dalsza dyskusja wydaje się jałowa - być może będzie ją można kontynuować kiedyś z waszymi dziećmi, gdy dorosną i zobaczą trochę Świata.

    ... i wtedy same zrezygnują, nie tylko z samochodów ale i z maszyn oraz prądu !

  • Rocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 21:22 ~Rocco

    Na tym etapie dalsza dyskusja wydaje się jałowa - być może będzie ją można kontynuować kiedyś z waszymi dziećmi, gdy dorosną i zobaczą trochę Świata.

  • benuś ogarnia świat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 20:51 ~benuś…




    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?
    Nie aktywista~Nie aktywista

    A na jakiej podstawie buduje się jezdnie i DDRy?

    Rocco~Rocco


    Na podstawie Ustawy o Drogach Publicznych.

    Parkingi rowerowe i stacje veturilo, dla prywatnej firmy, też?

  • sojowa latte

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 20:48 ~sojowa latte




    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?
    aktywiści usiłują błysnąć~aktywiści usiłują błysnąć


    Świetny i taki nowatorski pomysł - jezdnie bez możliwości zaparkowania :)

    Powinieneś tą swoją genialność opatentować. A następnie opatentuj komunikację miejską bez przystanków (oszczędność czasu, miejsca i zawsze luźne tramwaje :)
    Mieszkania bez drzwi wejściowych, też było by dla ciebie hitem.
    Rocco~Rocco


    Parkuje się na posesjach - Państwo ma obowiązek zapewnić tylko drogę dojazdową.

    Długo nad tym myślałeś?
    Sam byś na to nie wpadł, mysiał być to jakieś zacne grono aktywistów miejskich. Z tydzień wam to zajęło, ale warto było! Nie poddawajcie się!

  • babcia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 20:45 ~babcia




    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?
    rer~rer

    Na tej samej na podstawie której buduje ulice i chodniki.
    Rocco~Rocco


    Ale możesz napisać o który paragraf której ustawy konkretnie chodzi?

    Jak tylko nauczysz się czytać.

  • Rocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 19:03 ~Rocco



    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?
    rer~rer

    Na tej samej na podstawie której buduje ulice i chodniki.


    Ale możesz napisać o który paragraf której ustawy konkretnie chodzi?

  • Rocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 19:00 ~Rocco



    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?
    Nie aktywista~Nie aktywista

    A na jakiej podstawie buduje się jezdnie i DDRy?



    Na podstawie Ustawy o Drogach Publicznych.

  • Rocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 18:59 ~Rocco



    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?
    aktywiści usiłują błysnąć~aktywiści usiłują błysnąć


    Świetny i taki nowatorski pomysł - jezdnie bez możliwości zaparkowania :)

    Powinieneś tą swoją genialność opatentować. A następnie opatentuj komunikację miejską bez przystanków (oszczędność czasu, miejsca i zawsze luźne tramwaje :)
    Mieszkania bez drzwi wejściowych, też było by dla ciebie hitem.


    Parkuje się na posesjach - Państwo ma obowiązek zapewnić tylko drogę dojazdową.

  • aktywiści usiłują błysnąć

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 18:15 ~aktywiści…


    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?


    Świetny i taki nowatorski pomysł - jezdnie bez możliwości zaparkowania :)

    Powinieneś tą swoją genialność opatentować. A następnie opatentuj komunikację miejską bez przystanków (oszczędność czasu, miejsca i zawsze luźne tramwaje :)
    Mieszkania bez drzwi wejściowych, też było by dla ciebie hitem.

  • Nie aktywista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2019 18:05 ~Nie aktywista


    AdUrbem~AdUrbem

    Miasto musi zapewnić mieszkańcom wiele mniejszych parkingów blisko różnych miejsc gdzie ludzie chcą jeździć
    Rocco~Rocco


    Musi? A na jakiej podstawie prawnej?

    A na jakiej podstawie buduje się jezdnie i DDRy?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »