Informacje

23.03.2012 06:15 WŁAŚCICIEL UJAWNIA PLANY

Podwyższą i rozbudują dawny Elektrim

SERWISY:

Zamiast jednego wieżowca z końca lat 70. przy ulicy Chałubińskiego stać mogą dwa - uznali właściciele budynku Oxford Tower. I złożyli do ratusza wniosek o zgodę na podwyższenie oraz rozbudowę.

Oxford Tower to nazwa, którą znają nieliczni - budynek przy Chałubińskiego zapadł w pamięć warszawiaków jako Elektrim lub Intraco II. Oficjalnie zmienił ją wraz z kolejną zmianą właściciela - dziś udział w nim ma kilka spółek, wśród nich Warsaw Plaza Holding. I właśnie ta firma stara się o zgodę na rozbudowę kompleksu.

Tu dwie wieże...

140-metrowy wieżowiec zaprojektowany w latach 70. w tzw. stylu międzynarodowym ma być wyższy o 35 metrów (będzie miał wtedy mniej więcej tyle, ile sąsiedni Marriott ma razem z potężnym masztem telekomunikacyjnym na dachu). Na tym jednak nie koniec. Od strony ulicy wspólnej, tam gdzie znajduje się dziś podium wieżowca, stanąć miałaby druga wieża, wysoka na 235 metrów.

Całość miałaby około 186 tysięcy metrów powierzchni użytkowej - prawie dwa razy więcej, niż powstający przy Towarowej, 220-metrowy wieżowiec Warsaw Spire. W starym budynku znalazłyby się m.in. pokoje hotelowe (na zrobienie tu nowoczesnych biur nie pozwalają niskie piętra). Na najniższych piętrach pojawiłaby się też funkcja handlowa. Z kolei nowy budynek byłby przeznaczony na biura. Pod ziemią miałby powstać sześciopiętrowy garaż.

Według wstępnego projektu, bryła istniejącego budynku miała by ulec daleko idącej metamorfozie. Pracujący nad nim architekci chcą rozrzeźbić elewację i w całości pokryć ją szkłem. Nadbudowa część miałaby się zwężać. Podobne zwieńczenie miałaby druga wieża, postawiona tuż obok. Między nimi architekci widzą patio i potężną iglicę, która górowałaby na całym kompleksem.

Inwestor zastrzega jednak, że to tylko wstępny projekt. Ostateczny powstanie dopiero, gdy miasto zgodzi się na przebudowę. Stosowne uwagi do projektu planu miejscowego wpłynęły do ratusza.

... a obok jeszcze dwie

Pomysłu nie sposób nie skojarzyć z tym, który kilka lat temu forsowali właściciele Marriotta. Oni wprawdzie nie planowali podwyższania istniejącego wieżowca, ale też chcieli iść w górę. W miejscu podium miał stanąć 250-metrowy wieżowiec mieszkalny, zaprojektowany przez Zahę Hadid. Ostatecznie ratusz wydał warunki zabudowy na 235-metrową wieżę, ale budowa wciąż się nie rozpoczęła.

- Czekamy na lepszą koniunkturę - przyznaje Rafał Gierczak z firmy LIM Joint Venture, do której należy Marriott. - Staramy się, by wydane warunki zabudowy zapisano w planie miejscowym i wierzymy, że projekt uda się w końcu zrealizować - dodaje.

Nie wiadomo, czy nad ostateczną wersją dalej pracować będzie Hadid. Wiadomo za to, że projekt i tak będzie wzbudzał kontrowersje. Warszawscy architekci zarzucali inwestorowi, że nie szanuje zaprojektowanego w latach 90. układu dwóch wieżowców - Mariotta i Oxford Tower - nazywanych warszawskimi Twin Towers. Zwracali uwagę, że ich proste bryły wciąż stanowią przykład eleganckiej architektury, która "dobrze się starzeje".

Miasto musi się rozwijać

Z drugiej strony Jerzy Skrzypczak, autor projektów Marriotta i Oxford Tower mówił wtedy: - Od samego początku zarezerwowaliśmy to miejsce na wysoki budynek, można więc powiedzieć, że nasz pomysł jest kontynuowany. Mam tylko żal, że do konkursu nie zaproszono nikogo z lokalnych architektów, np. z SARP-u. Zabrakło takiego symbolicznego gestu w stronę naszego środowiska.

Właściciel Oxford Tower tego błędu nie popełnił - pracę nad projektem rozbudowy zlecił Jerzemu Skrzypczakowi i Jerzemu Janczakowi, który też pracował przy oryginalnych projektach. A nowy kompleks ma się nazywać... Twin Towers. Czy architektom nie żal pierwotnego założenia? - W okolicy i tak planowanych jest jeszcze kilka wieżowców, wyższych od naszych. Zdominują je i ten układ stanie się nieczytelny. Nie ma więc czego żałować, trzeba dostosować się do tego, jak rozwija się miasto - mówi Jerzy Janczak.

Karol Kobos

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • kierowca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.10.2012 07:55 ~kierowca

    Gdzie parkingi dla pracujących w tych biurowcach???

  • Sławek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.03.2012 09:22 ~Sławek

    A może właściciel budynku tak by przeprowadził remont we wnątrz budynku? Kuchnie, toalety pozalewane, smród, syf, windy ledwo co działaja ne mówiąc o czarnych oknach czy zatkanej klimatyzacji, która po prostu śmierdzi - więcej w niej syfu, roztoczy, bakterii niż swieżego powietrza. No i to ogrzewanie pomieszczeń, makabra.

  • wójcio zbójcio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.03.2012 09:06 ~wójcio zbójcio

    Proponuje zeby zamast szklanej elewacji zrobić pokrycie ze słomy. Będzie się dobrze komponowała z tym co wyłazi z butów entuzjastom wysokiego budownictwa.

    Rozwój miasta należy zacząć od dróg i parkingów.

  • Antek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.03.2012 08:25 ~Antek

    Czy na czas prac obecni uzytkownicy Oxford Tower będą musieli opuscić lokalizację?

  • simon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2012 21:34 ~simon

    CW wyburz coś innego u siebie bo szkoda czytać takiej miernoty

  • CW_

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2012 20:35 ~CW_

    Wyburzyć centrum łączenie z PKIN metodą na 11 września!

  • miłosnikwawy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2012 15:29 ~miłosnikwawy

    Nie ruszać Oxforda toż to już zabytek !!

  • paula

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2012 15:18 ~paula

    SUPER!!!

  • jaroo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2012 15:16 ~jaroo

    mi się podoba - nowe centrum ma być nowoczesne jak dubaj a nie jak moskwa. centrum jest biznesowe a peryferia mogą być zielone i ciche. jak bedzie obwodnica centrum to i korki zmaleją

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2012 14:24 ~Tomek

    Jak czytam takie komentarze jak "miisia" to mi wszystko opada...

    Rozumiem, że TVN Warszawa swoim nonsensownym tytułem artykułu o zakorkowanym centrum przez wieżowce, mającym podgrzać atmosferę, prowokuje takie myślenie - tu bym się zastnowił nad odpowiedzialnością społęczną dziennikarstwa.

    Ja jestem cały za takim projektem, niech poprawią stary, dobudują nowy, b edzie wyglądało super, nie będzie właśnie korków jak teraz, bo ta nowa i stara masa ludzi będzie zmuszona jechać komunikacją miejską do pracy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »