Informacje

24.10.2012 06:27 ZTM tłumaczy

Podwyżka cen biletów uderzy
w pasażerów spod Warszawy.
Dlaczego?

SERWISY:


Zbliżającą się podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej dotkliwie odczują pasażerowie dojeżdżający do stolicy z podwarszawskich miejscowości. Jak przekonuje Zarząd Transportu Miejskiego, duże różnice w cenach biletów między pierwszą a drugą strefą, to wynik przerzucania przez gminy kosztów komunikacji na mieszkańców.

Liczby mówią same za siebie. Obecnie normalny bilet 90-dniowy imienny, ważny w pierwszej strefie (na terenie Warszawy) kosztuje 220 zł, a po styczniowej podwyżce zapłacimy za niego 250 zł. Tymczasem za taki sam bilet, ale obejmujący strefę pierwszą i drugą (podwarszawskie gminy) obecnie płacimy 370 zł,  ale po podwyżce - już ponad 100 zł więcej. Dokładnie 474 zł.

Skąd takie duże różnice w cenach?

"Gminy dokładają za mało..."

Gminy muszą ponosić część kosztów za to, że ich mieszkańcy mogą korzystać z usług stołecznej komunikacji. Obecnie ZTM ma podpisane umowy z 31 gminami mazowieckimi  i powiatem wołomińskim.

Wprawdzie udział gmin podwarszawskich w finansowaniu komunikacji rośnie, jednak nie pokrywają nawet połowy rzeczywistych kosztów transportu publicznego poza granicami Warszawy - informuje ZTM.

- Średni udział współfinansowania przez gminy transportu w latach 2004-2006 wynosił tylko ok. 20 proc. kosztów ponoszonych przez ZTM. W kolejnych latach wskaźnik pokrycia kosztów przez gminy systematycznie rósł do 25 proc. w 2008 r., do 30 proc. w 2010 r. i do 40 proc. w roku 2011 i 2012 – wylicza rzecznika ZTM, Igor Krajnow.

- Gminy podwarszawskie przeznaczają na komunikację od ok. 0,2 proc. (Góra Kalwaria) do ok. 6,6 proc. (Łomianki) swojego rocznego budżetu. W przeliczeniu na mieszkańca (miesięcznie) na transport zbiorowy wydają od 0,23 zł (Wołomin) do 21,73 zł (Wieliszew) - pisze rzecznik.

"... płacą za to mieszkańcy"

Jak przekonują przedstawiciele zarządu, współfinansowanie transportu na tak niskim poziomie oznacza przerzucanie obowiązku ponoszenia większych kosztów na mieszkańców.

- Stąd tak duże różnice w cenach biletów między pierwszą a drugą strefą biletową. Dlatego też również mocniej odczuwają oni podwyżki cen biletów – kwituje Krajnow.

I podaje: by gminy mogły znaleźć się w pierwszej strefie, muszą współfinansować komunikację na swoim terenie przynajmniej na poziomie 60 proc.

Chcą mieć lepiej, muszą dać więcej

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że odnawianie taboru, czy poprawa oferty przewozowej wymagają zwiększania wydatków z budżetu.

- Warszawa zwiększa systematycznie wydatki na funkcjonowanie komunikacji zbiorowej, z ok. 1 mld w roku 2004 do ponad 2,3 mld w bieżącym roku (ok. 18 proc. wydatków z budżetu, 116,19 zł miesięcznie na mieszkańca) – tłumaczy Krajnow.

Podwyżki od stycznia 2013 r. Przykładowe ceny biletów:

Za bilet jednorazowy, ważny w pierwszej strefie zapłacimy 4,40 zł, a ten obowiązujący w dwóch: 7 zł.

Według nowego cennika, za bilet dobowy zapłacimy 15 zł (I strefa) i 24 zł (I i II strefa), a za trzydniowy 30 złotych (I strefa) oraz 45 ( I i II strefa).

Za bilet miesięczny, obowiązujący w I strefie, zapłacimy 100 zł, a w obu strefach - 196 zł.

CZYTAJ WIĘCEJ O ZMIANIE TARYFY

 

Przed podwyżką w 2011 roku pasażerowie ustawiali się w kolejkach po karty miejskie i narzekali na ceny:



ran/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • NO NAME MAN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.01.2013 15:40 ~NO NAME MAN

    TO MOZE WSZYSTKIE ULGI ZLIKWIDOWAC

  • NickName

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2012 11:55 ~NickName

    Przecież Tarchomin to nie Warszawa, więc co się pieklisz, że płacisz za 2 strefę ?
    Wiadomo, że mniej ludzi wchodzi do autobusu , bo sporo słomy z butów wystaje ..........

  • grzybu87

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.10.2012 05:18 ~grzybu87

    Pomysl z drugiej strony. Moja zona np pracuje w Markach, a mieszkamy na Tarchominie wiec tez musi kupowac bilet na druga strefe. Hanka i jej banda to porazka.

  • sebastian

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2012 23:01 ~sebastian

    Chcą tam mieszkać i miec tani transport to niech przekonają swoje gminy żeby więcej dołożyły. Dlaczego Warszawa ma im fundowac 50% kosztów ? Mają tańsze mieszkania, tańsze życie ale za to dojazd droższy. Normalne.

  • xxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2012 22:15 ~xxx

    Basen Narodowy, stadion Legii, nagrody dla Hani i jej urzedników kosztują, więc ceny biletów muszą rosnąć

  • air

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2012 21:53 ~air

    mario92~mario92

    Zlikwidować bilet seniora i będą oszczędności. Jakie uzasadnienie ma ulga dla leni i utradnianie ludziom pracującym? Przecież jak ludzi pracujący będą wypoczęci w pracy to będą większe dochody z PIT. A lenie do których się tylko dokłada niech chodzą na piechotę.

    Zgadzam się mohery mogą chodzić na pieszo lub płacić za bilet normalny, a nie ulgi.

  • air

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2012 21:52 ~air

    mario92~mario92

    Zlikwidować bilet seniora i będą oszczędności. Jakie uzasadnienie ma ulga dla leni i utradnianie ludziom pracującym? Przecież jak ludzi pracujący będą wypoczęci w pracy to będą większe dochody z PIT. A lenie do których się tylko dokłada niech chodzą na piechotę.

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2012 21:46 ~Tomek

    Waldek
    To nie tylko ropa. Po protu zaczęło brakować na tą ropę po hojnym obdarowaniu prezesów i kadry zarządzającej dodatkowymi premiami za wybitne osiągnięcia ;)

  • JonBlund

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2012 20:11 ~JonBlund


    ddd~ddd

    JonBlund, a zarobki w tej "metropolii" są takie same jak w Polsce/Warszawie?
    Czy może 5x większe??
    gga~gga

    pewnie, ze facet zmysla, bo np w drogiej Holandii bilet kosztuje w zaleznosci od dlugosci trasy.

    To sobie sprawdź w internecie na ruter.no czy zmyślam, "światowcu" :/
    Teraz już nie tak łatwo wciskać kit, że Warszawa ma najdroższą komunikację miejską w Europie, bo każdy może to sobie sprawdzić nie ruszając tyłka sprzed komputera. Skończyły się czasy emigrantów-bajarzy "a u nas na zachodzie...".

  • mario92

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2012 19:43 ~mario92

    Zlikwidować bilet seniora i będą oszczędności. Jakie uzasadnienie ma ulga dla leni i utradnianie ludziom pracującym? Przecież jak ludzi pracujący będą wypoczęci w pracy to będą większe dochody z PIT. A lenie do których się tylko dokłada niech chodzą na piechotę.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »