Informacje

07.11.2014 05:59 Reaktywacja Warszawy Głównej ma usprawnić komunikację kolejową

Pociągi znów staną na Dworcu Głównym. "Potrzeba nowej infrastruktury"

SERWISY:

Dworzec Warszawa Główna może znów zaroić się od spieszących się na pociąg pasażerów. PKP PLK planuje go reaktywować. – Wzrasta popyt na przewozy i stad potrzeba tworzenia nowej infrastruktury – mówi Maciej Kaczorek z PKP PLK.

W czerwcu 2014 roku przywrócenie dla pasażerów Dworca Głównego zapowiadał prezes spółki PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz. Zastrzegał jednak, że dworzec będzie funkcjonował tylko na czas planowanych remontów.

Podpisany w stołecznym ratuszu przez kolejarzy i urzędników list intencyjny pozwala mieć nadzieję, że dworzec ponownie wpisze się w komunikacyjny krajobraz Warszawy na trwałe.

Dworzec czołowy

- Reaktywacja Warszawy Głównej wynika z potrzeby zagospodarowania zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i wewnątrzmiejskim – wyjaśnia Maciej Kaczorek, dyrektor w PKP PLK. Jak zaznacza, od wielu lat zwiększa się liczba pasażerów pociągów, również Szybkiej Kolei Miejskiej. - Stąd potrzeba stworzenia nowej infrastruktury – mówi.

Zaletą Dworca Głównego jest lokalizacja. - Linia średnicowa, na której zwiększymy przepustowość, pomieści więcej pociągów, ale być może będzie potrzeba, żeby skierować dodatkowe pociągi na Warszawę Główną, która jest dobrze zlokalizowana – tłumaczy Kaczorek. - Pociągi jadące z Dworca Śródmieście nie będą się na nim zatrzymywały. Staną po drugiej stronie ulicy Towarowej na Dworcu Ochota – wyjaśnia.

Kiedy ponownie odjedziemy z Głównej? - List intencyjny pozwoli nam ustalić dokładny harmonogram wszystkich działań. Musimy skoordynować nie tylko budowę dworca ale i inne inwestycje. Będziemy uzgadniać z miastem kiedy ten dworzec jest potrzebny i kiedy możemy realizować prace, żeby nie sparaliżować tej części miasta – odpowiada dyrektor Kaczorek.

"Nie będzie torów bliżej centrum"

Plany rozwoju kolei chwali Jakub Majewski, analityk rynku kolejowego. Jak mówi, kolej w aglomeracji warszawskiej ma ogromne rezerwy przewozowe. Zastanawia się jednak, czy Dworzec Główny jest rozwiązaniem stołecznych problemów.

- Z Piaseczna wciąż kiepsko jeździ się pociągiem, a Dworzec Główny może nie być wystarczający. Leży co prawda na obrzeżach centrum, jednak jest to trochę ślepa uliczka. Dworzec jest odsunięty od metra i niespecjalnie zintegrowany z komunikacją miejską - zauważa Majewski. Przypomina, że gdy funkcjonowała Warszawa Główna, to pasażerowie nie byli zachwyceni, że linia radomska obsługiwana była tylko z tego dworca, a nie np. ze Śródmieścia.

Czy zatem nowy-stary dworzec jest w ogóle potrzebny? - Nie wiem czy Dworzec Główny jako rozwiązanie stałe dla konkretnego kierunku to dobry pomysł, ale jako dworzec rezerwowy, równoległy, na pewno jest potrzebny. Zwłaszcza, że już nigdy nie będzie torów bliżej centrum - mówi.

Zwraca też uwagę na linię średnicową. - Ogromny problem mamy z linią średnicową. Gros nacisku powinno iść na to, żeby zwiększyć jej przepustowość - wskazuje Majewski.

Szukają inwestora

Obecnie przy ulicy Towarowej mieści się Muzeum Kolejnictwa. Od czterech lat bezprawnie zajmuje tereny należące do kolei. Nie ma podpisanej umowy najmu, w związku z tym nie płaci za zajmowane powierzchnie czynszu. Dług z tego tytułu wynosi już kilka milionów złotych.

Już w 2004 roku teren przy Towarowej miał zostać sprzedany Polskiej Sieci Handlowej Polma S.A. za 63 mln złotych. Ostatecznie do transakcji nie doszło - okazało się, że wartość działki (oszacowana przez rzeczoznawcę) była kilkakrotnie niższa od ceny rynkowej.

Obecnie PKP prowadzi rozmowy z pięcioma deweloperami, którzy zabudowaliby teren przy placu Zawiszy. Inwestycja zakłada, poza przywróceniem ruchu kolejowego, stworzenie nowoczesnej zabudowy komercyjnej.

wp/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.11.2014 21:46 ~piotr

    ja to odbieram jako jakąś dziwną propagandę. WA Gł. trudno skomunikować z innymi środkami transportu publicznego. Szkoda tego terenu. Linię średnicową też powinni przykryć. Istniejący przystanek kolejowy WA Koło jest blisko Górczewskiej gdzie przebiegać ma 2 linia metra. Łańcuch komunikacyjny się zamyka. Czy to nie lepsze rozwiązanie?

  • antek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 22:24 ~antek

    tak czy inaczej zbudowali metło wzdłuż torów naziemnych... można było od razu rozbudować średnicówke, dodać przystanków i za dużo mniejsze środki mieć ten sam efekt...

  • KrzysiekKrzysiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 19:44 ~KrzysiekKrzysiek

    Pomysł super pamiętam jeszcze jak za dziecka z tego dworca wyjeżdżałem na kolonie i zimowiska ahhhhh te wspomnienia

  • wola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 16:04 ~wola

    Tomo~Tomo

    Zamiast snuć abstrakcyjne, przedwyborcze wizje proszę o utworzenie stacji Warszawa - Powązkowska.
    Wymaga to pewnie 100% mniejszych pieniędzy niż ponowne uruchomienie Dworca Głównego, a i tak od lat przerasta możliwości bufetu.
    Jak się to "zadzieje" to wtedy pogadamy.

    na jelonkach by sie bardziej przydała skm, i przy górczewskiej.

  • Bagerth

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 15:16 ~Bagerth

    Idealna przykrywka, zeby ukrocic jakiekolwiek protesty zwiazane ze sprzedaza dzialki pod inwestycje. Zbuduje sie dworzec w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Tzn dworzec bedzie mikroskopijny, ale za to doklei sie do niego wielki wiezowiec. PKP nie wylozy ani zlotowki na budowe, a i sporo zainkasuje od inwestora. A ze taki dworzec jest zbedny (niewielki, czolowy, zle skomunikowany) to kogo to obchodzi?
    Schemat podobny jak na Warszawie Zachodniej i Gdanskiej. Interes widac dobry, bo na sile szukaja nowych dworców :)

  • ktoś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 14:53 ~ktoś

    z Warszawy zachodniej doprowadzić jedną nitke toru do stacji metra rondo Daszynskiego!!!

  • Kolejarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 12:03 ~Kolejarz

    A może by tak wybudować dworzec przy stacji metra Rondo Daszyńskiego?

    Towarowa jest szeroka i można by w wykopie puścić linię. Pozostaje otwarą kwestią jaki ma być promień zakrętu i jak długi musiałby być tunel od Towarowej w kierunku stacji Warszawa Zachodnia.

  • ddd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 10:51 ~ddd

    Z Warszawy Głównej do Łodzi Fabrycznej.

  • wwl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 10:50 ~wwl


    Mieszkaniec Woli~Mieszkaniec Woli

    To chyba jakiś żart pana z PKP.

    Dworzec Główny jest fatalnie skomunikowany przez wiecznie zakorkowany plac Zawiszy. Miejscy specjaliści od dróg przekonują, że nie ma pomysłu na odkorkowanie tego miejsca.

    Dodatkowo Dworzec Główny ma wjazd/wyjazd torów tylko w jedną stronę. Utrudniać to będzie ruch kolejowy z i na Wschód. Nie będą więc te pociągi jeździć szybko.
    wera~wera


    Co bynajmniej nie zmienia faktu, że w okolicach ronda Daszyńskiego powstaje coraz więcej biurowców, z których bliżej jest do Głównego niż do Ochoty. nawet, jeżeli by obsługiwał odjazdy tylko w jednym kierunku, może stanowić duże odciążenie dla linii średnicowej.


    Z Głównego na Ochotę jesst 200m. Dla zdrowia mogą się przejść.

  • Tomo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2014 10:50 ~Tomo

    Zamiast snuć abstrakcyjne, przedwyborcze wizje proszę o utworzenie stacji Warszawa - Powązkowska.
    Wymaga to pewnie 100% mniejszych pieniędzy niż ponowne uruchomienie Dworca Głównego, a i tak od lat przerasta możliwości bufetu.
    Jak się to "zadzieje" to wtedy pogadamy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »