Informacje

25.11.2011 06:30 komunikacja schodzi pod ziemię

Po co nam tunele warte miliardy

SERWISY:

Tunel pod ulicą Okopową, podziemna linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim, przykrycie Trasy Łazienkowskiej – ratusz planuje część arterii komunikacyjnych schować pod ziemią. Gdyby zrealizować wszystkie te plany, inwestycje trzeba by liczyć w miliardach złotych. -Czy Warszawę naprawdę na to stać? - denerwują się często internauci. -Tak się teraz projektuje miasta – tłumaczy urbanista Grzegorz Buczek.

Miasto planuje w bliżej nieokreślonej przyszłości budowę co najmniej kilku dużych tuneli komunikacyjnych: pod Dworcem Zachodnim (tramwajowy), wzdłuż Okopowej, pod Ursynowem (południowa obwodnica), o II linii metra pod Wisłą nie wspominając. Gdyby dodać do siebie koszty tych inwestycji wyszłoby grubo ponad miliard zł.

"Żeby zbić kasę"

- Kolejny "niczym nie udokumentowany" pomysł żeby zbić kasę na przekrętach. Po co komu ten tunel?! - komentował pomysł chowania Okopowej pod ziemią internauta Wojtek. Nie był w takiej ocenie odosobniony. Gdy w tvnwarszawa publikujemy informacje o pomysłach budowy kolejnego tunelu zwykle pojawiają się głosy sceptyków.

Kiedy okazało się, że II linia metra ma przechodzić pod dnem Wisły zaczęły się pytania: -Czemu nie mostem? Byłoby taniej.

Gdy pisaliśmy o pomyśle poprowadzenia południowej obwodnicy Warszawy częściowo w tunelu pod Ursynowem, również odezwali się oburzeni. - Zachciało się kosztownych tuneli pod dzielnicą to niech teraz stoją w korkach – pisał internauta HaterGonnaHate o tym, dlaczego od lat obwodnica nie może powstać.

Przy okazji planu

Dlatego przy okazji niedawnego uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ul. Okopowej postanowiliśmy zapytać specjalistę: po co w ogóle projektować kosztowne, podziemne konstrukcje, jakie stwarzają problemy dla inwestorów i jakie korzyści mogą przynieść mieszkańcom? Przeczytajcie rozmowę z urbanistą Grzegorzem Buczkiem.

Maciej Czerski: Dlaczego urbaniści chcą chować wszystko do tuneli?

Grzegorz Buczek: Przykrywanie tras komunikacyjnych spełnia kilka bardzo ważnych funkcji. M.in. pozwala połączyć tkankę miejską. Oddziela ruch tranzytowy od lokalnego. Sprawia, że miasto staje się znacznie bardziej przyjazne dla mieszkańców. Pozwala też dwukrotnie wykorzystać ten sam teren, co w dużych miastach, gdzie ceny gruntów są wysokie, jest szczególnie istotne.

Ale strasznie dużo kosztuje. Budowa estakad jest średnio dwa razy tańsza, niż budowa tunelu. Dlaczego nie planujemy wiaduktów?

Estakady stwarzają wiele innych kłopotów – bardzo ingerują w miejski krajobraz, stwarzają dodatkowe źródło hałasu i spalin. Tak budowano w miastach Stanów Zjednoczonych w latach 70. Teraz urbaniści mają inne podejście.

Dlatego będą powstawać kolejne tunele takie jak np. ten wzdłuż Wisłostrady?

Myślę, że tak. Bo idea jest słuszna. Tunel Wisłostrady, przez wielu krytykowany, pozwolił zbliżyć do rzeki miasto, które w znacznej części jest od niej odcięte sześciopasmową arterią. Poza tym, gdy ciągi komunikacyjne schowamy pod ziemię, zyskamy teren do zagospodarowania. Nie byłoby Centrum Nauki Kopernik, gdyby nie tunel.

Ale gigantycznych pieniędzy włożonych w jego budowę, odzyskać się nie udało, choć taki był plan.

To szerszy problem. W polskim ustawodawstwie od lat nie udaje się załatwić bardzo ważnej kwestii, mianowicie możliwości podzielenia własności w obrębie jednej działki. To bardzo ważne w inżynierii finansowania inwestycji, która przeważnie jest kredytowana. Banki wymagają zabezpieczenia w postaci prawa do gruntu, a ktoś kto buduje nad drogą, albo np. linią kolejową, prawa do gruntu nie ma szans uzyskać. Droga należy bowiem do Skarbu Państwa.

Skoro tak jest, to czemu radni uchwalili właśnie plan zagospodarowania okolic ul. Okopowej. Przecież tam, jednym z podstawowych założeń jest budowa tunelu, nad którym grunty mają być przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową.

Ten plan wyprzedza obecną rzeczywistość prawną. Jego autorzy zakładają, że w perspektywie najbliższych lat parlamentarzyści uporają się z tym problemem i założenia tego planu będą możliwe do realizacji. W obecnej sytuacji zabudowanie tego terenu jest mało prawdopodobne, bo inwestor musiałby wyłożyć gotówkę i ponieść spore ryzyko. Tak stało się przy budowie dawnej Ikei przy Alejach Jerozolimskich (budynek jest zbudowany nad linią średnicową), ale to był wyjątek. Ostatnio, gdy PKP zbywało działkę przy Chmielnej, to sprzedało jedynie tą część obok tunelu. Pozostały fragment terenu poczeka na zmiany w prawie.

W takim razie autorzy Muzeum Historii Polski trochę się pospieszyli rozstrzygając konkurs na budynek zawieszony nad Trasą Łazienkowską?

Niezupełnie. Utrudnienia w polskim prawie występują dla prywatnych inwestorów. Jeśli budowa ma być finansowana z budżetu samorządu, czy centralnego, jest prościej. Problem z MHP nie jest natury formalnej, ale samego wygospodarowania środków w ministerstwie kultury. Wiadomo, mamy teraz ciężkie czasy.

rozmawiał Maciej Czerski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • warsawbikestreet

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.01.2012 22:30 ~warsawbikestreet

    rewelacyjny pomysł, na reszcie

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.01.2012 10:30 ~warszawiak

    A ja jestem za nowym planem, świetny pomysł z tunelem. A zawsze będą głosy za i przeciw. Więc oby dali zrea;izować te plany. pozdrawiam

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.01.2012 13:29 ~m

    Ja apeluję tylko, żeby o przyszłości Warszawy wypowiadali się tylko i wyłącznie Warszawiacy a nie słoiki.

  • kruszon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.11.2011 23:19 ~kruszon

    moze by tak najpierw Dzwigowa otworzyć

  • Down Under

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2011 16:36 ~Down Under

    polecam zapoznanie sie np. z tunelami w Sydney. dlugie, rozgalezione podziemne arterie laczace dzielnice.. rowniez pod woda! a Polska (a nie tylko jej stolica) u progu 2012r nie ma ANI JEDNEGO tunelu pod rzeka czy inna woda, choc Adam Idzkowski juz taki zaprojektowal dla Warszawy 200 lat temu.. przestancie narzekac. to miasto zasluguje na swiatowe rozwiazania! most pieszy laczacy Starowke z Praga, wykorzystanie ISTNEJACYCH pozostalosci po rynkach dawnych jurydyk, przeniesienie tranzytu na obwodnice, zwezenie ulic z dawna zabudowa i wycofanie z nich ciezkiego ruchu, plombowanie brakow w historycznej zabudowie, uslugowe partery i inne miastotworcze rozwiazania, a nie pustynie z zakorkowanymi pseudoautostradami jak Trasa Lazienkowska, Marszalkowska czy Al. JPII.. i smutne podmiejskie sypialnie w blokowiskach.. Polacy nauczcie sie ZYC po pracy zamiast stac za kare chyba w korkach. po co nam dwie niespelniajace swoich funkcji Wislostrady? w Brisbane jest jedna - bez skrzyzowan ze swiatlami. na drugim brzegu jest za to tkanka miejska, bulwary, ogrody, plaza, wycieczki statkami.. a u nas dwie autostrady, krzaczory i zasmiecona rzeka, ktorej nie umiemy wykorzystac, zeby chociaz zorganizowac widowiskowe zawody wioslarskie czy wieczorne wycieczki, jak chocby po Dunaju w Budapeszcie.

  • olo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2011 01:00 ~olo

    a po to że będzie ciszej, luźniej i bezpieczniej, ot co...

  • Normalny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.11.2011 23:59 ~Normalny

    Oczywiście w artykule musiano pomieszać inwestycje miejskie (miasta Warszawa) od państwowych (GDDKiA budująca obwodnicę częściowo na terenie miasta - S2, S8, S17) co z góry stawia pod znakiem zapytania kompetencje piszącego. Po drugie nikt normalny nie będzie szukał opinii w internecie bo tu w 90% gnieżdżą się półgłówki, krzykacze, pieniacze i szare, malkontenckie barachło. Tyle.

  • Gromosław C. vel Grzegorz L.

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.11.2011 23:06 ~Gromosław…

    @Paweł
    mieszkam tutaj od dziesiątków lat a dokładnie od 25 (czyli tyle ile ma mój blok) i nie kupowałem tego mieszkania, moi rodzice dostali je w przydziale, tak jak to bywało za czasów PRL, czyli brało się co dawali... P.S. obwodnica jak sama nazwa wskazuje winna obwodzić miasto, osiedle moze sie rozbudowac, ale od wiecej niz dziesiatkow lat wiadomo bylo, ze lasu kabackiego wyciac nie mozna. w takim razie dlaczego by nie poprowadzic trasy dookola ursynowa i lasu kabackiego?!

    Do Gromosława C.: Projekt trasy ekspresowej przez Ursynów i Natolin jest znany od dziesiątków lat. Błędem było wydawanie pozwoleń na budowę przy projektowanej trasie i błędem było kupowanie tam mieszkań. Teraz za te błędy wszyscy słono zapłacimy, bo trzeba wybudować tunel zamiast normalnej trasy naziemnej.

  • mijau

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.11.2011 22:39 ~mijau

    Ludzie, jesteście głupią tłuszczą. Jak nie remontują to źle, jak remontują to źle, jak nie ma bus-pasów to źle, jak je wytyczą to źle. Jak kupią nowe autobusy to źle, jak jeżdżą stare to też źle. Co za banda ćwierćinteligentów produkuje się w tym internecie!

  • mf

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.11.2011 22:29 ~mf

    PO KOLEI! Najpierw odbwodnica warszawy (cała, nie tylko 50%), potem dokończenie wszystkich niezbędnych wiaduktów/tuneli (tutaj można już uwzdlęgnić plany na przyszłość)
    i wtedy można zacząć zakrywać np trasę łazienkowską - to dosyć dobry i ciekawy pomysł

    Najpierw musi być gdzie przejechać, każdy głupi potrafi rozkopać całe miasto a potem wszyscy stoją godzinę w korkach

    Warszawie brakuje planu tak na 20-30 lat, patrzeć w przyszłość...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »