Informacje

28.07.2018 11:24 komentarze urzędników

Plany Jakiego "realne jak centrum lotów kosmicznych na Poniatówce"

SERWISY:

- Pomysł budowy jednocześnie dwóch linii metra porywa serce, ale ma w sobie tyle realności, co stworzenie na plaży Poniatówka centrum lotów kosmicznych - niby miejsce jest, kasy trochę miasto ma, no i rakiety jakieś się kupi po drodze – tak kąśliwie wiceprezydent stolicy Michał Olszewski komentuje obietnicę Patryka Jakiego. Nie mniej krytyczna jest wiceprezydent Renata Kaznowska.

Kandydat na prezydenta Warszawy Patryk Jaki zapowiedział w poniedziałek budowę 50 kilometrów metra. Proponowana III linia miałaby sięgać z Białołęki do Wilanowa, natomiast IV - z Marysina do Ursusa. - Ktoś mógłby powiedzieć, że to są jakieś superambitne plany. To są plany naprawdę możliwe i realne. Metro można budować w cenie 300 milionów złotych za kilometr - wyliczył.

A następnie stwierdził, że - przy założeniu, że będzie rządził miastem dwie kadencje, miasto wydawałoby na realizację tych planów około 1,5 miliarda złotych rocznie.

Pomysły Jakiego skomentowali wiceprezydenci Warszawy Renata Kaznowska i Michał Olszewski.

"Coś tak poważnego jak planowanie miasta wymaga jednak czegoś więcej niż tylko odwagi do powiedzenia niedorzeczności" – napisał na Facebooku Olszewski.

Po pierwsze: planowanie

Wiceprezydent zwrócił uwagę, że projektując tak dużą inwestycję, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na istniejącą już sieć transportową, prognozy demograficzne czy prognozy ruchu.

"Te ostatnie dokładnie pokazują jak podróżują warszawiacy. Skąd - dokąd dzisiaj się przemieszczają. Podejrzewam, że autor pomysłu budowy kolejnych linii metra nawet nie wie o istnieniu czegoś takiego jak model ruchu…" – stwierdził Olszewski.

Po drugie: finansowanie

Dalej Olszewski przypomniał, że budowa metra to nie tylko tunele. To dokumentacja planistyczna, projektowa i badawcza, w tym badania warunków gruntowo-wodnych oraz koszty pozyskania nieruchomości niezbędnych dla celów budowlanych, zakup pociągów i późniejsza ich obsługa.

Olszewski pokusił się też o podanie szacunkowych kosztów inwestycji. Według niego wybudowanie linii zielonej (z Białołęki na Wilanów) to około 13,4 mld złotych. Cena zawiera budowę 31,6 km podziemnej kolejki, 27 lub 28 stacji oraz niezbędnej według Olszewskiego stacji techniczno-postojowej.

"Tak, takie stacje też są potrzebne, chyba że nie ma się zamiaru budować metra, a rysować w paincie" – ironizował Olszewski. Wiceprezydent zaznaczył przy tym, że koszt został określony na podstawie realizacji odcinków linii M2 o porównywalnych parametrach.

Z kolei budowę 15 stacji linii czerwonej (z Marysina Wawerskiego na Ursus) o długości blisko 20 kilometrów Olszewski oszacował na około 6,9 mld złotych.

Dodatkowo wiceprezydent zwrócił uwagę na koszt zakupu taboru. "Jeśli ktoś chciałby utrzymać standardy to należy kupić 110 pociągów. Koszt zakupu jednego pociągu metra (wg cen za poc. Inspiro) wynosi 36,6 mln zł”" – napisał Olszewski. Podał też, że przy założonym czasie następstw pociągów 2 min 30 sekund, do obsługi linii zielonej należy zakupić 67 pociągów za 2,5 mld zł, dla linii czerwonej 43 pociągi 1,6 mld zł.

Łączny koszt zakupu taboru wiceprezydent oszacował na 4 mld zł, a łączny koszt budowy kolejki już z kupieniem wagonów na 24,5 mld zł.

"Całkowity koszt inwestycji w proponowanej skali, gdzie należy pamiętać o projektach i gruntach wynosi około 27 miliardów złotych. Dla przypomnienia cały budżet inwestycyjny miasta (ze środkami unijnymi) to ok. 2 mld zł/rok - wnioski wyciągnijcie sami" – napisał.

"Ja wiem, że papier wszystko przyjmie, ale czasem poza emocjami warto włączyć po prostu myślenie" – skwitował wiceprezydent.

Kaznowska: przypadkowe, nieprzemyślane trasy

Wiceprezydent Renata Kaznowska oceniła pomysł Jakiego jako "amatorski".

Wiceprezydent w swoim wpisie na Facebooku skupiła się na przypomnieniu uwarunkowań technicznych, na które należy zwrócić uwagę przy tak poważnej inwestycji.

"Projekt zakłada m.in. budowę łuków pod kątem 90 stopni i lokalizuje stacje w zagięciach trasy. Pociąg metra nie ma możliwości skrętu w lewo lub w prawo w dowolny sposób - minimalny promień skrętu, możliwy w wyjątkowych przypadkach to 300 m a optymalny 400 m i więcej. Zapomniano o tym "planując" m.in. połączenie Wyczółki – MPL Chopin czy też połączenie osiedle Ruda-Żerań-Modlińska" – napisała Kaznowska.

 

 

Następnie zwróciła uwagę, że tunele, patrząc z nurtem rzeki, powinny znajdować się przed mostem. Tymczasem przy połączeniu Osiedle Ruda –Żerań tunel ulokowano po stronie północnej mostu Grota -Roweckiego.

"Stacje są zlokalizowane w przypadkowych miejscach, w ogóle nie sprawdzono, czy można je zbudować w danych lokalizacjach (dostępność terenu na plac budowy, wyjścia, transport urobku, itd.)" – stwierdziła.

Same trasy oceniła jako "przypadkowe, nieprzemyślane". Według niej stacje nie są powiązane z punktami przesiadkowymi: brak powiązania M3 z M1 na Ursynowie czy M4 z tramwajem na Grochowskiej. "Lub są powiązane w bezsensowny sposób – np. wahadło do Okęcia na linii M3" – skrytykowała.

Inne – według Kaznowskiej - są ulokowane w złych miejscach. "Stację Rakowiec "zaplanowano" przy parku i działkach zamiast, jeśli już to na Rakowcu (ciąg Grójeckiej), stację Ochota pod Pomnikiem Lotnika zamiast w rejonie Banacha-Żwirki i Wigury, a stację końcową zamiast w rejonie pętli autobusowej to na terenie parku w Wilanowie!!!" – opisała.

Suchej nitki nie zostawiła też na kierunku północnym, gdzie stację końcową zaproponowano w lesie pod Jabłonną, nieopodal oczyszczalni ścieków Czajka.

"Jeśli chodzi o linię M4(...) wątpliwości budzi także lokalizacja stacji Jelonki i Karolin (zabudowa jednorodzinna) oraz brak stacji na placu Unii Lubelskiej" – zwróciła uwagę.

kz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 13:23 ~Wawka

    Kamil Kruk~Kamil Kruk

    Dobra, dobra. To są szczegóły, które zawsze można dopracować mając ekspertów. Zabił Wam tym, nie ma co mówić ambitnym planem, ćwieka wyborczego. Gdy PiS mówił, że znajdzie kasę z uszczelnienia podatków, to też ich wyśmiewaliście. Nie w takich miejscach metro na Świecie się buduje. Nie ma w tych czasach rzeczy niewykonalnych. Nie jestem za PiS, ale zaczyna mi się podobać ten człowiek, bo jest ambitny. Z tych dwóch planowanych linii metra, wystarczy, że tylko 3 by się ziściła mniej więcej w tej trasie, a to dla miasta byłby skok niemalże cywilizacyjny. Wy tylko gadacie i drzewa sadzicie. Tyle robicie dla Białołęki i Wilanowa.

    Skoro oceniają wstępny SZKIC, to świadczy to o oceniających.

  • cwaniak_WAWA

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 13:15 ~cwaniak_WAWA

    mam nadzieję, że elektoratu PiS jest za mało w Warszawie, aby ten "ekspoert" od wszystkiego wygrał. Wyborcy PiS nie odróżniają brutto od netto i na tym bazuje jakiś taki kandydat !

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 13:04 ~Marek

    Uwaga dla popierających.
    Weście pod uwagę, że pieniądze na te obiecanki będą pochodzić z waszych kieszeni. Dlatego też nie będzie obiecanej obniżki VAT, będzie nowy podatek paliwowy, a więc wszystkie ceny w tym żywność odpowiednio zdrożeją. Za prąd płacimy już najwięcej w Europie. Tak samo za paliwo - w odniesieniu do zarobków. Proponuję nadal wierzyć obietnicom wyborczym.

  • Xyz123

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 12:33 ~Xyz123

    Jak zwykle oczywiście skończy się tylko na planach.

  • Artur

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 11:36 ~Artur

    Albercik~Albercik

    Jakże mi to przypomina chóralne "NIEDASIE" platfusów przed wyborami w 2015 kiedy PIS zapowiedział 500+... a potem to zrobił.

  • waitangi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 10:29 ~waitangi

    50 kilometrów? Dodatkowo do istniejących linii o długości 30 km budowanych przez 20 lat? Co za rozmach. Pyszna kiełbasa wyborcza

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 09:59 ~Marek

    Zamist robić nowe linie za kilkadziesiąt miliardów lepiej zrobić odgałęzienie na Grochów i Białołękę. To dużo taniej i bardziej potrzebne.

  • kgkgkg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 09:55 ~kgkgkg

    Albercik~Albercik

    Jakże mi to przypomina chóralne "NIEDASIE" platfusów przed wyborami w 2015 kiedy PIS zapowiedział 500+... a potem to zrobił.


    a teraz ja - PODATNIK - musze się składać na to 500+ dla wszystkich nierobów i patologi.
    drożeje wszystko, podatki od wszystkiego, ceny paliw lecą w górę i nie będą spadać!!
    nie mili paruset dla niepełnosprawnych za to Rydzyk dostał już w sumie 70 mln pln!!
    obudź się a nie cieszysz się, że dają Ci 500zł w momencie kiedy w inny sposób zabierają 1000zł.
    posiadasz trochę zbyt mało wiedzy nt. tego co się w Państwie dzieje.

  • wawol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 09:46 ~wawol

    Renia, ty znasz też na metrze. Nie tylko potrafisz ulice zwężać.

  • Kamil Kruk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2018 08:35 ~Kamil Kruk

    A co do lokalizacji przeprawy przed Mostem Grota drodzy iXperci z PO. Jeżeli zaprojektowałby powyżej mostu to krytykowalibyście, że to niemożliwe, bo przeciął pod ziemią instalacje prowadzące do EC Żerań. Dobrze wiecie, że przeprawa metra z Białołęki na drugą stronę rzeki musi być poniżej mostu Grota, aby nie przecinać powstającego gazociągu i nie budować pod kanałem Żerańskim. Ale cóż skrytykować trzeba było. Jak nie za jedno to za drugie. Brawa dla kandydata zatem. Przeprawa musi być nieco niżej przed kanałem Żerańskim i wtedy też poznikają zakręty 90 stopni.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »